![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Brussel, wat stelt het voor zonder Vlaanderen of europese instellingen?
Ge moogt het hebben van mij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De schoofzak schreef:
Citaat:
Deze uitgangspositie voor het overleg met de Franstaligen werd echter reeds onder druk van de CD&V van in den beginne verlaten voor een halfslachtig compromis van een onvolledig, dus eigenlijk beperkt werkbaar, economisch regionaal management. Onderhandelingstechnisch was dit reeds een zwaktebod. De tegenpartij echter lag meteen dwars en wilde van niets weten, hoezeer ook het zwaktebod afgezwakt werd. Uiteindelijk was het “NON et NON”. Wat in de wandelgangen duidelijk gemaakt werd, kwam er op neer, dat de Franstaligen zo nodig het boeltje gingen laten springen. Dat is ook hun gewoonte of dacht u dat het met Martens, Dehaene en Verhofstadt ooit anders is geweest. Van zodra er een euro minder afvloeit naar Wallonië of Brussel of aan hun andere belangen (bvb wapenexport, Francorchamps, flitsers...) schijnt geraakt te worden, zit het er meteen bovenarms op, wordt met de val van de regering gedreigd of wordt die werkelijk ten val gebracht en verder kan legaal of niet legaal hen niets deren. Hooguit wordt dan als toegeving (sic) aan de Vlamingen een compromiswet in elkaar geknutseld. Daarom hebben we nu een zogenaamd "unionistisch federalisme", dat vanzelfsprekend niet werkt en hen zo rijkelijk beloond. En ondertussen wordt het Vlaams Gewest voor allerlei Europese rechtbanken gesleept of op andere internationale instanties belaagd. Het moet nu toch klaar zijn, welk vlees men in de kuip heeft. Men zal dus zeker kordaat en beschaafd, het ene sluit het andere niet uit, dienen duidelijk maken, dat het zo niet verder kan. De traditionele partijen verkiezen echter verder de collaboratie. De NVA moet hier haar conclusies uit trekken. Voorlopig is het op federaal vlak tot 2011 afgelopen, afgezien van enkele pietluttige wijzigingen, die door onze pers uitvergroot zullen worden tot schokkende doorbraken. De verkiezingen van juni 2009 bieden echter een buitenkans om via een “legale flankbeweging” zwaar te wegen op het federale bewind (nationaal en zelfs ten dele internationaal). Hiervoor volstaat het dat de bij uitstek Vlaamse partijen als het VB, de NVA, de LDD en gelijkgestemden onder de vorm van een breed verkiezingskartel en pre-electorale regeringscoalitie een gooi doen naar de meerderheid in het Vlaamse Parlement. Volgens alle huidige peilingen verliezen de traditionele partijen sterk. Er is dus een reële mogelijkheid tot doorbraak. Deze kans mag men niet verpassen!
![]() |
![]() |
#63 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je vergist je waarschijnlijk met de weg naar dit einddoel toe. Maar dat is heel wat anders.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wil ik opmerken dat het behoud van het "huidige Vlaanderen" zeker en vast, zelfs heel gemakkelijk bereikt kan worden. Het 'huidige Vlaanderen' is de samentelling van het Vlaamse Gewest en de Vlaamse Gemeenschap. Bemerk daar dus bij dat zowel de Vlaamse als de Franstalige Gemeenschap een voet aan de grond hebben in Brussel. Eén van de elementen om daartoe te besluiten is de finansiële kwestie. Je besluit dat wie een beetje verstand heeft daar niet aan begint, krijgt bijgevolg een konsekwentie voor jou brein.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar jouw negatieve ervaring zal de Vlaamse Beweging er niet toe aanzetten om de Brusselse Vlaming te laten vallen. Denk aan de woorden "dat ze hem niet zullen temmen ..."
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tsja, en als je dan drie keer hetzelfde zegt, brengt niet veel zoden aan de dijk. Ik ben geen jurist, maar heb wel even in de grondwet gesnuisterd. Belangenkonflikten kunnen ingeroepen worden door wetgevende raden. Parlementen dus. Nu kan je diskuteren: bestaat het Vlaams parlement uit twee parlementen (kijk naar de grondwet), die volgens een artikel wat verder in de grondwet, toch "samen mogen werken" mits een wet enz. bla bla ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() kgeloof em ni meer... ben ik nu paranoïde na 18 maanden, 25 deadlines, het aanbieden van de visafdeling en de droge voeding, en het meehelpen rekken en plekken? En tis nog zu ne sypathieken tist... ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() @ De schoofzak
Citaat:
Dat is nu het verleden. Laten we uit het gebeurde leren en het over een andere boeg gooien. Daarom is de beste strategie nu een meerderheidsstrategie in het Vlaams Parlement via een breed kartel VB+NVA+LDD+gelijkgestemde democraten.
