Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2004, 10:18   #61
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Wellicht heeft het vlees weinig economische waarde maar zal wel als voedsel dienen voor andere roofdieren.
Indien ik uw woorden goed interpreteer dan mogen we die diertjes dus niet doden omwille van het feit dat ze voor andere dieren als voedsel dienen? Met andere woorden, als we ze zelf zouden kweken om nadien af te slachten is er geen enkel probleem?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect
Hé die Zeno! Wat denk je wel joh, die mensen hier lopen alleen maar te gillen omdat ze zo gehecht zijn aan hun biefstukje maar zélf nooit een koe de nek willen oversnijden.
Ik eet zelden biefstuk en ben zelfs helemaal niet verzot op vlees. Daar gaat het, wat mij betreft, dus allerminst om. Des al niet te min heb ik in mijn leven al wel eens een konijn en dergelijke de nek over gesneden.
Dat doet trouwens ook helemaal niet ter zaken, er zijn namelijk andere mensen die bereid zijn omdat in mijn plaats te doen als ik dat zou verlangen en daar behoefte aan heb.

Citaat:
want stel je voor, er mag geen link zijn tussen hun dagelijkse rode steak en hun gevoelentjes!
Het ging hier eigenlijk voornamelijk over bontjassen en niet zozeer over voeding, doch vind ik uw reactie nogal aan de overdreven emotionele kant. Rouwt u ook elke dag omwille van de tientallen insecten die u hebt gedood?

Citaat:
PS: zullen we eens Gaia-foto's publiceren hier, of wordt dat dan écht te erg?
Dat zal voornamelijk de server overbelasten denk ik, maar doet u gerust hoor.
Toch verbazend, heer Dies (Minister), welk een emoties een discussie over Gaia losmaakt bij de mensen! En hoe men defensief wordt plots...

PS: ik ben géén lid van Gaia en doe niet mee aan hun acties, ik zou het niet kunnen, véél te ellendig al die dingen die zij te zien krijgen. Wel heb ik meegedemonstreerd bij het justitiepaleis toen die beulen vrijuit (ondanks de bewijzen op video). Martine Prenen was er ook. En een paar duizenden anderen.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 12:21   #62
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe men defensief wordt plots...
Waar wordt ik defensief? Ik heb hier een duidelijk uitgesproken standpunt over en ik heb nog maar weinig argumenten gehoord om dat bij te stellen, laat staan het overboord te gooien. Misschien kan u dus eens proberen om mij te overtuigen door het aanbieden van argumenten.

Citaat:
PS: ik ben géén lid van Gaia en doe niet mee aan hun acties,...
Allemaal heel tof, maar ik begrijp hoegenaamd niet op welke wijze dit aansluit bij mijn reactie?!

Ik reageerde op uw vorige tekst omdat die ongeveer neerkwam op: "hé kijk ik heb geen argumenten, maar laat ons lekker emotioneel doen en het slecht vinden dat men zeehonden en dergelijke meer van het leven berooft. "
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2004, 01:57   #63
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Redelijk "amerikaans" in beeld gebracht filmke, maar alles wat ge ziet is dagelijkse praktijk.

I know, ik heb jaren op verschillende boerderijen gewerkt.

Dit is wat ik bedoel met de georganiseerd en geinstitutionaliseerd dierenleed. En ik vind dat Gaia daar veel te weinig aandacht aan besteed en teveel over details of zogenaamde waarden en rechten lult.
Ik heb niks tegen het kweken, vetmesten, slachten en opeten van dieren, maar bij sommige leed die je hier ziet vraag ik mij toch of in hoeverre hetgeen wat in dit fimlpje te zien "nuttig" is.
Hou u klaar, het is redelijk schokerend in beeld gebracht, maar het zijn feiten, en soms redelijk zum kosten.

http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=mym2002

Ik moet er wel bij zeggen dat dit een Amerikaans filmke is, waar de regelgeving ivm landbouw in de regel losser is dan hier, en waar boerderijen tientallen maal groter zijn, wat de kans op excessen groter maakt.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2004, 09:15   #64
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
En hoe men defensief wordt plots...
Waar wordt ik defensief? Ik heb hier een duidelijk uitgesproken standpunt over en ik heb nog maar weinig argumenten gehoord om dat bij te stellen, laat staan het overboord te gooien. Misschien kan u dus eens proberen om mij te overtuigen door het aanbieden van argumenten.

