![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu, hebben ze er al eens aan gedacht wat gaan ze dan doen als al die tijgers in dit geval tot de laatste zijn uitgemoord - hoe gaan die menskens dan hun geld verdienen? Dan kunnen ze aan de volgende diersoort beginnen, en wanneer die is uitgeroeid aan nog een andere enz. Kortom het enige wat je daarmee bereikt is dat de dieren uitgeroeid worden en dat enkelen daar destijds tijdelijk wat geld mee verdient hebben. Dit is dus gewoon geen oplossing. Het is louter een tijdelijk lapmiddel voor een veel dieper fundamenteel probleem en het prijskaartje dat eraan vast hangt is dat er een diersoort van de aardbodem verdwijnt - voorgoed. De keuze tussen "menselijk welbehagen" en die dieren is hier dus gemakkelijk en is dan ook snel gemaakt. Door vooruitstrevende politiek kan men al veel problemen voorkomen. Zoals reeds aangehaald de bevolkingsgroei. Een beperking tot 2 kinderen zou al immens veel miserie voorkomen en vermijden dan men andere later nog veel meer controversiële maatregelen dient te nemen. http://www.hln.be/hln/nl/2/Kanaal-Re...osysteem.dhtml Van uitroeien van de mensen is overigens absoluut geen sprake. Het volstaat enkele reservaten te creëren waarin men de dieren hun vrije loop laat en die no go zones zijn voor de mens en dan dient men enkel nog de stroperij aan te pakken. Laatst gewijzigd door Blue Sky : 29 oktober 2009 om 19:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We hebben de roofvogels hun habitat niet terug gegeven, maar een nieuw habitat bezorgd. We hebben de vos zijn habitat niet terug gegeven, aanvaarden gewoon dat hij nu onder ons leeft. Goed voor de reuzenpanda liggen de zaken ietsjes anders, die heeft wel zijn bamboe nodig, maar wij hebben diezelfde bamboe nodig om te verhinderen dat onze Chineskes verdrinken. De witte tijger hebben we niet nodig binnen ons leefmilieu, maar we hebben de bossen waar hij in woont nodig en daarvoor hebben we weer andere dierensoorten nodig, waarvan de witte tijger het aantal regelt volgens begroeiing in die bossen. Trouwens je doet on hiermee terug op een ander punt belanden, de overbevolking van de aarde door mensen. Die hun aantal is door ons ingrijpen met bijna 200% gestegen op slechts 60 jaar tijd. Tegenover 200 jaar geleden is de wereldbevolking trouwens met 650% gestegen. van 1 miljard in 1800 naar 6,5 miljard in 2000. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het over habitat, ttz, land en zo. Gij zou willen zeggen aan boeren en zo ginder, van hun boelke te pakken en hun velden achter te laten, want ge hebt die velden nodig om uw olifanten over laten te lopen. Ge wilt aan een deel van de Chinezen zeggen dat ze hun landbouw maar moeten opgeven, en terug een halve bol rijst per dag eten, om genoeg bamboe bossen terug aan te planten zodat die vetzakken van reuzenpanda's weer plek zouden hebben. Citaat:
Ofwel zouden we gewoon, zoals je zegt, een paar reservaten behouden (om documentaires voor national geographic kunnen blijven te maken), en wat daar leeft heeft chance, en al de rest kan de pot op: maw, een lijstje van dieren waarvan we hun voortbestaan voorlopig willen behouden, en daar stopt het dan ook. Maw, 99.9% van de flora en fauna trekt zijn plan met de mens en overleeft, of niet, naargelang, en 0.1%, namelijk die flora en fauna die overeen komt met de habitat van die enkele reserves, daar stoppen we veel middelen in om die trachten te behouden voor nog een paar honderd jaar of zo. Zoals ik reeds gezegd heb, ik denk dat alle redelijk grote zoogdieren zullen uitsterven, tenzij de mensheid eerder het bijltje erbij legt, en dit bijna gegarandeerd in het komende millennium (en ik denk veel rapper). Misschien gaan we nog zoiets als 20% van de bestaande habitats over laten, wat dan a priori ook zou moeten betekenen dat 80% van de soorten zal moeten uitsterven. Ik denk dat daar op wat langere termijn weinig aan te doen is, als we het gros van de planeet voor ons willen gebruiken. Kijk naar Europa: er blijft hier niet veel habitat meer over, en in vergelijking met, zeg maar, 200 000 jaar geleden of zo, lopen hier veel minder soorten rond dan toen. De holenbeer is verdwenen, de leeuw is verdwenen (jaja er waren er hier). Maar is dat zo een ramp ? Wel, 't zal hetzelfde vergaan met de nog "wilde" delen van de planeet. Waar ooit tropenwouden waren, zullen er het toekomstige equivalent van huisjes en tuintjes komen, en voedsel produktie eenheden (die niet noodzakelijk meer met "grond" te maken hebben, maar wel oppervlakte zullen gebruiken vanwege het nodige zonlicht, tenzij we ze op kernfusie of zo kunnen laten bollen in wolkenkrabbers). We zitten nu in een transitie fase, maar het zou teveel "vooruitgang" kosten om die volgens mij onafwentelbare verandering trachten uit te stellen met 100 of 200 jaar of zo, en dat zou teveel menselijk leed veroorzaken. Vandaar dat men goed moet nadenken over het nut van dat soort dingen, en de eventuele kostprijs. