![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Moet de doostraf pijnloos uitgevoerd worden? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
22 | 57,89% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
10 | 26,32% |
ja met enkele uitzonderingen |
![]() ![]() ![]() |
6 | 15,79% |
neen met enkele uitzonderingen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Precies! Dat lijkt me toch niet zo ingewikkeld...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben tegen de doodstraf maar ik ben voor de eleminatie van onverbeterlijke psycho- of sociopaten ter bescherming van de maatschappij.
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() Nee, zo zit dat niet ineen. Als wij onze producten zelf maken, hebben wij hier veel minder werklozen. In de landen waar men die producten vandaag voor een hongerloon vervaardigt, gaan de fabrieken toe, en trekken de mensen terug het platteland op, om te leven van de landbouw, visvangst enz enz. Veel beter zowel voor ons als voor hun.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ALs het voor die mensen zoveel beter is te leven van landbouw en visvangst, waarom doen ze het dan niet?
![]() |
![]() |
#67 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() en grondstoffen zijn geen producten en worden meestal ontgonnen in bepaalde gebieden in de wereld, vooral afrika dan de producten zelf maken, heel wat mensen zullen hun neus ophalen om dit werk te doen ook al zouden ze een normaal loon van hier geven maar wat ik wilde duidelijk maken is dat ons beschaafd leven van hier ook gevolgen heeft voor anderen mensen in de wereld in negatieve zin |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Wij maken hier afgewerkte producten en exporteren deze duur naar het buitenland, we hebben dus nood aan goedkope half fabrikaten en deze halen we in lage loon landen zoals oost europa en china en india. Maar china en india kennen een serieuse economische groei en van een stadsvlucht is daar helemaal niks te merken, sterker nog, de mensen daar trekken nog sneller naar de stad toe omdat hier veel meer werk is en langzaam maar zeker stijgt ook de welvaart daar Er zullen misschien wel landen zijn die een stadsvlucht kennen maar de landbouw is helemaal geen verbetering, in vele arme landen heb je groot grondbezitters die de arme boeren uitbuiten en voor bijna slavenarbeid laten werken. Dus dit is niet veel beter voor hun. ook heel wat voedsel producten willen wij zo goedkoop mogelijk hebben, van koffie tot chocolade, door onze grote vraag van allerlei grondstoffen en voedingsproducten en andere producten worden dagelijks ik weet niet hoeveel kostbaar natuurgebied vernietigd, worden dieren en planten met uitsterven bedreigd al dan niet voor hun ivoor of vacht of andere zaken dan de visvangst, die is al decennia lang niet meer rendabel door overbevissing en vervuiling van rivieren en oceanen en ook hier willen wij toch nog betaalbare goedkope vis op ons bord. conclusie onze volle frigo, onze PC, TV of kortom alles in ons huis kan enkel betaalbaar zijn door het lijden van miljoenen, dit ontkennen is gewoon beschamend. en wij noemen ons beschaafd , wat een hypocriete houding vind ik dit. en de doodstraf vinden wij niet kunnen althans een grote meerderheid hier. dus deze mensen vind ik zelf de grootste barbaren die er zijn, om hun leven mogelijk te maken moeten mensen lijden en leven in erbarmelijk omstandigheden en voor hun idiote idealogie om moordenaars en verkrachters een menselijk leven te geven en meer dan 1 herkansing zijn zij ook nog eens indirect verantwoordelijk voor de dood en lijden van de slachtoffers die deze criminelen maken na hun vervroegde vrijlating of als ze door goed gedrag even vrij mogen komen dus stop toch dat gezaag over de morele rechtvaardigheid van de doodstraf want de doodstraf uitvoeren bij moordenaars en verkrachters is moreel gerechtvaardigd op alle gebied en ik kan me moeilijk inbeelden dat in belgië veel onschuldige veroordeeld worden, ik denk dat het meer andersom is tegenwoordig dat er veel schuldige niet veroordeeld worden en als ze al veroordeeld worden dan is hun straf minimaal of lachwekkend laag ten opzichte van het misdrijf dat ze begaan hebben met zo'n justitie als in belgie geef je gewoon het signaal naar de samenleving toe van straffeloosheid, criminaliteit loont en zo meer dus keiharde aanpak criminaliteit van moordenaars en verkrachters tot vandalisme en fraudeurs al mag een vandalist en fraudeur wel rekenenen op een herkansing een moordenaar en verkrachter verspelen dit recht in mijn ogen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Precies of u zou geen schoenen meer dragen mochten ze aan een eerlijke prijs verkocht worden, ipv door kinderarbeid gemaakt met woekerwinsten voor multinationals. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 2 november 2009 om 09:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al dit gezever over schoenen heeft maar weinig uitstaans met het onderwerp van deze draad: "Moet de doodstraf pijnloos uitgevoerd worden?"
