Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2009, 14:45   #61
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Mijn reactie slaat op uw post waarin ge de afblokkers wilt beboeten.
Gaat natuurlijk enkel als het in het Be-verkeersreglement opgenomen wordt, zoals in het buitenland D en A, anders noppes.

Onhoffelijk-niet-ritsen enkel daar, vooraan aan de versmalling, wat die hele tam-tam-campagnes járenlang aanbevelen, kan men niet beboeten.

Dat mag men nog tienduizenden aanwijzingsborden zetten, veel is tevergeefs en eigenlijk ook geldverspilling.

Ritsen = vlot en hoffelijk
wat baten kaars en bril wanneer de uil niet zien wil waar men hoffelijk ritst...
Ik citeer uit de Vlaamse Parlementaire vraag:
Citaat:
Correct ritsen leidt dus tot kortere files, meer voorspelbaarheid en veiligheid, en minder ergernis en agressie.

Citaat:
Vandaar mijn vraag wat bedoelt ge met een afblokker.
Voor mij is dat dus iemand die belet dat ge file voorbijrijdt.
Voor mij ook.
Citaat:
Voor u dus blijkbaar iemand die te vroeg invoegt.
correctie: voor mij is dat iemand die te vroeg wil invoegen, maar niet kan omdat er -tijdelijk- geen plaats is, en dan maar de linkerstrook blokkeert. Dus het komt op hetzelfde neer als hierboven.
Dus hoe langer die iemand niet volledig ingevoegd op de plaats waar het niet aanbevolen is, zolang hindert hij het verkeer.

Ik gaf figuur 1 als bewijs waar de rode auto belet dat de andere linkervakrijders kunnen aansluiten met de ritsers vooraan, want hoe verklaart ge anders het groot gat tot vooraan ? Als gij die figuur anders interpreteert is dat uw probleem, de rode auto is niet ingevoegd, dat is wat ik zie.
En de uitleg in wegcode.be bevestigt dat nog eens duidelijk

Citaat:
Geloof mij, die wekt minder wrevel op dan zijn achterliggers die er nog snel een spurtje uitpersen om een paar plaatsen te winnen.
Daar ben je er weer mee...
Kijk Bob, als iedereen aan de versmalling invoegt gebeurt dat dus niet, of is onmogelijk; nog een reden te meer helemaal vooraan in te voegen.

Akkoord Bob ?

Citaat:
Ook vraag ik mij af op welke grond ge hem gaat beboeten.
In D en A zal hij beboet worden als de politie het gezien heeft, geloof me vrij.
In Be natuurlijk niet zie bovenaan.

Nog even herinneren aan de starttopic @ Studentje:
Citaat:
En eventueel moet het maar opgenomen worden in het verkeersregelement.
Daar wou ik het dus ook over hebben, zoals ge al (hopelijk) voldoende hebt kunnen lezen.

Citaat:
Vandaar mijn voorstel om de volle lijn te gebruiken om wisselen van rijvak in de file te voorkomen.
Een volle lijn overschrijden is immers wel strafbaar.
Goed idee, die volle lijn heb ik in Duitsland al dikwijls gezien aan langdurige of permanente wegversmallingen, de volle lijn gaat weer in stippelijn ca. 50-150 m voor de versmalling naargelang geldende snelheid.

Dat bedoelde je toch ?

Zodat alle die langzaam rijdend fileverkeer niet vooraan ritsen een driedubbele boete kunnen krijgen volgens het Duitse StvO.
Want op niet wettelijk ritsen kan men voorlopig nog maar voor 40 € beboet worden.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juli 2009 om 15:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 15:26   #62
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vervolg:
(langdurige) wegversmalling met doorlopende lijn tot vooraan, die de bestuurders verplichten vooraan te ritsen (uit D) (daarom ook de extra pijlen)

goed zichtbaar hier, de gele doorlopende lijn vervangt de witte lijnen.
http://www.strassen.nrw.de/_down/pi-070322-03.jpg

Hier kan een doorlopende lijn echter nooit toegepast worden:

http://www.verkehrssicherheit.nrw.de...schluss_kl.jpg

Zo rits men op een vlotte manier... in het buitenland...