Citaat:
PS: ik ben géén lid van Gaia en doe niet mee aan hun acties,...
Allemaal heel tof, maar ik begrijp hoegenaamd niet op welke wijze dit aansluit bij mijn reactie?!

Ik reageerde op uw vorige tekst omdat die ongeveer neerkwam op: "hé kijk ik heb geen argumenten, maar laat ons lekker emotioneel doen en het slecht vinden dat men zeehonden en dergelijke meer van het leven berooft. "
En Dies, dat van die biefstukjes zei ik tegen iemand anders hoor!

PS: Ik word zo moe van die in flarden uit elkaar gehaalde en gequote postings, Meneer de Minister!

PS2: in mijn vorige PS stond ik mezelf toe iets te zeggen dat niet tegen u gericht was en misschien niets te maken had met de posting van Mr. Dies Zelve. Hoe ik dat durfde?! Ik weet het ook niet!
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2004, 01:22   #65
pistoléke
Burgemeester

pistoléke's schermafbeelding

Standaard

langs den ene kant vind ik het goed dat er een organisatie is die leed/misbruik van dieren aankaart,langs den andere kant vind ik ook wel dat ze niet te extreem mogen worden,als je ze zou laten doen zou je geen oesters meer mogen eten is zoeits dat ik overdreven vind,maar dat ze zich in de bres werpen voor zeehondjes,of hoe sommigen vee behandelen vind ik dan weer wel goed
Oud 24 april 2004, 08:32   #66
neruda
Banneling

neruda's schermafbeelding

Standaard

GAIA ?
Geen 100% voorstander maar wel veel respect.
In het oog van de camera en één politieagent door boeren knockout geslagen , doodsbedreigingen , politibeschermingen , enz...
Ge moet het maar doen....
It's a dirty job, but someone has to do it...
neruda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2004, 10:25   #67
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Zondagochtend, 18 april 2004. De Zevende Dag.

De gelegenheidsjournaliste (wiens naam me nu even ontsnapt, 't is de moeder van Tom Lenaerts) had als gast Michel Vandenbosch uitgenodigd. De voorzitter van de veelgeplaagde dierenrechtenorganisatie Gaia.

VDB kwam vertellen over de massale slachting van zeehondjes in Canada. De 'journaliste' had het blijkbaar niet zo begrepen op Gaia's aanpak, en liet dat duidelijk merken en kreeg daarvoor zelfs applaus van het aanwezige publiek, waarvan de gemiddelde leeftijd blijkbaar op 85 jaar lag, maar dit geheel terzijde.

Enfin, in interviews met strijders voor dierenrechten komt stééds weer datzelfde zinnetje opdoemen:

"Waarom doet ge niks voor de mensen, mensen zijn toch belangrijker!"

En d�*t vind ik nu niet te begrijpen. Ok, mensen zijn belangrijk (uiteraard!) en natùùrlijk moet men opkomen voor mensenrechten, m�*�*r wil dat dan zeggen dat elke actie voor dierenrechten uitgesloten is?

Ik sta ervan versteld hoe vaak Gaia onder vuur ligt, terwijl ze verdorie opkomen voor wezens die zichzelf niet kunnen verdedigen. En ze verdienen er dan nog eens geen euro aan. Enkel verwijten krijgen ze ervoor terug, zelfs fysieke mishandeling (die heethoofden van "veeboeren" die VDB bijna halfdood hadden geschopt zijn trouwens vrijgesproken!!).

Zo, wat is uw mening over Gaia?
Mijn mening over GAIA is duidelijk: Zolang de mensenrechten nog nite op punt staan, moeten we onze energie niet steken in dierenrechten.
Zware zin, wat niet wilt zeggen dat ik vind dat dieren mogen mishandeld worden. Maar ik ga mijn energie niet steken in dierenrechten, zolang er kinderen worden mishandeld.

