Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2009, 17:50   #61
Hans Jozef
Burger

Hans Jozef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik kom nog eens terug op dit onderdeel.

Ik vraag me inderdaad al langer af waarom wij ons bezig houden met machteloos te proberen een paar burgemeesters te stoppen en de verfransing tegen te houden met - godbetert - wetten, terwijl die gasten, heel Brussel en heel Europa ons staan uit te lachen.

We hebben geen Belgische taalwetten nodig, maar zelfrespect, volwassenheid en een eind aan onze complexen. Laten we asjeblief stoppen met altijd maar in de verdediging te zitten en in de plaats beginnen onze macht te gebruiken.
Vlaanderen mag er voor mijn part gerust de botte bijl gebruiken en assertiever handelen i p v dat onnozel ''dialoog van gemeenschap tot gemeenschap" sprookje. Maar de eis moet ook wel redelijk zijn. Stukken grond opeisen omdat daar nu toevallig wat Nederlandstaligen op wonen is niet redelijk, net zomin als Franstaligen die dat pogen te doen.

Wat die assertieve stijl betreft ben ik voorstander van de Maddens strategie. Ook NVA hangt die aan.

Maar wat ik mij wel afvraag is waarom u taalwetten niet nodig acht. De taalgrens is toch net het hele criterium waarop het territoriale onderscheid ligt tussen Vlaanderen en Wallonië, nietwaar?
Als je taalwetten hun nut in twijfel stelt, dan snap ik niet hoe dat te rijmen valt met je voorstel om dorpen rond Voeren onder het bestuur van Vlaanderen te laten vallen, wegens een aanzienlijk deel Nederlandstaligen.
Hans Jozef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2009, 18:27   #62
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Jozef Bekijk bericht
Vlaanderen mag er voor mijn part gerust de botte bijl gebruiken en assertiever handelen i p v dat onnozel ''dialoog van gemeenschap tot gemeenschap" sprookje. Maar de eis moet ook wel redelijk zijn. Stukken grond opeisen omdat daar nu toevallig wat Nederlandstaligen op wonen is niet redelijk, net zomin als Franstaligen die dat pogen te doen.

Wat die assertieve stijl betreft ben ik voorstander van de Maddens strategie. Ook NVA hangt die aan.

Maar wat ik mij wel afvraag is waarom u taalwetten niet nodig acht. De taalgrens is toch net het hele criterium waarop het territoriale onderscheid ligt tussen Vlaanderen en Wallonië, nietwaar?
Als je taalwetten hun nut in twijfel stelt, dan snap ik niet hoe dat te rijmen valt met je voorstel om dorpen rond Voeren onder het bestuur van Vlaanderen te laten vallen, wegens een aanzienlijk deel Nederlandstaligen.
België wordt straks toch tweetalig:

http://www.tv-visie.nl/nieuws/radio/...vlaamse_29943/
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2009, 18:45   #63
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
België wordt straks toch tweetalig:

http://www.tv-visie.nl/nieuws/radio/...vlaamse_29943/
Leuk om te zien dat men elkaar zo goed kan helpen in de andere taal. Maar je hoeft natuurlijk niet met een buur in hetzelfde huis te wonen, goede buren zijn is ook heel veel waard
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2009, 19:00   #64
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Leuk om te zien dat men elkaar zo goed kan helpen in de andere taal. Maar je hoeft natuurlijk niet met een buur in hetzelfde huis te wonen, goede buren zijn is ook heel veel waard
idd Fetai
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2009, 19:46   #65
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beetje vervelend voor sommige Vlamingen: ze wilden van de Frantaligen af omdat die profiterende Nederlandse-hatende potverteerders waren.

Blijkt nu dat Demotte de sociale zekerheid behoorlijk in evenwicht heeft getrokken.
En... de Walen blijken nu ook het NL te respecteren.