ook gezien @ Studentje
Oud 24 juli 2009, 15:27   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

²

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juli 2009 om 15:28.
Oud 24 juli 2009, 15:33   #64
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

ik heb laatst ook compleet fout geritst omdat m'n auto in de file stilaan aan het oververhitten was en ik rechts wou rijden omdat ik de pechstrook vlak naast me wou hebben voor het geval dat.
ik schaam me diep.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 15:33   #65
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
²
uzelf aan 't kwadrateren?
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 15:36   #66
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Leuk onderwerp. België is inderdaad een ramp om te ritsen. Velen zijn de kleuterklas blijkbaar nog niet ver ontgroeid, want als een stel kleine kinderen weigeren ze hardnekkig te ritsen. Zij bezien dit namelijk nog als “voorsteken”, u hebt het zich vast en zeker wel eens meegemaakt in de kleuterklas.

Nu, als er één ding goed is om verkeersagressie in zijn ergste vorm uit te lokken, is het wel het weigeren om te ritsen. Vandaar ook de noodzaak om dit wettelijk te regelen en vooral ook effectief te controleren en de hardnekkige weigeraars zwaar te beboeten. Ik dacht daarbij meteen ook aan het voorstel van maddoc, een eenvoudige ritscamera waarbij men de overtreders gemakkelijk kan opsporen en beboeten indien nodig.

Iemand met een beetje maturiteit zal deze repressieve aanpak niet nodig hebben, maar net zoals met alle andere zaken in België, is geld de enige manier om het gedrag van de modale Belg te veranderen. Men moet de mensen sensibiliseren en informeren omtrent risten in de eerste plaats, maar vooral repressief optreden en beboeten zal de enige manier blijken om het ritsgedrag van de Belg aan te passen.
Volledig akkoord, de Duitsers (2001) en de Oostenrijkers (2005) hebben na tientallen jaren ook ingezien dat een wettelijke regeling het enige middel is, het ritsen tot een alledaags maneuver te maken, eens de meerderheid juist ritst en de kleuterminderheid dubbel op zijn dond€r krijgt, gaat het enorm snel vooruit.

Ondertussen is het bijna een alledaags maneuver in D geworden, en ik kan het weten.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juli 2009 om 15:37.
Oud 24 juli 2009, 15:40   #67
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gaat enkel als het in het Be-verkeersreglement opgenomen wordt, zoals in het buitenland D en A, anders noppes.

Onhoffelijk-niet-ritsen enkel daar, vooraan aan de versmalling, wat die hele tam-tam-campagnes járenlang aanbevelen, kan men niet beboeten.

Dat mag men nog tienduizenden aanwijzingsborden zetten, veel is tevergeefs en eigenlijk ook geldverspilling.

Ritsen = vlot en hoffelijk
wat baten kaars en bril wanneer de uil niet zien wil waar men hoffelijk ritst...
Ik citeer uit de Vlaamse Parlementaire vraag:
Waar die borden staan is het kwaad al geschied.
We moeten ervoor zorgen dat men op twee rijvakken blijft rijden en niet al op een kilometer voor de versmalling naar rechts gaat.
Citaat:
Voor mij ook.
Ik bedoel ophouden op honderden meters voor de versmalling.
Citaat:
correctie: voor mij is dat iemand die te vroeg wil invoegen, maar niet kan omdat er -tijdelijk- geen plaats is, en dan maar de linkerstrook blokkeert. Dus het komt op hetzelfde neer als hierboven.

Ik gaf figuur 1 als bewijs waar de rode auto belet dat de andere linkervakrijders kunnen aansluiten met de ritsers vooraan, want hoe verklaart ge anders het groot gat tot vooraan ? Als gij die figuur anders interpreteert is dat uw probleem, de rode auto is niet ingevoegd, dat is wat ik zie.
En de uitleg in wegcode.be bevestigt dat nog eens duidelijk
Als ik die tekening letterlijk moet zien dan is er niet echt een probleem.
U sprak over invoegen de laatste 50 meter, in dat geval voegt de man amper te vroeg in.
Mij stoort het in elk geval niet dat ik drie autos achter het ritspunt moet wachten.

