Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2009, 22:23   #61
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
De VAD focust op preventie en verslavingsproblematiek.
Ik vind (tot nu toe) niets over de andere aspecten.
Dat Prof. Decorte gelezen wordt betwijfel ik niet.
Wat me vooral interesseert is of de overheid het leest; of de overheid haar drugsbeleid daarop baseert.
Kijk artisjok : bestaat er een 'lobby voor marihuana gebruik ?'
ik denk het niet... Je hebt enerzijds instellingen die de 'problemen van substanties' moeten helpen opvangen... en die hun budget moeten verdedigen.

Dus ik denk dat de lobby door die instellingen sterker is dan de roep om het allemaal vrij te maken. Elke verdere liberalisering zal die roep versterken... en zal die 'drugspreventie' groep en hun budgetten doen groeien...

Dus het is niet zo dat er een dynamiek is zoals je bvb bij alcohol waar officiele producenten - horecazaken -distributie lobbyen voor meer, en waar type VAD lobbyen voor minder. Hier mis je het officiele producent-distributie kanaal...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 00:00   #62
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De VAD focust op preventie en verslavingsproblematiek.
Ik vind (tot nu toe) niets over de andere aspecten.
Dat Prof. Decorte gelezen wordt betwijfel ik niet.
Wat me vooral interesseert is of de overheid het leest; of de overheid haar drugsbeleid daarop baseert.
Als je dat leest kan je niet stellen dat men het ooit heeft gelezen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 05:50   #63
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Kijk artisjok : bestaat er een 'lobby voor marihuana gebruik ?'
ik denk het niet... Je hebt enerzijds instellingen die de 'problemen van substanties' moeten helpen opvangen... en die hun budget moeten verdedigen.

Dus ik denk dat de lobby door die instellingen sterker is dan de roep om het allemaal vrij te maken. Elke verdere liberalisering zal die roep versterken... en zal die 'drugspreventie' groep en hun budgetten doen groeien...

Dus het is niet zo dat er een dynamiek is zoals je bvb bij alcohol waar officiele producenten - horecazaken -distributie lobbyen voor meer, en waar type VAD lobbyen voor minder. Hier mis je het officiele producent-distributie kanaal...
Stel je dat het drugsbeleid i.v.m. alcohol, tabak, en pharma voor een groot deel bepaald wordt door de producent.

Stel je dat het beleid niet gebaseerd is op enige wetenschappelijke studie, die met de verschillende aspecten rekening houdt?

Was er in Nederland een cannabis-producerende lobby toen coffeeshops voor het eerst gedoogd werden?

Welke lobby heeft verkregen dat in Portugal alle bezit (voor eigen gebruik) en gebruik gedecriminaliseerd werd?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 14:25   #64
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Merk op dat Mexico nu ook drugs (zelfs cocaïne) gedecriminaliseerd heeft, ondermeer omdat er geen houden meer aan was met al de drugsbendes enzo:

http://www.cannabisculture.com/v2/co...two-steps-back

Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 11 september 2009 om 14:25.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 09:04   #65
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel je dat het drugsbeleid i.v.m. alcohol, tabak, en pharma voor een groot deel bepaald wordt door de producent.

Stel je dat het beleid niet gebaseerd is op enige wetenschappelijke studie, die met de verschillende aspecten rekening houdt?

Was er in Nederland een cannabis-producerende lobby toen coffeeshops voor het eerst gedoogd werden?

Welke lobby heeft verkregen dat in Portugal alle bezit (voor eigen gebruik) en gebruik gedecriminaliseerd werd?
als Nederland na 10jaar praktijk zijn beleid bijwerkt... is dat ergens een leerschool waar je naar kijkt. Laten we zeggen, je weet al dat ze daar tever gegaan zijn.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 09:11   #66
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
als Nederland na 10jaar praktijk zijn beleid bijwerkt... is dat ergens een leerschool waar je naar kijkt. Laten we zeggen, je weet al dat ze daar tever gegaan zijn.
Ze werken inderdaad hun beleid bij, waar er problemen zijn.
Wat doet je denken dat ze te ver gegaan zijn?

Dat zou een leerschool kunnen zijn, waar je naar kijkt. Doet de Belgische overheid dit?
Oud 7 november 2009, 09:03   #67
artisjok
Banneling

Standaard

Het drugsbeleid in België!

"19 % meer verdachten drugsdelicten in periode 2005-2008

In de periode 2005-2008 is het aantal verdachten van drugsdelicten die op de parketten werden voorgeleid, gestegen van 35.529 tot 42.332 (+19 procent)
...
"Deze cijfers geven geen indicatie van het aantal gepleegde drugsdelicten, maar wel van de activiteit van politie en parket in de strijd tegen deze delicten", aldus De Clerck.

