Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 december 2009, 10:04   #61
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Doe maar.
Ik zal beginnen met het overhobbelige fietspad.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 10:18   #62
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Gisteren een gepensioneerde in glimmend lycra pakje met zijn koersfiets op de openbare weg zien trappen terwijl er net langs hem een fietspad ligt.

UIteraard is dit een uitzondering.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 10:57   #63
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Gisteren een gepensioneerde in glimmend lycra pakje met zijn koersfiets op de openbare weg zien trappen terwijl er net langs hem een fietspad ligt.

UIteraard is dit een uitzondering.
Ik heb inderdaad geen glimmend lycra-pakje. En ook geen echte koersfiets.

Laatst gewijzigd door eno2 : 5 december 2009 om 10:57.
Oud 5 december 2009, 12:38   #64
vervreemdebelg
Partijlid

vervreemdebelg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Geen idee, zoveel hang ik nu ook weer niet rond bij de Noorderburen. Laat staan dat ik dan de toestand van het wegdek aan het inspecteren ben.
Heb jij daar al intensief studie naar gedaan soms?
Studie is een groot woord en as for intensief ... wa anders doe je als je rijdt but denken over dingen die je zien onderweg

Gemiddeld een keer per week gaan ik naar de Noorderburen. Mijn dochter heeft ooit leren fietsen op een Noorderbuurs fietspad want er zijn geen fietspaden voor kilometers waar ik woon die ik veilig genoeg achtte om een wobbelige 5-jarige op los te laten.

Van Aardenburg to Ede is het fietspad dus gescheiden van de weg door een grasstrook van gemiddeld 2-3 meter breed. In Ede dorp is er geen grasstrook meer maar het fietspad is makkelijk breed genoeg voor 2 fietsers.
Letterlijk op de grens verandert het.
Het Belgische fietspad heeft gebroken lijnen en een zwaarlijvige zal zijn ellebogen buiten de lijnen hebben. De grasstrook is verdwenen en het verkeer raast voorbij aan 70km per uur op een afstand van minder dan 1 meter van de fietser. Van elkaar gescheiden door verf
Oud 5 december 2009, 12:41   #65
vervreemdebelg
Partijlid

vervreemdebelg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De weg van Sluis-Aardenburg-Eede is schitterend voor fietsers, maar als je dan verder van Eede naar Maldegem fietst heb je de indruk in een ontwikkelingsland te komen.

2
Oud 5 december 2009, 12:44   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toen ik jong was en dat is al een hele tijd geleden was er veel te doen over fietspaden.
Ze gingen ze veiliger maken, breder, van de weg afgeschermd zoals in Nederland dikwijls en zo verder en verder.
Na al die jaren zie ik nog altijd niet veel veranderingen.
Ik denk niet dat ik ze ooit zal zien ook

En wat ik ook nog altijd zie is dat veel fietser "nog altijd" zonder lichten rijden.
Ook daar komt geen verandering in zo te zien.

De prijzen van fietsen heb ik wel zien veranderen. Dat is dan ook het enige.

Laatst gewijzigd door Mambo : 5 december 2009 om 12:45.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 14:31   #67
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er af en toe komen is al meer dan genoeg, om 't een en 't ander direkt te voelen als de grensovergang gepasseerd is.
Inderdaad. Spijtig genoeg is er af en toe langskomen genoeg om vast te stellen dat het fietspad en voetpad op sommige plaatsen gewoon ophoud met te bestaan als je de grens oversteekt van Vlaanderen naar Nederland.
Dan mag ons fietspad nog zo'n slechte kwaliteit hebben, een slecht fietspad is nog altijd beter als helemaal geen fietspad.

Citaat:
Intensieve studie ... toen ik jou de eerste keer zag, dacht ik dat jij een intensieve studie waart.
In tegenstelling tot jou ben ik dan ook razend interessant.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 14:38   #68
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Nederland heeft al snelwegfietspaden, die zonder kruispunten of tegenliggend verkeer grote afstanden overbruggen.

We fietsen ver achter.
Ik ben geïnteresseerd.
Waar?
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 14:43   #69
IronChef
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nochtans merk ik in de grensstreek met Zeeuws-Vlaanderen juist het omgekeerde wat u stelt. In Zeeuws-Vlaanderen liggen er prachtige, degelijke fietspaden. Eens je de grens overgaat, wordt het meestal een ramp. Niet alleen de fietspaden trouwens, maar ook de wegen in het algemeen. De weg van Sluis-Aardenburg-Eede is schitterend voor fietsers, maar als je dan verder van Eede naar Maldegem fietst heb je de indruk in een ontwikkelingsland te komen. Hetzelfde gaat op bij de grensovergangen rond Sas van Gent. Ook daar wordt het aan Belgische kant ellendig.
Er is een reden waarom ik mijn voorbeeldje aanhaalde.