Citaat:
Daar ben je er weer mee...
Kijk Bob, als iedereen aan de versmalling invoegt gebeurt dat dus niet, of is onmogelijk; nog een reden te meer helemaal vooraan in te voegen.

Akkoord Bob ?
Natuurlijk.
Als iedereen het juist doet dan zaten we hier niet over zitten discuteren.

Citaat:
In D en A zal hij beboet worden als de politie het gezien heeft, geloof me vrij.
In B natuurlijk niet zie bovenaan.

Nog even herinneren aan de starttopic @ Studentje:

Daar wou ik het dus ook over hebben, zoals ge al (hopelijk) voldoende hebt kunnen lezen.
Dan zijn we het eens.
In afwachting kan men er misschien de automobilist nog wat verder op wijzen.
“Kijk uit” lijkt mij daar heel geschikt voor.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 15:46   #68
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed idee, die volle lijn heb ik in Duitsland al dikwijls gezien aan langdurige of permanente wegversmallingen, de volle lijn gaat weer in stippelijn ca. 50-150 m voor de versmalling naargelang geldende snelheid.

Dat bedoelde je toch ?

Zodat alle die langzaam rijdend fileverkeer niet vooraan ritsen een driedubbele boete kunnen krijgen volgens het Duitse StvO.
Want op niet wettelijk ritsen kan men voorlopig nog maar voor 40 € beboet worden.
Dat bedoelde ik inderdaad.
Oud 24 juli 2009, 15:59   #69
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik voel er mij in elk geval niet goed bij als ik nog maar eens een file voorbij steek om vooraan te gaan invoegen.

en:
We moeten ervoor zorgen dat men op twee rijvakken blijft rijden en niet al op een kilometer voor de versmalling naar rechts gaat.
Begrijp ik niet, spreekt ge hier uzelf niet tegen ?

Men steekt een file niet voorbij als er een rijstrook vrij is, men benut de linkerrijstrook waarvoor hij dient.

Diegenen die achteraan in de rechterfile aanschuiven en de linkerstrook onbenut laten zijn zelf in fout, blijkbaar wordt het de "voorbijrijders" gegund sneller thuis te zijn.

(behalve bepaalde camions dan, alhoewel "voorbijrijden" daar eigenlijk wel mag; maar vele truckers kennen die artikel(s) niet *, of ze wagen het niet...)

*
Citaat:
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art16
Artikel 16: Inhalen

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

Citaat:
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9#9.4
9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;

2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juli 2009 om 16:06.
Oud 24 juli 2009, 16:02   #70
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In afwachting kan men er misschien de automobilist nog wat verder op wijzen.
“Kijk uit” lijkt mij daar heel geschikt voor.
Toch als ze geen onzin willen verkopen.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juli 2009 om 16:03.
Oud 24 juli 2009, 16:16   #71
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Begrijp ik niet, spreekt ge hier uzelf niet tegen ?

Men steekt een file niet voorbij als er een rijstrook vrij is, men benut de linkerrijstrook waarvoor hij dient.

Diegenen die achteraan in de rechterfile aanschuiven en de linkerstrook onbenut laten zijn zelf in fout, blijkbaar wordt het de voorbijrijders gegund sneller thuis te zijn.

(behalve bepaalde camions dan, alhoewel voorbijrijden daar eigenlijk wel mag; maar vele truckers kennen die artikel(s) niet *)

*
Ik zie niet in waarom ze fout zijn, in België moet men rechts rijden.
Maar ik denk inderdaad aan de vrachtwagens.
Waarom ze niet links rijden weet ik niet maar zij zijn inderdaad de grootste slachtoffers.
Wellicht kunnen ze, wegens hun lengte, moeilijker invoegen op het einde.
Dat zijn ook de afblokkers die ik bedoelde.
Oud 24 juli 2009, 16:18   #72
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch als ze geen onzin willen verkopen.
Denkt ge ook aan de snelheid in Nederland bij de dubbele lijn ?
Oud 24 juli 2009, 17:12   #73
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom ze fout zijn, in België moet men rechts rijden.
Maar ik denk inderdaad aan de vrachtwagens.
Waarom ze niet links rijden weet ik niet maar zij zijn inderdaad de grootste slachtoffers.
Wellicht kunnen ze, wegens hun lengte, moeilijker invoegen op het einde.
Dat zijn ook de afblokkers die ik bedoelde.
Als aan de Art 9.4 of Art 9.5 voldaan wordt moet men niet rechts rijden maar mag men evengoed links rijden.

