Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2009, 21:58   #61
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dit zijn vooroordelen; die ook in het nadeel van mannen spelen.

Je kan je niet inbeelden hoe moeilijk het was voor mijn man om een job te vinden waar hij 4/5 mocht werken en waar men begrip had dat hij op tijd wilde vertrekken om de kinderen op te halen.
Kan best zijn. Ik ken genoeg mannen die 4/5 werken. Ze zijn niet oververtegenwoordigd. Vrouwen maken er het meest gebruik van. Niets op tegen. Maar waarom voelen vrouwen zich dan plots benadeeld tegenover mannen ? Wat maakt het uit wie 4/5 werkt als het koppel levenslang bijeen blijft?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 21:59   #62
corse
Banneling

Standaard

Begrip, tsssssssss.
Eigenbelang, zulke kerels zijn enkel en alleen met zichzelf bezig!
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 22:01   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Juist Artisjok,

Verwacht geen medelijden van een neoliberaal!
Een (neo)liberaal zou juist begrip opbrengen voor de individuele rechten van wie ook, man of vrouw.
Oud 12 november 2009, 22:02   #64
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Neen. Zelfs binnen een huwelijk waar de vrouw over een eigen financiële rekening beschikt wordt kindergeld op verzoek van de vrouw altijd op haar rekening gestort, met of tegen de zin van haar man.
Bij echtscheiding kan de rechter daar anders over beslissen. Maar dit is een andere discussie.
Dan begrijp ik het nog altijd niet.

Jouw stelling :
"Is dat vrouwen eenmaal hun kroost op de wereld gezet nogal door de wet worden beschermd als manlief zich hieraan stoort."
leg je als volgt uit :
Citaat:
Toegegeven. Het was niet zo goed geformuleerd.
Wat ik uiteindelijk bedoel is dat een vrouw, wat haar sociaal-economische positie ook moge zijn (ceo of huisvrouw), steeds een stapje voor zal hebben als ze zinnens is haar partner financieel uit te melken door zich te beroepen op de toekomst van de kinderen. Moederschap wordt ... nog steeds ... stiefmoederlijk behandeld. Denk maar aan uithuiszetting, tijdelijk of definitief.

Waarom gaat het "kindergeld" op simpel verzoek van de moeder, steeds naar de moeder ?
Dan gaat het enkel over het kindergeld die op een bankrekening gestort wordt waar de moeder een volmacht voor heeft.

En dat is dan haar partner financieel uitmelken?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 22:04   #65
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Begrip, tsssssssss.
Eigenbelang, zulke kerels zijn enkel en alleen met zichzelf bezig!
Kom zeg. Het moet toch fijn zijn voor een man met een rijke vrouwelijke ceo getrouwd te zijn en op de kindjes te kunnen passen. Je zou toch voor minder.
Oud 12 november 2009, 22:11   #66
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan best zijn. Ik ken genoeg mannen die 4/5 werken. Ze zijn niet oververtegenwoordigd. Vrouwen maken er het meest gebruik van. Niets op tegen. Maar waarom voelen vrouwen zich dan plots benadeeld tegenover mannen ? Wat maakt het uit wie 4/5 werkt als het koppel levenslang bijeen blijft?
Er is niets op tegen; zolang ze beide er evenveel aanspraak op kunnen maken en in maximale vrijheid kunnen kiezen.
Voelen vrouwen zich dan plots benadeeld?

Het wordt hoog tijd dat mannen in deze ook emanciperen en strijden voor gelijke rechten.

Het is nogal moeilijk te voorspellen of een koppel levenslang samen blijft.
Waarom zouden ze niet beide 4/5 werken?
Oud 13 november 2009, 12:00   #67
corse
Banneling

Standaard

Hier een voorbeeld dat mannen veel slechter evolueren en emanciperen dan vrouwen:

Puriteins, preuts, timide, frustratie, verlegen of schijnzedig:

