Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 oktober 2009, 00:22   #61
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Vermoedelijk heeft die taxichauffeur een blik geworpen op het slachtoffer en gedacht: "die ziet er niet al te goed uit", waarna hij voorstelde om naar het ziekenhuis te rijden. Dit mocht echter niet.
Uitspraak van de rechter is eerder te begrijpen indien het de bedoeling is de sociale controle die burgers op elkaar uitoefenen te vergroten in de maatschappij ten koste van deze ene taxichaufeur. Als dit de feiten zijn, dan denk ik dat een overgrote meerderheid van de mensen vinden dat de taxichaufeur correct gehandeld heeft.

In hoeverre dacht de taxichaufeur dat het leven van de passagier in gevaar was kan men zich afvragen. Als de chaufeur dacht dat het leven van de pasagier in gevaar was zou je 'eventueel' (afhankelijk van de omstandigheden) kunnen verwachten dat hij geen gevolg zou gegeven hebben aan de wens van de vrienden om niet op te treden.

Mij komt het over niet als een 'individuele' uitspraak. Er zou een democratische controle op het rechtssysteem moeten bestaan.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 oktober 2009 om 00:28.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 00:38   #62
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Amusant om de goede Samaritanen hier het hoge woord te zien voeren.

Op basis van de gegevens omtrent deze zaak - heel weinig eigenlijk - kan de taxichauffeur niets verweten worden. Hij is medisch niet bevoegd om zomaar eventjes de conditie van zijn passagiers vast te stellen, en hij stelde zelf voor om naar het ziekenhuis te rijden.

Zijn voorstel werd echter resoluut afgewimpeld door de drie drugsvriendjes van het slachtoffer, en ik kan me goed inbeelden dat een taxichauffeur weinig voelt om in discussie te treden met een aantal opgefokte junkies.
jups.
maar hij had die mensen wel kunnen afzetten en vervolgens naar de hulpdiensten bellen. kost niks, en je riskeert geen discussie met junkies.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 00:41   #63
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door webzwerver Bekijk bericht
Een taxi-chauffeur is niet bevoegd om vast te stellen of zo een volgespoten junkie op het punt staat om kapot te gaan van een overdosis. Ik zou zeggen dat de drie vrienden mede-junkies daar dan nog beter over kunnen oordelen, en als die zeggen van " t' is OK, zet ons maar af hier, we letten wel op haar " , wel, laat het dan zo zijn.
Die vent daar dan nog eens voor straffen terwijl hij dagelijks zulke menselijke wrakken moet vervoeren, is er ver over wat mij betreft.
Hij twijfelde duidelijk wel.
Hij kan er dan net zo goed iemand bijhalen die wél bevoegd is om over zoiets te oordelen.
Oud 8 oktober 2009, 07:41   #64
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Hij twijfelde duidelijk wel.
Hij kan er dan net zo goed iemand bijhalen die wél bevoegd is om over zoiets te oordelen.
Er iemand bijhalen ? Hoe zie jij dat precies ? Die man is aan het werk hoor, en heeft de hele dag niet niet om zich over deze zelfdodende halvegaren te bekommeren. En wie moet hij er dan bijhalen ? De ambulance, de flikken ? Wie ?
webzwerver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 08:10   #65
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er iemand bijhalen ? Hoe zie jij dat precies ? Die man is aan het werk hoor, en heeft de hele dag niet niet om zich over deze zelfdodende halvegaren te bekommeren.
Zo'n telefoontje naar het noodnummer duurt welgeteld een halve minuut en bovendien is het nog gratis ook! Die redenering van je is dus regelrechte kwatsj.

Citaat:
En wie moet hij er dan bijhalen ? De ambulance, de flikken ? Wie ?
Als je het noodnummer belt, komen ze volgen mij sowieso allebei...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 08:34   #66
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Deze diskussie doet me trouwens denken aan die imam, ik geloof in het Gentse, die een telefoontje kreeg van een moslima die schrik had dat hare vent haar ging dood doen, maar die imam vond ook dat hij zich geen bal moest aantrekken van de wetgeving over het niet helpen van iemand in groot gevaar.

Afijn, de vrouw werd vermoord, en de imam stond daar ook voor de rechter.

Jongens en meisjes,
we hebben het hier niet over het verklikken door een taksi-sjoffeur van een druggebruikerke, van een belastingontduikerke, van een overspelig koppel of een sjofele prostituee of twee .... er is iemand overleden.

Seffens gaan ze hier nog beweren dat als een taksi-sjoffeur een dodelijk aksident ziet gebeuren, hij/zij ook niet moet stoppen om te helpen of de 112 bellen ...

Want .. het is toch zo, er is iemand gestorven, en geen kat heeft er naar omgekeken, niemand belde de medische hulpdiensten, iedereen dacht ofwel aan zijn eigen hachje (de andere drugsloezers) of zijn eigen portemonee (de taksi-sjoffeur zou zijn volgende rit kunnen mankeren ...)