Ook over die veeboeren die aangeklaagd zijn door VDB omdat ze hun dieren mishandelden: 1 zaak zeg ik daarop, probeer jij maar eens een koe in nen camion te krijgen en dan gaan we nog is praten.
Oud 25 april 2004, 23:23   #68
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Veel boeren bewijzen het, dat het wel kan, om een koe op een vrachtwagen te krijgen, zonder het excessieve geweld uit de Gaia-video.
Mijn probleem is dan ook niet dat Gaia deze geweldplegingen aanklaagt, wel dat ze deze zaken veralgemeent.
Een boeiend videofragment, dejohan. En ik besef, dat maar al te vaak zulke misbruiken voorvallen. Maar ik ben er vrij gerust op, dat net door het kleinschalige karakter van onze landbouw, deze excessen veel minder voorkomen dan in de grote ranches van de vleesindustrie in Amerika. Ik ben het dan ook niet eens met de oplossing die wordt voorgesteld. Vegetarianisme is een oplossing, maar niet dé oplossing.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 07:52   #69
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Een boeiend videofragment, dejohan. En ik besef, dat maar al te vaak zulke misbruiken voorvallen. Maar ik ben er vrij gerust op, dat net door het kleinschalige karakter van onze landbouw, deze excessen veel minder voorkomen dan in de grote ranches van de vleesindustrie in Amerika. Ik ben het dan ook niet eens met de oplossing die wordt voorgesteld. Vegetarianisme is een oplossing, maar niet dé oplossing.
Ik zie niet in waarom dat meer zou gebeuren op grote ranches. Integendeel: daar is veel minder transport ed van de dieren. Als ze groot genoeg zijn kan zelfs de slachterij op het bedrijf, en moeten ze nooit getransporteerd worden.
Oud 26 april 2004, 15:45   #70
groentje
Minister-President

Standaard

Misschien, maar hoe meer beesten, hoe minder affiniteiten je hebt met elk dier afzonderlijk, en hoe minder gewetensbezwaren je hebt bij geweld.
Ik kan dat niet aantonen, het is maar een gevoel van mij.
Oud 26 april 2004, 15:58   #71
dejohan
Minister-President

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Ik zie niet in waarom dat meer zou gebeuren op grote ranches. Integendeel: daar is veel minder transport ed van de dieren. Als ze groot genoeg zijn kan zelfs de slachterij op het bedrijf, en moeten ze nooit getransporteerd worden.
Boer:
De reden lijkt mij voor de hand te liggen: hoe groter het bedrijf, hoe minder het dagelijks contact tussen mens en dier (want het bedrijf wordt wel groter, maar het aantal personeelsleden stijgt niet proportioneel). Dit heeft tot gevolg dat
-Excessen minder snel worden opgemerkt. Het duurt langer voordat men ergens een lijdend dier
-Dat die dieren niet gewend zijn om door mensen gehanteerd te worden, zodat ze ongeloofelijk wild zijn als vb een meststier op een vrachtwagen moeten geduwd worden. Op zo'n moment blijft er niet veel meer over dan geweld te gebruiken om ze er op te krijgen.
-Bovenstaande reden lijdt eveneens tot objectivering van de dieren. Waar een boer met 30 koeien ze individueel kent en ze met veel verdriet naar het slachthuis stuurt (dat IS echt bij de meeste melkboeren zo hoor), of meevoelt als 1 van zijn dieren in pakweg de prikkeldraad terecht komt, zal in een bedrijf met enkele duizenden koeien een 'werknemer' er minder snel bij stilstaan dat zo'n dier ook pijn voelt.
-Als een proces geldbesparend werkt, ook al lijdt dat tot pijn bij de dieren, dan zullen de meeste megabedrijven er weinig problemen mee hebben om het toe te passen. In een kleiner bedrijf is ten eerste het verlies kleiner, en is de band met de beesten groten, zodat men iest sneller voor een minder pijnlijke methode zullen kiezen.
-In de USA zijn veel regelementen ivm dierenwelzijn als ik mij niet vergis veel soepeler dan hier. Ik denk niet dat men er door de staat opgelegde minimummaten zijn voor kippebatterijen (zoals dat hier wel is). En ik denk ook niet dat men aan een uitdovingsbeleid aan het werken is (zoals hier wel). In het filmpje wordt ook getoond hoe men de hoorns van volwassenen runderen afzaagt. Ik denk dat dat hier niet meer toegelaten (wel bij kalveren, waar de groeikiemen van de hoorntjes worden weggebrand, zolang de afwezigheid van hoornen er niet is ingeteeld m.i. een noodzakelijke ingreep, want die hoornen zijn veel te gevaarlijk).
Oud 26 april 2004, 16:53   #72
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Veel boeren bewijzen het, dat het wel kan, om een koe op een vrachtwagen te krijgen, zonder het excessieve geweld uit de Gaia-video.
U weet dus niks van koeien. Maar het is u vergeven. Ik ga jaarlijks een week werken bij nen boer. Wees gerust, als er een ambetante koe tussen zit en die wilt niet in de camion. Dan geeft dienen boer er een goeie mep op en ook ik. Want je kan niet gans uwen dag te staan verdoen tot die koe eens heeft gepijst om in diene camion te gaan.