In 2008 werden 2.413 verdachten van drugsbezit in voorlopige hechtenis geplaatst. 17.414 dossiers werden zonder gevolg geklasseerd. Eind 2008 waren nog steeds 24.914 dossiers inzake drugsbezit lopende.
...."
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...005-2008.dhtml

Vorig jaar werden 2413 mensen in voorlopige hechtenis gezet voor drugsbezit!
24.914 zaken voor drugsbezit zijn lopende!

Waarop is dit beleid gebaseerd?
Voor een veiliger samenleving?
Oud 7 november 2009, 10:17   #68
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor een veiliger samenleving?
Voor een gezondere en ook inderdaad veiliger samenleving.

(voorts meen ik dat de sijfers als volgt geïnterpreteerd moeten worden:
een dieler die gepakt wordt, wordt in voorlopige hechtenis gestoken voor twee dinges tegelijk: dielen en bezit;
't moet wel, want ik meen ergens gelezen te hebben dat de straf voor bezit alleen te klein is om wettelijk in aanmerking te komen voor preventieve hechtenis).

(en voorts meen ik dat hiermee ook de laksheid van het gerecht aangetoond is. Nog bijna 25000 zaken achterstand. Ongehoord !!)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 10:49   #69
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Voor een gezondere en ook inderdaad veiliger samenleving.
Kan je dan ook uitleggen hoe dit beleid er zou voor zorgen dat de samenleving gezonder en of veiliger wordt?

Citaat:
(voorts meen ik dat de sijfers als volgt geïnterpreteerd moeten worden:
Als de cijfers je niet aanstaan; dan interpreteer je ze in alle vrijheid.
Citaat:
een dieler die gepakt wordt, wordt in voorlopige hechtenis gestoken voor twee dinges tegelijk: dielen en bezit;
't moet wel, want ik meen ergens gelezen te hebben dat de straf voor bezit alleen te klein is om wettelijk in aanmerking te komen voor preventieve hechtenis).
Er staat wel degelijk in voorlopige hechtenis voor drugsbezit.
Wat is de mogelijke straf voor bezit?

Citaat:
(en voorts meen ik dat hiermee ook de laksheid van het gerecht aangetoond is. Nog bijna 25000 zaken achterstand. Ongehoord !!)
Daarmee is aangetoond dat ze hun prioriteiten misschien anders moeten stellen.
Oud 7 november 2009, 11:35   #70
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is de mogelijke straf voor bezit?

Drie jaar gevangenisstraf.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 11:43   #71
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het drugsbeleid in België!

"19 % meer verdachten drugsdelicten in periode 2005-2008

In de periode 2005-2008 is het aantal verdachten van drugsdelicten die op de parketten werden voorgeleid, gestegen van 35.529 tot 42.332 (+19 procent)
...
"Deze cijfers geven geen indicatie van het aantal gepleegde drugsdelicten, maar wel van de activiteit van politie en parket in de strijd tegen deze delicten", aldus De Clerck.

In 2008 werden 2.413 verdachten van drugsbezit in voorlopige hechtenis geplaatst. 17.414 dossiers werden zonder gevolg geklasseerd. Eind 2008 waren nog steeds 24.914 dossiers inzake drugsbezit lopende.
...."
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...005-2008.dhtml

Dat krijg je in een land waar (soft)drugsgebruik niet bestrafd, maar genegeerd wordt. Wat mij betreft maken ze eens werk van de drugsproblematiek in België ipv systematisch alles te negeren.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 11:48   #72
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat krijg je in een land waar (soft)drugsgebruik niet bestrafd, maar genegeerd wordt. Wat mij betreft maken ze eens werk van de drugsproblematiek in België ipv systematisch alles te negeren.
Hm, het lijkt wel alsof je de post die je quote niet eens leest, er staat namelijk het volgende in:

Citaat:
2413 mensen in voorarrest in de gevangenis, wegens drugsbezit, is dat wat u dan noemt "negeren?"
Oud 7 november 2009, 11:55   #73
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hm, het lijkt wel alsof je de post die je quote niet eens leest, er staat namelijk het volgende in:

2413 mensen in voorarrest in de gevangenis, wegens drugsbezit, is dat wat u dan noemt "negeren?"
Ik noem het alleszins geen concrete maatregel om de drugsproblematiek aan te pakken. Werk liever met (hoge) boetes, + vermelding op strafblad, internering voor jongeren die betrapt worden op drugshandel. Men kan ook meer drugscontroles inschakelen aan de Belgisch-Nederlandse grens, en daar dan monsterboetes op plakken.
Oud 7 november 2009, 12:03   #74
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Men kan ook meer drugscontroles inschakelen aan de Belgisch-Nederlandse grens, en daar dan monsterboetes op plakken.
Dat kost handenvol geld en dat brengt niets op.