We kunnen gerust eindeloos doorgaan met voorbeeldjes aanhalen, en gesprekken voeren in de trant van:

-In Oppernederheembeek is het leuk fietsen hoor.

*Ja maar, in Zussenzigemholderdebolder trekt het fietspad op niets.

-En dan? in Sint-Maria-ter-Hooiberg zitten er overal putten in het wegdek!

Echter, zonder een degelijke vergelijkende studie door een officieel orgaan zullen we onherroepelijk afdwalen tot een subjectief oordeel.

Je mag nog zoveel verhaaltjes en anekdotes bovenhalen, je stelling dat Nederland betere fietspaden heeft zal je er nooit op een geloofwaardige manier mee kunnen onderbouwen.

Want voor elk goed Nederlands fietspad dat jij persoonlijk al gebruikt hebt, kan men een goed Belgisch fietspad naar voor schuiven.
Voor elk slecht Belgisch fietspad dat jij kent, is er een slecht Nederlands fietspad.

Laatst gewijzigd door IronChef : 5 december 2009 om 14:45.
Oud 5 december 2009, 14:43   #70
Alboreto

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Spijtig genoeg is er af en toe langskomen genoeg om vast te stellen dat het fietspad en voetpad op sommige plaatsen gewoon ophoud met te bestaan als je de grens oversteekt van Vlaanderen naar Nederland.
Dan mag ons fietspad nog zo'n slechte kwaliteit hebben, een slecht fietspad is nog altijd beter als helemaal geen fietspad.
Dat klopt.

Vergeleken met Nederland lopen we inderdaad achter, maar dat is dan ook de absolute mondiale koploper op dat vlak.
We zijn 'slechts' tweede op dat vlak.

Iedereen die al eens met de fiets gaan rijden is in andere landen zal dat kunnen beamen.
Een tijdje geleden in hrvatska fietsen gehuurd.
Na 2 km fietsen langs een prachtige baai liep het fietspad dood op een drukke 2-vaks baan. We zijn dan maar teruggekeerd en hebben een auto gehuurd.
Achteraf, gezien de toestand van de wegen, bleek dat een goede keuze.

PS.
Hoort deze draad niet eerder in 'Mobiliteit & verkeersveiligheid' thuis?
Oud 5 december 2009, 15:15   #71
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Waarom zitten jullie allemaal te klagen over fietspaden ?
5 klikken om het te melden :
http://www.meldpuntfietspaden.be/
Danzullen wezwijgen over voetpaden !!
Deze ookniet overal hetvan dat !!!!
En sommigefietsers doodleuk erover rijden !!
Ikga niet opzij !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 5 december 2009 om 15:16.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 22:51   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent overduidelijk geen fietser. Of althans een die niet de nodige ervaring heeft.

Laat ik u als gepassioneerd fietser maar zeggen: liever geen fietspad, dan een slecht fietspad. Vandaag reed ik o.m. langs de weg Ruddervoorde-Herstberge. Daar ligt een fietspad. Nu ja, er ligt iets wat op een fietspad zou moeten lijken. 't Enige dat van goede kwaliteit is, zijn de afbakeningsstrepen. De rest is ronduit om te huilen. Welnu, in plaats van bij wijze van spreken mijn valse tanden en glazen oog eruit te laten dokkeren, verkoos ik gewoon op de rijbaan te rijden. De tegenstelling is echt treffend: de rijbaan is glad asfalt, het fietspad verzakte betonplaten die in een toestand verkeren om bij te wenen. Dus koos ik resoluut en zonder aarzelen voor de rijbaan. Niet alleen nam het comfort enorm toe, ook de snelheid waarmee ik voortmaken. En de automobilist, hij reed netjes in een boog om me heen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 22:54   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Echter, zonder een degelijke vergelijkende studie door een officieel orgaan zullen we onherroepelijk afdwalen tot een subjectief oordeel.

Je mag nog zoveel verhaaltjes en anekdotes bovenhalen, je stelling dat Nederland betere fietspaden heeft zal je er nooit op een geloofwaardige manier mee kunnen onderbouwen.

Want voor elk goed Nederlands fietspad dat jij persoonlijk al gebruikt hebt, kan men een goed Belgisch fietspad naar voor schuiven.
Voor elk slecht Belgisch fietspad dat jij kent, is er een slecht Nederlands fietspad.
Dat laatste is slechts ingegeven door uw verbeelding, niet door de werkelijkheid.

Nu, de fietserbond heeft onlangs al een vernietigend rapport gepubliceerd over de Vlaamse fietspaden. Daartoe had men uit Nederland een speciale trilfiets laten komen. Daarmee rijd je over fietspaden en er wordt gemeten welk comfort het dek van het fietspad geeft. Welnu, de conclusies waren in Vlaanderen ronduit ontluisterend.

Het staat buiten iedere twijfel dat de Nederlandse fietspaden heel wat beter zijn. In Nederland hoor je de fietserbond niet klagen over de kwaliteit ervan; in Vlaanderen wel.
Oud 5 december 2009, 22:59   #74
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent overduidelijk geen fietser. Of althans een die niet de nodige ervaring heeft.