Nuja, je kan het de mensen niet kwalijk nemen als het niet weten hé 8)
Oud 26 april 2004, 16:59   #73
groentje
Minister-President

Standaard

Mijn tante en oom zijn twee landbouwers, mijn neefje zit in de landbouwschool, mijn grootouders langs vaders zijde waren keuterboerkes... Ik weet inderdaad niet alles, maar excessief geweld ben ik er nog niet tegengekomen.
Oh, en een tik noem ik geen excessief geweld, slaan met een plank met een spijker in, wel. Dat laatste hoeft echt niet te gebeuren.
Oud 26 april 2004, 18:33   #74
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mijn tante en oom zijn twee landbouwers, mijn neefje zit in de landbouwschool, mijn grootouders langs vaders zijde waren keuterboerkes... Ik weet inderdaad niet alles, maar excessief geweld ben ik er nog niet tegengekomen.
Oh, en een tik noem ik geen excessief geweld, slaan met een plank met een spijker in, wel. Dat laatste hoeft echt niet te gebeuren.
Een plank met een spijker in. U hebt andere beelden als mij gezien 8).

Nog een verhaaltje: ooit sloeg er een koe op "hol" voor een onverklaarbare reden en liep bijna de weg op. Ik heb die koe toen keihard geslagen zodanig dat ze niet onder nen auto liep. Moet ik nu berecht worden
Oud 26 april 2004, 18:44   #75
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Citaat:

Nog een verhaaltje: ooit sloeg er een koe op "hol" voor een onverklaarbare reden en liep bijna de weg op. Ik heb die koe toen keihard geslagen zodanig dat ze niet onder nen auto liep. Moet ik nu berecht worden

Dat zijn dingen die, om praktische redenen, onoverkomelijk zijn. Het fysische lijden van kippen- en varkens in batterijen zijn daarentegen wél eenvoudig te beperken (de wetten van de markt niet te na gesproken).
Btw, ik kom uit een boerengeslacht, het in het middelbaar op een landbouwschool gezeten en ik heb jaren als loonwerker gewerkt. Kom dus niet af met dat ik er niets van weet.
Oud 26 april 2004, 19:00   #76
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Mijn mening over GAIA is duidelijk: Zolang de mensenrechten nog nite op punt staan, moeten we onze energie niet steken in dierenrechten.
Wel, wel.... wat een onzin!

Het is niet OF mensenrechten OF dierenrechten, het is EN-EN!

Zo zou je ook kunnen gaan redeneren: zolang er nog armen in ons land zijn, moeten we onze energie niet steken in de armen van de derde wereld.
Wat een vréselijke egoïstische instelling!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 20:30   #77
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Zo zou je ook kunnen gaan redeneren: zolang er nog armen in ons land zijn, moeten we onze energie niet steken in de armen van de derde wereld.
Ik zou het nuanceren.
Zolang we niet in staat zijn om armoede in eigen land te voorkomen moeten we niet de pretensie hebben te beweren dat we de armoede in de wereld kunnen oplossen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 19:10   #78
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Citaat:

Dat zijn dingen die, om praktische redenen, onoverkomelijk zijn. Het fysische lijden van kippen- en varkens in batterijen zijn daarentegen wél eenvoudig te beperken (de wetten van de markt niet te na gesproken).
Btw, ik kom uit een boerengeslacht, het in het middelbaar op een landbouwschool gezeten en ik heb jaren als loonwerker gewerkt. Kom dus niet af met dat ik er niets van weet.
Heb dat niet persoonlijk gezegd tegen u om te beginnen en ik geef maar enkele voorbeelden hoe belachelijk het eigenlijk allemaal wel is...
Oud 27 april 2004, 19:13   #79
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Helemaal niet. trouwens u haalt een aantal zaken door mekaar. Ik zie niet de mensen van eigen land belangrijker als mensen in andere landen. Ik zie wel de mensen belangrijker dan de dieren. Als ik moet kiezen tussen een dier dat moet geslacht worden en een mens dat vermoord moet worden, moet ik geen second nadenken. Al is hetzelf mijn eigen poes...

