Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2009, 12:56   #61
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Vraag aan 99% van de bomma's in Vlaanderen wie of wat "Regi" is en ze weten ook niet waar u over praat. Het toont ook aan hoe groot de kloof is tussen de generaties. Welke conclusie moeten we daar uit trekken. Bomma's laat ons scheiden?
Dat heeft niets te maken. Die bomma's zullen wel weten wie Jo Vally is. Wie kent Jo Vally in Franstalig België? OK, ze verliezen helemaal niets maar het feit is wel daar.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 12:59   #62
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De eerste taalwetten in België dateren al van eind de 19de eeuw en het Nederlands is in België altijd al gedoogd geweest. Het lager ondewijs in Vlaanderen is altijd Nederlandstalig geweest/gebleven. Hadden de Franstaligen ooit de intentie gehad om Vlaanderen te verfransen dan hadden ze gewoon het Nederlandstalig onderwijs moeten afschaffen. Dat hebben ze nooit gedaan.
Het hoger Nederlandstalig onderwijs dat tussen 1815 en 1830 bestond werd wel degelijk afgeschaft door het nieuwe België. Toen mijn grootouders 18 jaar waren bestond er nog altijd geen enkele Nederlandstalige universiteit in Vlaanderen. Toen mijn ouders naar Brussel verhuisden bestond er nog altijd geen Nederlandstalige universiteit in de hoofdstad. Het was wel degelijk de intentie van een belangrijk deel van de franstalige Belgische burgerij om België te verfransen. En in Brussel is het ook gelukt. En zelfs vandaag blijft die problematiek aktueel : 7 van de 19 Brusselse gemeenten investeren uitsluitend in Franstalig onderwijs en niets in Nederlandstalig onderwijs.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 13:05   #63
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Op dit moment spreken zowel de Luxemburgers als de Walen beiden Frans. We kunnen dus stellen dat de verfransing zeer succesvol is geweest.
U moet zich dringend beter informeren. Want u vertelt zomaar wat. En dat is niet de eerste keer. De Luxemburgers spreken helemaal geen Frans. Slechts 10% van de bevolking spreekt Frans. Er wordt zelfs meer Portugees -als moedertaal !- gesproken: +/- 13%. In de hoofdstad misschien wordt er meer Frans gesproken, maar zeker niet op het platteland. Wel is het zo dat vele Luxemburgers Frans verstaan. Net zoals ze ook Duits verstaan.

Het staat natuurlijk goed en het is 'bon ton' in sommige middens om hier te komen beweren dat 'verfransing zeer succesvol is geweest'. Neen, de verfransing in Luxemburg heeft juist gefaald. Dus, het is juist andersom dan wat u beweert. En zo zult u de mensen waarschijnlijk nog andere dingen proberen wijs te maken. En dan moet ik altijd tussenkomen om uw dwaasheden recht te zetten.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 13:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 13:07   #64
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet zich dringend beter informeren. Want u vertelt zomaar wat. En dat is niet de eerste keer. De Luxemburgers spreken helemaal geen Frans. Slechts 10% van de bevolking spreekt Frans. Er wordt zelfs meer Portugees -als moedertaal !- gesproken: +/- 13%. In de hoofdstad misschien wordt er meer Frans gesproken, maar zeker niet op het platteland. Wel is het zo dat vele Luxemburgers Frans verstaan.

Het staat natuurlijk goed en het is 'bon ton' in sommige middens om hier te komen beweren dat 'verfransing zeer succesvol is geweest'. Neen, de verfransing in Luxemburg heeft juist gefaald. Dus, het is juist andersom dan wat u beweert. En zo zult u de mensen waarschijnlijk nog andere dingen proberen wijs te maken. En dan moet ik altijd tussenkomt om uw dwaasheden recht te zetten.
Ik sprak over Waals Luxemburg. Er is gewoon een grens getrokken door wat vroeger Luxemburg was en alles ten westen van die grens is enkel Franstalig.

Laatst gewijzigd door Fetai : 7 juli 2009 om 13:24.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 13:09   #65
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet zich dringend beter informeren. Want u vertelt zomaar wat. En dat is niet de eerste keer. De Luxemburgers spreken helemaal geen Frans. Slechts 10% van de bevolking spreekt Frans. Er wordt zelfs meer Portugees -als moedertaal !- gesproken: +/- 13%. In de hoofdstad misschien wordt er meer Frans gesproken, maar zeker niet op het platteland. Wel is het zo dat vele Luxemburgers Frans verstaan. Net zoals ze ook Duits verstaan.

Het staat natuurlijk goed en het is 'bon ton' in sommige middens om hier te komen beweren dat 'verfransing zeer succesvol is geweest'. Neen, de verfransing in Luxemburg heeft juist gefaald. Dus, het is juist andersom dan wat u beweert. En zo zult u de mensen waarschijnlijk nog andere dingen proberen wijs te maken. En dan moet ik altijd tussenkomen om uw dwaasheden recht te zetten.
en welke taal spraken ze in de naburige provincie Luxemburg?
Oud 7 juli 2009, 13:11   #66
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dat dus, als ik het niet mis heb was het land van Aarlen zelfs een Luxemburgs sprekend gebied. Wat is daar nu nog van over?

