![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]()
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 31 mei 2009 om 18:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Er zouden minder auto's op de weg moeten komen, daarom moet er dus geld gestoken worden in alternatieve vervoersmiddelen en niet in bv minder taksen op auto's. Gaat dit echt uw petje te boven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Minister
|
![]() Ja.
Enkel in communistische dictaturen kan je mensen verplichten hun auto te laten staan en een substandaard vervoermiddel te nemen. Maar als uw grote roergangers een voorbeeld zijn zetten ze de onwilligen wel tegen de muur he... En dan mogen enkel nog de mensen van de partij met een limo rondrijden. Vele mensen WILLEN geen openbaar vervoer nemen, en willen met hun eigen wagen van punt A naar punt B gaan. Ze willen niet afhankelijk zijn van maandelijkse stakingen en 17 keer overstappen op uw traject. Maar ik reken er niet op dat iemand met een CCCP symbool in zijn avatar dat begrijpt.
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
Daarom is er een overheid nodig die het gehele plaatje bekijkt en oplossingen zoekt, iets dat met gemeenschapsgeld gebeurt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() Ambiorix heeft 100 % gelijk. Wat de meerderheid wilt is inderdaad irrelevant omdat de meerderheid enkel aan zijn eigen pens en gemak denkt en niet aan de maatschappelijke en ecologische gevolgen die hij of zij enkel indirect zal merken.
Maar toch, de gevolgen zijn zeer reeel en voelbaar op termijn. Een goede technocratische staat beheert "vervoer" als een systeem dat ingericht kan worden naar maximale efficientie en minimale milieuoverlast. Niet naar de primaire behoeften van ieder individu. We zijn een zelfdestructieve soort als we dat ons laten leiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
|
![]() Citaat:
In totaal werken er in vlaanderen 2.7 miljoen mensen, 1.3 zou dus de helft zijn met het openbaar vervoer. Citaat:
Sluiting ring antwerpen, uitbreiden ring brussel de talloze werken doorheen vlaanderen aan de wegen. Als dat "maar" 10% van het budget is moet eht budget openbaar vervoer zo enorm zijn dat het groter is dan de hele vlaamse begroting. Heb je dus cijfers van die 110/90 ?
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country." -Hermann Goering (1893 - 1946) Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor The second in command of the Third Reich |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Minister-President
|
![]() De berekeningen in deze draad zijn op zijn minst discutabel te noemen. Als De Lijn een miljoen mensen per dag vervoert impliceert dat nog niet dat dat miljoen mensen niet met de wagen rijdt. Je moet met andere woorden gaan kijken naar de verhouding aantal km door automobilisten tav aantal km openbaar vervoer.
Laten we eerst een andere vergelijking maken. In 1998/1999 ondervroeg men enkele mensen op hun vervoer die dag. Daaruit bleek dat in Vlaanderen voor iedereen die zei dat hij met het openbaar vervoer gereden had, er 8,6 personen waren die hadden gereden met een wagen (hetzij als bestuurder, hetzij als inzittende). Op Belgisch niveau lag de verhouding op 1 tegenover 7,1. Dat er veel meer mensen met een auto rijden dan met een bus lijkt dus te kloppen, wat de intuïtie bevestigt. Een andere vraag is: hoelang zit je in de wagen op een gemiddelde dag/hoeveel openbaar vervoer neem je. In een vergelijking tussen België, Slovenië, VK, Frankrijk, Duitsland, Estland, Hongarije, Finland, Zweden en Noorwegen staan we voorlaatst. Voor elke minuut dat we in een bus/tram... zitten, zitten we 6.4 minuten in de wagen. Koploper in deze verhouding is... Estland. Voor elke minuut dat men daar in het openbaar vervoer zit, zit men slechts 1.31 minuten in de wagen of op een bromfiets. Als het een troost mag wezen: economische supermacht Slovenië staat met een verhouding van 1 tegenover 7.33 nog achter ons. De cijfers dateren van 1998-2002. Een laatste vergelijking die je zou kunnen maken: hoeveel km worden er afgelegd met het openbaar vervoer (per persoon) ten aanzien van het aantal km met de wagen? De meest recente cijfers die ik vind dateren van 2003. 111 miljard km/persoon voor de wagen tegenover 24 miljard km/persoon voor het openbaar vervoer. Dat de wagen meer gebruikt wordt dan het openbaar vervoer hoeft uiteraard niet te betekenen dat het openbaar vervoer slechts een beperkter deel van de koek zou mogen ontvangen. Het is voor iedereen duidelijk dat dat openbaar vervoer ook bijdraagt tot een significante vermindering van de files. Immers, als we van de ene dag op de andere 20% meer verkeer hebben, dan komen daar ook extra files, extra verkeersongelukken, meer productiekosten (wagens kosten meer dan een bus), nood aan extra infrastructuur en extra uitstoot van fijn stof en CO2 bij kijken. Als een van de verdedigers van de automobielindustrie zijn taak een beetje serieus zou nemen, dan mag die hier altijd de kostprijs van bovenstaande problemen afwegen tegenover het 'onrechtmatige' deel subsidies van het openbaar vervoer. Ik ben benieuwd. Mij lijkt op basis van de voorgaande gegevens ons openbaar vervoer te weinig is afgestemd op onze mobiliteit (en onze mobiliteit te weinig op ons openbaar vervoer). Voormalige communistische landen doen het op dat vlak veel beter. Ik pleit dan ook onomwonden voor een sterkere en eenduidiger beleid dat openbaar vervoer stimuleert (en privé-vervoer daar waar mogelijk vervangt). Daarnaast zou ook het volledige ruimtelijke ordeningsbeleid mogen herbekeken (of opgestart zo je wil) mogen worden. Onze suburbanisatiegolf gaat ons bijzonder veel geld kosten als je woonplaatsen noch werkgelegenheid op enkele plaatsen wil samenbrengen. De concrete cijfers kan je hier terugvinden. Alvast veel rekenplezier.
