Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2009, 00:46   #61
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Ik niet, maar de regering zou er wel een wet om kunnen maken..
en ja, ik zeg niet dat je niet hard mag werken, maar met 5000€ per maand zal die persoon zeker en vast ook wel toekomen hoor
Het is die persoon zijn geld, niet het jouwe. Hij zal zelf wel zien met hoeveel hij/zij toekomt.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 00:50   #62
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Nu met het autosalon blijkt duidelijk dat mensen die een nieuwe auto kopen van belastingvoordelen kunnen genieten waar de kleine man met het klein loon nooit van kan genieten
Waar kunnen wij zonder auto en huis van milieu voordelen genieten,weer een discriminatie van België
Maak de armen nog maar armer
Mja da hed ge dervan als ge rechts stemt. In het rechterveld zitten de liberalen en de neo-liberalen (LDD, NVA, CD&V, VLD, VB)

En blijkbaar is één welbepaalde liberaal nu ook de linkerzijde aan het saboteren.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 19 januari 2009 om 00:52.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 00:51   #63
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Neen, maar ik geloof wel dat dat mogelijk is.
Het is ook mogelijk om de lotto te winnen, maar veel kans heb je niet..
waarom niet alles wat meer verdelen, dan is iedereen content
Oud 19 januari 2009, 00:52   #64
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Het is die persoon zijn geld, niet het jouwe. Hij zal zelf wel zien met hoeveel hij/zij toekomt.
Zou jij niet met 5000 euro per maand toekomen?
Iemand die dat niet kan, mag heus wel eens een lesje in soberheid krijgen hoor!
Djiezes, wie denk je wel dat je bent? Rockerfeller?
Oud 19 januari 2009, 00:54   #65
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lol, ikzelf ben geen profiteur
Ik verdien goed mijn brood, maar ik vind het gewoonweg not done dat er hier mensen miljoenen verdienen terwijl in grote delen vd wereld er grote armoede heerst..
Een beetje meer solidariteit zou toch mogen e?

Het is niet dat ze je leuke baan willen afnemen, maar een beetje delen in de winst zou niet slecht zijn.

profiteurs zijn bij mij mensen die meer dan 2000 € netto/maand verdienen, die een wagen en laptop en welke voordelen nog allemaal krijgen en daar in vergelijk met bijv. een bandwerker veel minder voor werken. DAT zijn de profiteurs van ons systeem.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 01:05   #66
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
profiteurs zijn bij mij mensen die meer dan 2000 € netto/maand verdienen, die een wagen en laptop en welke voordelen nog allemaal krijgen en daar in vergelijk met bijv. een bandwerker veel minder voor werken. DAT zijn de profiteurs van ons systeem.
Die bandwerker moet zich dan ook maar houden aan die 38 uur per week. Ik zie niet in dat hij zich kan overwerken, je kan hem moeilijk met een band naar huis sturen om daar (onbetaalde) overuren te kloppen. Die zogenaamde profiteurs die jij vermeldt werken bijna allemaal zonder uitzondering minstens 70 uur per week. Als je hun uurloon zou uitrekenen, komen ze niet veel hoger uit dan de bandwerker. Nu ja, wel wat, maar niet meer zo buitenproportioneel. Tenzij natuurlijk een echte happy few, maar dit is misschien maar 2 of 3 % van de werknemers, die meer dan 3500 euro per maand scheppen.

Als ik de door mij gepresteerde uren per week (als doctorandus ken ik geen betaalde overuren) omzet in een uurlloon en mij aan de wettelijke 38 uur in de week zou houden, kom ik uit op een maandverloning van een 980 euro netto. Hoeveel was het leefloon alweer ? Die 980 is in alle geval minder dan een bandwerker.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 01:11   #67
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Die zogenaamde profiteurs die jij vermeldt werken bijna allemaal zonder uitzondering minstens 70 uur per week.

en als we dit niet geloven kom je wel met een andere.