De noodzaak van kledij is voor de mens in de eerste plaats bescherming tegen de natuurelementen.
Het dragen van kledij geeft de mens de kans zich te verschuilen en te schamen bij het ontdoen ervan.
In onze contreien is voor een groot deel het puriteins gedrag van de mens een product van zijn religie.
Door religie en traditie zijn naakt en seksualiteit al honderden jaren met elkaar verbonden en taboe.
Sommigen vinden dat naakt enkel het individu toegehoord.
Sommigen vinden dat naakt enkel binnen privaat of gezinsbereik kan.
De naakte vrouw is bang voor lichaamskritiek door eventuele lichamelijke onvolmaaktheid, gelukkig is niemand perfect en is schoonheid meestal te vinden in de onvolmaaktheid.
De naakte man is in het bijzijn van meerdere of andere naakte vrouwen bang voor een erectie, gelukkig regelen onze instincten dat anders.
De rem van collectieve naaktheid is veelmeer het schaamtegevoel in het bijzijn van gekende mensen.
Het is een beetje te vergelijken met het niet willen dansen in het bijzijn van anderen, het lichaam niet ritmis te willen bewegen om vrij te zijn, dit uit angst om verkeert te doen en zich te schamen door verlegenheid.

Evolutie:

Uit het extreme puriteinse gedrag ontstond FKK (Freie Kurper Kultur) vrije lichaams cultuur, een vrij denken waarbij naakt en seksualiteit niet met elkaar verbonden zijn en waarbij meer individuele vrijheid zonder frustraties op de voorgrond staat.
De moderne mens die gebruikt maakt van wellness-centers, thermen, thalasso-centers, familie sauna’s en badcultuur leert zijn instincten controleren en kan zich naakt onder zijn soortgenoten begeven.
Naakt vooral in functie van gezondheid, vrijheid, gelijkheid en respect voor het eigen lichaam, niet enkel in functie van seks, kledij, schijnzedigheid of modeverschijnselen.
De mens is naakt geboren en hoeft zich daarvoor niet te schamen, kleding bedekt zijn ware zijn.
Men kan niet vrij zijn en over vrijheid spreken wanneer naakt taboe is.
Waar wellness-centers, thermen, thalasso-centers, familie sauna’s en badcultuur, F.K.K, of naturisten stranden ontstaan kan de mens afstand nemen van zijn puriteinse gedrag en overwint zijn drempelvrees.
Hij kan naakt zwemmen, zonnebaden, zich vrij voelen en hoeft zich niet te schamen voor zijn lichaam.
Naaktheid kan enkel in een omgeving waar wederzijds vertrouwen heerst en geen provocatie wordt vermoed.
Vooral in de vorm van vrijetijdsbesteding en ontspanning kan “naakt zijn” tot stand komen zonder enige verplichtingen.
Het naakt zijn is geen schande, het is eigen en andermans lichaam aanvaarden zoals het is.
De naakte mens zet het vergelijk van strandkledij en andere modeverschijnselen buiten spel.

De evolutie van de textielstranden:

De puriteinse textiel stranden versoepelen en maken plaats voor vrouwen die topless zonnen met de string.
De extreme puriteinse gedachtegang maakt plaats voor tolerantie en wordt doorbroken.

Emancipatie en geen manipulatie:

Het is vooral de man die moet leren dat “niet” het bedekken van het lichaam van de vrouw, maar het bewust leren omspringen en beheersen van zijn eigen instincten en driften de gulden middenweg is, dit voor de vrije emancipatie van vrouw en man, het is de weg.
De man kan en mag de vrouw niet in een boerka dwingen om zijn eigen preutse frustraties op te lossen.
Hier zien we dat seksualiteit zonder preutse frustraties in principe altijd met liefde is verbonden.
Je kan de waarheid niet verwarren met een door religie gemanipuleerde meerderheid op onze planeet.
Als één miljoen mensen in een stommiteit geloven dan is dat nog steeds een stommiteit.
Religie en wereldproblemen, religie is niet het begin maar het einde van alle denken.