Laatst gewijzigd door Fetai : 7 juli 2009 om 13:34.
Oud 7 juli 2009, 13:17   #67
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat heeft niets te maken. Die bomma's zullen wel weten wie Jo Vally is. Wie kent Jo Vally in Franstalig België? OK, ze verliezen helemaal niets maar het feit is wel daar.
Hoeveel jongeren kennen in Vlaanderen Jo Vally. Ik ken de naam maar dat is alles. En zoals u het zelf zegt. Wat verliezen ze er bij?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 13:23   #68
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Belgisch Luxemburg behoorde tot Lotharingen. En in Lotharingen dat in België lag had men 2 gebieden met twee talen: La Gaume waar men Frans sprak en het Germaanse Land van Aarlen waar men Luxemburgers sprak (Lëtzebuergesch). En dat spreek men daar nu nog, net zoals men dat nog spreekt in het Groot-Hertogdom.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 13:24.
Oud 7 juli 2009, 13:25   #69
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belgisch Luxemburg behoorde tot Lotharingen. En in Lotharingen dat in België lag had men 2 gebieden met twee talen: La Gaume waar men Frans sprak en het Germaanse Land van Aarlen waar men Luxemburgers sprak (Lëtzebuergesch). En dat spreek men daar nu nog, net zoals men dat nog spreekt in het Groot-Hertogdom.
en wat is de officiële taal in de provincie Luxemburg? in welke taal wordt er onderwezen?
Oud 7 juli 2009, 13:26   #70
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Verder, hebben Walen ook respect voor Duitstaligen, die nooit verfranst werden !
Dat respect voor de Duitstalige Belgen kent zijn limieten. Om te beginnen zijn die Duitstalige Belgen geen Walen maar werden ze toch zonder inspraak of volksraadpleging bij Wallonië gevoegd. Ze kregen wel een eigen Gemeenschap maar geen eigen Gewest. Er werden hun taalfaciliteiten voor Franstaligen opgelegd in al hun gemeenten. En ik zag een kleine reportage van een Waalse commissie waarbij één van de leden in het Duits sprak en een deel van de andere leden daarop onmiddellijk begonnen te lachen en ermee de draak te steken door onder andere te 'antwoorden' met het zingen van volksliedjes in het Waals. Volgens de RTBF commentaarstem was het feit dat die Duitstalige verkozene in het Duits sprak tijdens de vergadering een teken van obstructie van die Duitstalige en om de ganse boel te vertragen. Het verbaast mij dan ook niet dat de Karl-Heinz LAMBERT, de Minister-President van de Duitstalige Gemeenschap, voorstander is van een eigen Duitstalig Gewest.

"Lambertz staat bekend als een overtuigd regionalist. Als minister-president ijvert hij al heel lang voor meer autonomie voor de Duitstalige Gemeenschap, en hij slaagde er de voorbije jaren schijnbaar ongemerkt in om een heel pakket bevoegdheden van het Waalse gewest naar zijn eigen Duitstalige gemeenschap over te hevelen - intussen werkt hij in alle stilte aan alweer een nieuw pakket. Veel Vlamingen zien hem daarom als bondgenoot: ieder zijn strijd, maar één gemeenschappelijke tegenstander. De roep naar meer autonomie voor de deelstaten in zijn toespraak in Brugge op 11 juli, leverde hem bijna een staande ovatie op van de Vlamingen."

bron : http://www.humo.be/tws/deze-week/134...-lambertz.html
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 13:28   #71
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
En dan moet ik altijd tussenkomen om uw dwaasheden recht te zetten.
Zeer bescheiden en zeer subtiel...
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 13:30   #72
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zeer bescheiden en zeer subtiel...
Persoonlijke aanvallen zijn een teken van zwakte, eigenlijk vleit hij me.
Oud 7 juli 2009, 13:40   #73
system
Banneling

