![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Schepen
|
![]() Het lijkt intussen meer dan zo dat KDG schizofreen was.
enkele symptonen vanuit de pers: -hij had met weinigen contact, en verbrak contact (met zn ouders, was afwezig op kerst en nieuwjaarsfeestjes). Dit zijn typische symptonen voor psychoten: ze wantrouwen hun naasten, mensen in wie het vertrouwen een evidentie was, beginnen ze te wantrouwen. -Vaak hebben ze last van vlagen van woede en frustratie die plots opkomt. Bij KDG: zijn fiets die hij plots in het water gooit. Er is hier al heel wat over geschreven en er zal er nog veel over geschreven worden, maar waar ik het helemaal niet mee eens ben, is: dat de maatschappij er enige schuld zou aan hebben; de maatschappij heeft helemaal géén verantwoordelijkheid in dit gebeuren. Ook niet de ouders, niet de scholen, niet de dokters en de pschychiaters. Schizofrenie is vaak heel moeilijk op te merken. Bij schizofrenie is het zo dat de persoonlijkheid van de desbetreffende persoon verandert. Ik heb zelf zo iemand van heel nabij gekend, en dit zien evolueren. Die persoon was op de duur een totaal ander type. Een andere mens. Psychoten/schizofrenen zijn niet direct een gevaar voor de samenleving, veeleer voor zichzelf; de zelfmoordpercentage ligt veel hoger in deze groep dan elders. Ik herinner me een zaak in het Brusselse, waar een student zijn ouders en zus zou vermoord hebben. Die zaak is nog niet voor assisen gegaan, maar de speurders waren ervan overtuigd dat de studerende zoon dit zou hebben begaan, hijzelf ontkende want hij herinnerde zich niets. Hij had waarschijnlijk ook gehandeld in een psychotische vlaag. TOT SLOT: wil ik er aan toevoegen dat de maatschappij niet verandert zoals hier velen ons willen doen geloven: dergelijke slachtpartijen zijn van alle tijden. Ik herinner me mening assisenprocessen over baldaige slachtpartijen begaan door een doder die zich achteraf niks herinneerde, die geleid werd door een stem...... Vaak waren dit eigen familieleden, of jonge mensen, veelal toevalige passanten..... Deze keer gaat het om enkele baby's, heel heel frappant, dat is waar. De maatschappij werd net daardoor zo gechoqueerd, dat zij neigen te geloven dat de maatschappij is veranderd, dat alles wat verkeerd gaat de schuld is van de nieuwe maatschappij. Fout. @@En Egidius, vroeger was het helemaal niet beter dan nu. Vroeger bleef gewoon alles veel meer binnen de muren, maar beter was het zeker niet. Ik snap dit echt niet, van die personen die zo domme neiging tot melancholie tot het verleden hebben. Bizar.
![]() |
#62 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
.
![]() |
![]() |
#63 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#64 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik heb de indruk dat men in deze topic aan het proberen is om terug te grijpen naar de sociaal utopische modellen waarbij alle aspecten van het sociale leven ingepast dienen te worden in 1 ideaal model.
Het tijdperk waarin men dacht de wereld te verbeteren aan de hand van 1 allesomvattende sociale utopie is reeds lang beeïndigd in de jaren 70. De maatschappij en het leven zijn veel te complex voor zo'n allesomvattende theorie. Zeker vandaag de dag. Men is dan ook al lang tot de conclusie gekomen dat de enige manier om problemen op te lossen een specifiek aanpak is die dikwijls niet in een algemeen verhaal past. Een soort patchwork methode dus.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 28 januari 2009 om 22:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
![]() de emoties zijn ook afgevlakt, men is maw vaak apathisch, of het tegendeel kan ook: men voelt heel veel maar slaagt er niet meer in dit te uiten, men geeft een verwarde indruk, men is onverzorgd, ... Dit zijn allemaal symptomen die kunnen wijzen op schizofrenie (maar ook kunnen voorkomen bij andere stoornissen).
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
Veel berichten die ik her en der las lijken het onderscheid tussen 'de multicausale oorzaak van gedrag' en 'de verantwoordelijkheid voor de consequenties van je gedrag' te verwarren. Het eerste sluit het laatste niet uit, en zegt er zelfs niets over. Kim zal dus hoe dan ook verantwoordelijk gesteld worden voor het gedrag dat hij heeft uitgevoerd, net zoals alle anderen die wangedrag uitvoeren. Dat mag ons echter niet weerhouden van enige gezonde dosis maatschappelijke reflectie, die liefst ook tot ageren leidt. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() (die laatste vertelde me ooit iets van gewelddadige ideëen die wel op Dendermonde leken. (ik heb toen "veel uren in hem gestoken") Sinds vrijdag denk ik 4 �* 5/dag aan hem. Baptiste, doe geen stommiteiten!! Een zin bij een psychiater die me wel opviel:" ze gebruiken drugs, want in dat milieu wordt hun gedrag beter aanvaard." ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 28 januari 2009 om 22:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ps: Begrijp je nu waarom ik altijd "iets" bij heb voor als er iets mis gaat.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 28 januari 2009 om 22:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 28 januari 2009 om 22:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
Maar ''maatschappelijke'' reflectie is te macro. We moeten terug naar de menselijke maat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mja sorry voor de verspreking. Ik had zelf al dikwijls aangegeven dat er nooit slechts 1 aanwijsbare reden is.
