Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2009, 00:48   #61
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En waarom haten veel Belgen ons dan wel?
Omdat Belgen zichzelf altijd zielig blijven vinden en slachtoffer van de Nederlanders. Of liever gezegd: Nederland is de grootste bedreiging voor het voortbestaan van België omdat er diepgewortelde verbintenissen zijn tussen de Nederlandstalige gebieden. Om die verbintenissen tegen te gaan worden de Noord-Nederlands beschimpt en gehaat. Wat aangeeft dat vlamignen blijkbaar nog steeds mentaal genoeg niet sterk staan tegenover de noorderburen die de rancune allang achter zich hebben gelaten.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 00:58   #62
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Is dat nu een meerwaarde? Ik kan ook zeggen België produceert betere chocolade en beter bier dan Nederland. Is dat een meerwaarde? Ieder land heeft zijn waarde. Niets te meer -of minder waarde van een land.

En wat voetbal betreft. Het is waar dat België nu een minder goede periode doormaakt. Maar het heeft ook gloriedagen gekend. En toen wij schitterden, zaten de Hollanders nergens. En nu is het omgekeerd. En binnen 10 jaar zullen we wel zien hoe het dan is.
De tweedracht in België zal het land steeds verder achterop doen hollen. De Belgen vergeten vaak dat Eendracht Macht Maakt.
Om even terug te komen op het onderwerp: de vraag wordt misschien beter geformuleerd als: wat heeft Belgié voor meerwaarde voor haar inwoners. Zoals Nederland voor België belangrijk is als handelspartner die heel veel monden voedt, zo is dat omgekeerd ook. We moeten niet gaan doen alsof dat niet zo is. Maar de vraag mag nie zijn wat België voor meerwaarde heeft voor Nederland of voor welk ander land dan ook, maar wat die waarde is voor de Belgen. Zodra een volk het idee heeft dat haar soevereiniteit wordt beknot, dan komt zij in het geweer. Het Vlaamse volk heeft dat idee duidelijk. Tenminste, een groot deel daarvan...
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 09:54   #63
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
De tweedracht in België zal het land steeds verder achterop doen hollen. De Belgen vergeten vaak dat Eendracht Macht Maakt.
Om even terug te komen op het onderwerp: de vraag wordt misschien beter geformuleerd als: wat heeft Belgié voor meerwaarde voor haar inwoners. Zoals Nederland voor België belangrijk is als handelspartner die heel veel monden voedt, zo is dat omgekeerd ook. We moeten niet gaan doen alsof dat niet zo is. Maar de vraag mag nie zijn wat België voor meerwaarde heeft voor Nederland of voor welk ander land dan ook, maar wat die waarde is voor de Belgen. Zodra een volk het idee heeft dat haar soevereiniteit wordt beknot, dan komt zij in het geweer. Het Vlaamse volk heeft dat idee duidelijk. Tenminste, een groot deel daarvan...
Dat vind ik al een betere vraagstelling inderdaad. België en Nederlanders zijn handelspartners. Vele Nederlanders komen hier op vakantie. Vele Nederlanders genieten van ons onderwijs of onze gastronomie, van onze geneeskunde, van ... enz, enz.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 10:01   #64
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat vind ik al een betere vraagstelling inderdaad. België en Nederlanders zijn handelspartners. Vele Nederlanders komen hier op vakantie. Vele Nederlanders genieten van ons onderwijs of onze gastronomie, van onze geneeskunde, van ... enz, enz.
Volgens mij zijn al die dingen in Vlaanderen beter dan in Wallonie, behalve mischien de gastronomie. Uit vergelijkend internationaal onderzoek blijkt keer op keer dat de Walen het Belgische gemiddelde omlaag halen bij zaken als onderwijs, gezondheidszorg, etc. Dus beantwoord nou eindelijk eens mijn vraag. Wat voor meerwaarde heeft Belgie voor de Vlamingen? Wat biedt Belgie dat ze eigenlijk niet beter zelf kunnen doen?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 10:05   #65
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij heb ik je net al proberen uit te leggen dat alleen de Belgen een negatieve houding aannemen tegenover Nederland(ers). Als meer landen en volkeren dat zouden doen, dan zou het inderdaad tijd worden om in m'n eigen hart te kijken. Maar zolang de Belgen hierin uniek zijn, lijkt het me niet dat het aan ons ligt.
Hoe komt U bij de stelling dat alleen de Belgen de Hollanders niet zouden zien zitten ?
Er zijn voorbeelden genoeg van andere Bourgondische Europese landen die liever Hollandse uitlaten dan koplampen zien.