(er is trouwens nog zo iets eens gebeurd: op een werf kwam een illegale arbeider ten val ... ook wreed ambetant natuurlijk ... moet ge die sukkelaar eerst verplaatsen naar ergens waar de werkgever buiten schot blijft ....)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 09:03   #67
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Zo'n telefoontje naar het noodnummer duurt welgeteld een halve minuut en bovendien is het nog gratis ook! Die redenering van je is dus regelrechte kwatsj.

Als je het noodnummer belt, komen ze volgen mij sowieso allebei...
Dat kan best, maar het gaat er eigenlijk om te kunnen oordelen of de toestand van die junkie deze actie vereiste. Jouw gedachtengang volgend, moeten bvb ook flikken vervolgd worden als ze een schijnbaar stomdronken zatlap in de amigo steken voor een paar uurtjes verplichte rust, en dat deze dan daarna blijkt gestorven te zijn in zijn dronkenroes. Gestikt in zijn snot of kots ofzo.
Hoeveel dronkaards en gedrogeerden ziet men dagelijks niet door de steden strompelen, dat je zeggen zou, die houd het niet lang meer uit, en die dan nog j�*ren zo rondlopen.
Het gaat hier niet over onverschilligheid, of hardvochtigheid, maar over een gevoel van onmacht, en onwetendheid, wat betreft die mensen hun werkelijke toestand. Koorddansers zijn het, die junkies, die op elk moment naar beneden kunnen stuiken, en te pletter vallen. Je kan, je m�*g de bevolking niet vragen , of erger, verplichten, ze onder hun hoede te nemen. Ze hebben zélf gekozen voor hun levenswijze. Een overdosis is één der bijkomende risico's.
Oud 8 oktober 2009, 09:05   #68
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er iemand bijhalen ? Hoe zie jij dat precies ? Die man is aan het werk hoor, en heeft de hele dag niet niet om zich over deze zelfdodende halvegaren te bekommeren. En wie moet hij er dan bijhalen ? De ambulance, de flikken ? Wie ?
gewoon het noodnummer bellen.
dat kan echt ook wel als je aan het werk bent.
gewoon zeggen: "goeiedag, ik ben taxichauffeur en ik heb net iemand afgezet aan de ...straat die duidelijk buiten westen was en volgens mij misschien wel hulp nodig heeft".
hoe lang duurt dat?

verslaafden gewoon laten sterven kan gewoon niet. het is je goed recht om neer te kijken op verslaafden en je helemaal niet te kunnen inleven in deze mensen, maar het zijn wel ménsen, en die laat je niet sterven. Eén telefoontje van een halve minuut had haar leven kunnen redden, én bovendien zat ze dan in een ziekenhuis waar ze misschien eens hulp hadden kunnen bieden. Fijn hoor, ben je verslaafd aan een hele drugs- en medicijnencocktail, een verslaving die nog eens versterkt wordt door je klote-huisarts, zit je bij "vrienden" die je liever laten sterven om hun eigen hachje te redden, en dan is er één iemand die wel nog kan denken die er op zit te kijken, en die doet gewoon NIKS.

Voor hetzelfde geld was dit trouwens geen "zelfdodende halvegare" maar een doodgewone vrouw zoals je zus of vrouw die verdoofd was door die klootzakken met rohypnol ofzo (en oeps, ze geraakt precies niet meer wakker...).

Ik krijg echt kou van dergelijke kilte in onze samenleving.
Oud 8 oktober 2009, 09:10   #69
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
gewoon het noodnummer bellen.
dat kan echt ook wel als je aan het werk bent.
gewoon zeggen: "goeiedag, ik ben taxichauffeur en ik heb net iemand afgezet aan de ...straat die duidelijk buiten westen was en volgens mij misschien wel hulp nodig heeft".
hoe lang duurt dat?

verslaafden gewoon laten sterven kan gewoon niet. het is je goed recht om neer te kijken op verslaafden en je helemaal niet te kunnen inleven in deze mensen, maar het zijn wel ménsen, en die laat je niet sterven. Eén telefoontje van een halve minuut had haar leven kunnen redden, én bovendien zat ze dan in een ziekenhuis waar ze misschien eens hulp hadden kunnen bieden. Fijn hoor, ben je verslaafd aan een hele drugs- en medicijnencocktail, een verslaving die nog eens versterkt wordt door je klote-huisarts, zit je bij "vrienden" die je liever laten sterven om hun eigen hachje te redden, en dan is er één iemand die wel nog kan denken die er op zit te kijken, en die doet gewoon NIKS.

