Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2009, 14:16   #61
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVDW Bekijk bericht
Ik vroeg om meningen over beleidszaken waar alle Vlamingen als geheel de zelfde visie koesteren, niet enkel de parlementaire meerderheid in het Vlaams parlement.
Bij mijn weten is Vlaanderen een democratie en geen totalitaire staat en zijn meningen over beleidszaken dan ook altijd gedragen door een meerderheid of minderheid van de politieke vertegenwoordigers van de burgers in Vlaanderen. Vlaanderen kent verschillende opiniestromingen over van alles en nog wat. Wie persé op zoek is naar meningen die zogenaamd door 100% van een bevolking of natie gedragen wordt moet op zoek naar één of andere totalitaire wanstaat. En wie moeite heeft om de beslissingen van een democratische Vlaamse meerderheid te erkennen heeft misschien een probleem met de democratie zelf.
En wat is uw volgende vraag?

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 13 januari 2009 om 14:17.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2009, 14:16   #62
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vroeg om meningen over beleidszaken waar alle Vlamingen als geheel de zelfde visie koesteren, niet enkel de parlementaire meerderheid in het Vlaams parlement.
dus het Vlaams parlement is niet representatief voor de Vlaamse bevolking?
Oud 13 januari 2009, 14:21   #63
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Niet dat ik zeg dat het allemaal zo ideaal is hoe het nu loopt, integendeel, tstinkt uren in de wind, maar geef mij eens een deftige oplossing die haalbaar en betaalbaar is.
Een confederaal België op basis van 4 regio's : Vlaanderen, Wallonië, Brussel, Duitstalig België + een gedeelde gedecentraliseerde hoofdstedelijke functie.
Oud 13 januari 2009, 14:41   #64
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Een confederaal België op basis van 4 regio's : Vlaanderen, Wallonië, Brussel, Duitstalig België + een gedeelde gedecentraliseerde hoofdstedelijke functie.
2 mini regio's met dezelfde bevoegdheden als de andere 2 regio's.
dat is al totaal verkeerd.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 13 januari 2009 om 14:41.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2009, 17:13   #65
NVDW
Vreemdeling

NVDW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is Vlaanderen een democratie en geen totalitaire staat en zijn meningen over beleidszaken dan ook altijd gedragen door een meerderheid of minderheid van de politieke vertegenwoordigers van de burgers in Vlaanderen. Vlaanderen kent verschillende opiniestromingen over van alles en nog wat. Wie persé op zoek is naar meningen die zogenaamd door 100% van een bevolking of natie gedragen wordt moet op zoek naar één of andere totalitaire wanstaat. En wie moeite heeft om de beslissingen van een democratische Vlaamse meerderheid te erkennen heeft misschien een probleem met de democratie zelf.
En wat is uw volgende vraag?
Ga ik volledig mee akkoord. Dus wanneer mij gevraagd wordt naar een onderwerp waar mening van de 3 gewesten dezelfde is, wuif ik die vraag dan ook weg met het argument dat per groep die meningen verschillen en ik dat dus niet kan. Wat u zonet mooi parafraseerde. Waarvoor dank.

Laatst gewijzigd door NVDW : 13 januari 2009 om 17:16.
NVDW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2009, 17:30   #66
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ga ik volledig mee akkoord. Dus wanneer mij gevraagd wordt naar een onderwerp waar mening van de 3 gewesten dezelfde is, wuif ik die vraag dan ook weg met het argument dat per groep die meningen verschillen en ik dat dus niet kan. Wat u zonet mooi parafraseerde. Waarvoor dank.
En omdat dat niet kan is het waanzinnig daar een staat op te willen bouwen. De konsensus is wel groot genoeg binnen de deelstaten afzonderlijk zodat je daar wel staten op kan bouwen. Qoud erat demonstrandum.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2009, 17:41   #67
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Om uit de impasse te komen zou men de bevolking, liefst alle Belgen moeten raadplegen door een antwoord op EEN vraag: wat is voor u het belangrijkste, BHV en de benoeming van de burgemeesters of de efficiente aanpak van de sociale en economische problemen.

