![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Jefrey Van der Straeten (SLP) (11 t.e.m. 17 mei) voorzitter van SLP Lokeren. Hij is 21 jaar en is een geboren en getogen Lokeraar. Hij studeert momenteel de master Politieke Wetenschappen aan de Universiteit van Gent en gaat er volgend jaar nog een master Algemene Economie bij doen. Hij voetbalt al enkele jaren bij FC Daknam en is altijd al zeer geïnteresseerd geweest in politiek en het samenleven in het algemeen. Sinds oktober 2008 is hij politiek secretaris van het nationale Dagelijks Bestuur van L², de jongeren van SLP. In die hoedanigheid zetelt hij ook in het partijbestuur van SLP. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens zijn alle auto's die sneller gaan dan 150 nutteloos. Sportwagens evenzeer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ten tweede moedigt een verbod geen extra inspanningen aan. Een verbod is eigenlijk een minimumvereiste waar je dient aan te voldoen. Maar eens je aan die minimumvereiste voldoet, waarom zou je dan nog een extra inspanning leveren? Een belasting is hier beter omdat het blijvende inspanningen blijft belonen. Hoe minder je vervuild, hoe groter je beloning (=minder belastingen). Dus zelfs mensen met een kleine wagen die niet veel verbruikt worden aangemoedigd om nog minder te vervuilen. Met een belasting bereik je dus veel betere resultaten dan met een verbod. Ten derde is een verbod asociaal. Arme mensen die zich enkel een een vervuilende wagen kunnen veroorloven, hebben nu helemaal geen toegang meer tot een wagen. En er is geen ruimte om hen te helpen met belastingopbrengsten. Die ruimte is er wel bij een kilometerheffing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() Verbod kan ook simpel: begin met alle auto's met twee zitplaatsen en overmatig grote motoren. Alles wat groter is dan 2.0 en minder weegt dan een bepaald tonnage mag ook ineens weg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ipv te zeveren over auto's kan men beter eerst het openbaar vervoer aanpassen aan de reële noden. Zo is de verbinding tussen het Industriepark in heverlee en Leuven een ramp op gebied van openvervoer. En dan maar verbaast zijn dat de mensen de auto nemen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Wat is je doel eigenlijk? Wil je verbieden of wil je het milieu zoveel mogelijk helpen? Een verbod lijkt hard-line maar helpt het milieu veel minder dan een tax.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Minister-President
|
![]() laat ze dan betalen voor 3 en laat de consument zelf beslissen of hij liever betaalt of zijn gedrag verandert;
De taks moet gelijk zijn aan de kost die wordt veroorzaakt (milieu, file,...); een kilometerheffing is de meest doordachte manier om die kosten te verhalen op de veroorzaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Alles wat u maar kan bedenken, wij geven jullie een recht erop." Als ze rijk genoeg zijn, wat ze vaak zijn, zullen ze voor 3 blijven uitstoten. Dat consumemmen is niet zo relevant. De consument heeft niks te beslissen. Uitstoot moet omlaag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het kan inderdaad zijn dat men daardoor pakweg zonnepanelen in scholen kan installeren, wat de verwarmingskosten al een stuk omlaag haalt. Voorlopig vond ik op het internet weinig wat mij wijzer maakte. Wat de armen betreft: velen daarvan (bouwers op projecten, kleine zelfstandigen met busje met gereedschap) zullen verplicht zijn om dezelfde kilometers af te leggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
als je googelt op "cost effectiveness CO2 reduction" moet je wel wat vinden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Vreemdeling
|
![]() "De consument heeft niks te beslissen. Uitstoot moet omlaag".
Beste, Ik ga niet weer alle argumenten herhalen. Die zijn er heen en weer genoeg geweest. Ik wou enkel vragen of u beseft dat, wanneer u deze quote leest, u de deur openzet voor een almachtige overheid die werkelijk ALLES beslist? |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is niet een kwestie van deur openzetten. Je mag veronderstellen dat de overheid het langtermijndenken doet. De manier waarop de consument de uitstoot omlaag doet gaan is gewoon verschillend; Een liberale partij zal spelen met de economische evenwichten; (dus CO2of verbruik taxeren en vooral CO2 oplossingen subsidieren) Een machiavellistische partijd zal zeggen: verbied die SUV's, verplicht pendelaars met de trein te rijden, verbied die import van brol uit china, verbied de gloeilamp, beperkt het eten van vlees, verbied het storten van stront. Volgens mij in Belgie hebben wij bvb een paar groene blunders 1° Het MEST ACTIE PLAN. Feitelijk moesten ze al die mest gewoon gebruiken voor BIOGAS..; 2° de eco-tax op verpakkingen en zakjes ? Iets die 3% van de kostprijs van een produkt uitmaakt moet je niet zitten taxeren... Je kunt eisen stellen over RECYCLEERBAARHEID (CRADLE TO CRADLE C2C principe) Als het zakje van delhaize een MAISZETMEEL zakje is die op de composthoop kan ??? waarom zou je dat nu taxeren.. Dus terug de ene oplossing via de CO2 taxeren, en de groene oplossing detaxeren... Maar niet gewoon alles over een kam scheren.. 3° en hun grootste blunder UITFAZEREN van CO2 vrije KERNCENTRALES met volgende strategie: eerst de kweekreactors stilleggen (dus de oplossing voor de 97% restafval van de kerncentrales verder te verbranden) dan de afvaloplossing zitten eisen (dus elke oplossing gewoon met 'non proven' argumenten afbreken er zit hier een paar interessante discussiedraden over waar je alles kun topsteken) en dan hun alternatieven promoten die elk op zichzelf nog geen 10% van het probleem kunnen oplossen of altijd wel ergens een backup oplossing nodig hebben. Mooi om te zien hoever ze geraakt zijn, maar anderzijds ze zetten de maatschappij op een totaal verkeerd spoor. Het debat mag dus groen gevoerd worden, maar zonder desinformatie en met toch wat langetermijnvisie in het achterhoofd en realisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Uiteraard moet de overheid aan langetermijndenken doen, volledig mee eens. (Het is zelfs een van de grootste reden waarom ik nu opkom bij de verkiezingen). Ik wou gewoon duidelijk maken dat een zin als "De consument heeft niks te beslissen. Uitstoot moet omlaag" zeer verregaand is. Dan glijdt de democratie al een eindje af, vind ik persoonlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() Kan zijn, maar zijn langetermijnbelangen niet belangrijker dan de ogenblikkelijke, en vaak egoistische "goesting" van de "consument"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Vreemdeling
|
![]() Uiteraard zijn langetermijnbelangen belangrijk. Maar het punt is: niet voor iedereen zijn die belangen hetzelfde. Zo gaat dat in democratie. Wanneer de staat "wel weet wat het algemeen belang is en dat hij de onwetende of immorele burger eens zal sturen" vraag ik me af of we nog in een democratie leven. Een consument is ook een individu en ik zou als individu graag zelf mijn leven een beetje bepalen. De overheid moet een samenlevingskader creëren, geen manier van leven opleggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() De consument bepaalt dus zijn leven door de producten die hij koopt?
|
![]() |
![]() |