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als de welvaart zo snel niet vooruitgaat, dan gaat de bevolking harder toenemen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Kortom je bereikt net detzelfde situatie als de mijne, het enige verschil is de timing en het feit dat er in mijn situatie nog dieren zullen zijn en in uw situatie niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Eén van die reden is zelfs dat ze die grond nodige hadden om energie te kunnen winnen om hun bedrijven te kunnen laten werken, om goedkope goederen voor Europa en Amerika te kunnen maken. Citaat:
Citaat:
Door de habitat van andere dieren te vernielen, vernielt de mens ook zijn eigen habitat en verminderen de mens zijn overlevingskansen met grote schrede Citaat:
Steeds meer gebieden worden onbewoonbaar voor de mens en steeds meer dieren beginnen hun plaats op te eisen en dit met dodelijk geweld tegenover de mens. De mens zal de keuze moeten maken of zijn gedrag aanpassen en enkel ( lees zo'n 50% van de huidige bevolking) elementen van zijn soort opgeven en zijn vernielzucht en hebzucht en luxe inkrimpen, of binnen enkele jaren door de natuur worden gedwongen om dit te doen. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de wereld om zeep gaat, maar iedereen heeft zijn vrije keuze gehad, dan vind ik dat niet erg. Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid opgenomen, en als men domme keuzen gemaakt heeft, wel, dan heeft men enkel zichzelf een verwijt te maken. Als men mensen gaat dwingen zus of geen te doen, dan is degene die de dwingeland uithangt, verantwoordelijk voor wat er gebeurt - en meestal gaat dat niet beter zijn. Als een miljard mensen omkomen van honger omdat ze dingen hebben gedaan die hen niet van eten hebben voorzien, dan vind ik dat natuurlijk wel een beetje jammer, maar daar blijft het bij. Maar als ik een miljard mensen moet uithongeren, ttz hen verbieden van trachten wat aan eten te komen, dan vind ik dat ik een heel zware verantwoordelijkheid heb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hele bossen worden gerooid enkel en alleen om jou benzine en ander petrochemische producten te kunnen produceren. Hele bossen worden gerooid om jou luxe voedsel op tafel te kunnen geven. hele habitats worden verniel om jou luxe goederen te kunnen produceren en te kunnen transporteren. Hele bevolkingsgroepen worden gedwongen om te verhuizen, zich aan te passen, uitgebuit, en zelfs vermoord om jou je luxe leven te kunnen geven. Citaat:
Zelfs de mensen in deze westerse maatschappij die het anders willen doen en die op een andere manier willen leven worden gehinderd dit te doen en gedwongen om te leven volgens de normen van deze dwingelanden. Citaat:
Voor 1 tros bananen die op jou tafel komt te liggen en waarvan je misschien 1/4 in de vuilbak werpt omdat ze overrijp zijn geworden, zijn er in het land van oorsprong 10 trossen weg gehaald en als voedsel ontnomen aan de plaatselijke bevolking. Tegelijk zijn daarvoor hectaren grond van oerwoud en leefgebied van jagende volkeren omgetoverd naar bananen boomgaarden waar men elk dier verjaagd en zinloos dood en waarin men jagende volkeren dwingt te werken tegen zeer lage lonen en verhinderd om zelf te eten en leven van de vruchten dat deze gronden voort brengen. Daarnaast verandert visrijke rivieren vol met een uitgebreide fauna en flora in vervuilde havens van beton, om deze bananen te kunnen transporteren naar de leefgebieden van de westerling. Hierdoor ontneemt men dus opnieuw een andere bevolkingsgroep zijn voedselbronnen en dwingt men deze groep mensen zich aan te passen en in te zetten voor de luxe van de westerling. En daar houdt het niet bij op. De westerling