Het is gemakkelijker en veel kost-effectiever van ene flik met wat geld naar de koffieshop in Nederland te sturen om gewoon wat wiet te kopen.

Het beste zou zijn dat men de wietrokers gerust liet.

Zeg nu zelf, duizenden mensen in de gevangenis want ze zijn betrapt met een jointje. Veroordeelde misdadigers worden naar huis gestuurd want de gevangenis zit overvol met wietrokers.

Alleen in Belgie...
Oud 7 november 2009, 12:36   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Drie jaar gevangenisstraf.
ik ga dat eens vragen aan Tommeke Boonen; die zal dat wel weten van zijn advokaat ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 12:49   #76
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kost handenvol geld en dat brengt niets op.
Indien de boetes hoog genoeg liggen en er voldoende gecontroleerd word, dan haal je er hopen geld uit aan staatsinkomsten, en het drugsprobleem wordt tegelijkertijd aangepakt.

Citaat:
Het is gemakkelijker en veel kost-effectiever van ene flik met wat geld naar de koffieshop in Nederland te sturen om gewoon wat wiet te kopen.

Het beste zou zijn dat men de wietrokers gerust liet.
Neen, dat heeft geen zin. Door je kop in het zand te steken als een struisvogel gaan de problemen er niet minder op worden.

Citaat:
Zeg nu zelf, duizenden mensen in de gevangenis want ze zijn betrapt met een jointje. Veroordeelde misdadigers worden naar huis gestuurd want de gevangenis zit overvol met wietrokers.
Als 2% van al de Belgische gevangenen opgesloten zit enkel en alleen owv wiet, dan zal het al bijzonder veel zijn.
Oud 7 november 2009, 12:50   #77
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
ik ga dat eens vragen aan Tommeke Boonen; die zal dat wel weten van zijn advokaat ...
Ik hoop dat je de wet zelf wil aanvaarden als bron.

"Artikel 1. <W 2003-05-03/46, art. 3, 007; Inwerkingtreding : 02-06-2003> De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, in het belang van de hygiëne, de openbare gezondheid, de invoer, de uitvoer, de doorvoer, de vervaardiging, de bewaring, dit wil zeggen de opslag onder de vereiste voorwaarden, de etikettering, het vervoer, het bezit, de makelarij, de verkoop en het te koop stellen, het afleveren of het aanschaffen, tegen betaling of kosteloos, van giftstoffen, slaapmiddelen, verdovende middelen, ontsmettingsmiddelen en antiseptica alsook de teelt van planten waaruit deze stoffen kunnen worden getrokken, regelen en daarover toezicht houden.

met gevangenisstraf van één maand tot vijf jaar en met geldboete van drieduizend tot honderdduizend (EUR) of met één van die straffen alleen, wanneer deze
overtredingen betrekking hebben op de invoer, de uitvoer, de vervaardiging, het vervoer, het bezit, de verkoop, het te koop stellen en het aanschaffen onder bezwarende titel of om niet. <W 2003-05-03/46, art. 6, 007; Inwerkingtreding : 02-06-2003>"

Maar ik meen uit je antwoord begrepen te hebben dat je dat toch overdreven vindt voor bezit.

Wil je nu nog uitleggen hoe dit beleid er zou voor zorgen dat de samenleving gezonder en of veiliger wordt?

Laatst gewijzigd door artisjok : 7 november 2009 om 12:51.
Oud 7 november 2009, 12:52   #78
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Als 2% van al de Belgische gevangenen opgesloten zit enkel en alleen owv wiet, dan zal het al bijzonder veel zijn.
Heb jij daar cijfers van? Kan je de link geven? Daar zoek ik immers al lang naar.
Oud 7 november 2009, 12:54   #79
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik noem het alleszins geen concrete maatregel om de drugsproblematiek aan te pakken. Werk liever met (hoge) boetes, + vermelding op strafblad, internering voor jongeren die betrapt worden op drugshandel. Men kan ook meer drugscontroles inschakelen aan de Belgisch-Nederlandse grens, en daar dan monsterboetes op plakken.
Wat is het verschil met het huidige beleid?
Oud 7 november 2009, 12:57   #80
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb jij daar cijfers van? Kan je de link geven? Daar zoek ik immers al lang naar.
Xenophon stelt dat de Belgische gevangenissen overvol zitten met wietgebruikers. Ik repliceer dat dat quatsch is. Je kan hem eens vragen naar zijn bron.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be