![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
An Michiels (Vlaams Belang) (27 april tem 3 mei) Vlaams volksvertegenwoordiger, partijraadslid, licentiate in de filologie, 1ste vrouw op de lijst in Vlaams Brabant. Actief in de commissies "Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovati" en "Binnenlandse Aangelegenheden, Bestuurszaken, Institutionele en Bestuurlijke Hervorming en Decreetsevaluatie" |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is zoals rijden met een auto die stuk voor stuk kapot gaat, zonder onderdelen. Wij zijn mensen tussen de ruines, aldus Evola. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee hoor, je moet dat ook kennen
![]() Maar meetkunde in de ruimte, waaronder natuurlijk de basis vector operaties (scalair product, vector product en zo), vlakken, kwadratische oppervlakten, kegelsneden, stelsels lineaire vergelijkingen (zonder doorgedreven klassificatie, maar de methode van Gauss bijvoorbeeld waarover ik een spreekbeurt heb gegeven in het 6de jaar humaniora), raakvlakken en andere constructies in de ruimte, zelfs projectieve meetkunde en zo, dat was allemaal materiaal van het 6de jaar humaniora, en dat was een stuk van het ingangsexamen. Ik heb mijn cursus lineaire algebra niet bij, maar grosso modo ging dat als volgt: - elementaire concepten zoals vectorruimte, basis, orthogonaliteit, in-produkt. - basistransformaties. - lineaire operatoren, lineaire stelsels vergelijkingen, rang, determinanten, minoren,.. - transformatie van operatoren - diagonalisatie, eigenwaarden, decompositie van lineaire operatoren - toegevoegde operatoren, hermitisch toegevoegde, unitaire operatoren - eigenruimten, orthogonale eigenruimten van hermitische operatoren, en van unitaire operatoren - machten van operatoren, karakteristieke vergelijking - vergelijking van Hamilton - verschillende decomposities van operatoren (bijvoorbeeld in producten van unitaire en hermitische operatoren ed.) - singuliere waarden decompositie Enfin, ik vergeet waarschijnlijk een stuk hoor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() Veel van die dingen komen niet terug.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het lijkt me eerder een kursus meetkunde in de ruimte met wat algebraische uitbreidingen te zijn. In de mijne kwam nikske meetkunde voor (was trouwens essentieel in C^n, de complexe getallen in n dimensies - waar niet direct een meetkundige toepassing van is in de Euclidische interpretatie). Je was verondersteld je meetkunde te kennen.
Ik ga jouw cursus niet bekritiseren, want als je als prof inderdaad een publiek binnenkrijgt die die dingen niet kent, heeft het inderdaad meer zin, zoals hij/zij doet, om die dingen - die toch wel belangrijker zijn - aan te leren dan om meer gesofistikeerde dingen te doen als die dingen niet gekend zijn. Maar dat is net een van de redenen waarom ik een ingangsexamen goed vond. De voorkennis is dan gegarandeerd en je kan vanaf een bepaald startpunt vertrekken. En aan de andere kant is zo een ingangsexamen dan ook een doel voor de humaniora. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vorig jaar kregen we herhaling in een cursus tijdens de laatste week van de zomervakantie. En toen kregen we nog serieuze algebra. De mannen van de hogere jaren lachen meewarig als ik mijn cursus toon. Vooral die van toegepaste natuurkunde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ze moeten enkel hun beroep leren. Zo gaat het in elke richting tegenwoordig. Ik weet wie ze hiervoor moeten straffen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Staatssecretaris
Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
|
![]() i know. ik wou het er gewoon nog ne keer inwrijven dat pol en soccers dom zijn.
![]() |
#78 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Staatssecretaris
Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
|
![]() Citaat:
Ik ben er zeker van dat de intelligentie afdruipt van mijn posts zoals het sap van een overrijpe nectarine. Verklaar u dus nader adhv concrete voorbeelden, lolbroek.
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is nu wel zo dat 90% van de burgerlijk ingenieurs inderdaad 90% van hun basisvakken niet nodig hebben. Voor je gemiddelde carriere als ir. ga je na 10 jaar helemaal de stelling van Bolzano-Weierstrass niet meer nodig hebben, maar eerder misschien de laatste regelgeving over het vakantiegeld van werknemers of zo. Alleen, het voordeel van die intellectuele opleiding was dat je niet afgesneden was van een wereld van wetenschap en intellectuele vorming en het opent in sommige gevallen een deurtje naar een probleem waar je eventueel mee geconfronteerd zou kunnen worden. Je kan inderdaad heel veel in het curriculum schrappen zonder dat dat veel effect heeft op de doorsnee activiteit van het grootste deel van de ir. maar het verschil is natuurlijk dat je van een echte ir. kunt verwachten dat als het serieus moeilijk begint te worden, dat die nog meekan. Dat, als het voor een of andere reden nodig is in een of ander materie te duiken, dat de basiskennis daarvoor op zijn minst klaar is (ook al ligt er 2 cm stoflaag op). Singuliere waarden decompositie heb ik bijvoorbeeld gebruikt om een heel praktisch probleem op te lossen in stralingsdetectoren, een probleem waarvan ik publicaties gelezen had waarin beweerd werd dat het onmogelijk was om die oplossing te vinden wegens "wiskundig onuitvoerbaar". Welnu, het volstond van goed te begrijpen waar het probleem over ging, en het belletje ging rinkelen dat dat een typische toepassing was van singuliere waarden decompositie. 2 dagen programmeren, en het "onmogelijke" was gedaan. Hier staat het artiekeltje http://arxiv.org/abs/physics/0608047 Gewoon om een heel praktische toepassing te geven van a priori abstracte stellingen. |
|
![]() |
![]() |