Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2009, 22:09   #61
Graziëlla
Schepen

Graziëlla's schermafbeelding

Standaard

Het lijkt intussen meer dan zo dat KDG schizofreen was.

enkele symptonen vanuit de pers:

-hij had met weinigen contact, en verbrak contact (met zn ouders, was afwezig op kerst en nieuwjaarsfeestjes). Dit zijn typische symptonen voor psychoten: ze wantrouwen hun naasten, mensen in wie het vertrouwen een evidentie was, beginnen ze te wantrouwen.
-Vaak hebben ze last van vlagen van woede en frustratie die plots opkomt. Bij KDG: zijn fiets die hij plots in het water gooit.

Er is hier al heel wat over geschreven en er zal er nog veel over geschreven worden, maar waar ik het helemaal niet mee eens ben, is: dat de maatschappij er enige schuld zou aan hebben; de maatschappij heeft helemaal géén verantwoordelijkheid in dit gebeuren.

Ook niet de ouders, niet de scholen, niet de dokters en de pschychiaters.
Schizofrenie is vaak heel moeilijk op te merken.

Bij schizofrenie is het zo dat de persoonlijkheid van de desbetreffende persoon verandert. Ik heb zelf zo iemand van heel nabij gekend, en dit zien evolueren. Die persoon was op de duur een totaal ander type. Een andere mens.

Psychoten/schizofrenen zijn niet direct een gevaar voor de samenleving, veeleer voor zichzelf; de zelfmoordpercentage ligt veel hoger in deze groep dan elders.
Ik herinner me een zaak in het Brusselse, waar een student zijn ouders en zus zou vermoord hebben. Die zaak is nog niet voor assisen gegaan, maar de speurders waren ervan overtuigd dat de studerende zoon dit zou hebben begaan, hijzelf ontkende want hij herinnerde zich niets. Hij had waarschijnlijk ook gehandeld in een psychotische vlaag.

TOT SLOT: wil ik er aan toevoegen dat de maatschappij niet verandert zoals hier velen ons willen doen geloven: dergelijke slachtpartijen zijn van alle tijden.

Ik herinner me mening assisenprocessen over baldaige slachtpartijen begaan door een doder die zich achteraf niks herinneerde, die geleid werd door een stem......
Vaak waren dit eigen familieleden, of jonge mensen, veelal toevalige passanten.....

Deze keer gaat het om enkele baby's, heel heel frappant, dat is waar. De maatschappij werd net daardoor zo gechoqueerd, dat zij neigen te geloven dat de maatschappij is veranderd, dat alles wat verkeerd gaat de schuld is van de nieuwe maatschappij.

Fout.

@@En Egidius, vroeger was het helemaal niet beter dan nu. Vroeger bleef gewoon alles veel meer binnen de muren, maar beter was het zeker niet.

Ik snap dit echt niet, van die personen die zo domme neiging tot melancholie tot het verleden hebben. Bizar.
Oud 28 januari 2009, 22:15   #62
Graziëlla
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Waardoor het platteland nu ook op steden begint te lijken.
Wat net de grap is, want welke jongere wilt er nu nog zo'n kerktorenseut zijn?
Bhairav, volgens mij is jouw maatschappelijk beeld nogal ireëel: het platteland is globaal genomen niet echt conservatiever dan de stedelijke gebieden. Er zitten evenwel procentueel genomen evenveel conservatieven in de stad als op het platteland en omgekeerd.

.
Oud 28 januari 2009, 22:20   #63
Graziëlla
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wat is precies een psychoot? Ik heb me ferm geërgerd aan hoe de media de eerste twee dagen een karakterprofiel schetsten van de dader. Het eerste dat werd gezegd was: de dader was altijd eerder teruggetrokken en lette goed op in de klas. Fijn voor al die eerder introverte goede leerlingen in alle scholen, die vanaf heden dus potentiële psychoten zullen zijn...
We moeten enkel maar hopen op de intelligentie van diegenen die het horen en lezen, en hopen dat hun relativeringsvermogen redelijk is. Want zelf Kim de Gelder hoort in een of meerdere bepaalde 'hokjes'; zelfs hij heeft bepaalde typerende karaktertrekken, die anderen ook hebben. Iedereen heeft wel iets met een ander gemeen, maar daarvoor is niet iedereen de ander.
Oud 28 januari 2009, 22:25   #64
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla Bekijk bericht
Ook niet de ouders, niet de scholen, niet de dokters en de pschychiaters.
Schizofrenie is vaak heel moeilijk op te merken.

