![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wij zijn biomassa, en ethische regels maken ons heus niet meer dan dat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Escuseer? U doet alsof het een ziekte is. Zonder grappen, ik heb geen morele bezwaren tegen kannibalisme an sich, wel fysieke. Maar om de woorden van mijn ega te gebruiken. Een mens eet vlees, geen mens. Als die vleesetende mens, specifiek mens eet, dan is het een kannibaal.En da's gewoon dom. Maar eet diezelfde mens specifiek een Bononbo eet- een zeer kort neefje van de mens-, dan is die vleeseter geen kannibaal. Ook, en da's hetzelfde, als een vegitariër een prei opeet, waarvan de wortels in de buik van een begraven mens groeiden, of tarwe eet dat voedingsstoffen heeft gehaald uit de vliegasse van een gecremeerd persoon. Is die vegitariër dan geen kannibaal. Ik weet dat als ik garnalen, kreeft, krab of ander soortgelijk zeevoer eet, dat de kans enorm is dat die zeevrucht wel eens aan een menselijk, of zelfs menselijke uitwerpselen heeft geknabbeld. Ben ik dan nu een praktizerend kannibaal? En ik heb mijn standpunt al gegeven. Als ik absolute machthebber zou zijn, dan is het doodslaan van iemand nog steeds niet toegelaten. Neen, het opvreten is niet het punt, maar het doodslaan. En neen, U gaat me nu niet vertellen dat ik geen dier mag doodslaan. Ik doe dat zowiezo niet graag. Maar wat moet dat moet. Ik heb op dit moment een afspraak met andere mensen. Zij die het makkelijker kunnen, slaan een dier dood, en ik eet een lekker stuk van dat dier dan, dat stuk is geruild voor dingen die ik dan weer beter kan. Metaal bewerken bijvoorbeeld. Eneuh, als ik doodval, dan mogen ze me in een grote tank gooien, of opbranden, of wat dan ook. En als dat als resultaat, een klein, voedzaam groen koekje is, Bon appetite.
![]() |
![]() |
#63 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Goed, dat moet volgens mij dan een moreel bezwaar zijn die u hebt tegen het doodslaan. Maar wie mag je dan niet doodslaan. Enkel de mensen met een voldoende niveau van (zelf)bewustzijn? Of mag je ook mentaal gehandicapten niet doodslaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() Hangt van de definitie van mentaal gehandicapten af. Van mij mag dit in sommige gevallen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de "overheid" dan toch beslist iemands "mens"leven te beëindigen, dan moet dit waardig en sereen gebeuren. Net zoals de euthanasieregels het nu voorschrijven. Indien een "mens" zonder enige menselijkheid die keuze van euthanasie niet kan maken, dan is het een college van bevoegde mensen, in samenspraak met de direkte naasten van deze "mens", die de keuze mogen maken.
![]() |
![]() |
#68 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Nou, ik vind van niet. Ik wil duidelijk weten wat die verzameling van individuen is die je niet mag doodslaan. Want dieren zitten daar volgens u al niet bij, en ik weet nog steeds niet in welke zin mentaal gehandicapten tot die verzameling behoren. We praten over lichamelijk gezonde mensen die geen voortdurende pijn hebben en die de verstandelijke vermogens hebben van een kind van zeg 1 of 2 jaar. Euthanasie is daarop niet van toepassing. Integendeel: we doen er alles aan om die mensen een waardig leven te geven (mijn zus werkt in zo'n instelling voor mentaal gehandicapten).
Dus opnieuw de vraag: als jij baas was, mag iemand dan dergelijke mentaal gehandicapten doodslaan om ze te gebruiken? Zou je dat bestraffen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deepeco, eerst even dit.
Een dier, en dat is gaande van een pantoffeldiertje, tot een bonobo, is geen mens. Indien iemand, buiten de wettelijke bepalingen om - zijn het nu de huidige lokale bepalingen, of de futuristische Maddoxiaanse regels- toch een "mens" doodslaat, is die iemand een misdadiger. En mag die volgens de "Maddoxiaanse regels" de eerstkomende -tig jaar steenkool gaan opgraven. En ik heb het toch al duidelijk genoeg gemaakt. Citaat:
En wat er nadien gebeurt met dat lijk. Is dat nu wormen voederen in de vorm van een klassieke begrafenis, of het dumpen van het lijk in de zee, of het kunstmest wezen na crematie, is totaal niet van toepassing in Uw gedachtegang. U wilt gewoon mij betrappen op hypocrisie. En helaas, U faalt bij voorbaat.
![]() |
![]() |
#71 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een dier, gaande van een pantoffeldier, tot een Afrikaan, is geen blanke Europeaan Een dier, gaande van een pantoffeldier, tot een varken, is geen primaat Een dier, gaande van een pantoffeldier, tot een kip, is geen zoogdier Een dier, gaande van een pantoffeldier, tot een vlieg, is geen gewervelde Een dier, gaande van een pantoffeldier, tot een menselijk embryo, is (denk ik) geen persoon Dus "what's the bloody point?" Citaat:
Laatst gewijzigd door Deepeco : 27 februari 2009 om 14:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat woordje mens maakt duidelijk dat er 1 artificieel verschil is tussen mens en dier.
Het verschil dat U aanhaalt om Uw vegitarisme op te dringen. De mens kan denken, en kan dus keuzes maken. Mijn keuze . Er is een plekje voor alle beestjes op aarde. Zo naast de aardappelpuree.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 27 februari 2009 om 16:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() Wij zijn allen organische massa. Waarom zo zaniken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Anderzijds als u dat dan toch per se wil dan beschouwing ik dat als een dictatuur. M.a.w u kan dit onmogelijk aan iedereen gaan eisen. Met een aantal zaken ga ik akkoord maar veganisme sorry dan verklaar ik me nog liever gek dan als veggi te gaan leven! Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 27 februari 2009 om 22:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote=maddox;3999957]
Citaat:
Citaat:
Tot nu toe vermoed ik dat je een arbitraire grens trekt tussen verschillende wezens. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als wij net zoals planten en dieren ook organische massa zijn, en als je organische massa mag doden en opeten, waarom mogen we dan niet mensen doden en opeten, zoals die kannibaal onlangs in Mechelen met zijn moeder deed? Nee, er is iets dat je niet expliciet vermeld, waarom dergelijk kannibalisme niet mag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Nochtans had ik verschillende argumenten gegeven waarom het citerium voelen (bewustzijn) wel moreel relevant is.
1) voelende wezens kunnen hun belangen gewaarworden (het hebben van gevoel is dus iets heel bijzonders) 2) empathie is enkel mogelijk met voelende wezens 3) in de discussie mbt embryonaal stamcelonderzoek en -therapie trekt men de grens bij het stadium waar de foetus een mens is, en dat is wanneer het bewustzijn en gevoel heeft ontwikkeld: "Voorstanders van stamceltherapie beweren dan dat een embryo niet als levende mens kan beschouwd worden omdat het nog niet beschikt over de specifieke menselijke kenmerken zoals bewustzijn, gevoel, ... " http://nl.wikipedia.org/wiki/Stamceltherapie |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() En jij bent 100% zeker dat planten niet voelen omdat... ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(dat is trouwens de filosofische instelling die ik aanneem als ik 's avonds ga stappen met mijn kettingzaag.... graapjee...) |
|
![]() |
![]() |