Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2009, 12:12   #61
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Overzicht van de landbouwsubsidies te vinden op:
http://farmsubsidy.org/

Citaat:
Top 20 recipients
Name Amount
Tiense Suikerraff. Raff. Tirlemontoise N €92,857,300
Corman SA €83,244,400
Béghin-Say SA €74,746,000
Cargill BV €45,430,100
BENEO-ORAFTI €43,167,200
Hoogwegt International BV €41,755,600
Saint Louis Sucre SNC €34,614,600
Bauche SA €32,995,200
Aveve Zuivel NV €27,964,000
COSUCRA GROUPE WARCOING €27,566,200
SUCDEN €26,198,400
LAVA CV €25,317,900
Campina Buttergold BV €24,529,600
LAVA €23,594,100
Ecoval International Trading NV €23,188,300
Rumi SARL €18,240,400
Raffinerie Notre Dame /Orafti SA €18,032,800
E D & F Man Sugar Limited €17,292,800
Belgomilk CVBA €15,985,100
Interfood BV €14,476,200
Daar zit het probleem.

Laatst gewijzigd door farak : 6 oktober 2009 om 12:18.
farak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 12:15   #62
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Iedereen dus armer maken ten voordele van een bende luidruchtige boeren die denken dat het hun Godgegeven Recht is om geld te verdienen door melk te verkopen.
Tiens, en ik die net dacht dat dat het credo van het vrije ondernemerschap was.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 12:17   #63
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik had wel wat leedvermaak als ze die strontkar hadden geledigd aan de EU-instellingen en het goedje richting de Wetstraat liep ! Ik zie die overbetaalde EU-ambtenaren al met hun Italiaanse lederen schoentjes dappen door de koeiendrek ! Ik denk dat de boeren nog wat de enigen zijn die hard durven te betogen (de k*tmarokkaantjes en ander allochtoon tuig niet in acht genomen) en het tegen de politie op te nemen.
Ik eigenlijk wel jouw gekronkel zien, de dag dat er een Marokkaanse boer zijn mestkar leegt.
Oud 6 oktober 2009, 12:19   #64
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Stuur het leger er op af!
Oud 6 oktober 2009, 12:22   #65
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door farak Bekijk bericht
Stuur het leger er op af!
Met scherp schieten zou ik dan weer niet doen. Stel je voor dat je de band van een tractor lek schiet. Dan zit ge pas echt met miserie.
Oud 6 oktober 2009, 12:24   #66
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Waar is de goeie oude tijd toen de boeren nog durfden actie ondernemen.

E40 en E19 blokeren bijvoorbeeld.
Ik weet nog toen ze vroeger alle drukke invalswegen van Gent afgesloten hebben op een virjdagavond. Zijn we direct samen met die boeren een pint gaan pakken omdat onze bus niet door kon.
Een beerkar leegspuiten in het Parlement, zitten die politiekers pas echt in de stront. ...

Nee ik kan die mensen wel begrijpen, uiteindelijk betalen wij wel de volle prijs voor een liter melk, maar als je dan kijkt wat er over blijft voor diegene die er het hardst voor moeten werken en de meeste risico`s voor moeten nemen. ik kapte mij melk ook nog liever door de riool.

Gewoon nie meer leveren en de melk in uw boerderij verkopen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 12:26   #67
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Wie met de maffia handelt ...

Melkerijen werken zo, en je kan dat inderdaad een maffia noemen, ...
Oud 6 oktober 2009, 12:32   #68
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
idd, boeren moeten zich groeperen en per regio melk, vlees en andere zuivel in eigen winkels verkopen. Ik zou ook naar daar gaan als ik weet dat de boeren daardoor meer verdienen en de distributieketens wat minder.

Nog makkelijker is dat de de EU de subsidies beter toekent of de distributie een deel van hun winst aan de boeren geeft, omdat het eigenlijk hun product is.

In sommige gemeentes heb je een boeremarkt, daar kan je allerhande hoeve producten kopen, ook op sommige hoeves kan je dat doen.

verse kwaliteit voor een eerlijke prijs, zo viel ik ooit bekanst achterover, voor wat zo`n boer voor ambachtelijk gemaakte sjoko vroeg, schandalig weinig. ik voelde me er gewoon niet goed bij.
Oud 6 oktober 2009, 12:33   #69
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Landbouw is strategisch te belangrijk om te laten afsterven. Ik wil niet van een ander afhankelijk zijn om te eten en te drinken, en ik ben bereid daar meer voor te betalen.