Heb volgend boekje vorige week ontdekt, zeer vreemd vind ik de mediastilte over zulke toestanden.

http://www.epo.be/uitgeverij/boekinf...=9789064454813

kan het enkel aanraden aan diegenen die denken dat er ook maar enige correctheid in de loonsverdeling zit.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 01:21   #68
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Heb volgend boekje vorige week ontdekt, zeer vreemd vind ik de mediastilte over zulke toestanden.

http://www.epo.be/uitgeverij/boekinf...=9789064454813

kan het enkel aanraden aan diegenen die denken dat er ook maar enige correctheid in de loonsverdeling zit.
Leeftijdsgenoten van mij die voortijdig met school gestopt zijn verdienen als dokwerker 40 �* 50 % meer in de maand dan ik (daarmee bedoel ik mijn volledig wettelijk loon). En velen hebben geen last van een kapotte rug of blaren, voor het zwaarste werk zijn machines in de plaats gekomen. En na hun shiften kunnen ze thuis gezellig de hele tijd voor de buis zitten of op café hangen met makkers. Daar heb ik meestal geen tijd voor. Akkoord, het is m'n eigen keuze geweest om dit te doen, maar ik krijg er iets van als anderen steeds afgunst hebben op onze werkzaamheden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 01:37   #69
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leeftijdsgenoten van mij die voortijdig met school gestopt zijn verdienen als dokwerker 40 �* 50 % meer in de maand dan ik (daarmee bedoel ik mijn volledig wettelijk loon). .

Het is inderdaad een feit dat dokwerkers goed hun brood verdienen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 01:55   #70
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leeftijdsgenoten van mij die voortijdig met school gestopt zijn verdienen als dokwerker 40 �* 50 % meer in de maand dan ik (daarmee bedoel ik mijn volledig wettelijk loon). En velen hebben geen last van een kapotte rug of blaren, voor het zwaarste werk zijn machines in de plaats gekomen. En na hun shiften kunnen ze thuis gezellig de hele tijd voor de buis zitten of op café hangen met makkers. Daar heb ik meestal geen tijd voor. Akkoord, het is m'n eigen keuze geweest om dit te doen, maar ik krijg er iets van als anderen steeds afgunst hebben op onze werkzaamheden.
Geloof mij vrij ik als bejaardenverzorger lig ook gans de dag te slepen met mensen lichamen van soms wel 100 kg,mijn rug is al lang stuk,e, ik werk voor 1100€ netto per maand(stront en al de andere rest op te kuisen)
Oud 19 januari 2009, 02:07   #71
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geloof mij vrij ik als bejaardenverzorger lig ook gans de dag te slepen met mensen lichamen van soms wel 100 kg,mijn rug is al lang stuk,e, ik werk voor 1100€ netto per maand(stront en al de andere rest op te kuisen)

Kan je dan geen ander werk vinden?
In ieder geval konden ze naar mijn diensten fluiten voor amper 1100 euro per maand.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 02:17   #72
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het feit dat jij denkt dat er CEO's zijn die weinig uren presteren, toont al genoeg aan over jouw gebrek aan kennis van de echte wereld. Ik werk momenteel voor een Amerikaanse multinational met één van haar hoofdzetels hier in België en ik kan je garanderen er geen enkele grote baas hier van 9 to 5 werkt.