Bij schizofrenie is het zo dat de persoonlijkheid van de desbetreffende persoon verandert. Ik heb zelf zo iemand van heel nabij gekend, en dit zien evolueren. Die persoon was op de duur een totaal ander type. Een andere mens.
Het gaat om betrokkenheid en doorzettingsvermogen. Natuurlijk zijn anderen niet verantwoordelijk voor wat ontstaat maar soms wel voor wat gebeurt.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2009, 22:28   #65
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de indruk dat men in deze topic aan het proberen is om terug te grijpen naar de sociaal utopische modellen waarbij alle aspecten van het sociale leven ingepast dienen te worden in 1 ideaal model.

Het tijdperk waarin men dacht de wereld te verbeteren aan de hand van 1 allesomvattende sociale utopie is reeds lang beeïndigd in de jaren 70.

De maatschappij en het leven zijn veel te complex voor zo'n allesomvattende theorie. Zeker vandaag de dag.
Men is dan ook al lang tot de conclusie gekomen dat de enige manier om problemen op te lossen een specifiek aanpak is die dikwijls niet in een algemeen verhaal past. Een soort patchwork methode dus.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 28 januari 2009 om 22:43.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2009, 22:29   #66
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Er bestaan heel wat stoornissen die zich kenmerken door de aanwezigheid van een psychose. Schizofrenie is daar slechts één van, maar dit is wel de zwaarste. Bij schizofrenie worden psychotische episodes afgewisseld met episodes waarin de cliënt (zwaar) depressief is.

Schizofrenie komt pas echt tot uiting in de adolescentie, maar tijdens de puberteit kunnen er al aanwijzingen zijn dat het misgaat met de persoon.

Het feit dat je wat introverter en minder sociaal bent, kan behoren tot wat genoemd wordt 'een normale puberteitscrisis'. Maar wat ik tot nog toe heb gehoord heb over hem is niet enkel dat. Er wordt gesproken van 'een zonderling figuur', een 'bizar' figuur, iemand die zichzelf volledig afzondert en geen sociale contacten meer heeft, zelfs niet met vrienden of met ouders, iemand met een voortdurende grimas op zijn gezicht die nu en dan tegen zichzelf spreekt. Voorts had een getuige het over iemand die niet met zijn ogen knipperde en 'trager liep dan een normaal mens'. De gruwelijke feiten, en het feit dat hij gemaquilleerd was hiertijdens, gewoon rustig wegreed met zijn fiets en dergelijke zijn allemaal aanwijzingen dat het hier inderdaad om een niet- of beter laattijdig- ontdekte schizofrene persoon gaat ...
Het is dus zeker niet zo dat mensen die zichzelf een beetje of in een bepaalde periode afzonderen of wat stiller zijn, direct als psychotisch, laat staan schizofreen, bestempelt moeten worden.
(Toen ik voor het eerst hoorde over de feiten in samenspraak met de woorden 'psychiatrisch verleden' dacht ik direct dat het om iemand psychotisch ging.)

Of hij werkelijk schizofrenie heeft zal blijken uit het psychiatrisch onderzoek, maar er zijn wel sterke aanwijzingen voor.
Of er daarnaast ook sprake is van een antisociale persoonlijkheidsstoornis heeft ('een psychopaat is') zal denk ik pas echt duidelijk worden in de rechtbank, wanneer men kan zien hoe hij reageert op de gruwelijkheden die hij veroorzaakt heeft. Blijft hij hier ijzig koel onder en doet het hem allemaal niets, of geraakt hij zelf bijna in shock en overmand door emoties door de gruwel die hij op zijn geweten heeft?
Daarnaast is het maar te hopen dat hij niet te goed is in acteerwerk.