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sorry voor mijn uitval. Ik ben er heel zeker van dat alleen vertegenwoordigers van een gemeenschap, een gewest of een regering een belangenconflict kunnen inroepen. Wallonië heeft in tegenstelling tot Vlaanderen nog steeds die drie bestuursniveua's (herinner u dat ze drie ministers van onderwijs hadden in de periode 1999-2003). Toen al had vlaanderen maar één bestuurniveau meer. Wallonië kan dus 4 maal een belangenconflict inroepen, vaak door dezelfde personen met een ander petje op. Dit is niet meer serieus. N-VA vraagt niet meer en niet minder dan, als er geen andere argumenten zijn en als er geen, buiten degene die het belangenconflict indient, wijzigingen zijn, het belangenconflict te verwerpen wegens reeds behandelt. De termijn van 30 dagen is reeds verstreken, het parlement kan eigenlijk nu reeds stemmen om BHV te splitsen.
![]() |
![]() |
#70 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is altijd overduidelijk gekommunikeerd: voor beide partijen van het kartel golden de gezamenlijke afspraken voor één legislatuur, om het gezamenlijk afgesprokene te bereiken. Daarna zou iedere partij verder zijn eigen gang gaan en zijn eigen programma verder zetten. De enige die zijn afspraken niet is nagekomen, is Leterme: in augustus, na het verslag van de drie versleten musketiers had hij ontslagnemend premier moeten worden met een beperkte ministersploeg. Citaat:
Een kartel (letterlijk) is voor mij persoonlijk een brug te ver. Ik zal gebruik maken van mijn individueel stemrecht om niet langer nva te stemmen, als er een te verregaande samenwerking met het Belang op poten gezet wordt. Wat ik wel zou kunnen luchten, zijn beperktere vormen van niet tegenwerken (soort stemafspraken .... maar pak me niet op woorden of begrippen ...)
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() @ de Schoofzak
Het heeft weinig zin om hier en nu over de in het nabije verleden door de betrokken partijen en door de belanghebbende politici gevolgde tactiek te redetwisten en deze of gene een of ander te verwijten. Wat wel belangrijk is de analyse van het gebeurde en het inzicht en de lering, die eruit afgeleid kunnen worden. Het zal u wel duidelijk zijn, dat ik me weinig met enge of kortzichtige partijbelangen kan identificeren. Daarentegen ben ik als burger direct geraakt als mijn regio en zijn inwoners de democratie ontzegd worden of van hun duur verworven welvaart beroofd worden. De afpersing van Vlaanderen (hoogste transfers van de gehele wereld), het tweede rangsburgerschap (Vlaamse stem 80 % van Waalse stem) en de talrijke zichtbare en meestal verdoken discriminatie hebben nadrukkelijk aangetoond dat dit niet verder gedoogd kan worden. In de huidige Belgische context (minstens tot 2011) zijn niet veel mogelijkheden om dit te corrigeren aanwezig. Daarom biedt de regionale verkiezing van juni 2009 juist een buitenkans om de Belgische patstelling te doorbreken of ten minste in grote mate weg te werken. In zo’n situatie is het goed, mits een solied democratisch basisprogramma, een breed Vlaams samenwerkingsverband op te zetten, die dit mogelijk maakt. Als in WOII kan dan de omstandigheid zich voordoen, dat op basis van “de vijand van mijn vijand is mijn bondgenoot”, een coöperatie als de optimale strategie uit de bus komt. Als dit de vorm zou krijgen van een echt Vlaams verkiezingskartel en pre-electorale coalitie van bijvoorbeeld VB + NVA + LDD + gelijkgestemde democraten, die gaan voor de meerderheid in het Vlaamse parlement, dan zou dit voor mij, gezien de geboden mogelijkheden tot een ware ontvoogding, wel kunnen.
![]() |
#72 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() En ik begrijp dat de NVA wil aanklagen dat de franstaligen 4 belangenconflicten kunnen inroepen en de vlamingen minder*** Persoonlijk vind ik dat de Duitstalige gemeenschap een eigen gewest moet worden. En de DG moet uitgebreid worden met de gemeenten waar nu Duitse faciliteiten zijn. (vroeger waren die gemeenten duitstalig) Dan hebben een eenvoudiger structuur: 4 gewesten, 3 gemeenschappen: *Vlaams gewest *Waals gewest *Oostkanton-gewest *Brussels Hoofdstedelijk gewest 3 gemeenschappen: *Vlaamse gemeenschap, bevoegd voor het Vlaams gewest en de Vlamingen in Brussel *Franstalige gemeenschap, bevoegd voor het Waals gewest en de Franstaligen in brussel *Duitstalige gemeenschap = Duitstalig gewest De parlementen van de Franstalige gemeenschap en Waals gewest moeten gefusioneerd worden, zoals nu het geval is in Vlaanderen. De gemeenschapscommisies in Brussel mogen afgeschaft worden. De Vlaamse gemeenschap en de franstalige gemeenschap mogen echter wel met onderlinge toestemming gemeenschapsbevoegdheden overdragen aan het BrusselsHoofdstedelijkParlement (dat in principe enkel bevoegd is voor de gewestmateries) *** maar nu zijn we er nog altijd niet uit. Ik ben er quasi zeker van dat de Vlamingen 2 minstens belangenconflicten kunnen starten. En ik vermoed 3, maar daar ben ik niet zeker van. Laatst gewijzigd door flamingant : 16 januari 2009 om 11:24. |
|
![]() |
![]() |