Hypocrisie:

Een samenleving waar partnerbedrog welig tiert en naakt taboe is, deze hypocrisie is lachwekkend.
Het is niet eenvoudig om in het bos van extremen de bomen nog te zien staan, het extremisme van partnerclubs, sekssauna’s, hoerententen en andere excessen bekladden de goede naam van de vrije lichaamscultuur.
Bij vele mensen worden enkel bij medische controles van het lichaam frustraties en taboes overwonnen.
Het mooie aan vrijmeningsuiting is dat je altijd weer verrast wordt door de schaamteloosheid van diegenen die haar willen beknotten, het denken mag zich nooit onderwerpen
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 12:19   #68
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
De waarheid is dat vrouwen gewoon veel minder ambitie hebben dan de man. Heel veel vrouwen zullen er na een tijd voor kiezen om thuis te blijven, zogezegd om het huishouden te doen.
... rap, rap wat opkuisen, een waske insteken (de machine doet het werk), vlug wat eten bij elkaar flansen om 's avonds op te warmen in de microgolf en daarna ... shoppen, zonnen (in de zomer) of koffiekletsen met de buurvrouw die uiteraard ook thuis is.
's Avonds wel van pier naar pol lopen (in huis) om manlief te laten denken dat ze nooit gedaan hebben. ... DRUK ... DRUK ... DRUK ...
Hahaha
Veralgemeen je niet een beetje?
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 17:55   #69

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Hahaha
Veralgemeen je niet een beetje?
Ja, als er ene is die me doorheeft dan ben jij het wel ...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 18:07   #70
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch vreselijk dat vrouwen zich zelfs bij de sollicitatie meer zouden moeten uitsloven.

Daarbij. Wordt niet iedereen evenveel betaald voor hetzelfde werk ?

Hoe groot is het probleem van ongelijk loon voor hetzelfde werk eigenlijk ?
Dat weet niemand. Sommige onderzoeken komen uit op een grote kloof, anderen op niet of nauwelijks een kloof. Het is nou eenmaal zo dat vrouwen toch vaker parttime werken, of er een tijd tussenuit gaan, dat vertroebelt de data nogal.
Oud 15 november 2009, 18:47   #71
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het wordt hoog tijd dat mannen in deze ook emanciperen en strijden voor gelijke rechten.
Da's een goei.
Toch vreemd hoe vrouwen bezorgd zijn over de emancipatie van de mannen. Sorry A, maar je klinkt niet geloofwaardig.
Kijk. Wat de werkvloer betreft ben ik voorstander van een beter evenwicht m/v op het niveau van de besluitvorming. Je moet die vrouwen wel vinden, en ze moeten nog willen ook. Als hun prioriteiten anders zijn dan moet dat zeker niet op de kap van de mannen gebeuren. Tijdens lokale verkiezingen kan je nog huisvrouwen zoeken voor kieslijsten, hoe hilarisch dit ook moge klinken. Maar in de privé, waar Sabine de Bethune een verplichte quota aan vrouwen in de raden van bestuur wilt, lukt dat niet.

Wat de tijdsverdeling werk/thuis betreft kan ik enkel zeggen dat vrouwen dan maar een prtner moeten zoeken die meer wilt thuisblijven. Ik vrees echter voor de schaarste.
Oud 15 november 2009, 20:16   #72
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Da's een goei.
Dank je.
Citaat:
Toch vreemd hoe vrouwen bezorgd zijn over de emancipatie van de mannen. Sorry A, maar je klinkt niet geloofwaardig.
Wat is daar vreemd aan?
Citaat:
Kijk. Wat de werkvloer betreft ben ik voorstander van een beter evenwicht m/v op het niveau van de besluitvorming. Je moet die vrouwen wel vinden, en ze moeten nog willen ook. Als hun prioriteiten anders zijn dan moet dat zeker niet op de kap van de mannen gebeuren. Tijdens lokale verkiezingen kan je nog huisvrouwen zoeken voor kieslijsten, hoe hilarisch dit ook moge klinken. Maar in de privé, waar Sabine de Bethune een verplichte quota aan vrouwen in de raden van bestuur wilt, lukt dat niet.

Wat de tijdsverdeling werk/thuis betreft kan ik enkel zeggen dat vrouwen dan maar een prtner moeten zoeken die meer wilt thuisblijven. Ik vrees echter voor de schaarste.
Dat heeft toch niets te maken met mijn stelling.
"Het wordt hoog tijd dat mannen in deze ook emanciperen en strijden voor gelijke rechten."
Ik schreef dit in het kader van 4/5werken; waarbij ik stelde dat beiden die keuze moeten kunnen maken in maximale vrijheid.
Veel vrouwen krijgen op hun werk niet die vrije keuze; mannen nog veel minder.