Misschien deze raadpleging laten samenvallen met de verkiezingen dit jaar om aldus een controle te hebben.

Als de antwoorden binnen zijn en de percenten gekend, kan men beginnen met te onderhandelen over wat de bevolking het belangrijkste vindt!!

Dat is democratie.
Als men de lonen ziet van de politiekers zou men toch mogen hopen dat ze meer dan één probleem tegelijk kunnen aanpakken ?
Een manager in de privé sector die maar één probleem tegelijk kan aanpakken zou al lang zijn ontslag hebben gekregen...

Laatst gewijzigd door DenDane : 13 januari 2009 om 17:43.
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2009, 17:44   #68
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Iedereen heeft het recht er een spelletje van te maken. U ook. Maar er een spelletje van maken is iets anders dan een idee ontwikkelen dat steek houdt en het dan ook nog eens ernstig kunnen uitleggen en verdedigen in de context van een discussie.

Oud 13 januari 2009, 18:07   #69
NVDW
Vreemdeling

NVDW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen heeft het recht er een spelletje van te maken. U ook. Maar er een spelletje van maken is iets anders dan een idee ontwikkelen dat steek houdt en het dan ook nog eens ernstig kunnen uitleggen en verdedigen in de context van een discussie.

Alles draait om perceptie, mijn beste.
NVDW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2009, 23:51   #70
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:
Niet dat ik zeg dat het allemaal zo ideaal is hoe het nu loopt, integendeel, tstinkt uren in de wind, maar geef mij eens een deftige oplossing die haalbaar en betaalbaar is.
Zoals in Finland bijvoorbeeld: het hele land officieel drietalig. En op regelmatige tijdstippen gaan kijken welke taal in elke gemeente of stad het meest gesproken wordt.
Of een andere mogelijkheid: laten we elkaar eens faciliteiten geven, over het hele Belgische grondgebied. Wil je als Nederlandstalige in Virton gaan wonen en je contact met de gemeente in het Nederlands hebben of als Franstalige in De Haan en je contacten met de gemeente in het Frans hebben... Geen probleem. Praktisch perfect uit te voeren.
Als we mekaar nu eens wat meer gingen respecteren en waarderen...
LcGrs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2009, 00:02   #71
LcGrs
Partijlid

Standaard

Dit ook even naar boven halen.
Citaat:
De meerderheid aan Nederlandstalige burgers in dit land wordt nu op federaal niveau bestuurd door een Franstalige meerderheid ( huidige Belgische regering = 10 NL + 12 FR regeringsleden). De Belgische regering heeft ook geen meerderheid aan Nederlandstalige kant in het Belgisch parlement. Toch regeert ze verder over gans het land.
Hier krijg ik dus de dingskes van... Wat maakt het nu uit of een federale minister van huis uit Nederlandstalig, Franstalig of Duitstalig is???... Is het gewoon niet veel belangrijker dat hij/zij goed werk levert? Wat mij betreft telt onze regering gewoon 22 regeringsleden en die moeten alle 22 hun job doen.
Rekening houdend met het aantal euro's dat elke maand op zijn/haar bankrekening bijkomt zou elke minister wat mij betreft gewoon alle officiële landstalen moeten kunnen spreken.

Laatst gewijzigd door LcGrs : 14 januari 2009 om 00:11.
Oud 14 januari 2009, 00:06   #72
LcGrs
Partijlid