Wat wel een feit is dat nu op een heel pijnlijke manier als een paal boven water staat, is dat ons geestelijke gezondheidszorgbeleid in België zwaar tekort schiet, alsmede het beleid om iemand te laten colloqueren.
Daarnaast gaat een geestelijke gezondheidszorg beleid natuurlijk over de behandeling van enkele symptomen. De oorzaken van al die problemen zouden ook aangepakt moeten wroden, en ik denk dat de threadopener en andere gelijk hebben als ze dan kijken naar onze maatschappijstructuren die het blijkbaar mogelijk maken dat er zulke gevallen zich kunnen ontwikkelen.
Even wat nuançeren en toevoegen :
de emoties zijn ook afgevlakt, men is maw vaak apathisch, of het tegendeel kan ook: men voelt heel veel maar slaagt er niet meer in dit te uiten, men geeft een verwarde indruk, men is onverzorgd, ... Dit zijn allemaal symptomen die kunnen wijzen op schizofrenie (maar ook kunnen voorkomen bij andere stoornissen).
Oud 28 januari 2009, 22:32   #67
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de mensen Bekijk bericht
Godzijdank werd ik niet opgevoed door posters die denken god de vader te zijn.
hij is maar de H.Geest
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2009, 22:33   #68
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het gaat om betrokkenheid en doorzettingsvermogen. Natuurlijk zijn anderen niet verantwoordelijk voor wat ontstaat maar soms wel voor wat gebeurt.
Gedrag is multicausaal, alsook het heel aantal processen die uiteindelijk leiden tot één bepaald gedrag. Al die oorzaken van bepaald gedrag kunnen liggen binnen een persoon maar ook binnen zijn omgeving (in ruime en enge zin) want die bepaalt ook voor een stuk wat een persoon doet of laat.

Veel berichten die ik her en der las lijken het onderscheid tussen 'de multicausale oorzaak van gedrag' en 'de verantwoordelijkheid voor de consequenties van je gedrag' te verwarren. Het eerste sluit het laatste niet uit, en zegt er zelfs niets over. Kim zal dus hoe dan ook verantwoordelijk gesteld worden voor het gedrag dat hij heeft uitgevoerd, net zoals alle anderen die wangedrag uitvoeren.
Dat mag ons echter niet weerhouden van enige gezonde dosis maatschappelijke reflectie, die liefst ook tot ageren leidt.
Oud 28 januari 2009, 22:36   #69
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Even wat nuançeren en toevoegen :
de emoties zijn ook afgevlakt, men is maw vaak apathisch, of het tegendeel kan ook: men voelt heel veel maar slaagt er niet meer in dit te uiten, men geeft een verwarde indruk, men is onverzorgd, ... Dit zijn allemaal symptomen die kunnen wijzen op schizofrenie (maar ook kunnen voorkomen bij andere stoornissen).
Ik heb er zo twee gekend die qua karakter etc sterk op Kim D. leken. Eén pleegde zelfmoord, de ander ben ik uit het oog verloren.
(die laatste vertelde me ooit iets van gewelddadige ideëen die wel op Dendermonde leken. (ik heb toen "veel uren in hem gestoken")
Sinds vrijdag denk ik 4 �* 5/dag aan hem. Baptiste, doe geen stommiteiten!!

Een zin bij een psychiater die me wel opviel:" ze gebruiken drugs, want in dat milieu wordt hun gedrag beter aanvaard." idd. (al ben ik niet zo zeker in welke richting de relatie loopt)

Laatst gewijzigd door filosoof : 28 januari 2009 om 22:45.
Oud 28 januari 2009, 22:43   #70
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik heb er zo twee gekend die qua karakter etc sterk op Kim D. leken. Eén pleegde zelfmoord, de ander ben ik uit het oog verloren.
(die laatste vertelde me ooit iets van gewelddadige ideëen die wel op Dendermonde leken. (ik heb toen "veel uren in hem gestoken")
Ooit zijn beweegreden achterhaald?

Ps: Begrijp je nu waarom ik altijd "iets" bij heb voor als er iets mis gaat.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 28 januari 2009 om 22:47.
Oud 28 januari 2009, 22:46   #71
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Ooit de beweegreden achterhaald?

Ps: Begrijp je nu waarom ik altijd "iets" bij heb voor als het mis gaat.
Niet DE beweegreden, verschillende kleinere eerder.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Gedrag is multicausaal, alsook het heel aantal processen die uiteindelijk leiden tot één bepaald gedrag.

Laatst gewijzigd door filosoof : 28 januari 2009 om 22:49.
Oud 28 januari 2009, 22:48   #72
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gedrag is multicausaal, alsook het heel aantal processen die uiteindelijk leiden tot één bepaald gedrag. Al die oorzaken van bepaald gedrag kunnen liggen binnen een persoon maar ook binnen zijn omgeving (in ruime en enge zin) want die bepaalt ook voor een stuk wat een persoon doet of laat.