Voor hetzelfde geld was dit trouwens geen "zelfdodende halvegare" maar een doodgewone vrouw zoals je zus of vrouw die verdoofd was door die klootzakken met rohypnol ofzo (en oeps, ze geraakt precies niet meer wakker...).

Ik krijg echt kou van dergelijke kilte in onze samenleving.
Opgepast als je je naam en beroep geeft ! Mogelijk word je opgeroepen als getuige, en dan begin je pas met tijd verspillen. Als je dan toch je wil moeien met andermans zaken, geef een anoniem telefoontje. Stop in het volgende café, of aan een telefoonkot en bel van daar.

Laatst gewijzigd door webzwerver : 8 oktober 2009 om 09:13.
Oud 8 oktober 2009, 09:16   #70
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan best, maar het gaat er eigenlijk om te kunnen oordelen of de toestand van die junkie deze actie vereiste. Jouw gedachtengang volgend, moeten bvb ook flikken vervolgd worden als ze een schijnbaar stomdronken zatlap in de amigo steken voor een paar uurtjes verplichte rust, en dat deze dan daarna blijkt gestorven te zijn in zijn dronkenroes. Gestikt in zijn snot of kots ofzo.
eh nogal ja. flikken die iemand laten sterven in een cel mogen daarvoor best vervolgd worden. een dokter oproepen is echt niet zo lastig.

Citaat:
Het gaat hier niet over onverschilligheid, of hardvochtigheid, maar over een gevoel van onmacht, en onwetendheid, wat betreft die mensen hun werkelijke toestand.
wel, deze had in ieder geval genoeg wetenheid om te oordelen dat die vrouw misschien best naar het ziekenhuis zou gebracht worden.
alleen koos hij de kant voor haar begeleiders die van plan waren haar ergens gewoon in de struiken te leggen en het hazepad te kiezen.

Citaat:
Koorddansers zijn het, die junkies, die op elk moment naar beneden kunnen stuiken, en te pletter vallen. Je kan, je m�*g de bevolking niet vragen , of erger, verplichten, ze onder hun hoede te nemen. Ze hebben zélf gekozen voor hun levenswijze. Een overdosis is één der bijkomende risico's.
ik denk dat je langs geen kanten kunt aanvoelen hoe het voelt om verslaafd te zijn.
niemand kiest op een bepaald moment: en nu ga ik eens verslaafd worden se.
je kan hen domheid verwijten omdat ze er ooit aan begonnen zijn, ja. want dat is wel een heel domme keuze.
maar je moet je ook nog machtig genoeg voelen om de cirkel van verslaving te doorbreken. een verslaving zuigt al dat machtsgevoel uit je lijf.
als je dan nog eens in handen bent van een huisarts die je propvol verdovende middelen steekt die ook ontzettend verslavend zijn, dan ben je een vogel voor de kat.
Oud 8 oktober 2009, 09:16   #71
vervreemdebelg
Partijlid

vervreemdebelg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hebben taxis in Belgie geen contact met hun centrale over an 2-way radio dan?
Dan moet hij er niemand bijhalen. Kan ie gewoon vertellen aan zijn controller dat ie een half dode onder een boom achtergelaten heeft omdat de medepassagiers er uitzagen alsof ze trouble zouden zijn had hij anders geact.

En dan is het aan de centrale om te beslissen of al dan niet iemand verwittigd moet worden die bevoegd is om te beslissen wat met die halfdode gedaan moet worden.

En als zijn controller dan nie belangrijk genoeg vind om serious te nemen valt in ieder geval de schuld niet op de chauffeur zelf.
Oud 8 oktober 2009, 09:20   #72
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opgepast als je je naam en beroep geeft ! Mogelijk word je opgeroepen als getuige, en dan begin je pas met tijd verspillen. Als je dan toch je wil moeien met andermans zaken, geef een anoniem telefoontje. Stop in het volgende café, of aan een telefoonkot en bel van daar.
als je net die mensen vervoerd hebt zul je sowieso opgeroepen worden als getuige. je was immers zopas getuige van een misdaad.
of moeten mensen die andere mensen voor dood achterlaten daar niet voor vervolgd worden misschien?

misschien best eens je foto posten hier. als iemand jou voor dood wil achterlaten dan weten we tenminste dat we niet hoeven ingrijpen omdat je vindt dat dat nogal bemoeizuchtig zou zijn.
Oud 8 oktober 2009, 09:21   #73
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Taxichauffeur mede-veroordeeld voor dood van junkie in Gent omdat ... hij hem net voor zijn dood vervoerd heeft....

Vijftig uren werkstraf.

Alsof hij al geen overuren genoeg klopt met allerlei zatlappen en junkies.