Enkele noemen ?
Frankrijk : Een Franse graaf die een hotel uitbaat in zijn kasteel vroeg me bij reservatie of ik Hollander was. Ik antwoord neen, ik ben Belg ! Oké zei hij, les Belges sommes comme nous.
Italianen en Hollanders gaan ook niet zo goed samen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 10:11   #66
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens mij zijn al die dingen in Vlaanderen beter dan in Wallonie, behalve mischien de gastronomie. Uit vergelijkend internationaal onderzoek blijkt keer op keer dat de Walen het Belgische gemiddelde omlaag halen bij zaken als onderwijs, gezondheidszorg, etc. Dus beantwoord nou eindelijk eens mijn vraag. Wat voor meerwaarde heeft Belgie voor de Vlamingen? Wat biedt Belgie dat ze eigenlijk niet beter zelf kunnen doen?
In Friesland zullen er misschien ook dingen beter zijn dan in Noord-Holland of Limburg. Of omgekeerd. Zo kunnen we bezig blijven. Wat is de meerwaarde van Nederland voor de Nederlands Limburgers of voor de Friezen? Ook zo kunnen we bezig blijven.

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2009 om 10:12.
Oud 3 mei 2009, 10:11   #67
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hoe komt U bij de stelling dat alleen de Belgen de Hollanders niet zouden zien zitten ?
Er zijn voorbeelden genoeg van andere Bourgondische Europese landen die liever Hollandse uitlaten dan koplampen zien.

Enkele noemen ?
Frankrijk : Een Franse graaf die een hotel uitbaat in zijn kasteel vroeg me bij reservatie of ik Hollander was. Ik antwoord neen, ik ben Belg ! Oké zei hij, les Belges sommes comme nous.
Italianen en Hollanders gaan ook niet zo goed samen.
Ja, en? Ik kan ook tegenovergestelde voorbeelden geven. Afgelopen week was er nog een reportage over leeglopende Franse stadjes te zien op de Nederlandse TV. Voor veel winkels waren er geen Fransen meer te vinden om de boel over te nemen. Een Nederlandse gezin had in een zo'n stadje de plaatselijke stomerij overgenomen. Zowel de burgemeester als de inwoners waren zeer enthousiast. Sterker nog, ze waren actief op zoek naar meer Nederlanders. Die hadden ze liever dan andere nationaliteiten omdat ze zich zo goed aanpassen. Nou ga ik daar echt geen verstrekkende conclusies aan verbinden zoals jij. Want het is maar een voorbeeld. Maar ik weet wel dat ik in al mijn reizen zelden negatieve gevoelens ben tegengekomen jegens Nederland(ers). Behalve in Belgie dan.
Oud 3 mei 2009, 10:12   #68
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en? Ik kan ook tegenovergestelde voorbeelden geven. Afgelopen week was er nog een reportage over leeglopende Franse stadjes te zien op de Nederlandse TV. Voor veel winkels waren er geen Fransen meer te vinden om de boel over te nemen. Een Nederlandse gezin had in een zo'n stadje de plaatselijke stomerij overgenomen. Zowel de burgemeester als de inwoners waren zeer enthousiast. Sterker nog, ze waren actief op zoek naar meer Nederlanders. Die hadden ze liever dan andere nationaliteiten omdat ze zich zo goed aanpassen. Nou ga ik daar echt geen verstrekkende conclusies aan verbinden zoals jij. Want het is maar een voorbeeld. Maar ik weet wel dat ik in al mijn reizen zelden negatieve gevoelens ben tegengekomen jegens Nederland(ers). Behalve in Belgie dan.
Misschien heeft dat met de arrogantie en de vrijpostigheid van de Hollanders in het algemeen te maken ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 10:13   #69
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
In Frieland zullen er misschien ook dingen beter zijn dan in Noord-Holland of Limburg. Of omgekeerd. Zo kunnen we bezig blijven
Nee, want in Nederland bestaat er nauwelijks separatisme. Voor uw land is die vraag wel relevant.
Oud 3 mei 2009, 10:15   #70
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hollanders worden zelfs niet goed gezien in Curaçao...
Oud 3 mei 2009, 10:15   #71
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, want in Nederland bestaat er nauwelijks separatisme. Voor uw land is die vraag wel relevant.
Nog niet.