Veel berichten die ik her en der las lijken het onderscheid tussen 'de multicausale oorzaak van gedrag' en 'de verantwoordelijkheid voor de consequenties van je gedrag' te verwarren. Het eerste sluit het laatste niet uit, en zegt er zelfs niets over. Kim zal dus hoe dan ook verantwoordelijk gesteld worden voor het gedrag dat hij heeft uitgevoerd, net zoals alle anderen die wangedrag uitvoeren.
Dat mag ons echter niet weerhouden van enige gezonde dosis maatschappelijke reflectie, die liefst ook tot ageren leidt.
Ja.
Maar ''maatschappelijke'' reflectie is te macro. We moeten terug naar de menselijke maat.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2009, 22:49   #73
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet DE beweegreden, verschillende kleinere eerder.
Mja sorry voor de verspreking. Ik had zelf al dikwijls aangegeven dat er nooit slechts 1 aanwijsbare reden is.

Op welke vlakken waren die redenen (zonder in details te treden).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 28 januari 2009 om 22:52.
Oud 28 januari 2009, 22:53   #74
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Op welke vlakken waren die (zonder in details te treden).
mislukkingen op enkele vlakken. Zich "interessant" willen tonen wegens te weinig aandacht van wie ze aandacht wilden. Verwend of overbeschermd(de grens is soms dun) "Rangorde" in het gezin.
"Slechte" vrienden...

Ik heb een paar honderd uren cursus psychologie gehad in m'n curriculum, een pak praktijk ook. Véél te weinig om psychiater te spelen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 28 januari 2009 om 22:57.
Oud 28 januari 2009, 22:57   #75
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
mislukkingen op enkele vlakken. Zich "interessant" willen tonen wegens te weinig aandacht van wie ze aandacht wilden. Verwend.
Slechte vrienden...
Mja beetje klassiek verhaal.
Enkel verwend is een factor die men kan beïnvloeden.

Oud 28 januari 2009, 23:04   #76
Graziëlla
Schepen

Standaard

Citaat:
Die persoon die ik van heel nabij kende (en nog ken maar uit het oog ben verloren) was een schat van een mens, heel rechtvaardig ingesteld, nam het op voor de zwaksten, hij was vooral heel wijs, intelligent, gestructureerd,...

Toen ik hem, na een verloop van zn ziekte eens ontmoette, heb ik hem op uitspraken betrapt die de vroegere '....' nooit van zn leven zou gezegd hebben. Dingen die in schril contrast stonden met beschouwingen waar hij toen voor stond. Ik was geschokt en vooral heel verdrietig. Toen besefte ik dat hij niet meer was wie hij was. Het deed veel pijn.

Citaat:
Een zin bij een psychiater die me wel opviel:" ze gebruiken drugs, want in dat milieu wordt hun gedrag beter aanvaard." idd. (al ben ik niet zo zeker in welke richting de relatie loopt)
Het is wel een feit dat het nemen van cannabis (softdrugs dus), ervoor kan zorgen dat de slapende psychosen veel makkelijker tot ontkieming komen.
Dus net dat is een groot gevaar voor het nemen van cannabis. Misschien is dit wel het grootste gevaar van het nemen van cannabis.

Laatst gewijzigd door Graziëlla : 28 januari 2009 om 23:05.
Graziëlla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2009, 23:10   #77
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die persoon die ik van heel nabij kende (en nog ken maar uit het oog ben verloren) was een schat van een mens, heel rechtvaardig ingesteld, nam het op voor de zwaksten, hij was vooral heel wijs, intelligent, gestructureerd,...

Toen ik hem, na een verloop van zn ziekte eens ontmoette, heb ik hem op uitspraken betrapt die de vroegere '....' nooit van zn leven zou gezegd hebben. Dingen die in schril contrast stonden met beschouwingen waar hij toen voor stond. Ik was geschokt en vooral heel verdrietig. Toen besefte ik dat hij niet meer was wie hij was. Het deed veel pijn.
Akelig verhaal omdat je weet dat zoiets ook met jouw kan overkomen.
Een grootmoeder van mij heeft vroeger (voor ik er was) een zeer zwaar ongeval gehad en naderhand was haar persoonlijkheid ook veranderd in negatievere zin.

Oud 28 januari 2009, 23:14   #78
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Over psychosen is alles welbeschouwd nog niet echt heel veel bekend, maar het onderzoek gaat wel vooruit. Ik weet er zelf te weinig van om mij er over uit te spreken, maar nodig iedereen die er méér van af weet hierbij graag uit mij daar bij te helpen. Interessante links met betrouwbare informatie zal ik heel dankbaar aanvaarden.

Over het 'maatschappelijk' aspect wil ik wèl graag een gedachtengang proberen te ontwikkelen. Ook hierbij mag iedereen die zich daartoe geroepen voelt een handje komen toesteken.