Yep, als een staat niet meer voor zijn eigen basisproducten kan zorgen is het ermee gedaan.
Oud 6 oktober 2009, 12:52   #70
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Gewoon nie meer leveren en de melk in uw boerderij verkopen.
Dan zal de distributie de melk invoeren van buiten de EU. Dat kan, is even goedkoop en niemand klaagt. Maar wat dan met onze boeren. De distributiesector moet ofwel hogere prijzen hanteren zodat de boeren meer hebben ofwel een groter deel van de verkoopprijs afstaan. Tevens kan men de distributie verplichten om geen producten in te voeren die perfect hier kunnen worden gemaakt. Kwestie van onze onafhankelijkheid te waarborgen. Hoe je dat in wetten giet, weet ik ook niet.

Laatst gewijzigd door farak : 6 oktober 2009 om 12:53.
farak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 12:55   #71
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Over boeren.

Wat ik wel wil, en wat ik niet wil. Heel simplistisch uitgelegd.

Zekerheid dat we voedselbevoorrading hebben, is belangrijk. Even belangrijk als vroeger, zelfs "al zijn we die vroegere tijden helemaal niet meer gewoon ...".
Ik wil dus garansie dat ik melk kan kopen, elke dag, goed gezonde melk, aan een voldoende lage prijs.
Ik ben wel akkoord dat die melk uit Holland mag komen, als ze gezond is, en vb. goedkoper ...

De Spanjaarden hebben dat recht ook natuurlijk.
Maar hun melk ter plaatse is heel wat kostelijker, want geen lekker gras voor die koeien, tenzij in een paar streken maar ...
Geen nood. Ze mogen onze melk kopen. Wij garanderen bevoorrading en een eerlijke prijs.

Want stel je voor dat Spanje zou zeggen: stop, geen melk meer invoeren uit die koude landen; de Spanjaarden zullen een halve € meer betalen, en alleen maar Spaanse melk verbruiken.

Lap, geen uitvoer naar Spanje, dus een kwart van onze melkboeren mogen ermee stoppen.

Ik wil ook wijn kunnen kopen. Maar gezien die Spaanse melkblokkade, gaan wij een beetje onze beginnende wijnboeren begunstigen. Dat ze hunne Rioja aan hun eigen koeien geven ...

Ik wil ook altijd water uit de kraan hebben. Maar ik herinner me dat een Waals pollentieker al eens voorgesteld heeft om een takske te heffen op alle drinkbaar water dat "uitgevoerd wordt van Walenland naar Vlaanderen". Oei.

Afijn, zekerheid van bevoorrading kunt ge ook wel bekomen op andere manieren dan het maken, kweken enz. op iedere hoek van de straat, van Gibraltar tot Norskehavet ...

Ik heb zo eens ergens gelezen dat het brood dat wij dagelijks eten, nooit ofte nooit komt van graan uit Europa. Dat laatste graan is enkel 'geschikt' volgens onze verwende konsumentensmaak, voor koebeesten ... Enkel graan uit Amerika is lekker om brood van te maken.

We gaan moeten kiezen: uit een waaier, aan de ene heel 'linkse kant" dat alle boeren Euro-ambtenaren worden, zodat bij noodzaak ze hun overschot aan melkkoeien mogen afslachten, hun pree zal er niet door verminderen .... en aan de heel "rechste kant" dat de boeren die het niet op tijd zagen komen, en niet op tijd overgeschakeld zijn, gewoon failliet gaan gelijk den eerste den beste kaffeebaas die om 10 's avonds al zo zat is dat al zijn klanten gratis kunnen drinken zoveel ze willen ...
Ergens moet er in het midden een behoorlijk evenwicht te vinden zijn.
Geen evenwicht dat zou gelden tot in de eeuwigheid, maar wel bestendig wijzigend naar evenwichtig volgens de markt, de behoeften, enz. bla bla ...

post skrotum: een paar details van de huidige situasie bevallen me niet. Als ge toestaat dat boeren de autostrades gebruiken met hun traktoren om te gaan betogen in Brussel, dan moet ge dat ook toestaan aan iedereen anders.
Als zij mogen autobanden in brand steken, dan mag iedere betoger dat ...
Of andere vuile streken uithalen ...
Ik bedoel : er is nood aan een fatsoenlijk geheel van afspraken en een fatsoenlijke scheidsrechter ...

Maar evenzeer: "regeren is vooruitzien". Waarom hebben de politiekers het probleem nog niet opgelost, zodat die boeren hun tijd niet moeten verlieren met betogen. Een oplossing moet en zal er toch komen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 12:57   #72
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zal de distributie de melk invoeren van buiten de EU. Dat kan, is even goedkoop en niemand klaagt. Maar wat dan met onze boeren. De distributiesector moet ofwel hogere prijzen hanteren zodat de boeren meer hebben ofwel een groter deel van de verkoopprijs afstaan. Tevens kan men de distributie verplichten om geen producten in te voeren die perfect hier kunnen worden gemaakt. Kwestie van onze onafhankelijkheid te waarborgen. Hoe je dat in wetten giet, weet ik ook niet.
Van buiten de EU invoeren kan inderdaad, maar dan zitten er wel invoer heffingen op, bovendien moeten die producten conform de europese wetgeving zijn, dus aan HACCP normen etc voldoen. Er zijn europese landen, waar ze het nog moeilijk hebben om aan al die zaken te voldoen, laat staan een land buiten de EU.
Oud 6 oktober 2009, 13:31   #73
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van buiten de EU invoeren kan inderdaad, maar dan zitten er wel invoer heffingen op, bovendien moeten die producten conform de europese wetgeving zijn, dus aan HACCP normen etc voldoen. Er zijn europese landen, waar ze het nog moeilijk hebben om aan al die zaken te voldoen, laat staan een land buiten de EU.
Niet helemaal juist.

