Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2009, 12:57   #61
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Iedereen een gelijk pensioen?

Zo gelijk: iedereen een gelijke uitkering als zijn huis is afgebrand ...??

Besef de konsekwensies.
Waarom die notie toch dat de staat moet voorzien in de pensioenen ?

Iedereen 800 euro pensioen van de staat indien hij/zij 40 jaar heeft gewerkt. Daar boven op kan iedereen belastingsvrij sparen voor meer pensioen via fondsen, groepsverzekeringen, en dergelijke.....

Dat is goed voor de begroting, dan verdwijnen de verschillen tussen zelfstandigen, werknemers en ambtenaren. En als de staat zo begaan is met haar ambtenaren richt het een eigen pensioenfonds op, dat wordt gevet door de ambtenaren zelf. Klaar toch ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 13:20   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Waarom die notie toch dat de staat moet voorzien in de pensioenen ?

Iedereen 800 euro pensioen van de staat indien hij/zij 40 jaar heeft gewerkt. Daar boven op kan iedereen belastingsvrij sparen voor meer pensioen via fondsen, groepsverzekeringen, en dergelijke.....

Dat is goed voor de begroting, dan verdwijnen de verschillen tussen zelfstandigen, werknemers en ambtenaren. En als de staat zo begaan is met haar ambtenaren richt het een eigen pensioenfonds op, dat wordt gevet door de ambtenaren zelf. Klaar toch ?
De staat voorziet niet in de pensioenen hier.
Ze 'regelt' wel (met harde hand) het een en het ander.

Zo' n soort van verplichte solidariteit. Zoals die ook bestaat bij de verplichte aansluiting bij een ziekenkas. En met enige zin voor hel
ikopterperspektief: zoals die ook bestaat bij autoverzekeringen ...

Okee, ik begrijp je vraag wel.

Probeer eens een land te vinden waar het volgens jouw goesting verloopt, en vergelijk dit dan met de toestand bij ons hier. (en ik weet wel dat wij de flater bij uitstek geschoten hebben, door niet van bij het begin, dubbel te werken: van louter repartief langzaam maar zeker opbouwend naar ook kapitalizerend ....)

Toen men begon met het sisteem van pensioen, was dit zo vooruitstrevend en een goede zaak .... gezien de tijdsgeest enz.
maar .... ze zijn al desennia geleden in een diepe slaap gevallen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 14:17   #63
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Wat denkt dit forum over de idee alle werknemers hetzelfde pensioen te geven? Een bedrag zou moeten worden vastgelegd waar de meerderheid van de bevolking mee akkoord kan gaan. De meeste loon- en weddetrekkenden hebben doorgaans een kleiner pensioen dan de ambtenaren, maar ze zijn met meer.

De regeling zou gelden voor mensen die nu nog geen pensioen hebben aangevraagd. Voor mensen in een lopend systeem bijft alles bij het oude zeg maar.

Persoonlijk denk ik dat het een goed idee is, maar zoals alles heeft elk idee zo zijn voor en nadelen. Misschien kan een sereen debat op ons forum, ons helpen om alle aspecten eens naast elkaar te zien.

Ik som alvast enkele logische gevolgen op.

Als alle werknemers hetzelfde pensioen zou krijgen, is het gemakkelijker om te berekenen hoeveel de pensioenen gaan kosten voor de komende begrotingen.

Daaruit volgt dat de leeftijdsgrens, voor het met pensioen gaan gemakkelijker te berekenen is, in functie van de betaalbaarheid.

Niemand moet jaloers zijn van elkaar.

Rusthuisprijzen moeten daarop worden afgestemd.

De totaalsom zal wellicht goedkoper worden.

Enz.., enz...

Paulus.

P.S. Ik heb de idee niet bedacht en wil niet overkomen alsof ik dat wel zou gedaan hebben.
Oké. Maar dan moeten de ambtenaren wèl aan dezelfde loonschalen betaald worden zoals dat in de privé gebruikelijk is.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 14:19   #64
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Oké. Maar dan moeten de ambtenaren wèl aan dezelfde loonschalen betaald worden zoals dat in de privé gebruikelijk is.
Ik vind inderdaad ook dat zij betaald moeten worden voor wat ze waard zijn, net zoals arbeiders in de privé.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 14:40   #65
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Akkoord. Maar u weet toch dat een opslag in de prive eerder een zaak is van evaluaties en niet van leeftijdsgebonden ancienniteit ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 14:41   #66
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Akkoord. Maar u weet toch dat een opslag in de prive eerder een zaak is van evaluaties en niet van leeftijdsgebonden ancienniteit ?
Dat is tegenwoordig voor ambtenaren ook het geval (nieuwe rechtspositieregeling), alleen werken zij aan lagere barema's omwille van de zogenaamde "uitgestelde vergoeding" (ietwat meer pensioen).
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 14:43   #67
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
forget it
als ge denkt dat ge't op een ander kunt waarmaken, niemand houdt u tegen

Laatst gewijzigd door born2bewild : 6 oktober 2009 om 14:43.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 14:57   #68
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
forget it: den besten arbaaider van heel Opel Antwerpen, diene met de beste evaluasie, zal geen opslag krijgen dit jaar ...