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2009 om 10:15.
Oud 3 mei 2009, 10:16   #72
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien heeft dat met de arrogantie en de vrijpostigheid van de Hollanders in het algemeen te maken ?

Zeker weten.
Oud 3 mei 2009, 10:18   #73
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nog niet.
Kennelijk vind je het toch moeilijk om op een ogenschijnlijk simpele vraag antwoord te geven.
Oud 3 mei 2009, 10:28   #74
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
De Fransen worden in heel Europa gezien als uiterst arrogant. Toch heb ik jou daar nooit een probleem van zien maken. Integendeel...
Oud 3 mei 2009, 10:30   #75
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog niet.
hier dus wel. hoe komt dat dan? zou het in Nederland toch beter zijn??

off topic: gisteren en eergisteren in Nederland geweest, Zeeland. 2 x schitterend gegeten.
Oud 3 mei 2009, 10:35   #76
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In Frankrijk is er ook het voorbeeld van de Nederlander die zich perfect heeft aangepast : Dave.
http://www.youtube.com/watch?v=UbaxLpsMnCc

OK, dat is de oude generatie, zijn grote hits in Franstalig België en in Frankrijk dateren van de jaren 70 maar daarover gaat het niet. Hij heeft zich perfect aan Frankrijk aangepast en heeft al meermaals in interviews gezegd dat hij voor niets ter wereld naar Nederland zou terug willen gaan. Hij kan er ook genieten van een zeer grote populariteit en de Fransen stellen zich helemaal geen vragen over het feit dat hij uit Nederland komt.

Laatst gewijzigd door Everytime : 3 mei 2009 om 10:37.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 10:35   #77
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hier dus wel. hoe komt dat dan? zou het in Nederland toch beter zijn??

off topic: gisteren en eergisteren in Nederland geweest, Zeeland. 2 x schitterend gegeten.
Ik zeg niet dat men in Nederland niet goed kan eten. Maar de kans dat men niet goed eet, is enorm groot in Nederland. In België kan men wat overal goed eten aan relatief schappelijke prijzen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat u vlug tevreden bent.

Laatst gewijzigd door system : 3 mei 2009 om 10:36.
Oud 3 mei 2009, 10:38   #78
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat men in Nederland niet goed kan eten. Maar de kans dat men niet goed eet, is enorm groot in Nederland. In België kan men wat overal goed eten aan relatief schappelijke prijzen.

ik was met een gezelschap die op culinair vlak absoluut niet snel tevreden was, geen schrik.
Oud 3 mei 2009, 10:39   #79
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Fransen worden in heel Europa gezien als uiterst arrogant. Toch heb ik jou daar nooit een probleem van zien maken. Integendeel...
Clichés, zoals de clichés die men over Nederland kan hebben.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 10:45   #80
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:

Dat Nederland culinair niet hoogstaand is zul je mij niet zien ontkennen. Alhoewel er de laatste jaren veel is verbeterd. Ook kan ik samen met buitenlanders hard lachen om fenomenen als de Febo. Waar ik me wel aan erger is dat jullie Belgen dat maar blijven inwrijven, jaar in jaar uit. Geloof, me jullie Belgen hebben ook een aantal zeer grote gebreken. Maar ik voel me totaal niet geroepen om jullie daar constant aan te herinneren. Dat is een kwestie van beleefdheid. Een beleefdheid die de constant Nederland afzeikende Belgen niet hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be