Standaard

Citaat:
en wat is de officiële taal in de provincie Luxemburg? in welke taal wordt er onderwezen?
En in welke taal wordt er onderwezen in Limburg? In welke taal wordt er onderwezen in Friesland? Zo kunnen we bezig blijven.
In het grootste gedeelte van Belgische Luxemburg sprak men Frans.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 13:44.
Oud 7 juli 2009, 13:47   #74
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
En in welke taal wordt er onderwezen in Limburg? Zo kunnen we bezig blijven.
In het grootste gedeelte van Belgische Luxemburg sprak men Frans.
Men sprak daar geen Frans, men sprak er Lorreins, Luxemburgs en Waals. En zo zult u de mensen waarschijnlijk nog andere dingen proberen wijs te maken. En dan moet ik altijd tussenkomen om uw dwaasheden recht te zetten.
Oud 7 juli 2009, 13:48   #75
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Dat respect voor de Duitstalige Belgen kent zijn limieten. Om te beginnen zijn die Duitstalige Belgen geen Walen maar werden ze toch zonder inspraak of volksraadpleging bij Wallonië gevoegd. Ze kregen wel een eigen Gemeenschap maar geen eigen Gewest. Er werden hun taalfaciliteiten voor Franstaligen opgelegd in al hun gemeenten. En ik zag een kleine reportage van een Waalse commissie waarbij één van de leden in het Duits sprak en een deel van de andere leden daarop onmiddellijk begonnen te lachen en ermee de draak te steken door onder andere te 'antwoorden' met het zingen van volksliedjes in het Waals. Volgens de RTBF commentaarstem was het feit dat die Duitstalige verkozene in het Duits sprak tijdens de vergadering een teken van obstructie van die Duitstalige en om de ganse boel te vertragen. Het verbaast mij dan ook niet dat de Karl-Heinz LAMBERT, de Minister-President van de Duitstalige Gemeenschap, voorstander is van een eigen Duitstalig Gewest.

"Lambertz staat bekend als een overtuigd regionalist. Als minister-president ijvert hij al heel lang voor meer autonomie voor de Duitstalige Gemeenschap, en hij slaagde er de voorbije jaren schijnbaar ongemerkt in om een heel pakket bevoegdheden van het Waalse gewest naar zijn eigen Duitstalige gemeenschap over te hevelen - intussen werkt hij in alle stilte aan alweer een nieuw pakket. Veel Vlamingen zien hem daarom als bondgenoot: ieder zijn strijd, maar één gemeenschappelijke tegenstander. De roep naar meer autonomie voor de deelstaten in zijn toespraak in Brugge op 11 juli, leverde hem bijna een staande ovatie op van de Vlamingen."

bron : http://www.humo.be/tws/deze-week/134...-lambertz.html
Straks gaat Erps-Kwerps ook nog streven naar onafhankelijkheid of een autonoom statuut. En La République van Outremeuse in Luik zeker. Wat een waanzin. Meer nog, wat een onzin.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 13:49.
Oud 7 juli 2009, 13:54   #76
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Men sprak daar geen Frans, men sprak er Lorreins, Luxemburgs en Waals. En zo zult u de mensen waarschijnlijk nog andere dingen proberen wijs te maken. En dan moet ik altijd tussenkomen om uw dwaasheden recht te zetten.
Ja ja, maar ik bedoel met 'frans' een 'romaanse' taal.Het Lorreins is een (gallo) Romaanse Taal. Het Waals ook. Het Luxemburgs daarentegen was (en is) een Germaanse taal. En in Belgisch Luxemburg werden hoofdzakelijk Romaanse talen gesproken.Behalve in de streek van Aarlen en omgeving.

Weer eens moet ik uw oppervlakkigheden corrigeren. Dus, hier komen vertellen dat ' de verfransing zijn werk gedaan in de provincie Luxemburg' is dus flagrant fout en word historisch in ieder geval niet ondersteund.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 14:04.
Oud 7 juli 2009, 14:03   #77
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ja ja, maar ik bedoel met 'frans' een 'romaanse' taal.Het Lorreins is een (gallo) Romaanse Taal. Het Waals ook. Het Luxemburgs daarentegen was (en is) een Germaanse taal. En in Belgisch Luxemburg werden hoofdzakelijk Romaanse talen gesproken.Behalve in de streek van Aarlen en omgeving.
Dus we kunnen stellen dat de verfransing succesvol was en u het weldegelijk eens bent met mijn eerdere post?
Oud 7 juli 2009, 14:06   #78
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Weer eens moet ik uw oppervlakkigheden corrigeren. Dus, hier komen vertellen dat ' de verfransing zijn werk gedaan in de provincie Luxemburg' is dus flagrant fout en word historisch in ieder geval niet ondersteund.
wacht hé, ik snap je niet goed.

je zegt dus dat ze daar andere talen dan het Frans spraken en nu Frans, maar toch is de verfransing niet gelukt??
Oud 7 juli 2009, 14:07   #79
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus we kunnen stellen dat de verfransing succesvol was en u het weldegelijk eens bent met mijn eerdere post?
Natuurlijk niet. Het gallo-romaans was er in de provincie Luxemburg eeuwen en eeuwen aanwezig voordat België het licht zag. Dat heeft niets, maar dan ook absoluut niets te maken met de zogenaamde 'verfansingspolitiek' van België. Natuurlijk het staat altijd goed zoiets te beweren. En dan denken dat men gelijk heeft ook nog. Een vals gelijk dan. Eigenlijk doet u aan historisch bedrog. Waarschijnlijk omdat het in uw poltieke kaart past.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 14:09.
Oud 7 juli 2009, 14:07   #80
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Doe toch geen moeite.
Ze leven hier met oogkleppen op.
Zelfs als je zaken 100% kunt bewijzen weten ze het nog te verdraaien in hun voordeel.

Zelfs in Holland zitten racisten en separatisten......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be