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat de producten duurder zijn als ze hier gemaakt worden heb je natuurlijk gelijk, maar als iedereen werk heeft, draait de economie beter als nu en kunnen we ons dat betalen. Ik wil de import-export natuurlijk niet volledig afschaffen, maar zowat �*lles importeren, zoals vandaag, hetgeen tot gevolg heeft dat alle fabrieken en bedrijven hier de één na de ander sluiten, met als gevolg een steeds hoger aantal werklozen, is een zeer slecht plan, dat enkel op korte termijn interessant is, en dan nog vooral voor de multinationals. Want binnenkort, als iedereen hier op de dop zit, zullen zelfs die goedkope spullen geen klanten meer vinden ...En dan kunnen die ginder in de goedkope landen hun producten houden...Dan gaan hun fabrieken toe, en dan zullen ze wel moeten terugkeren naar hun dorpjes, om aan landbouw en visvangst te doen. Laatst zag ik trouwens zo een massale exode richting platteland op TV. Dat was bezig in China, de arbeiders vonden geen werk meer, ze keerden terug naar hunne boerenbuiten...Probleem zal nu zijn dat ze mischien vergeten zijn HOE men het land bewerkt ! Bij ons stelt zich ongeveer hetzelfde probleem : alle fabrieken en bedrijven gaan toe, de jonge mensen worden dus niet meer door de ouderen opgeleid om zekere jobs te doen, en die kennis dreigt voorgoed verloren te gaan... Goed bezig , mannen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jouw schoenen laten mij totaal onverschillig. Maar kom niet lullen over naastenliefde en menselijkheid, over beschaving enz enz, als je schoenen draagt die vervaardigt werden door ondervoede kindslaafjes in armoelanden. Want dat is ZEER hypocriet. Laatst gewijzigd door Lastverkoper : 2 november 2009 om 10:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het vraagstuk van de doodstraf is eigenlijk wat complexer dan een simpele ja of nee, en het vraagstuk van de foltering ook.