Laat ik u als gepassioneerd fietser maar zeggen: liever geen fietspad, dan een slecht fietspad. Vandaag reed ik o.m. langs de weg Ruddervoorde-Herstberge. Daar ligt een fietspad. Nu ja, er ligt iets wat op een fietspad zou moeten lijken. 't Enige dat van goede kwaliteit is, zijn de afbakeningsstrepen. De rest is ronduit om te huilen. Welnu, in plaats van bij wijze van spreken mijn valse tanden en glazen oog eruit te laten dokkeren, verkoos ik gewoon op de rijbaan te rijden. De tegenstelling is echt treffend: de rijbaan is glad asfalt, het fietspad verzakte betonplaten die in een toestand verkeren om bij te wenen. Dus koos ik resoluut en zonder aarzelen voor de rijbaan. Niet alleen nam het comfort enorm toe, ook de snelheid waarmee ik voortmaken. En de automobilist, hij reed netjes in een boog om me heen.
Heb dit jaar al meer dan 6000 kilometer gefietst met de koersfiets en vroeger veel op de rijbaan moeten fietsen bij slechte fietspaden. Gelukkig doe ik dat al enkele jaren en ken ik al een beetje de weg in West-Vlaanderen. Ik stippel een route uit op kleine voornamelijk geasfalteerde landbouwwegen, langs vaarten en rivieren en op grote wegen waar geen fietspad ligt. Toch zijn er nog stukken waar het niet anders kan op zo'n betonplaatfietspad te rijden. Ligt die te slecht of zijn er teveel steentjes dan rij ik ook op de rijweg hoor. Vooral met een dunne band van een koersfiets is dat anders fataal voor de band. Er zijn al een beetje verbetering tegenover vier jaar geleden toen ik begon met fietsen maar het gaat traag.

Dus liever in Frankrijk waar er mooie goedlopende wegen zijn zonder fietspad of in Nederland waar er overal goede fietspaden liggen.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 5 december 2009 om 23:01.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 23:04   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Lees eens het volgende rapport, met in het bijzonder bijvoorbeeld blz. 13-14:

http://faber.kuleuven.be/persmap/fie...IETSPADEN3.pdf

Het besluit is ronduit vernietigend: "De resultaten van de meetfiets tonen aan dat het wegdek op heel wat fietspaden van slechte kwaliteit is."

En het rapport van de Fietsersbond uit 2009:

http://www.fietsersbond.be/sites/def...0maart2009.pdf

Ook dat is niet echt positief te noemen als het gaat om een globale beoordeling van de Vlaamse fietspaden.
Oud 5 december 2009, 23:39   #76
IronChef
Minister-President

Standaard

Citaat:
Lees eens het volgende rapport, met in het bijzonder bijvoorbeeld blz. 13-14:

http://faber.kuleuven.be/persmap/fie...IETSPADEN3.pdf

Het besluit is ronduit vernietigend: "De resultaten van de meetfiets tonen aan dat het wegdek op heel wat fietspaden van slechte kwaliteit is."

En het rapport van de Fietsersbond uit 2009:

http://www.fietsersbond.be/sites/def...0maart2009.pdf

Ook dat is niet echt positief te noemen als het gaat om een globale beoordeling van de Vlaamse fietspaden.
Kijk, dat wou ik zien.

Bedankt, ik zal het eens rustig doornemen.
Oud 7 december 2009, 11:11   #77
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik ben geïnteresseerd.
Waar?
Noknow, hoorde op de radio- vermoed op de snelweg waar aldaar dagelijkse filesvan 600km
Oud 7 december 2009, 11:13   #78
eno2
Banneling

Standaard

Er ligt hier in mijn buurt zelfs een stukje Parijs-Roubaix van drie kilometer voor de liefhebbers.

Laatst gewijzigd door eno2 : 7 december 2009 om 11:13.
Oud 7 december 2009, 18:41   #79
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Noknow, hoorde op de radio- vermoed op de snelweg waar aldaar dagelijkse filesvan 600km
ehm ... missen daar niet een paar woorden in die zin?

Ik ga wel af en toe eens fietsen in Nederland, vandaar dat ik het wel interessant vond om die zogenaamde fietssnelweg eens uit te proberen.

Maar ik vermoed dat het een vergissing is.
Oud 28 december 2009, 11:32   #80
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
ehm ... missen daar niet een paar woorden in die zin?

Ik ga wel af en toe eens fietsen in Nederland, vandaar dat ik het wel interessant vond om die zogenaamde fietssnelweg eens uit te proberen.

Maar ik vermoed dat het een vergissing is.
Nee het is geen vergissing maar wel nog in de uitvoeringsfaze. Waar weet ik niet. Informeer eens bij de maréchaussée
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be