Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2009, 00:07   #61
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
is dat de synthese van dat hele epistel?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Silvio_Gesell

Of op Youtube.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 00:10   #62
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
De geldhoeveelheid moet altijd in verhouding staan tot de bevolking en het nationaal product. Als die voorwaarde vervuld is, kun je ervoor kiezen om te groeien (of te krimpen).
dat is al beter. Misschien dan toch eens dat epistel lezen dan
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 00:23   #63
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
De geldhoeveelheid moet altijd in verhouding staan tot de bevolking en het nationaal product. Als die voorwaarde vervuld is, kun je ervoor kiezen om te groeien (of te krimpen).
Laat ik even mijn verder niet onderbouwde mening over Gesell geven: Gesell is een sukkel die niet voor niets aangehaald wordt door Keynes in zijn flopwerkje 'The General Theory'.

Het correcte antwoord is overigens dat de geldhoeveelheid bepaald moet worden door de vrijwillige interactie van mensen en niet gemonopoliseerd moet worden door de overheid om dan door gebruik te maken van een gigantisch prisoners dilemma om via monetair beleid de samenleving wat te sturen.

Gesell zijn theorie was flut; 1 blik op wikipedia is genoeg, maar het staat iedereen vrij om die zijn geschriften zelf na te lezen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 5 juni 2009 om 00:25.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 00:25   #64
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Laat ik even mijn verder niet onderbouwde mening over Gesell geven: Gesell is een sukkel die niet voor niets aangehaald wordt door Keynes in zijn flopwerkje 'The General Theory'.

Het correcte antwoord is overigens dat de geldhoeveelheid bepaald moet worden door de vrijwillige interactie van mensen en niet gemonopoliseerd moet worden door de overheid om dan door gebruik te maken van een gigantisch prisoners dilemma om via monetair beleid de samenleving wat te sturen.
Vrijwillige interactie.

Grote geeuw.

Gaan we in de zomervakantie psychedelica nemen, Healey? Zal het een en het ander duidelijk maken.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 00:26   #65
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Vrijwillige interactie.

Grote geeuw.
Ja, dat bestaat niet in uw wereldje; juist, ja.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 5 juni 2009, 00:29   #66
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat bestaat niet in uw wereldje; juist, ja.
Bijgestuurde interactie wel.

Dat begrijp je nog net wel, hoop ik? Hoe men mensen een actie kan laten uitvoeren dat voor hen voordelig is/lijkt en die je een bepaald doel laat bereiken?

Of zitten we nog altijd vast bij "wederzijdse voordelen"?
Oud 5 juni 2009, 00:31   #67
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Het zou wel eens voordelig voor mij zijn om bepaalde acties te laten doorvoeren waarbij mensen deze ook als voordelig zouden ervaren. Op lange termijn echter zorgen de handelingen van die mensen ervoor dat een bepaalde structuur is ontstaan, waardoor ik nog meer mijn belangen kan nastreven (en zo ook de mensen, daar ze nog steeds belangen hebben).
Oud 5 juni 2009, 00:32   #68
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijgestuurde interactie wel.

Dat begrijp je nog net wel, hoop ik? Hoe men mensen een actie kan laten uitvoeren dat voor hen voordelig is/lijkt en die je een bepaald doel laat bereiken?

Of zitten we nog altijd vast bij "wederzijdse voordelen"?
Indien je had opgelet, had je geweten dat daar natuurlijk rekening mee gehouden wordt.
Handelingen zijn altijd dan ook maar inschattingen - mensen maken fouten, mensen kunnen misleid worden (waarbij er dan nog een verschil is tussen fraude en gewoon vergissingen), etc.

Bij het conceptie ruilhandel en de frase wederzijds voordeel is er altijd bijgezegd dat het op een ex ante inschatting gaat en nooit om een ex post vaststelling - ik ben geen neo-klassiek.