Maak je geen zorgen om mij. Mijn man werkt graag 4/5; maar het was moeilijk een werkgever te vinden die dit toestaat.
Oud 16 november 2009, 11:15   #73
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zegt dat vrouwen oververtegenwoordigd zijn in knelpuntberoepen. Over welke knelpuntberoepen heb je het dan eigenlijk, of beschouw je oververtegenwoordiging van vrouwen per definitie als knelpunt ? Juist ja, vrouwen zijn oververtegenwoordigd in de zorg, het onderwijs.
Ik zei dat vrouwen oververtegenwoordigd zijn in knelpuntberoepen waar er massa's overuren worden geklopt en er superflexibiliteit wordt gevraagd. Ik had het dan oa over de witte sector. En ik zei het als een reactie op de opmerkingen van verschillende mensen hier dat vrouwen nu eenmaal minder flexibel zijn en geen overuren willen doen. Wat natuurlijk larie is. Dat vrouwen daar oververtegenwoordigd zijn, is wat mij betreft trouwens geen enkel probleem. De onderwaardering van die sector echter wel. Niet verwonderlijk dat het een knelpuntberoep is.

Citaat:
Je reageert nogal naast de kwestie. De vraag is of een vrouw minder wordt betaald dan een man, en dat voor dezelfde prestaties.

Het antwoord is "neen".
Het antwoord is "ja" en dat stond al te lezen in de post die je toevallig weer negeerde. Het loonkloofrapport is duidelijk. Vrouwen worden wel degelijk minder betaald voor dezelfde prestaties. Lees het anders eens. Dan kan je ook lezen waarom mijn andere opmerking niet naast de kwestie is. Iets minder dan de helft van de loonkloof kan dan misschien wel verklaard worden door objectieve factoren, maar die verklaring is nog geen rechtvaardiging.

Citaat:
Het feministisch front probeert een beeld over loonkloof, minder verdienste voor hetzelfde werk, op te hangen. En dit terwijl het uiteindelijk over keuzes gaat, binnen relaties, waar om een of andere reden de vrouw zich het bereidwilligst toont om financiële inkomsten in te leveren ten voordele van de kroost, het gezin, het huishouden ...
Uit dat rapport blijkt nu net dat het niet om keuzes gaat. Meer dan de helft van de loonkloof kan niet verklaard worden op basis van objectieve factoren en daar waar dat wel kan, is dat verre van altijd een gevolg van keuzes. Je schijnt te vergeten dat mensen niet altijd het werk doen dat ze willen en nog veel minder de voorwaarden van dat werk te kiezen hebben. Jonge vrouwen krijgen sommige jobs bijvoorbeeld niet, omdat de werkgever liever een man heeft die niet zwanger kan worden... Of ze moeten zich tevreden stellen met een contract van bepaalde duur, zodat dat niet verlengd hoeft te worden wanneer de werkneemster zwanger is... En ga zo maar door.

Citaat:
Wat is dan uiteindelijk het probleem ? Het probleem is dat feministen niet kunnen leven met de mening van seksegenoten die zich best tevreden voelen met meer tijd voor het gezin, en met minder financiële zekerheid.
Geen enkele vrouw hoeft zich verplicht te voelen levenslang een leven te leiden met een man.
Nee, het probleem is dat mannen zoals jij niet begrijpen waar het om draait: voor veel vrouwen is die keuze helemaal niet zo vrij als jij ze voorstelt. Ik ken alvast geen feministen die er een probleem mee hebben dat vrouwen (of mannen for that matter) ervoor kiezen om minder (of niet) te gaan werken. Maar dat moet het echt wel een keuze zijn. Waarvan je ook alle gevolgen kent... want wat vaak wordt vergeten, is de gevolgen voor oa de pensioenrechten.