Niet de invoegende camions zijn in fout, maar diegene die de ruimte moet laten, een invoegende auto met aanhanger kan ook de lengte van een camion hebben.

Citaat:
Denkt ge ook aan de snelheid in Nederland bij de dubbele lijn ?
Neen, die ken ik niet, vertel

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juli 2009 om 17:15.
Oud 24 juli 2009, 18:06   #74
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, die ken ik niet, vertel
Het ging over een programma voor toeristen en de verkeersreglementen in het buitenland.
Op wegen gescheiden door een dubbele witte lijn zou de maximum snelheid volgens hen 80 zijn.
Oud 24 juli 2009, 21:09   #75
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ging over een programma voor toeristen en de verkeersreglementen in het buitenland.
Op wegen gescheiden door een dubbele witte lijn zou de maximum snelheid volgens hen 80 zijn.
Dat is een goeie, het zijn nog altijd de borden die bepalen hoe snel men mag.
Op de 1+1-autowegen in NL mag men trouwens algemeen 100, ook als dubbele witte lijnen de rijstroken scheiden.
Link voor "kijk uit":
http://www.smallingerland.nl/Docs/In...0markering.pdf
Oud 24 juli 2009, 21:24   #76
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een goeie, het zijn nog altijd de borden die bepalen hoe snel men mag.
Op de 1+1-autowegen in NL mag men trouwens algemeen 100, ook als dubbele witte lijnen de rijstroken scheiden.
Link voor "kijk uit":
http://www.smallingerland.nl/Docs/In...0markering.pdf
Inderdaad, het bord aan de grens was trouwens zichtbaar op de achtergrond.
120 voor autosnelwegen.
100 op autowegen.
80 op wegen buiten de bebouwde kom.
50 in de bebouwde kom.
Oud 27 juli 2009, 11:02   #77
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg eens uit.
euh, 1ste of 2de zin?
Ik gok op de 2de, dus:

Elke discussie hier over de onzin van het wettelijk regelen van ritsen (en vooral de argumenten contra) zijn overbodig als je ziet dat het in Nederland perfect werkt. 't is geen hypothetische discussie, de feiten zijn er.
Oud 27 juli 2009, 11:44   #78
studentje
Burger

studentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet juist.
Dat moeten de chauffeurs leren begrijpen die te vlug gaan invoegen en daardoor ruimte laten om voor te steken.
Ge zult maar uren in de file staan terwijl men steeds opnieuw voor u gaat invoegen.
Ik voel er mij in elk geval niet goed bij als ik nog maar eens een file voorbij steek om vooraan te gaan invoegen.
Meer voorlichting of nog beter maatregels om te zorgen dat er goed moet geritst worden.
Dat ook maar in feite zou je je niet ongemakkelijk mogen voelen omdat de chauffeur voor jou te vroeg ritst waardoor jij een file voorbij steekt om vooraan in te voegen. Want het is door dat 'niet goed voelen' dat vele chauffeurs te vroeg invoegen; ze hebben schrik voor de intollerante chauffeurs die de personen die de file voorbij rijden kwaad bekijken.
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2009, 17:30   #79
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Dat ook maar in feite zou je je niet ongemakkelijk mogen voelen omdat de chauffeur voor jou te vroeg ritst waardoor jij een file voorbij steekt om vooraan in te voegen. Want het is door dat 'niet goed voelen' dat vele chauffeurs te vroeg invoegen; ze hebben schrik voor de intollerante chauffeurs die de personen die de file voorbij rijden kwaad bekijken.
Ik noem dat geen intolerante chauffeurs zoals u wel al begrepen hebt.
Vandaar dat ik reeds van mijn eerste post probeer duidelijk te maken dat we eerst moeten zorgen dat iedereen beide rijvakken gebruikt tot op het einde.
Alleen op die manier is de frustratie in de rechter file weg te nemen en zal het ritsen vlot gaan.
En nogmaals, er al veel verbetering merkbaar de laatste jaren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be