Natuurlijk worden mensen beïnvloed. Heb ik nooit ontkent. Dat verandert niets aan het duidelijke onderscheid tussen een vrijwillige en een onvrijwillige handeling.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 5 juni 2009 om 00:34.
Oud 5 juni 2009, 00:33   #69
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zou wel eens voordelig voor mij zijn om bepaalde acties te laten doorvoeren waarbij mensen deze ook als voordelig zouden ervaren. Op lange termijn echter zorgen de handelingen van die mensen ervoor dat een bepaalde structuur is ontstaan, waardoor ik nog meer mijn belangen kan nastreven (en zo ook de mensen, daar ze nog steeds belangen hebben).
Dat zou wel eens kunnen, ja.
Oud 5 juni 2009, 00:34   #70
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Indien je had opgelet, had je geweten dat daar natuurlijk rekening mee gehouden wordt.
Handelingen zijn altijd dan ook maar inschattingen - mensen maken fouten, mensen kunnen misleid worden (waarbij er dan nog een verschil is tussen fraude en gewoon vergissingen), etc.

Natuurlijk worden mensen beïnvloed. Heb ik nooit ontkent. Dat verandert niets aan het duidelijke onderscheid tussen een vrijwillige en een onvrijwillige handeling.
Alle handelingen zijn vrijwillig.

Niet akkoord?

Als dat fameus antilibertair geweer jou verplicht om belastingen te betalen, kan je vrij kiezen tussen dat en de kogel.
Oud 5 juni 2009, 00:36   #71
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zou wel eens kunnen, ja.
Mooi zo. Nu, in plaats van jou telkens blind te staren op dingen die je als waar aanneemt, trek dit eens door.

Wederzijds voordelige handelingen kunnen ervoor zorgen dat een van de partijen alle vrijheid verliest, en nog steeds in een "wederzijds voordelige" positie zit.

Wordt daar rekening mee gehouden? Of vindt men dat niet zo relevant?
Oud 5 juni 2009, 00:36   #72
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet akkoord?
Als dat fameus antilibertair geweer jou verplicht om belastingen te betalen, kan je vrij kiezen tussen dat en de kogel.
Het is een beetje moeilijk om te zeggen 'akkoord' of 'niet akkoord' daar het een beetje twijfelachtig is wat jij bedoelt met 'vrijwillig'.

Vermits ik 'vrijwillig' definieer 'vrij van geweld van andere handelende wezens' is een keuze tussen 'dat of de kogel' niet vrijwillig, nee.

Alle doelbewuste handelingen zijn gericht op een ex ante inschatting ter verbetering van de situatie - dat is altijd geldig, ook onder dwang van een kogel.

Edit: ik definieer eerder politieke vrijheid zo. Vrijwillig is een iets dubieuzer woord, dat meer nuances heeft.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 5 juni 2009 om 00:40.
Oud 5 juni 2009, 00:38   #73
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wederzijds voordelige handelingen kunnen ervoor zorgen dat een van de partijen alle vrijheid verliest, en nog steeds in een "wederzijds voordelige" positie zit.
Wordt daar rekening mee gehouden? Of vindt men dat niet zo relevant?
De case van vrijwillige slavernij - waar je precies op alludeert - is uitgebreid besproken door Rothbard, Epstein, Kinsella, Barnett en Block. (En dat zijn alleen maar de auteurs waarvan ik de respectievelijke standpunten ken.)

Dat is een interessante filosofische bespreking, maar in de praktijk nauwelijks relevant, imo. Tenzij je het over nog iets anders hebt.

Edit: en ik heb daar mijn 2de bachelorpaper over geschreven, trouwens/

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 5 juni 2009 om 00:39.
Oud 5 juni 2009, 00:39   #74
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is een beetje moeilijk om te zeggen 'akkoord' of 'niet akkoord' daar het een beetje twijfelachtig is wat jij bedoelt met 'vrijwillig'.

Vermits ik 'vrijwillig' definieer 'vrij van geweld van andere handelende wezens' is een keuze tussen 'dat of de kogel' niet vrijwillig, nee.