Dan maar over een andere boeg gegooid: slecht bestuur in walloniê

Blijkt nu dat Ecolo een goede beurt gemaakt heeft en is "bonne gouvernance", 10 jaar na VL, nu het ordewoord geworden!
Oud 12 juni 2009, 19:50   #66
Shadowke

Standaard

zo lang de Franstalige partijen het FDF steunen voor een uitbreiding van Brussel en een corridor, moet ik niets van de Walen of de frankofone elite hebben azert.

en de PS, met al hun schandalen en hangmatpolitiek, is ook nog altijd de baas in Frans België

Laatst gewijzigd door Shadowke : 12 juni 2009 om 19:51.
Oud 12 juni 2009, 20:43   #67
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
In de stad luik niet, maar mijn ervaring is wel dat de mensen u toch goed verstaan in het nederlands. Ze antwoorden meestal wel in het frans maar ze begrijpen wel wat je zegt.

Daar heb ik in de stationsrestauratie niets van gemerkt.
Ook met het Engels kon ik niet terecht.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2009, 20:52   #68
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oneens, maar ik ben wel van mening dat de Platdietse streek bij de Duitstalige gemeenschap gevoegd moet worden. Puur en alleen omdat die talentelling vlak na de 2e WO werd gehouden durfde de bevolking niet er voor uit te komen dat ze Duitstalig waren. Beetje vreemd dat het nu bij de Franstalige gemeenschap hoort.

Platdiets is bijna gelijk aan het Zuid-Limburgs.
Zie dialectenkaart van 75 jaar terug.

Oud 12 juni 2009, 20:54   #69
Shadowke

Standaard

typische praat van Belgiscisten: 'ja in Wallonië praten ze ook Nederlands' en als je er komt praten ze geen Nederlands.
Oud 12 juni 2009, 20:56   #70
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beetje vervelend voor sommige Vlamingen: ze wilden van de Frantaligen af omdat die profiterende Nederlandse-hatende potverteerders waren.

Blijkt nu dat Demotte de sociale zekerheid behoorlijk in evenwicht heeft getrokken.

Blijkt nu dat Ecolo een goede beurt gemaakt heeft en is "bonne gouvernance", 10 jaar na VL, nu het ordewoord geworden!
Veel te weinig, veel te laat.
Oud 12 juni 2009, 20:59   #71
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
typische praat van Belgiscisten: 'ja in Wallonië praten ze ook Nederlands' en als je er komt praten ze geen Nederlands.

Wie weet wat er nog allemaal te gebeuren staat.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=74957
Oud 12 juni 2009, 23:06   #72
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het gaat om de houding.

Taal is het wapen waarop de Franstalige elite haar macht heeft gebaseerd.
Niet gebruikmaken van de taalwetten is het ontwapenen van de tegenstander. Een Vlaming kan ook Frans spreken, Arabisch, Turks, Swahili, dat zegt niets over zijn Vlamingzijn of over het Vlaams gebied. De grens is reeds getrokken: Basta.

In Vlaanderen is de taal Nederlands. Dat betekent: Geen Nederlandsonkundige machinisten op het spoor, Nederlandssprekende artsen en verpleging in de ziekenhuizen etc. Niets meer, niets minder.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 19:51   #73
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Omdat jij zo nodig je Frans wil bovenhalen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 19:58   #74
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Omdat jij zo nodig je Frans wil bovenhalen ?
ben je weer daar met je domme opmerkingen?
typisch Henri1.
Oud 13 juni 2009, 20:14   #75
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Kent u een partij die voor "mauvaise gouvernance" pleit?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 20:50   #76
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Kent u een partij die voor "mauvaise gouvernance" pleit?
Bonne gouvernance kwam vroeger nooit ter sprake in Wallonië, nu hoor je niets anders meer.
Oud 13 juni 2009, 21:12   #77
Shadowke

Standaard

Citaat:
Bonne gouvernance kwam vroeger nooit ter sprake in Wallonië, nu hoor je niets anders meer.
maar eer ze aan bonne gouvernance komen, zal er nog veel water van de samber en de maas naar de zee vloeien.
Oud 13 juni 2009, 21:37   #78
Hans Jozef
Burger

Hans Jozef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het gaat om de houding.

Taal is het wapen waarop de Franstalige elite haar macht heeft gebaseerd.
Niet gebruikmaken van de taalwetten is het ontwapenen van de tegenstander. Een Vlaming kan ook Frans spreken, Arabisch, Turks, Swahili, dat zegt niets over zijn Vlamingzijn of over het Vlaams gebied. De grens is reeds getrokken: Basta.