Enerzijds kan men natuurlijk stellen dat een "beschaafde samenleving" geen mensen expliciet van hun leven mag beroven of hen moedwillig fysiek pijn doen. Maar daar tegenover staat dat er dat de zwaarste straf die dan overblijft, namelijk levenslange opsluiting, misschien niet voldoende kan geacht worden voor sommige abominabele misdaden. Het prototype misdadiger die bijvoorbeeld tientallen jaren lang kinderen heeft ontvoerd, heeft gemarteld en verkracht, om ze in abominabele omstandigheden te vermoorden - als dat geen totale schizofreen is, maar als het blijkt dat het een door en door rotzak is, vindt men echt dat die gewoon in een cel opsluiten voor de rest van zijn leven een voldoende straf is voor al het leed dat hij welwetend heeft veroorzaakt ? Er zijn zo van die misdaden waarvan men toch kan stellen dat de straf wat erger mag zijn. Aan de andere kant is er een sterk argument tegen de doodstraf, en dat is de irreversibiliteit ervan. Gerechtelijke dwalingen bestaan nu eenmaal, en zijn nu eenmaal onvermijdelijk bij een efficiente rechtspraak. Er is altijd een kleine kans dat de gerechtelijke machine zich vergist, en soms komen er, 10 jaar of zo later, nieuwe elementen ter beschikking die de onschuld aangeven of tenminste een "redelijke twijfel over de schuld" van een veroordeelde. Ik vind dat persoonlijk het sterkste argument tegen de doodstraf. Niet-dodelijke foltering, als "straf", en niet als "manier om doen te praten", kan eventueel overwogen worden. Het zou een manier zijn om zwaardere straffen toe te laten dan "levenslange opsluiting", namelijk "levenslange opsluiting met een zekere dosis fysieke pijn". Alleen komt het wel nogal barbaars over, maar men dient de barbarie van de samenleving af te wegen tegenover de barbarie van de begane misdaad. Er zijn natuurlijk wel de rechten van de mens, maar men zou kunnen stellen dat sommige misdaden het toelaten om iemand zijn "mensenrechten" te onttrekken. Vanaf een zekere vorm van barbarie van de begane misdaad kan men stellen dat de persoon die ze bewust heeft begaan, ontzet wordt uit zijn mensenrechten bijvoorbeeld. Maar tenslotte is er een argument tegen al dat soort dingen: in welke mate kan men vertrouwen hebben in de staat en in het gerecht ? In welke mate gaan die dingen niet misbruikt worden door een of andere politicus, of ideologische beweging die zijn invloed kan laten gelden in de staat ? In welke mate moet men de macht van de staat en van het gerecht om dingen te doen niet fundamenteel aan banden leggen ? Is de afschrikking van doodstraf of van foltering die kan misbruikt worden om politieke tegenstanders de mond te snoeren niet een goeie reden om zoiets in principe niet toe te laten ? Hoewel ik gevoelig ben aan de eerdere argumenten van het zwaar kunnen straffen van abominabele misdadigers, heb ik teveel schrik van de slechte werking van staat en gerecht om ze zulk een verschrikkelijk middel in hun handen te geven. Want misschien gaan op een goeie dag mijn ideeen beschouwd worden als een abominabele misdaad, en ga ik daarvoor gefolterd worden en gedood. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heeft een ordinaire maar doortastende dief, bijvoorbeeld veroordeeld tot drie jaar gevang, recht op veiligheid in zijn sel en in de rest van zijn gevangenis?
En heeft de sipier die die veroordeeld bewaakt, recht op veiligheid ? Indien de polies daar in Leuven nog beter had kunnen mikken, en met wat sjanse in de gast zijn benen had kunnen schieten, dan was die niet dood geweest. Maar niet dood, betekent wel dat hij nog altijd even gevaarlijk zal zijn. Dus: elke medegevangene die onze supergevaarlijke als selgenoot kan krijgen, of tegen kan komen in een gang, op een werkplaats, in de bib .... kan slachtoffer worden van een nieuwe dramatische agressie-aanval; en 't zelfde natuurlijjk voor de sipiers. en zelfs 't zelfde voor de flikken die bij een volgende gijzeling weer de boel moeten komen oplossen; en 't zelfde voor de hele gemeenschap, mocht hij eens kunnen ontsnappen. Ik heb nog weinig argumenten gehoord of gelezen, die mij van mijn gedacht doen veranderen. Namelijk: heel uitzonderlijk moet de doodstraf mogelijk zijn.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar voor mij is het duidelijk. Folteren is gewoon tever gaan. Het brengt niks bij tot een strafmaat, net zoals de doodstraf niet afschrikwekkend werkt- zie maar naar de criminilateitscijfers van landen waar zowel foltering als doodstraf mogelijk zijn. Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw hypocrisie door iemand anders. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() exactly
Laatst gewijzigd door born2bewild : 2 november 2009 om 12:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar wat jij eigenlijk wil is hier een nog hogere levensstandaard en de derde wereldlanden in het steentijdperk houden.
![]() |