Standaard

<Dubbel>

Laatst gewijzigd door LcGrs : 14 januari 2009 om 00:06.
Oud 14 januari 2009, 08:29   #73
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs Bekijk bericht
Of een andere mogelijkheid: laten we elkaar eens faciliteiten geven, over het hele Belgische grondgebied. Wil je als Nederlandstalige in Virton gaan wonen en je contact met de gemeente in het Nederlands hebben of als Franstalige in De Haan en je contacten met de gemeente in het Frans hebben... Geen probleem. Praktisch perfect uit te voeren.
In de praktijk zou dat betekenen dat een franstalige overal in Vlaanderen in het Frans zal bedient worden en de Vlaming in Wallonië nog altijd Frans zal moeten spreken, tweetaligheid betekent in België eentalig Frans daar hoef je niet naïf over te doen. Franstaligen leren geen Nederlands (op enkele uitzonderingen na) en halen argumenten aan van: Frans is een wereldtaal, ze spreken te veel dialecten,... In Wallonië is Nederlands zelfs geen verplicht studievak maar een keuzevak. Kijk maar eens naar de huidige faciliteiten gemeenten, De Waalse gemeenten met faciliteiten voor Nederlandstalige zijn bijna volledig Frans. Daar hebben de faciliteiten uitdovend gewerkt zoals de bedoeling was. In de faciliteitengemeenten voor Franstaligen hebben de franstaligen zich echter weigeren aan te passen, zijn blijven Frans spreken en eissen zelfs dat die gemeenten uit Vlaanderen worden losgescheurd. Waar is dan het respect waar je de mond van vol hebt, wie respecteert er er wie niet? Faciliteiten over het hele land betekent verfransing in heel Vlaanderen.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2009, 09:06   #74
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals in Finland bijvoorbeeld: het hele land officieel drietalig. En op regelmatige tijdstippen gaan kijken welke taal in elke gemeente of stad het meest gesproken wordt.
respecteren en waarderen? ga dan eens Le Soir en La Libre lezen en merk hoe ze daar over het Nederlands spreken. patois is nog lief....
Oud 14 januari 2009, 09:07   #75
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
In de praktijk zou dat betekenen dat een franstalige overal in Vlaanderen in het Frans zal bedient worden en de Vlaming in Wallonië nog altijd Frans zal moeten spreken, tweetaligheid betekent in België eentalig Frans daar hoef je niet naïf over te doen. Franstaligen leren geen Nederlands (op enkele uitzonderingen na) en halen argumenten aan van: Frans is een wereldtaal, ze spreken te veel dialecten,... In Wallonië is Nederlands zelfs geen verplicht studievak maar een keuzevak. Kijk maar eens naar de huidige faciliteiten gemeenten, De Waalse gemeenten met faciliteiten voor Nederlandstalige zijn bijna volledig Frans. Daar hebben de faciliteiten uitdovend gewerkt zoals de bedoeling was. In de faciliteitengemeenten voor Franstaligen hebben de franstaligen zich echter weigeren aan te passen, zijn blijven Frans spreken en eissen zelfs dat die gemeenten uit Vlaanderen worden losgescheurd. Waar is dan het respect waar je de mond van vol hebt, wie respecteert er er wie niet? Faciliteiten over het hele land betekent verfransing in heel Vlaanderen.
en dat is ook wat de Franstalige politici zoals Maingain, Reynders en Di Rupo willen, dat verstoppen ze niet hoor.
Oud 14 januari 2009, 09:58   #76
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard Twaalf wijzen om België te splitsen.

TWAALF WIJZEN OM BELGIË TE SPLITSEN

Panorama bracht zelf twaalf ‘wijzen’ bij elkaar om België te ‘splitsen’. De twaalf trokken zich op een druilerige zondag terug in het kasteel Groenenberg in Gaasbeek. Ze debatteerden een hele dag over de toekomst van het land. Een reportage van Ivan De Vadder, Mark De Visscher en Jan Puype uitgezonden op Canvas zondag 11 januari 2009.

Bekijk hier op de website van Canvas de volledige uitzending.

De onderhandelingen zijn dood, leve de onderhandelingen. Ruim anderhalf jaar na de verkiezingen van juni 2007 zijn de communautaire onderhandelingen helemaal in het slop geraakt. Premier Leterme heeft de handdoek al in de ring gegooid; Vlaams minister-president Kris Peeters probeert de sputterende gemeenschapsdialoog weer aan de praat te krijgen.

Welke economische instrumenten moeten de deelstaten absoluut in handen krijgen? Is splitsen wel de oplossing voor de problemen waarmee Vlaanderen te kampen heeft? Hoe groot is de schade aan het imago van ons land mocht het gesplitst worden? Zal de Europese Unie Vlaanderen wel als een nieuwe, onafhankelijke lidstaat aanvaarden? En maakt Brussel België niet onsplitsbaar?