Als ze me mede-verantwoordelijk hadden gesteld voor alle probleemgevallen die ik ooit vervoerd heb als taxichauffeur, dat zat ik nu wel levenslang...
het enige dat je die taxichauffeur kan verwijten is dat hij niet rechtstreeks naar het vilbeluik gereden is om het stuk afval dat hij vervoerde daar te dumpen.

het pamperen van verslaafden door een meute gesubsidieerde linkse sociale beroepen heeft het probleem alleen maar verergerd en geeft verslaafden bovendien het gevoel dat ze erg belangrijk zijn.
ze krijgen aandacht omwille van hun verslaving.
velen kicken daar op.
denk je dat ze dat willen opgeven?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 12:19   #74
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
het enige dat je die taxichauffeur kan verwijten is dat hij niet rechtstreeks naar het vilbeluik gereden is om het stuk afval dat hij vervoerde daar te dumpen.

het pamperen van verslaafden door een meute gesubsidieerde linkse sociale beroepen heeft het probleem alleen maar verergerd en geeft verslaafden bovendien het gevoel dat ze erg belangrijk zijn.
velen kicken daar op.
Hetzelfde geldt voor dikke mensen. Zij kosten meer aan ziekenzorg, zijn zelden productief, en vormen een actieve hinder voor anderen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 13:08   #75
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel dronkaards en gedrogeerden ziet men dagelijks niet door de steden strompelen, dat je zeggen zou, die houd het niet lang meer uit, en die dan nog j�*ren zo rondlopen.
Het gaat hier niet over onverschilligheid, of hardvochtigheid, maar over een gevoel van onmacht, en onwetendheid, wat betreft die mensen hun werkelijke toestand. Koorddansers zijn het, die junkies, die op elk moment naar beneden kunnen stuiken, en te pletter vallen. Je kan, je m�*g de bevolking niet vragen , of erger, verplichten, ze onder hun hoede te nemen. Ze hebben zélf gekozen voor hun levenswijze. Een overdosis is één der bijkomende risico's.
Ik geloof niet dat die rechters daar in Gent echt zitten te wachten om een taksii-sjoffeur in die omstandigheden te kunnen veroordelen.

Er zullen - zo geloof ik toch - wel elementen geweest zijn die maken dat die taksi-sjoffeur wel van iets meer wist.

Kijk trouwens de wettekst eens na, ik heb hem geknipt en geplakt in deze draad een paar dagen geleden - daar staat de hipotese als ge het zelf niet persoonlijk gezien hebt welke het gevaar is, en men komt het je vertellen maar 'het is niet zo geloofwaardig', dat ge dan ook niet strafbaar zijt.

Want het is wel overduidelijk dat een taksi-sjoffeur niet moet bellen voor iedere zatlap die in zijn auto in slaap valt ... en taksi-sjoffeurs zijn geen para-medisji ... maar toch: het zijn gewone mensen die in gewone omstandigheden de gewone wet ook moeten respekteren ....

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 13:29   #76
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Hetzelfde geldt voor dikke mensen. Zij kosten meer aan ziekenzorg, zijn zelden productief, en vormen een actieve hinder voor anderen.
leuke avatar.
een bastaard, net als jij.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 15:14   #77
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
als je net die mensen vervoerd hebt zul je sowieso opgeroepen worden als getuige. je was immers zopas getuige van een misdaad.
of moeten mensen die andere mensen voor dood achterlaten daar niet voor vervolgd worden misschien?

misschien best eens je foto posten hier. als iemand jou voor dood wil achterlaten dan weten we tenminste dat we niet hoeven ingrijpen omdat je vindt dat dat nogal bemoeizuchtig zou zijn.
Da's een goei ! Awel, ik trek heel hard op mijn avatar. Die puntoren en die groen kleur weg, en dat ben ik.
Oud 8 oktober 2009, 15:19   #78
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht

velen kicken daar op.
Ik keek eens naar een documentaire over heroïne verslaafden in Kaboul ( Afganistan ). de reporters wilden wat kleingeld geven aan een erbarmelijk uitziende junkie die kwam schooien, en de Afganen hielden hen tegen. " Je moet ze geen geld geven " vertelden ze " Ze zijn al dood, enkel hun lichaam leeft nog een beetje. Als je geld wil uitdelen, geef dat aan hun vrouwen en kinderen, die er alleen voorstaan ".
Oud 9 oktober 2009, 09:36   #79
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En gij kunt u geen situasie inbeelden waarbij je toch iets meer zou doen dan de klant uit je taksi laten vallen, zelfs niet de 100 bellen ...??

.
Jawel ik heb eens ene ouwe zatte zak in extremis bij zijn voeten tegengehouden toen hij ter hoogte van Ter Plaete ( Kinepolis) in de reien viel
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 10:52   #80
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geloof niet dat die rechters daar in Gent echt zitten te wachten om een taksii-sjoffeur in die omstandigheden te kunnen veroordelen.
Nicole de Wilde, zittende krom-rechtster, die heeft een enorme aversie tegen taxichauffeurs..
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be