![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het correcte antwoord is overigens dat de geldhoeveelheid bepaald moet worden door de vrijwillige interactie van mensen en niet gemonopoliseerd moet worden door de overheid om dan door gebruik te maken van een gigantisch prisoners dilemma om via monetair beleid de samenleving wat te sturen. Gesell zijn theorie was flut; 1 blik op wikipedia is genoeg, maar het staat iedereen vrij om die zijn geschriften zelf na te lezen.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 5 juni 2009 om 00:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Grote geeuw. Gaan we in de zomervakantie psychedelica nemen, Healey? Zal het een en het ander duidelijk maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, dat bestaat niet in uw wereldje; juist, ja.
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() Bijgestuurde interactie wel.
Dat begrijp je nog net wel, hoop ik? Hoe men mensen een actie kan laten uitvoeren dat voor hen voordelig is/lijkt en die je een bepaald doel laat bereiken? Of zitten we nog altijd vast bij "wederzijdse voordelen"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() Het zou wel eens voordelig voor mij zijn om bepaalde acties te laten doorvoeren waarbij mensen deze ook als voordelig zouden ervaren. Op lange termijn echter zorgen de handelingen van die mensen ervoor dat een bepaalde structuur is ontstaan, waardoor ik nog meer mijn belangen kan nastreven (en zo ook de mensen, daar ze nog steeds belangen hebben).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Handelingen zijn altijd dan ook maar inschattingen - mensen maken fouten, mensen kunnen misleid worden (waarbij er dan nog een verschil is tussen fraude en gewoon vergissingen), etc. Bij het conceptie ruilhandel en de frase wederzijds voordeel is er altijd bijgezegd dat het op een ex ante inschatting gaat en nooit om een ex post vaststelling - ik ben geen neo-klassiek. Natuurlijk worden mensen beïnvloed. Heb ik nooit ontkent. Dat verandert niets aan het duidelijke onderscheid tussen een vrijwillige en een onvrijwillige handeling.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 5 juni 2009 om 00:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niet akkoord? Als dat fameus antilibertair geweer jou verplicht om belastingen te betalen, kan je vrij kiezen tussen dat en de kogel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Banneling
|
![]() Mooi zo. Nu, in plaats van jou telkens blind te staren op dingen die je als waar aanneemt, trek dit eens door.
Wederzijds voordelige handelingen kunnen ervoor zorgen dat een van de partijen alle vrijheid verliest, en nog steeds in een "wederzijds voordelige" positie zit. Wordt daar rekening mee gehouden? Of vindt men dat niet zo relevant? |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vermits ik 'vrijwillig' definieer 'vrij van geweld van andere handelende wezens' is een keuze tussen 'dat of de kogel' niet vrijwillig, nee. Alle doelbewuste handelingen zijn gericht op een ex ante inschatting ter verbetering van de situatie - dat is altijd geldig, ook onder dwang van een kogel. Edit: ik definieer eerder politieke vrijheid zo. Vrijwillig is een iets dubieuzer woord, dat meer nuances heeft.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 5 juni 2009 om 00:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is een interessante filosofische bespreking, maar in de praktijk nauwelijks relevant, imo. Tenzij je het over nog iets anders hebt. Edit: en ik heb daar mijn 2de bachelorpaper over geschreven, trouwens/
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 5 juni 2009 om 00:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dan mag het? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Koop deze jas, anders ga je dood van de kou". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() Niet dat een niet-esotericus enig besef heeft van het concept wil, natuurlijk. Ik acht elke bespreking van wil door niet-esoterici even relevant als de uitspraken van kleuters over statistische thermodynamica.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik ken tal van voordelen. 'Rook deze sigaret of je mag niet meer bij ons groepje horen'. Geen fysieke dwang, maar ik vermoed dat de aangesproken persoon wel degelijk dat als negatief zal ervaren. Ik vind niet dat die mensen (die de ander willen doen roken) juridisch vervolgd moeten worden. Hoe mensen daar mee omgaan (dat toejuichen, die afkeuren, etc.) is hun zaak. Ik vind het in ieder geval idioten.
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Wetenschappelijk determinisme vs compitabilisme vs liberalisten vs handelstheorie vs indeterminisme. Om maar een idee te geven hoeveel discussie er is over de stelling hoe vrijwillig een handeling kan zijn. Ik persoonlijk, maar dat is waarschijnlijk nogal off-topic, ben een compitabilist.
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 5 juni 2009 om 00:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 5 juni 2009 om 00:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Slechts EEN aspect van dwang is relevant voor jullie, dat is dwang door geweren. Andere soorten dwang erkennen jullie niet. Ik kan ook zo'n ideologie samenstellen, weetje. Geef mij een weekend, een cursusblok en een woordenboek. |
|
![]() |
![]() |