Nu weet ik natuurlijk wel wat jij bedoelt.

Maar als je privé en ambtenaren wilt vergelijken, dan ga je toch met een iets genuanseerder en meer uitgewerkte zaken moeten afkomen dan één wan-laainer.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 6 oktober 2009, 14:59   #69
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
forget it: den besten arbaaider van heel Opel Antwerpen, diene met de beste evaluasie, zal geen opslag krijgen dit jaar ...
da's het mooie...diegenen die voldoende kracht hebben zulllen uit deze sector verdwijnen op weg naar iets wat beter is voor henzelf en voor de maatschappij.
Oud 6 oktober 2009, 14:59   #70
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
forget it
Nog een klein reaksietje tegen deze simplistische wan-laainer:

waart ge gebuisd misschien op de ingangsproeven voor ambtenaar, en zijt ge nog altijd zo jaloers op de riante sosiale bescherming ... sosiale bescherming tegen ontslag wegens een ander politiek kleurke van de sjef ?

Oud 6 oktober 2009, 15:02   #71
born2bewild
Banneling

Standaard

zo simplistisch dat ge met uw mond vol tanden staat en niet verder komt dan een kinderlijke reactie

doe eens een poging: wat is er simplistisch aan om te zeggen dat ge uw lot in eigen handen kunt nemen en naar een ander trekken?
just niks simplistisch. Ge leest het niet graag, maar dat is iets anders.

hopelijk trekken er veel arbeiders weg uit de autosector. 't zou nogal straf zijn om nu nog loonopslag uit te delen in die amechtige sektor.

Nu nog uit het ambtenarenapparaat, maar dat zal een ander paar mouwen zijn om die in beweging te krijgen.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 6 oktober 2009 om 15:10.
Oud 6 oktober 2009, 15:08   #72
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog een klein reaksietje tegen deze simplistische wan-laainer:

waart ge gebuisd misschien op de ingangsproeven voor ambtenaar, en zijt ge nog altijd zo jaloers op de riante sosiale bescherming ... sosiale bescherming tegen ontslag wegens een ander politiek kleurke van de sjef ?

Wat zijn wan-laainers?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 15:19   #73
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

echt eerlijk zou pas volgende regeling zijn : hoe groter uw inkomen tussen 30 en 60 hoe kleiner uw pensioen, hoe kleiner uw inkomen gedurende die periode hoe groter uw pensioen moet zijn. Dat zou eerlijk zijn.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 15:23   #74
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
zo simplistisch dat ge met uw mond vol tanden staat en niet verder komt dan een kinderlijke reactie

...

Nu nog uit het ambtenarenapparaat, maar dat zal een ander paar mouwen zijn om die in beweging te krijgen.

Mijn simplistische reaksie is een antwoord op een simplistische post nr 67, van jouw hand:

Citaat:
forget it
toch zeer voorkomend van mij dat ik verder diskuteer op het nivo van de vraagsteller ...

Oud 6 oktober 2009, 15:23   #75
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
echt eerlijk zou pas volgende regeling zijn : hoe groter uw inkomen tussen 30 en 60 hoe kleiner uw pensioen, hoe kleiner uw inkomen gedurende die periode hoe groter uw pensioen moet zijn. Dat zou eerlijk zijn.
Dat is eerlijk. Wie tijdens zijn meest actieve periode niet op volledige capaciteit draait en het rustiger aan doet, zal daar achteraf voor beloond worden, ja dat is eerlijk!

Zoals het nu gaat, is het meest eerlijk. Of het hele systeem niet stillaan voorbij gestreefd is, dat is de vraag. Ik den kvan wel.

Laatst gewijzigd door farak : 6 oktober 2009 om 15:24.
farak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 15:25   #76
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Wat zijn wan-laainers?
Okee, dat is er een beetje over, ik zal voortaan oneliners zeggen. 't Staat begot al in den dikke.

Oud 6 oktober 2009, 16:29   #77
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door farak Bekijk bericht
Dat is eerlijk. Wie tijdens zijn meest actieve periode niet op volledige capaciteit draait en het rustiger aan doet, zal daar achteraf voor beloond worden, ja dat is eerlijk!

Zoals het nu gaat, is het meest eerlijk. Of het hele systeem niet stillaan voorbij gestreefd is, dat is de vraag. Ik den kvan wel.
het systeem zoals het nu bestaat beloond profiteren en bestraft eerlijk werken.
Oud 6 oktober 2009, 16:44   #78
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
het systeem zoals het nu bestaat beloond profiteren en bestraft eerlijk werken.
Als ik vandaag pakweg 10000€ bruto per maand kan verdienen, wie ben jij dan om zelfs nog maar in te kunnen schatten of dat verkregen is door eerlijk werken of niet?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 17:02   #79
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik vandaag pakweg 10000€ bruto per maand kan verdienen, wie ben jij dan om zelfs nog maar in te kunnen schatten of dat verkregen is door eerlijk werken of niet?
En dan nog te bedenken dat die reactie komt van iemand die overleeft op geld van mensen die wel werken. De schaamte voorbij.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 17:28   #80
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
het is immoreel zoveel te willen verdienen. Het al eeuwenlang een feit dat rijke mensen misdadigers zijn daar hoef ik niks voor te schatten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be