![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik hoop dat het anders is, maar ik vrees dat we ondertussen onze top bereikt hebben of reeds net voorbij zijn. Als het klopt dat de neerwaartse trend ingezet is, is het enkel de vraag hoe snel en tot hoe diep we zullen gaan. Ik ben wel akkoord met jou dat hetgeen ik hier nu zeg zeker geen zekere evolutie is. Het is heel goed mogelijk dat we binnenkort terug vertrokken zijn voor een nieuwe klim. Ik wil niets liever dan dat dit zo zou zijn. Toch zou ik tevens ongeacht de evolutie die komen zal, liever zien dat we ons met onze aantallen wat in een veiliger zone zouden brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Naargelang de aard en omvang zijn hier corrigerende maatregelen voorzien. Je kan dit principe zonder al te veel problemen ook toepassen op voortplantingsovertredingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ten eerste - hoewel ik kan aannemen dat mensen het daar moeilijk mee hebben om dat te geloven - maak ik een verschil tussen mijn persoonlijke OPINIE over sommige dingen (zoals hier), en een eerder rationele analyse die mij voor kernenergie laat pleiten anderzijds. Er is natuurlijk wel een band, maar hetgene ik in mijn pleidooi voor kernenergie tracht te benadrukken, is dat ecologisch geinspireerde bewegingen volgens mij een *rationele* fout maken door fossiel boven kernenergie te kiezen, ook al zien zij het zo niet. Zij denken dat de keuze er een is tussen hernieuwbare bronnen en kernenergie, maar in die keuze kies ik OOK voor hernieuwbare bronnen. Hun strijd tegen kernenergie gaat echter gewoon als gevolg hebben dat *in de praktijk* er meer fossiel gaat komen. En nu kan je het draaien en keren zoals je wil, voor de toekomst is het riskanter om meer fossiel te gebruiken dan meer kernenergie (dat denk ik toch). Of ik nu "geef" om die toekomst of niet, dat belet me niet om die balans op te maken. Maar ik geef wel degelijk om de toekomst, ik heb kinderen, en al dat. En dan komen we tot het tweede punt. In tegenstelling tot wat sommigen zouden afleiden uit wat ik hier schrijf, heb ik wel degelijk geen "hekel aan de toekomst en apres nous le deluge". Alleen, ik vind mijn eigen leven, en mijn eigen levensconfort, en dat van mijn kinderen, OOK heel belangrijk, en wil dat niet opofferen voor verre nazaten. Ik tracht dus, in de mate van het mogelijke, huidig levenscomfort te combineren met een *minimum aan last* voor verre nazaten. Maar, en hier verschil ik fundamenteel van mening met sommige ecologische bewegingen, ik ben NIET bereid om onvoorwaardelijk mijn levensconfort in te boeten voor het potentiele welzijn van die nazaten. Met andere woorden, ik wil een zo hoog mogelijk levensconfort, maar WEL op die manier dat die *minimaal* belastend is voor de toekomst, terwijl zij een NUL belasting voor de toekomst willen, en dan moet ik mijn levensconfort maar aanpassen aan die strenge randvoorwaarde. Ik denk eerlijk gezegd, dat ik met mijn houding niet ver ben van de houding van de meeste mensen, als die even eerlijk willen zijn. En in dat kader ben ik OOK voorstander van kernenergie, want ik denk eerlijk gezegd dat dat een technologie is die weliswaar een zekere, maar kleine en aanvaardbare, belasting voor de toekomst levert terwijl die mij van een hoog levensconfort nu en in de nabije toekomst laat genieten. Ik ben tegen het gebruik van fossiel, want die laten mijn hoog levensconfort niet speciaal veel meer toenemen, maar zorgen voor een potentieel veel grotere overlast voor de toekomst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(hier geldt het excuus niet: ga met de trein of met de fiets: je hebt kinderen of je hebt er geen, he) Als je de bevolking serieus wil verminderen, dan heb je maar 1 keuze: een meerderheid van mensen ONTZEGGEN om kinderen te krijgen. En die zouden goed zot moeten zijn om dat vrijwillig te