Alle doelbewuste handelingen zijn gericht op een ex ante inschatting ter verbetering van de situatie - dat is altijd geldig, ook onder dwang van een kogel.
Bedenk je nu een situatie waarbij iets negatief gebeurt als men niet voor A kiest, maar dan zonder fysieke dwang.

Dan mag het?
Oud 5 juni 2009, 00:40   #75
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
De case van vrijwillige slavernij - waar je precies op alludeert - is uitgebreid besproken door Rothbard, Epstein, Kinsella, Barnett en Block. (En dat zijn alleen maar de auteurs waarvan ik de respectievelijke standpunten ken.)

Dat is een interessante filosofische bespreking, maar in de praktijk nauwelijks relevant, imo. Tenzij je het over nog iets anders hebt.

Edit: en ik heb daar mijn 2de bachelorpaper over geschreven, trouwens/
En waarom zou het irrelevant zijn? Dat de condities van een systeem met de tijd kunnen verschuiven lijkt mij zeer relevant. Op den duur is het zelfs zo dat men gedwongen wordt om een slaaf te zijn. Niet door de kogel, maar door externe factoren die als kogel kunnen dienen.

"Koop deze jas, anders ga je dood van de kou".
Oud 5 juni 2009, 00:41   #76
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Niet dat een niet-esotericus enig besef heeft van het concept wil, natuurlijk. Ik acht elke bespreking van wil door niet-esoterici even relevant als de uitspraken van kleuters over statistische thermodynamica.
Oud 5 juni 2009, 00:42   #77
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedenk je nu een situatie waarbij iets negatief gebeurt als men niet voor A kiest, maar dan zonder fysieke dwang.

Dan mag het?
Dan behoort het te mogen zonder dat er daar een juridische sanctie op bestaat.

En ik ken tal van voordelen. 'Rook deze sigaret of je mag niet meer bij ons groepje horen'. Geen fysieke dwang, maar ik vermoed dat de aangesproken persoon wel degelijk dat als negatief zal ervaren.

Ik vind niet dat die mensen (die de ander willen doen roken) juridisch vervolgd moeten worden. Hoe mensen daar mee omgaan (dat toejuichen, die afkeuren, etc.) is hun zaak. Ik vind het in ieder geval idioten.
Oud 5 juni 2009, 00:42   #78
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Wetenschappelijk determinisme vs compitabilisme vs liberalisten vs handelstheorie vs indeterminisme. Om maar een idee te geven hoeveel discussie er is over de stelling hoe vrijwillig een handeling kan zijn. Ik persoonlijk, maar dat is waarschijnlijk nogal off-topic, ben een compitabilist.

Laatst gewijzigd door Metternich : 5 juni 2009 om 00:43.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 00:42   #79
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Centrale banken zijn er steeds gekomen op initiatief van de bankiers, met deze bankiers als privé-aandeelhouders. Als bankiers de overheid zijn, dan is die "metafysica" van de overheid niet echt relevant meer.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 5 juni 2009 om 00:44.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 00:44   #80
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan behoort het te mogen zonder dat er daar een juridische sanctie op bestaat.

En ik ken tal van voordelen. 'Rook deze sigaret of je mag niet meer bij ons groepje horen'. Geen fysieke dwang, maar ik vermoed dat de aangesproken persoon wel degelijk dat als negatief zal ervaren.

Ik vind niet dat die mensen (die de ander willen doen roken) juridisch vervolgd moeten worden. Hoe mensen daar mee omgaan (dat toejuichen, die afkeuren, etc.) is hun zaak. Ik vind het in ieder geval idioten.
Wat dan weer bewijst dat hetgeen ik in het antiliberalendraadje zei toch waar was.

Slechts EEN aspect van dwang is relevant voor jullie, dat is dwang door geweren. Andere soorten dwang erkennen jullie niet.

Ik kan ook zo'n ideologie samenstellen, weetje. Geef mij een weekend, een cursusblok en een woordenboek.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be