In Vlaanderen is de taal Nederlands. Dat betekent: Geen Nederlandsonkundige machinisten op het spoor, Nederlandssprekende artsen en verpleging in de ziekenhuizen etc. Niets meer, niets minder.
Inderdaad, ik kon het daar niet meer mee eens zijn als dat. Daarom zijn taalwetten NODIG!

SNAP dat dan toch is allemaal. De taalwetten afvoeren zou in de eerste plaats slecht zijn voor de Vlaming zelf. Denken jullie nu echt dat taalwetten enkel betrekking hebben op faciliteitengemeenten????

Het is gewoon kwestie om nu de Walen duidelijk te maken dat ze die moeten navolgen, zonder al dat onnozel gezeik er rond. En nog iets.
Niet gebruikmaken van de taalwetten is het ontwapenen van de tegenstander.
Neen, niet gebruikmaken van de taalwetten is het ontwapenen van de Vlaming.
Op grond van welk gegeven mochten Franstaligen in bepaalde gemeenten geen verkiezingsposters ophangen? Op grond van welk gegeven weigert men de Franstalige burgemeesters officieel in te wijden?...

Juist ja, op het gegeven dat oa de taalwetten overtreden zijn.
Hans Jozef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 00:51   #79
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik kon het daar niet meer mee eens zijn als dat. Daarom zijn taalwetten NODIG!

SNAP dat dan toch is allemaal. De taalwetten afvoeren zou in de eerste plaats slecht zijn voor de Vlaming zelf. Denken jullie nu echt dat taalwetten enkel betrekking hebben op faciliteitengemeenten????

Het is gewoon kwestie om nu de Walen duidelijk te maken dat ze die moeten navolgen, zonder al dat onnozel gezeik er rond. En nog iets.
Niet gebruikmaken van de taalwetten is het ontwapenen van de tegenstander.
Neen, niet gebruikmaken van de taalwetten is het ontwapenen van de Vlaming.
Op grond van welk gegeven mochten Franstaligen in bepaalde gemeenten geen verkiezingsposters ophangen? Op grond van welk gegeven weigert men de Franstalige burgemeesters officieel in te wijden?...

Juist ja, op het gegeven dat oa de taalwetten overtreden zijn.
Ik begrijp heus wel wat u bedoelt maar u begrijpt niet wat ik bedoel.

Franstaligen blijken betere propagandisten dan Vlamingen: Elke keer dat u gebruikt maakt van taalwetten: niet benoemen burgemeesters, franstalige opschriften op een markt, kinderen moeten Nederlands spreken op een schoolplein, wordt u door de media en internationaal neergezet als pietluttige, kleinzielige Vlaamse racisten, hoezeer u ook gelijk heeft.

Wat eigenlijk nodig is, is een Lode Claes-achtige houding t.o.v. Belgie: In Belgie zijn de Vlamingen in een ruime meerderheid, de eerste bestuurstaal in Belgie is dus Nederlands. De hoofdstad van Belgie is dus Nederlandstalig.

Ik bedoel dit als houding, niet als haalbare politiek, maar niemand zet er op in. De Franstaligen zetten jullie steeds weer voor een voldongen feit, het is tijd dat je de boel eens omdraait. Zet de Franstaligen eens voor een voldongen feit. Praat eens over Voerense gebiedsuitbreiding etc.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 09:18   #80
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De taalwetten afvoeren zou in de eerste plaats slecht zijn voor de Vlaming zelf.
Taalwetten moeten niet afgevoerd worden, maar gebruikt in functie van de Vlaamse belangen. En dat betekent niet altijd dat je hun toepassing moet eisen, vooral niet als je niet de positie bent om dat op een simpele, snelle manier door te duwen.

Het gaat om de mentale switch van een defensieve naar een offensieve houding. Daarbij beschik je over een hele reeks bestaande wapens, waaronder de taalwet, die moeten ingezet worden daar waar ze terreinwinst opleveren. Het huidige, aanslepende gedoe waarbij de Vlamingen heil verwachten van wetten en rechtbanken, brengt alleen winst op voor de Franstalige fascisten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be