aanvaarden. Er zijn zo van die onoplosbare problemen, omdat "de mensheid" niet echt bestaat, maar een collectie van individuen is. Dat is wat ik wilde benadrukken. Het individu heeft soms niks te winnen bij een verbetering van het "lot van de mensheid" als zijn eigen lot of dat van zijn nakomelingen er slechter uit ziet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar bekijk het anders: als het hierna bergaf gaat, dan zijn onze ouders en wij de generatie van de hele mensheid die het het beste hebben gehad. Da's effe geluk hebben, he ! Van alle mensen die ooit geleefd hebben, hebben we de chance om op het topje van het genot en het confort te leven. Profiteer ervan ! En als het niet bergaf gaat, dan hebben we onszelf toch wel heel wat zwartkijkerij aangedaan, en onszelf heel wat mogelijkheden en geluk ontzegd door ons voor niks zorgen te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Niemand hoeft het recht op kinderen ontzegd te worden. We willen immers geen mensloze wereld. We willen een wereld met een stabiel tot licht dalend aantal mensen. 2 kinderen per koppel is daarvoor een prima richtgetal. Het is dus niet de enkeling die steeds moet thuisblijven om files te vermijden. Iedereen moet om beurt eens thuisblijven. Een eerlijke regeling maw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Parlementslid
|
![]() Van houding verschillen wij niet veel. Een NUL druk op de toekomst is onzin. Ik heb wel veel meer vertrouwen in aankomende technologieën dan gij. Hp werkt aan een chip die 50 to 60 % minder electriciteit omzet in warmte. Die dus 60% energie vriendelijker is door dat er minder koeling nodig is terwijl de chip zelf onder een lagere spanning kan werken. Zou het kunnen dat dit voor Europa reeds 1 kerncentrale minder is ?
En wat betreft geboortebeperking. Moeke Aarde zal daar wel zelf voor zorgen op het juiste moment.
![]() |
#68 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En wat doe je tegen landen die geen voortplantingsbeperkingen opleggen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat is dan eigenlijk het probleem? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- 2 per koppel geeft geen aanleiding tot een drastische daling. Om een drastische daling te bekomen, zou je zoiets als 1 per 10 koppels of zo moeten instellen. Ik dacht eerder dat je zoiets in 't hoofd had. - enkel de ontwikkelingslanden liggen in het vizier van deze maatregel. Dus zou de Westerse wereld, met al zijn arrogantie, even gaan vragen aan die ontwikkelingslanden om zichzelf regels op te leggen, ergens om onze nakomelingen een leefbare toekomst te geven. Een beetje zoals de klimaatsveranderingstoestandjes, he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De westerse wereld moet niet aan een ander vragen wat het zelf niet bereid is te doen. De westerse wereld geeft maw best eerst zelf het goede voorbeeld door wetten tot gepaste voortplanting te maken. Eens ze dit gedaan heeft kan ze met meer geloofwaardigheid aan anderen (die mss iets minder goede leerlingen blijken te zijn) vragen om gelijkaardige inspanningen te leveren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als we akkoord zijn dat je beter geen auto rijdt met meer dan 3 pintjes op, en het blijkt dat reeds 99% van de gecontroleerden met minder dan 3 pintjes achter het stuur zit, dan is er idd geen groot probleem meer. Zeker niet voor die 99%voorbeeldige chauffeurs. Dat slechts 1% een inspanning moet doen is zowel hoopgevend als noodzakelijk. Als je immers tegen de 1% slechte chauffeurs zegt dat het ok is om met meer dan 3 pintjes te rijden, dan ondergraaf je de welwillendheid bij de 99%goede chauffeurs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Staatssecretaris
|
![]() Wat is een terugval van 8 naar 7 kinderen wanneer er bij de 8 kinderen 4 de leeftijd van 20 haalde en bij de 7 kinderen 6 de eerste 20 jaar overleven.