Vele voedingsproducten zijn vrijgesteld van invoerheffingen wegens ontwikkelingshulp.

Daarnaast moeten die producten slechts aan de Europese normen voldoen in de vorm waarin ze gebruikt worden.

Ingevoerde kaas, moet dus enkel als kaas aan de Europese normen voldoen, hoe de melk van die kaas word behandeld in het land van herkomst, daar heeft Europa niets over te zeggen.

En dit geld voor alle voedingsproducten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 14:59   #74
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Niet helemaal juist.

Vele voedingsproducten zijn vrijgesteld van invoerheffingen wegens ontwikkelingshulp.

Daarnaast moeten die producten slechts aan de Europese normen voldoen in de vorm waarin ze gebruikt worden.

Ingevoerde kaas, moet dus enkel als kaas aan de Europese normen voldoen, hoe de melk van die kaas word behandeld in het land van herkomst, daar heeft Europa niets over te zeggen.

En dit geld voor alle voedingsproducten.

Wel goe bezig, dan volgens de europese normen moet een boer net niet kunnen zeggen welke druppel melk uit welke speen van een koe afkomstig is.

en een stuk kaas uit timboektoe, kan zomaar binnen zonder dat geweten is van welke boerderij, laat staan van welk beest het komt. Qua riscobeheersing op vlak van voedselveiligheid kan dat tellen. Gooi dan gewoon heel het systeem maar gelijk op het grootvuil.

het is toch ook niet toegestaan om vlees of melkproducten van buiten de EU zomaar mee te nemen op de vlieger ?
Oud 6 oktober 2009, 15:09   #75
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het is toch ook niet toegestaan om vlees of melkproducten van buiten de EU zomaar mee te nemen op de vlieger ?
Heeft dat niet meer te maken met de overdreven veiligheid op luchthavens?
Oud 6 oktober 2009, 15:24   #76
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel goe bezig, dan volgens de europese normen moet een boer net niet kunnen zeggen welke druppel melk uit welke speen van een koe afkomstig is.

en een stuk kaas uit timboektoe, kan zomaar binnen zonder dat geweten is van welke boerderij, laat staan van welk beest het komt. Qua riscobeheersing op vlak van voedselveiligheid kan dat tellen. Gooi dan gewoon heel het systeem maar gelijk op het grootvuil.

Van dat stuk kaas is zelfs niet geweten van welke diersoort de melk komt en zelfs niet of die melk wel uit het kaas herkomstland is, of daar is geïmporteerd.
Oud 6 oktober 2009, 15:26   #77
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft dat niet meer te maken met de overdreven veiligheid op luchthavens?
Nee, er staat geen goedkeuringsnummer en geen invoerder vermeld op dat vlees of melkproduct.
Oud 6 oktober 2009, 15:29   #78
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Sommigen kijken teveel naar series op tv die over Australische toestanden gaan, en denken dat dat dat overal zo is.

En anderen weten dat een stempelke ergens op, nodig is, en een garansie is tegen alle kwalen behalve aids en schaamluizen.

Allez, jongens en meisjes, een beetje on topik blijven alstemblieft.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 15:36   #79
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Sommigen kijken teveel naar series op tv die over Australische toestanden gaan, en denken dat dat dat overal zo is.

En anderen weten dat een stempelke ergens op, nodig is, en een garansie is tegen alle kwalen behalve aids en schaamluizen.

Allez, jongens en meisjes, een beetje on topik blijven alstemblieft.
He, Schoofzak, er worden wel veel vlees en melkproducten uit Australië hier ingevoerd.

En on-topic blijven, wel dan gaan we heel technisch en administratief moeten worden. En daar hebben wij hier op PF niet direct zin in.
Oud 6 oktober 2009, 17:05   #80
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
en zoals ze ook de financiële markten wou regelen. Met alle gevolgen van dien. Dat de boeren eens naar de beurs trekken en daar eens "kuis" houden.
Ja, dat ze hun koeien thuislaten , en hun rieken meepakken, om in het parlement die ministers en volksvertegenwoordigers eens in hun billekkes te prikken !
En dat ze hun bulldozers meebrengen , en de beurs gewoon afbreken.
webzwerver is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be