produceert zelf ook nog eens een hoop goederen in overschot, welke hij daarna dumpt in deze landen en gebruikt daarnaast deze landen dan ook nog eens om zijn afgedankte goederen kwijt te geraken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om nu hetzelfde gaan te doen voor het overleven van wat beesten, daar zit het verschil hem. Natuurlijk, ergens heb ik geen recht van spreken, want als er duizenden mensen vermoord worden om mij een banaan laten te eten, dan kan men stellen dat anderen een even groot welbehagen stellen in het overleven van de witte tijger, als ik bekom door het eten van een banaan, en dan kunnen zij stellen dat zij evenveel recht hebben om duizenden mensen te laten sterven om die witte tijger te laten overleven. Da's waarschijnlijk wel juist, ja. Ik verkies van duizenden doden te maken om een banaan te eten, eerlijk gezegd, maar het is niet aan mij om anderen andere keuzen te laten maken, en dus duizenden doden te veroorzaken om een witte tijger doen te overleven. Citaat:
Citaat:
Ik zou denken dat als ik bananen koop, ik de economie steun waar die bananen vandaan komen. Niet dat dat de reden is waarom ik die koop, natuurlijk. Maar vind jij dat als Amerikanen of Russen champagne kopen, dat ze de arme franse chateaus omzeep helpen en de Fransen uitbuiten ?? Nog eens, voor alle duidelijkheid, voor men mij als de volgende Goebbels gaat zien, dit is allemaal hypothetisch, want ik denk dus echt niet dat onze westerse consumptie "miljoenen doden veroorzaakt", in tegendeel. Wat ik hier geschreven heb is gewoon een gedanken experiment. Laatst gewijzigd door patrickve : 30 oktober 2009 om 09:13. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In tegenstelling tot wat jij denkt, worden er weldegelijke miljarden mensen gedwongen te werken en in ellende te leven in dienst van jou luxe en welbehagen. En nee het gaat zelfs niet enkel over een paar Afrikaanse burgers, maar zelfs over Belgen. En ja door Champagne je kopen en te verbruiken buiten de Amerikanen en rijke Russen andere uit, want de plaats die nodig is om hun champagne te kweken, in plaats van voedsel voor de plaatselijke Franse bevolking, moet door deze bevolking ergens anders gezocht worden. Die Franse bevolking is echter ook niet arm, maar verdient liever veel geld aan de champagne dan eigen voedsel te kweken, dat ze goedkoper kunnen laten roven in arme streken. En onze consumptie maatschappij heeft er voor gezorgd, dat er een tijdelijke opflakkering is geweest onder het bevolkingsaantal en dat deze blijft stijgen, door de valse hulp die we bieden aan arme streken. Maar tegelijk veroorzaakt deze hulp ellende onder de arme bevolking, want we geven hen eten en medicijnen om hun eerste levensjaren door te komen, maar eisen daarna dat ze als slaven werken om onze luxe te kunnen veiligstellen. En ik overdrijf niet. Direct is het koloniale tijdperk voorbij, maar we hebben het vervangen door een uitbuitingsysteem via multi-nationals, die de goederen daar gaan halen tegen de voorwaarden die wij stellen en aan de prijzen die wij opleggen. En wie niet wil meewerken, word gewoon vervangen door iemand anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar daarnaast is men vergeten dat er ook grenzen zijn voor de milieufanaten. De problemen van het milieu zijn liggen inderdaad ook veel ingewikkelder dan vele milieuverenigingen en politici willen horen en toegeven. Het gaat inderdaad niet enkel over de uitstoot van natuurlijk opgesloten CO², het gaat over veel meer en in de eerste plaats zelfs over het verstenen van onze aardbodem. De mens moet zelfs geen luxe inleveren om milieuvriendelijk te leven. Beter zelfs, de mens kan nog aan luxe winnen met milieuvriendelijk te leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Europees Commissaris
|
![]() Nee, maar misschien zal de aarde de mens wel eens kapot maken.
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven. "The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor Laatst gewijzigd door rikbe : 31 oktober 2009 om 12:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#76 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mooi voorbeeld daarvan uit de actualiteit; http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...ale-plat.dhtml Citaat:
Laatst gewijzigd door Blue Sky : 4 november 2009 om 16:25. |
||
![]() |
![]() |