Citaat:
Ik niet. Mochten ze elke keer zoveel aandacht schenken aan extreme groeperingen dan stond het er bol van.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 08:21   #73
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Kan je dan geen ander werk vinden?
In ieder geval konden ze naar mijn diensten fluiten voor amper 1100 euro per maand.
Op mijn leeftijd is dat al erg moeilijk geworden om je nog te herscholen
Oud 19 januari 2009, 09:40   #74
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ooit eens aan weekend, feestdagen en nachten gedacht.
Of heb je dat er niet voor over?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 09:50   #75
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ooit eens aan weekend, feestdagen en nachten gedacht.
Of heb je dat er niet voor over?
Ik heb genoeg weekeinde gedaan,nu is er voor een 50 jarige geen werk meer voor,je weet wel hé .......
Oud 19 januari 2009, 10:04   #76
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo zou het moeten zijn ja
Mensen die veel verdienen, mogen veel meer afgeven
Pech gehad; there's no free lunch.
Je moet van anderen niet verwachten dat ze voor jouw onderhoud en dat van anderen gaan werken. Doe er zelf maar iets voor.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 10:05   #77
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Lol, ikzelf ben geen profiteur
Ik verdien goed mijn brood, maar ik vind het gewoonweg not done dat er hier mensen miljoenen verdienen terwijl in grote delen vd wereld er grote armoede heerst..
Een beetje meer solidariteit zou toch mogen e?
Het is niet dat ze je leuke baan willen afnemen, maar een beetje delen in de winst zou niet slecht zijn.
Waarom dan wel?
Oud 19 januari 2009, 10:07   #78
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
die 5000 euro die hij zoveel meer verdiend, als dat nu al eens over 5 personen wordt verdeeld, hebben vijf personen meer geld. Zij dragen op hun deel ook nog af e..Uiteindelijk komt het ongeveer op hetzelfde neer, alleen dat er wat meer gelijkheid in de wereld zit..
Maar waarom zou er meer gelijkheid moeten zijn?
Mensen zijn niet gelijk, dus moet het einderesultaat ook niet gelijk zijn en moet er niet gestreefd worden naar wat meer gelijkheid.
Oud 19 januari 2009, 10:11   #79
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Maar waarom zou er meer gelijkheid moeten zijn?
Mensen zijn niet gelijk, dus moet het einderesultaat ook niet gelijk zijn en moet er niet gestreefd worden naar wat meer gelijkheid.
Das juist van U,wij lopen stervende mensen die er half uitgehongerd bij liggen ook dagdagelijks zomaar voorbij
Oud 19 januari 2009, 10:30   #80
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Maar sommige lonen zijn toch excessief volgens mij. Alleen is de vraag: welke precies?
Zolang lonen het resultaat zijn van een overeenkomst tussen twee partijen, is er geen één loon excessief. De markt speelt daarin een bepalende factor uiteraard, en voor skills die niet iedereen voor de dag kan leggen, wordt meer betaald, maar dat is pure logica.
Het bekt natuurlijk lekker weg en het is lekker populistisch om wat te staan zwetsen over hetgeen anderen hebben en hoe onrechtvaardig dat allemaal wel niet is, maar de realiteit is dat dergelijke betogen quasi altijd gevoerd worden door mensen die het niet kunnen hebben dat anderen wat meer verdienen maar die er zelf niets extra voor willen doen of er zelf niets extra voor te bieden hebben.

De vraag welke lonen excessief zijn, stelt zich dus niet eens aangezien het antwoord irrelevant is. De facto is dat immers een vraag die enkel speelt tussen werkgever en werknemer, en daar heeft niemand anders ook maar één iets over te zeggen.

Citaat:
Kan iemand zodanig goed en veel werk leveren dat hij één miljoen euro per maand verdiend bijvoorbeeld? (En gaat er dan ook één miljoen euro naar de belastingen?)
Tuurlijk; als diegene die hem dat loon uitbetaalt, vindt dat hij/zij dat waard is, dan verdient hij/zij dat. Moeilijk is dat toch niet? En als dat 1M netto is die binnenkomt als loon, dan is daar inderdaad ongeveer 1M belasting op betaald. Mag het dus nog even?

Citaat:
Ik zou wel eens willen weten wat dat werk precies inhoudt dan.
Iemand die maandelijks grote contracten onderhandeld, die het bedrijf miljoenen kunnen opbrengen bijvoorbeeld?

Citaat:
Anderzijds kan je een leider van een echt bedrijf moeilijk opleggen hoeveel hij voor zichzelf opzij mag houden en hoeveel niet. Misschien kunnen we er ook wel vanuit gaan dat de aandeelhouders optreden bij het uitkeren van exuberante bedragen aan zichzelf. Maar in de praktijk gebeurt dat duidelijk niet altijd.
CEO's bepalen niet zelf welke bedragen ze aan zichzelf uitkeren, tenzij ze zelf de eigenaar van het bedrijf zijn uiteraard. De RVB en dus de aandeelhouders doen dat. Het gaat over hun geld, dus het is hun volste recht te beslissen wat ze daamee doen. Over exuberant wordt dus niet gesproken, ook al vind jij dat ze te veel krijgen; dat laatste is irrelevant, net zoals eenieders mening over andermans loon irrelevant is.

Los daarvan is het heel fijn om maximumbedragen op lonen te gaan zetten hoor, maar verwacht je dan maar aan maximumprestaties. Er is geen zinnig mens die voor een bepaald maxbedrag nog een pak meer werk, druk, stress en verantwoordelijkheid zal willen verdragen dan een standaard 9-to-5 bediende die enkel en alleen zijn ding komt doen en verder niets.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be