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik al zegde, als jouw streefgetal 2 kinderen per gezin (gemiddeld) is, dan zitten we daar meestal al onder, en is een wetgeving terzake zinloos. Het enige wat ze zou doen is een aantal fundamentele vrijheidsprincipes opblazen (die dan voor andere doelstellingen misbruikt zou kunnen worden). Ik zou iets anders voorstellen, wat waarschijnlijk veel griezeliger moet overkomen: een markt voor kinderlicenties, wereldwijd. Ieder van ons krijgt bij geboorte een enkele kinderlicentie toegewezen. Bij geboorte van een kleine moet ofwel de vader, ofwel de moeder, haar licentie aan die kleine doorgeven. Een stabiel gezin kan dus op die manier 2 kinderen krijgen. Er kan dan een internationale markt van kinderlicenties komen, en mensen kunnen hun licentie op die markt verkopen, of kopen. De prijs zal door marktmechanismen bepaald worden. Men kan hopen dat op die manier, enkel begoedigde mensen die zulke licenties kunnen kopen, kinderen gaan krijgen, en dat arme mensen hun licentie gaan verkopen (en dus geen kinderen krijgen). Hierdoor kan men zelfs hopen om heel veel licenties van de derde wereld af te kopen, zodat die enerzijds geen kinderen meer kunnen krijgen (of toch veel minder) en anderzijds veel geld gaan krijgen (als de markt van de licenties een hoge prijs voor die licenties inschrijft). Enkel rijkere mensen gaan nog kinderen krijgen, zodat de volgende generaties enkel erfgenamen van rijkere mensen zullen zijn, wat verschillende voordelen heeft: - we raken eindelijk af van die toestandjes met kinderen geboren in sociaal uitzichtloze situaties en we kunnen dus serieus besparen op alle maar half werkende maatregelen die daar iets willen aan doen - de meeste kinderen gaan dus in sociaal interessante milieus grootgebracht worden wat, zou men kunnen hopen, het intellectueel niveau van de volgende generaties sterk omhoog helpt - er is automatische herverdeling van de rijkdom naar toekomstige generaties toe - het is een extra "biologische" stimulus om economisch succesrijk te worden, want het speelt nu een veel directere rol op de voortplanting. Je kan zelfs verder gaan: kinderen die geboren worden zonder licentie worden mee in die markt opgenomen (waarschijnlijk aan een lagere prijs dan de licenties, hoewel...) - of: mensen die geen licentie meer hebben worden terstond (dus bij de geboorte van hunne kleine, of bij het verkopen van hun licentie) gesteriliseerd. Dit was in een soort egalitaristische opvatting, en met 2 kinderen per gezin: de licenties werden dus toegekend bij de geboorte. Maar je kan het anders doen ook: je brengt een aantal licenties in omloop, gelijk aan het gewenste bevolkingsaantal binnen 2 generaties ; zeg maar, 100 miljoen of zo. En dan pas je hetzelfde systeem toe ; alleen moeten die licenties eerst gekocht worden (aanvankelijk verkocht door de staten en nadien waarschijnlijk door speculerende bedrijven die die licenties opkopen en later doorverhandelen). Leuk, he ![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 27 juni 2009 om 05:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zoals gezegd er zijn meerdere mogelijkheden om je doel te bereiken. Hetgeen je voorstelt lijkt idd al wat griezeliger dan hetgeen ik voor ogen heb. Toch heeft het rationeel bekeken zeker zijn voordelen. In de kern komt het er op neer dat wie geld heeft, de wereld erft. What's new? Dat er niet meer uitgehongerd of gemoord meer wordt om z'n genen optimale kansen te geven? Lijkt me dan weer eerder een voordeel. Dus rationeel niks op tegen. Maar mensen hebben ook nog een emotionele kant. Wat dat betreft zit je voorstel al heel ver over hetgeen ik bepleit. Ik vind het bijgevolg overdreven ver gaan. Ik hoop dat we kunnen vermijden dat we ooit tot dit soort van (in mijn ogen ) drastische maatregelen moeten overgaan. Citaat:
Idd je kan daar onnoemelijk ver in gaan, ik heb nooit anders beweerd. Door je tekst begin ik wel meer voeling te krijgen voor de mogelijke ontsporingen die zich zouden kunnen voordoen. Hetgeen je hier beschrijft is nog een stuk griezeliger dan je eerste vb en we zijn nog lang niet aan het einde van horrorstraat. Het is dus zeker oppassen geblazen. Je zou kunnen zeggen: 'beter gewoon niet aan beginnen'. Ik vrees echter dat als we er niet aan beginnen op een zo menselijk mogelijke manier, de tijd ons zal inhalen. Door omstandigheden zou de roep zodanig luid kunnen weerklinken dat we net in het soort van scenario's terechtkomen die jij beschrijft en mss nog erger. |
||
![]() |
![]() |