Hoe lang bestaat de 'moderne' mens (homo sapiens sapiens) al? Een kleine 100.000 jaar? Iets meer of iets minder?

Hoe lang heeft die 'moderne' mens als een jager-verzamelaar op aarde rondgezworven, en sinds wanneer is 'homo sapiens sapiens' zich op vaste plekken gaan vestigen om 'gemakkelijker' in z'n basisbehoeften (in de eerste plaats voedsel) te kunnen voorzien? Een goeie 10.000 jaar geleden?

Mogen we er van uitgaan dat de biochemische evolutie van de hersenen deze culturele revolutie mogelijk maakte, of loopt de biochemische evolutie van de hersenen achter op de culturele revolutie(s) die 'homo sapiens sapiens' op touw zette en/of onderging?

Laten we er van uitgaan dat de biochemische structuur en werking van de hersenen het 'homo sapiens sapiens' mogelijk maken naar behoren te functioneren in een samenleving bestaande uit kleinschalige landbouwgemeenschappen (alhoewel de vele oorlogen die in het verleden gevoerd werden, de vele pogingen grote 'rijken' uit de grond te stampen, de 'grote godsdiensten', ... er volgens mij eerder op wijzen dat het voor homo sapiens sapiens toch niet meevalt zich naar behoren aan de landbouwrevolutie aan te passen).

Sinds een kleine 300 jaar is 'homo sapiens sapiens' echter aan een hele reeks nieuwe 'revoluties' begonnen: een eerste industriële revolutie, vervolgens een tweede, in mijn jonge jaren ook al een derde, ...
en nu ziet die arme revolutionair zich geconfronteerd met een rits gigantische problemen die het gevolg zijn van zijn 'Sturm und Drang' en wel eens het einde van het avontuur zouden kunnen betekenen: genoeg atoomwapens om zijn planeet verschillende keren na elkaar totaal te vernietigen, explosief toegenomen aantallen te voeden monden, vervuiling en vernietiging van zijn 'vertrouwde' leefwereld, zich in de atmosfeer en de voedselketen opstapelende gifstoffen, ...

Het is ongetwijfeld mogelijk dat de hersenen van homo sapiens sapiens ook zo revolutionair veranderd zijn, maar ik heb niet echt de indruk dat dat ook effectief zo is.

En ondertussen moet homo sapiens sapiens nog de tijd en de energie en de nodige investeringen willen opbrengen om de exemplaren van zijn soort waar het behoorlijk fout mee loopt te helpen.

Er zullen ongetwijfeld altijd al psychoten geweest zijn, maar wellicht is het ondanks de vooruitgang van de wetenschap moeilijker dan ooit te voren om die psychoten 1) tijdig op te merken en 2) daadwerkelijke hulp te bieden (platspuiten vind ik geen hulp, maar eerder een manier om zo goedkoop mogelijk van die opdracht tot hulp bieden af te geraken).

Voil�*, dit is een eerste poging, een aanzet, een balletje waarmee naar hartelust mag worden gekaatst.

Be my guest,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 28 januari 2009 om 23:16.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2009, 23:15   #79
Graziëlla
Schepen

Standaard

Citaat:
Akelig verhaal omdat je weet dat zoiets ook met jouw kan overkomen.
Een grootmoeder van mij heeft vroeger (voor ik er was) een zeer zwaar ongeval gehad en naderhand was haar persoonlijkheid ook veranderd in negatievere zin.
De symptonen van psychosen kunnen tot ontwikkeling komen in de leeftijdscategorie van 15-30 jaar. Dus jonge mensen. Indien ze er vroeg bij zijn, en meteen medicijnen innemen, kan men dit tegengaan.

Maar ze moeten willen hun medicijnen nemen. Daar zijn verscheidene vervelende nevenverschijnselen van. en dat schrikt vele jongeren af.

Natuurlijk, door hersenbeschadiging kan de persoonlijkheid ook veranderen, maar da's dan iets anders.
Oud 28 januari 2009, 23:16   #80
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

Het is wel een feit dat het nemen van cannabis (softdrugs dus), ervoor kan zorgen dat de slapende psychosen veel makkelijker tot ontkieming komen.
Dus net dat is een groot gevaar voor het nemen van cannabis. Misschien is dit wel het grootste gevaar van het nemen van cannabis.
BMJ zoeken: Tennant & Rey natuurlijk en nog een reeks andere, o.m. een zeer grote Zweedse, Zammit geloof ik (70.000 personen, een ganse lichting vh leger!)

Laatst gewijzigd door filosoof : 28 januari 2009 om 23:19.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be