Niet alle Vlamingen willen het land gesplitst zien, zoveel werd duidelijk tijdens de kasteeldiscussie, maar waarom hebben de Franstaligen dan de indruk dat de Vlamingen de Belgische staat al lang uitgekleed hebben? Wie heeft hen angst aangejaagd, en waartoe leidt die angst? En op hoeveel wijzen kun je een land als België splitsen ?

De twaalf ‘wijzen’ zijn:
  • Karl_Heinz Lambertz: Eupen, 56 jaar, minister-president Duitstalige gemeenschap
  • Marc Eyskens: Leuven, 75 jaar, minister van Staat CD&V
  • Eric Defoort: Gent, 65 jaar, voorzitter Vlaamse Volksbeweging
  • Dorothée Klein: Namur, 48 jaar, hoofdredactrice Le Vif/L’Express
  • Bart De Wever: Berchem, 38, voorzitter N-VA
  • Rudy Aernoudt: Deurle, 48 jaar, oprichter LIDé
  • Remi Vermeiren: Zottegem, 68 jaar, voorzitter Warandegroep
  • Philippe Van Parijs: Brussel, 57 jaar, filosoof
  • Annemie Neyts :Brussel, 64 jaar , Europees parlementlid Open Vld
  • Johan Vande Lanotte: Oostende, 53 jaar, senator Sp.a
  • Bea Cantillon: Mortsel, 52 jaar, professor sociologie
  • Paul De Grauwe: Leuven, 62 jaar, professor economie

Oud 14 januari 2009, 10:48   #77
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Weer geen deftig argument in die uitzending voor belgique.

En waarom blijft Bart Dewever toch zo kappen op Marie Rose Morel?
Begrijpt die dan niet dat hij zich zo eerder zichzelf verwijt dan haar?
Staat niet vind ik.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2009, 10:53   #78
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Weer geen deftig argument in die uitzending voor belgique.

En waarom blijft Bart Dewever toch zo kappen op Marie Rose Morel?
Begrijpt die dan niet dat hij zich zo eerder zichzelf verwijt dan haar?
Staat niet vind ik.
Dat grapje Morelleke Forelleke heeft te maken met de uit censuur afgevoerde aflevering van Jeroen Meus die het lievelinggerecht (vermeende lievelingsgerecht) van Hitler wilde bereiden. Geen gevoel voor humor?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2009, 11:05   #79
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Dat grapje Morelleke Forelleke heeft te maken met de uit censuur afgevoerde aflevering van Jeroen Meus die het lievelinggerecht (vermeende lievelingsgerecht) van Hitler wilde bereiden. Geen gevoel voor humor?
Wel wel, lach ook graag hoor.
Wist gewoon niet dat Marie Rose Morel in die aflevering voorkwam, nu wel.
Sorry
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2009, 11:14   #80
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard Democratie? België zegt "FOERT!"

Citaat:
Hier krijg ik dus de dingskes van... Wat maakt het nu uit of een federale minister van huis uit Nederlandstalig, Franstalig of Duitstalig is???... Is het gewoon niet veel belangrijker dat hij/zij goed werk levert? Wat mij betreft telt onze regering gewoon 22 regeringsleden en die moeten alle 22 hun job doen.
U heeft gelijk. Als iedereen maar goed zijn werk doet. Dan maakt het niet uit dat de grootste regio en gemeenschap van dit land ondervertegenwoordigd is in de nationale regering. Dan maakt het niet uit dat vrouwen, die +50% van de bevolking uitmaken, ondervertegenwoordigd zijn in de politiek en op alle plaatsen waar beslissingen worden genomen. Dan maakt het niet uit dat de allochtone medemens ondervertegenwoordigd is in de media of in het management van de bedrijfswereld. Dan maakt het niet uit dat mensen met een handicap ondervertegenwoordigd zijn op de werkvloer. Het maakt allemaal niet uit. Als iedereen maar goed zijn werk doet! Amen!

Democratie? België zegt "FOERT!"

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 14 januari 2009 om 11:17.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be