Op welke vlakken waren die redenen (zonder in details te treden).
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 28 januari 2009 om 22:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Slechte" vrienden... Ik heb een paar honderd uren cursus psychologie gehad in m'n curriculum, een pak praktijk ook. Véél te weinig om psychiater te spelen. Laatst gewijzigd door filosoof : 28 januari 2009 om 22:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Enkel verwend is een factor die men kan beïnvloeden.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Toen ik hem, na een verloop van zn ziekte eens ontmoette, heb ik hem op uitspraken betrapt die de vroegere '....' nooit van zn leven zou gezegd hebben. Dingen die in schril contrast stonden met beschouwingen waar hij toen voor stond. Ik was geschokt en vooral heel verdrietig. Toen besefte ik dat hij niet meer was wie hij was. ![]() ![]() Citaat:
Dus net dat is een groot gevaar voor het nemen van cannabis. Misschien is dit wel het grootste gevaar van het nemen van cannabis.
De wereld is rot, echt rot. Laatst gewijzigd door Graziëlla : 28 januari 2009 om 23:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Een grootmoeder van mij heeft vroeger (voor ik er was) een zeer zwaar ongeval gehad en naderhand was haar persoonlijkheid ook veranderd in negatievere zin.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over psychosen is alles welbeschouwd nog niet echt heel veel bekend, maar het onderzoek gaat wel vooruit. Ik weet er zelf te weinig van om mij er over uit te spreken, maar nodig iedereen die er méér van af weet hierbij graag uit mij daar bij te helpen. Interessante links met betrouwbare informatie zal ik heel dankbaar aanvaarden.
Over het 'maatschappelijk' aspect wil ik wèl graag een gedachtengang proberen te ontwikkelen. Ook hierbij mag iedereen die zich daartoe geroepen voelt een handje komen toesteken. Hoe lang bestaat de 'moderne' mens (homo sapiens sapiens) al? Een kleine 100.000 jaar? Iets meer of iets minder? Hoe lang heeft die 'moderne' mens als een jager-verzamelaar op aarde rondgezworven, en sinds wanneer is 'homo sapiens sapiens' zich op vaste plekken gaan vestigen om 'gemakkelijker' in z'n basisbehoeften (in de eerste plaats voedsel) te kunnen voorzien? Een goeie 10.000 jaar geleden? Mogen we er van uitgaan dat de biochemische evolutie van de hersenen deze culturele revolutie mogelijk maakte, of loopt de biochemische evolutie van de hersenen achter op de culturele revolutie(s) die 'homo sapiens sapiens' op touw zette en/of onderging? Laten we er van uitgaan dat de biochemische structuur en werking van de hersenen het 'homo sapiens sapiens' mogelijk maken naar behoren te functioneren in een samenleving bestaande uit kleinschalige landbouwgemeenschappen (alhoewel de vele oorlogen die in het verleden gevoerd werden, de vele pogingen grote 'rijken' uit de grond te stampen, de 'grote godsdiensten', ... er volgens mij eerder op wijzen dat het voor homo sapiens sapiens toch niet meevalt zich naar behoren aan de landbouwrevolutie aan te passen). Sinds een kleine 300 jaar is 'homo sapiens sapiens' echter aan een hele reeks nieuwe 'revoluties' begonnen: een eerste industriële revolutie, vervolgens een tweede, in mijn jonge jaren ook al een derde, ... en nu ziet die arme revolutionair zich geconfronteerd met een rits gigantische problemen die het gevolg zijn van zijn 'Sturm und Drang' en wel eens het einde van het avontuur zouden kunnen betekenen: genoeg atoomwapens om zijn planeet verschillende keren na elkaar totaal te vernietigen, explosief toegenomen aantallen te voeden monden, vervuiling en vernietiging van zijn 'vertrouwde' leefwereld, zich in de atmosfeer en de voedselketen opstapelende gifstoffen, ... Het is ongetwijfeld mogelijk dat de hersenen van homo sapiens sapiens ook zo revolutionair veranderd zijn, maar ik heb niet echt de indruk dat dat ook effectief zo is. En ondertussen moet homo sapiens sapiens nog de tijd en de energie en de nodige investeringen willen opbrengen om de exemplaren van zijn soort waar het behoorlijk fout mee loopt te helpen. Er zullen ongetwijfeld altijd al psychoten geweest zijn, maar wellicht is het ondanks de vooruitgang van de wetenschap moeilijker dan ooit te voren om die psychoten 1) tijdig op te merken en 2) daadwerkelijke hulp te bieden (platspuiten vind ik geen hulp, maar eerder een manier om zo goedkoop mogelijk van die opdracht tot hulp bieden af te geraken). Voil�*, dit is een eerste poging, een aanzet, een balletje waarmee naar hartelust mag worden gekaatst. Be my guest, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 28 januari 2009 om 23:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Maar ze moeten willen hun medicijnen nemen. Daar zijn verscheidene vervelende nevenverschijnselen van. en dat schrikt vele jongeren af. Natuurlijk, door hersenbeschadiging kan de persoonlijkheid ook veranderen, maar da's dan iets anders.
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 28 januari 2009 om 23:19. |
|
![]() |
![]() |