Citaat:
De overheid, en zeker geen homo-minister of een VOK-voorzitster, heeft zich niet te bemoeien met hetero-relaties.
Je moet eens stoppen met je afkeer voor homo's overal bij te sleuren, want dat is pas naast de kwestie.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 11:17   #74
maf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bozoboko Bekijk bericht
Ik vraag me af of er nog iemand in mijn zes andere punten geïnteresseerd is?
Ik niet.
maf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2009, 14:27   #75
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Dat weet niemand. Sommige onderzoeken komen uit op een grote kloof, anderen op niet of nauwelijks een kloof. Het is nou eenmaal zo dat vrouwen toch vaker parttime werken, of er een tijd tussenuit gaan, dat vertroebelt de data nogal.
Bovenbuur.

Uw vaststelling is terecht, en ondertussen wel aangetoond. Cijfers liegen niet.

Het gaat om de interpretatie, meer bepaald of je het fenomeen als een probleem ziet of niet.

Een beperkt publiek aan feminsisten voelt zich geroepen er een probleem van te maken.
Het gros van de vrouwen heeft niet bepaald een probleem met hun tijdsverdeling werk/thuis, maar heeft ook geen probleem als enkele feministen op de barricades springen. Ze wachten af, het kan nooit geen kwaad als iemand zoals een vakbond polariseert. Binnen de huiskamer en de slaapkamer wordt er anders geredeneerd. Dat weten de dames oo wel. En je hoeft geen Turk te zijn om in je eer gekrenkt te zijn.

Vrouwen werken meer parttime omdat ze het zelf willen. Er zijn vrouwen die niet eens zouden willen dat hun vent thuis voor de baby zorgt terwijl de vrouw zich buitenshuis uitslooft.

Als ik het debat in de diepte volg dan merk ik een pak frustraties bij zogezegde gelukkige vrouwen binnen een even duurzame relatie.

Zouden vrouwen dan niet beter lesbisch zijn en naar de spermabank crossen ?
Oud 16 november 2009, 14:31   #76
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
Citaat:
Wat is daar vreemd aan?
Dat je met een dubbele tong spreekt. Je spreekt zoals een feministe over emancipatie van de man in het belang van de vrouw.
Oud 16 november 2009, 14:39   #77
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Je moet eens stoppen met je afkeer voor homo's overal bij te sleuren, want dat is pas naast de kwestie.
Terecht opgemerkt. Die bedenking had ik ook al gemaakt. Geaardheid, homo's als minderheid in het bijzonder, heeft inderdaad niets met natuurlijke m/v-relaties te maken waar het product voortspruit uit de relatie.
Punt is wel dat de helft van de bevolking, vrouwelijk in dit geval, zich zou durven beschouwen als een te moeten beschermen groep.
Oud 16 november 2009, 14:52   #78
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het antwoord is "ja" en dat stond al te lezen in de post die je toevallig weer negeerde. Het loonkloofrapport is duidelijk. Vrouwen worden wel degelijk minder betaald voor dezelfde prestaties.
Edina. Je hoeft mij niet te overtuigen met een rapport waar je alles me kan bewijzen. Vertel eens waar vrouwen minder zouden verdienen voor dezelfde prestaties. Met dezelfde prestaties bedoel ik ook hetzelfde rendement. Een mannelijke bouwvakker zal hoogstwaarschijnlijk meer stenen op elkaar metselen dan een vrouwelijke bouwvakker. Maar ik zie niet in waarom een secretaresse minder zou mogen verdienen dan een secretaris.
Oud 16 november 2009, 15:04   #79
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit dat rapport blijkt nu net dat het niet om keuzes gaat. Meer dan de helft van de loonkloof kan niet verklaard worden op basis van objectieve factoren en daar waar dat wel kan, is dat verre van altijd een gevolg van keuzes. Je schijnt te vergeten dat mensen niet altijd het werk doen dat ze willen en nog veel minder de voorwaarden van dat werk te kiezen hebben. Jonge vrouwen krijgen sommige jobs bijvoorbeeld niet, omdat de werkgever liever een man heeft die niet zwanger kan worden... Of ze moeten zich tevreden stellen met een contract van bepaalde duur, zodat dat niet verlengd hoeft te worden wanneer de werkneemster zwanger is... En ga zo maar door.
Het gaat dus wel om objectieve factoren. Mannen worden niet zwanger, en kunnen dus continuer worden ingeschakeld. Sorry Edina.
Oud 16 november 2009, 15:15   #80
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Volgen er ook tips om meer te verdienen als man?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be