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 1 juni 2009 om 09:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.eurostar.com/UK/uk/leisur...n_Eurostar.jsp
lees dat eens, dan gaat uw licht misschien branden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De cijfers van de lijn moet je met een grote korrel zout nemen.
Volgens het jaarverslag verkochten ze in 2008 ongeveer 56 miljoen kaartjes. Al de rest komt van schattingen naar het verbruik van mensen met een (in de meeste gevallen niet zelf betaald) abonnement. En die zijn met een factor 2 a 3 naar boven gedraaid. 250 miljoen reizigers voor 2008 is al veel realistischer. En zo kom je tot enorme scheeftrekkingen, bv. Limburg heeft met 2,9 miljoen ticketjes amper 5% van de verkoop gerealiseerd. Maar met alle 'gratis' abonnementen komen ze uiteindelijk op een marktaandeel van bijna 10%. Als daar niet ferm gefoefeld wordt? Er rijdt in Limburg amper een bus waar ook effectief volk opzit! Dat blijkt ook als je de gereden bus-kilometers uitzet tegen de al scheefgetrokken reizigersaantallen. Dan blijkt dat Limburg 2,2 keer meer bussen per passagier krijgt dan Antwerpen. De rekening is dan snel gemaakt. In de regio Antwerpen is het busvervoer quasi kostendekkend, in Limburg vervoeren de bussen alleen lucht. En zo kost het openbaar vervoer in Limburg vijf keer meer dan in Antwerpen stad! Mijn conclusie: je moet het openbaar vervoer niet afschaffen, maar wel veel meer vraag-gericht laten werken. Het kan toch niet dat op een rustige zondagmiddag als er in Antwerpen stad niets te doen is, mensen moeten rechtstaan op een tram? |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Minister-President
|
![]() .
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 1 juni 2009 om 19:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik kom op afgerond 86 % privé-verkeer tegen 16 % openbaar vervoer uit. *Afgelegde reizigers-km hé ! Citaat:
- tov cijfers 2003* is het OV ca. 25 % gemiddeld toegenomen: 18,68 + 25 % = 23,35 miljard reizigers-km (De Lijn 2008 , NMBS 2007) - tov cijfers 2003* is het Privé-wegverkeer ca. 5,2 % gemiddeld toegenomen: 116,27 + 5,2% = 122,31 miljard reizigers-km Op een totaal 23,35 + 122,31 = 145,66 miljard reizigers-km is 23,35 miljard reizigers-km OV: 23,35 / 145,66 of 16 % OV tov 84 % privé-wegverkeer. Zover zit Dajjal er nu ook weer niet naast hé met zijn 90 /10 OV. Ietsje korterbij als men de - eigenlijk - eigen cijfers van de Lijn met een dikke korrel zout kan nemen... Maar als het OV nu 22 of 23 miljard reizigers-km aflegt valt bijna in het niet want 1 miljard reizigers-km is maar 0,8 % van het privé-verkeer (122,31 miljard reizigers-km voor 2007) Edit: en dan ben ik de post van @ Fonne nog vergeten, dat scheelt wél enkele % minder OV... ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 1 juni 2009 om 21:33. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Minister-President
|
![]() Mooie berekeningen. Merk op dat ze vrij goed overeenkomen met die enquête die vroeg hoelang je in de wagen zit per dag tav openbaar vervoer. Die kwam uit op 6.41/(1+6.41)= 86.5%. Ik denk dan ook niet dat de impact van een overschatting van de busabonnees maw zo groot gaat zijn als het hln-artikel insinueert. Misschien dat de meetinstrumenten daar al rekening mee houden. Schattingen van 84-86% lijken me dan ook realistisch om mee voort te rekenen.
Hoe dan ook: de eerste serieuze kosten-batenanalyse mbt openbaar vervoer moet ik nog zien. (Dat is geen kritiek op u hoor, gewoon een vaststelling dat mensen als de OP niet al te veel cijfers of bronnen aandroegen.) Misschien dat ikzelf in oktober wat denkoefeningetjes in die richting maak, just for the sake of it. ![]() mvg, Andy
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij het wegverkeer was er onlangs een studie van alle mogelijke "externe kosten", waaruit bleek dat >80% van die kosten door verloren tijd + extra milieuvervuiling door filedruk (km-minuten) waren, sinds jaren in stijgende lijn natuurlijk... Wat moet dat niet bij het OV zijn, dat tijdverlies tov privé-vervoer; voor van thuis (Noord-Limburg) naar Mechelen het OV heen en weer te nemen had ik 4 uur meer verplaatsingsduur nodig als met de auto... Ik weet dat men maar eenmaal (kort) leeft. ![]() (bovenaan in mijn vorige post moet het natuurlijk 84 % zijn, zoals de berekening halfweg) Laatst gewijzigd door Micele : 2 juni 2009 om 00:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
|
![]() Waarom wordt er nu plotseling in kilometers gerekend ? De bewering van de draadstarter was duidelijk: slechts 10 pct. van de bevolking gebruikt het openbaar vervoer.
Ik zie nergens een bevestiging van deze bewering. |
![]() |
![]() |