Zolang we trouwens nog altijd niet de mensenrechten op punt kunnen krijgen, moeten we ons niet bezig houden met dierenrechten te maken. Alles op zijn tijd...
Oud 16 mei 2004, 13:58   #80
Mutte
Vreemdeling

Standaard

Als je alles een beetje van op afstand bekijkt dan is een mens een dier als alle anderen dat toevallig wat meer hersenen heeft. Daardoor zijn wij samen met de chimpanzees de enige dieren die bewust leed kunnen veroorzaken. Maar toch blijkt een heel groot deel van de mensen hier een overmatig hoge dunk over het mensenras te hebben. Mensenrechten zijn inderdaad een absolute noodzaak, maar dierenrechten zijn dat evenzeer. Op die twee eerder genoemde diersoorten na zullen dieren nooit iemand bewust pijn doen. Ze leven gewoon volgens hun instinct en zijn zich bijna nergens van bewust. Maar daar zijn wij dan om hen pijn te gaan berokennen. Schandalig vind ik dat. Als je kijkt naar het onschuldige karakter van een dier dan kun je dierenleed best vergelijken met kinderleed. Als ze pijn hebben weten ze niet waarom, ze kunnen zich er niet tegen verdedigen, want zelfs het grootste roofdier is niets tegen de technologie van de mens, en ze hebben niets misdaan.

JoeQpublic zei hier trouwens dat dierenrechten niet bestaan en dat je best een hoop koeien kunt kopen om ze te laten verhongeren. Ik kan u verzekeren dat als de politie daar zou achterkomen je een mooi proces aan je been zou hebben want er zijn wel degelijk dierenrechten in onze wet ingeschreven! Denk maar aan een boer die vorige winter zijn koeien niet had voorzien van een stal waardoor ze allerlei verwondingen hadden opgelopen aan hun poten door in de drassige grond te staan. Die vent heeft daar heel wat last mee gekregen. Dat zou niet het geval geweest zijn als die dieren niet bij wet beschermd waren. Dierenrechten bestaan en al maar goed ook.

Ondanks die dierenrechten vind ik vlees geen luxeproduct. Er zitten stoffen in die we nodig hebben. Denk maar aan sommige vegetariërs die pillen moeten nemen om fit te blijven. Ik ken persoonlijk een aantal vegetariërs en ik respecteer dat, maar het is niet altijd even eenvoudig vegetariër te zijn. Het is mogelijk om te leven zonder vlees, dat ontken ik niet, maar om over een uiterst gezond lichaam te beschikken heb je het nodig. Als vlees een luxeproduct zou zijn dan is fruit dat ook.

Hierbij wil ik niet zeggen dat men zomaar even alle vee op brutale wijze moet gaan slachten. De productie van vlees ligt in mijn ogen te hoog in vergelijking met de vraag. En er zouden natuurlijk veel betere omstandigheden moeten zijn. Betere levensomstandigheden tijdens de kweek van dieren en betere manieren om ze te slechten. Ik begrijp best dat een boer zijn koe is een tikje geeft om ze in de camion te krijgen. Maar zoiets mag niet overdreven worden. Thomas Heynderickx zei probeer jij maar eens een koe in een camion te krijgen. Ik geloof best dat zoiets niet simpel is, maar als je met een kind op wandel bent en je kind wil niet meer mee om de één of andere reden, ga je het dan zo hard slaan als de veehouders hun koeien op dat filmpje sloegen? Ik wil hier de dieren niet laten voorgaan op de mensen, maar in mijn ogen staan de dieren zeker ook niet achter de mensen. We profiteren al van de dieren, moeten we ze nu nog pijn gaan doen ook nog? Als je dieren gaat zien als natuurlijke rijkdommen die er zijn voor ons om ze gewoon te nemen dan vind ik dat je de mens als een overdreven superieur wezen begint te beschouwen. Ik bekijk alles wetenschappelijk en dan zijn we gewoon evenwaardig aan de andere dieren. Bovendien, als de walvisvangst door mag gaan omdat het goed is voor de economie, ook al zijn ze met uitsterven bedreigd, dan ben je gewoon bezig de wereld te vernietigen en dan zal er op een bepaald moment niets meer zijn en dan is de mens gedoemd uit te sterven.

Men zou dus gewoon niet mogen overdrijven en alle dierenleed doen verdwijnen. Er is zeker en vast een soort van georganiseerd en geinstitutionaliseerd dierenleed zoals dejohan zei . Daar moet inderdaad ook iets aan gedaan worden. Gaia krijgt hier de beschuldigingen dat ze dat niet doen. Maar dit spreek ik tegen. Gaia komt enkel in de media met de zeehondjes en de veemarkten omdat de media dat interessante onderwerpen vinden. Transport van vee is afgezaagd en komt er niet meer aan te pas. Circusdieren die pijn lijden daarentegen krijgen een plekje in de hoofdpunten! Daarom denken veel mensen dat Gaia zich niet inzet voor ander dierenleed. Dat is onzin. Gaia probeert zoveel mogelijk dierenleed uit de wereld te helpen. Vergelijk het maar even met amnesty international. Als je enkel naar het nieuws kijkt kan ik ook zeggen dat ze naast het helpen van overspelige vrouwen ook wel eens aandacht zouden mogen schenken aan andere zaken. Want daarmee komt amnesty ook al lang niet meer in de media. Toch houden ze zich met zoveel mogelijk soorten van mensenrechtenovertredingen bezig.

De jacht op de zeehonden is onrechtvaardig. Bobke vroeg zich af of een zeehond niet beter doodgeknuppeld werd door een mens dan doogemept door een ijsbeer. Helemaal niet. Mensen slaan ze neer, maar meestal niet dood, waarna ze levend gevild worden. Ijsberen hebben zo'n macht dat ze de schedel van een zeehond met één klap verbrijzelen en dus ook meteen doden. Bovendien is het feit dat ze de mensen hun vis ontnemen fout want de vispopulatie waar de Canadese regering het over heeft is de kabeljauw en zeehonden eten geen kabeljauw maar wel kleinere vissoorten. Bovendien is het waar dat de mens verantwoordelijk is voor de daling van de vispopulaties. Indien zou bewezen worden dat zeehonden wel een gevaar vormen én ze zouden nuttig gebruikt kunnen worden in onze economische markt dan zou ik misschien kunnen zeggen doe maar, als en alleen als het zonder pijn gebeurd. Ik ben geen vbegatariër en eet veel vlees. En ik zie wel degelijk een link tussen mijn rode biefstukje en mijn gevoelens. Slachtingen moeten niet stoppen maar ze moeten zo pijnloos mogelijk gebeuren. Wat op één van de filmpjes van gaia absoluut niet het geval was.

Het kopen van de dieren die men mishandelt op de markten is trouwens een onbegonnen werk. Je koopt een paard, komt de dag later terug en er staat een nieuw paard dat hetzelfde lot bekoren is. Dat gaia met het filmpje de mensen heeft doen denken dat alle veehouders dezelfde zijn is een spijtig iets. Maar ze moesten dit toch bekend maken! Dat de goede veehouders dan naar voren treden en er voor zorgen dat de msihandelende veehouders ermee ophouden.

Gaia doet dus goed werk door ons met de neus op de feiten te drukken. Ze gaan daarin heel ver en ik ben het niet met alles eens, want zoals ik al zei ik ben geen vegetariër en zal dat allicht nooit worden. Maar stel u voor dat ze gematigder te werk gingen, dan kwamen ze helemaal niet meer in het nieuws en dan zou iedereen denken dat ze helemaal niets deden. Emoties zijn nu eenmaal iets dat loskomt bij dierenleed en als gaia daar op inspeelt is dat alleen maar om mensen duidelijk te maken dat er iets fout loopt en dat ze zich er voor moeten inzetten. Mensen engageren is nu eenmaal niet zo simpel. Doe zo voort Gaia zou ik zeggen.
Mutte is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be