Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2009, 14:21   #61
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wie zijn "we"?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 15:49   #62
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(sindsdien hebben ze hun kazak gedraaid, omwille van de subsidies)
Als je mij wil vergelijken met Filip de Winter dan zit je wel kilometers ver, hoor. Maar het naast elkaar plaatsen van wat ik zegde en wat die gasten zegden, toont gewoon aan dat je helemaal niet begrepen hebt wat ik zegde, want het is het tegenovergestelde.

FdW zegt: "foert voor de rechten van de mens"

Ik zegde: "De rechten van de mens zijn door dit gedoe niet in opspraak gebracht, want door dit minaretten verbod wordt op geen enkele manier artikels 14 en 18 van de rechten van de mens geschonden, en zij die het omgekeerde beweren snappen blijkbaar niet wat die artikels wel en niet zeggen"

Ik zeg dus helemaal niet "foert" tegen de rechten van de mens, ik zeg gewoon dat deze hier niet geschonden zijn, maw, dat minarettenverbod is wel degelijk in overeenstemming met de rechten van de mens. En eens dat stadium voorbij, is het dus een democratisch gestemde wet beslist door de Zwitserse samenleving.

Het is enkel voor hen die de rechten van de mens verkeerdelijk interpreteren als "ik mag alles doen wat mijn godsdienst mij voorschrijft, en ik mag overal opzichtige symbolen van mijn godsdienst neerpoten, en dat staat boven de wetten van het land waar ik mij bevind en dat land en die samenleving moet zich dan maar buigen naar wat ik de beste manier vind om verschillende aspekten van mijn godsdienst te beleven, want anders roep ik < discriminatie >" dat dit een probleem is.

Maar, nog eens, de rechten van de mens worden hier niet geschonden. Als je een voorbeeld wil van wat WEL over de schreef gaat, kijk dan naar Turkije.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 16:06   #63
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Of artikel 14 en vooral 18 het recht geven om bij de godsdienst horende gebouwen (qua traditie) te bouwen, daar gaat het om.

Ik denk wel dat die vrijheid bestaat. In mijn democratische visie hebben minderheden veel rechten. Mijn idee van democratie is er niet één van de dictatuur van de meerderheid.
Zodra de wil van de meerderheid niet wordt gevolgd, is er van democratie geen sprake. Er is overigens geen rede om te spreken van een dictatuur van de meerderheid. In een democratie is die meerderheid dan ook voortdurend anders samengesteld.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 16:06   #64
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen (een zeker Vlaanderen dan toch!) wenst wel de dictatuur van de meerderheid.
Wie dan?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 2 december 2009, 16:33   #65
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Zodra de wil van de meerderheid niet wordt gevolgd, is er van democratie geen sprake. Er is overigens geen rede om te spreken van een dictatuur van de meerderheid. In een democratie is die meerderheid dan ook voortdurend anders samengesteld.
Uiteindelijk is er altijd van een meerderheid sprake die de wetten bepaalt. Maar dan kan een conflict tussen wetten ontstaan. Als de ene wet stelt dat er vrijheid van godsdienst mogelijk moet zijn, en de andere wet verbiedt het bouwen van (delen van) gebedshuizen, dan kan een conflict ontstaan. Voor beide wetten zijn meerderheden. Dan hangt het ervan af hoe die wetten worden geïnterpreteerd.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 16:36   #66
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, daar een religie niet valt of staat met een gebouw.
Akkoord !!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smokey Bekijk bericht
ik heb altijd gedacht dat god overal is
Citaat:
Neen, zelfs als je erin gelooft doen ze dat niet. Ze bestaan immers niet.
vraagme zelfs af , waarom sommigezeggen
iets moetkunnen bewijzen watniet bestaat ??

Citaat:
Waarom zou een godsdienst meer waard zijn dan een ideologie?
het is tochook een ideologie ??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Geen opzichtig provocerend gebouw nodig om te geloven, dat kan gerust in alle stilte en vrede.
Akkoord !!
Willeneen gebouw , moetkunnen , hun probleem , maar ....
niet iedereen gediendmet bv hun boodschap via extern
opwelke manier ook !! Voor eenstorrend , voor deandere niet !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 2 december 2009 om 16:43.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 16:47   #67
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de ene wet stelt dat er vrijheid van godsdienst mogelijk moet zijn, en de andere wet verbiedt het bouwen van (delen van) gebedshuizen, dan kan een conflict ontstaan. Voor beide wetten zijn meerderheden. Dan hangt het ervan af hoe die wetten worden geïnterpreteerd.
Inderdaad. Maar ik denk echt wel dat het mogen bouwen van gebedshuizen van gelijk welke uiterlijke vorm niet echt meer tot "godsdienstvrijheid" behoort zoals het gespecifieerd is in de rechten van de mens, zulle, want anders is er daar geen grens aan (en dat zien we trouwens !).

Waar ligt dan de grens van de godsdienstvrijheid ? Wat mag dan allemaal, in naam van de godsdienst in kwestie ?

Ik mag mijn gevel niet in purpergroen met roze bollekes schilderen. Maar als ik zeg dat mijn gebedshuis er nu eenmaal zo moet uitzien, dan mag dat wel want anders is dat een begrenzing van mijn godsdienstvrijheid ?

Weet ge wat ? Mijn gebedshuis is een werkende kerncentrale. Het is dus verboden om werkende kerncentrales tegen te gaan, want dat druist in tegen mijn religie. Ik wil grote koeltorens om kunnen te bidden De wet op de kernuitstap is incompatiebel met mijn godsdienst, en dus een schande.

Of nog beter: mijn homo-geloof wil dat ik elke avond een wilde dans uitvoer in mijnen blote flikker rond een huizenhoge grote roze penis, met schijnwerpers verlicht.

Waar stopt zoiets ?

Ik zal je zeggen waar het stopt: het stopt van zodra het een impakt heeft op het openbare leven. Godsdienstige voorschriften staan niet boven de openbare regelgeving.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 december 2009 om 16:50.
Oud 2 december 2009, 18:19   #68
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk is er altijd van een meerderheid sprake die de wetten bepaalt. Maar dan kan een conflict tussen wetten ontstaan. Als de ene wet stelt dat er vrijheid van godsdienst mogelijk moet zijn, en de andere wet verbiedt het bouwen van (delen van) gebedshuizen, dan kan een conflict ontstaan. Voor beide wetten zijn meerderheden. Dan hangt het ervan af hoe die wetten worden geïnterpreteerd.
1. Dat conflict kan evengoed ontstaan in een zogenaamd representatief (quod non) systeem. Zo is de negationismewet in strijd met de vrijheid van meningsuiting.

2. Een verbod op het bouwen van bepaalde delen van gebedshuizen beperkt op geen enkele wijze de vrijheid van godsdienst. Je voorbeeld is dus slecht gekozen.
Oud 2 december 2009, 18:20   #69
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad. Maar ik denk echt wel dat het mogen bouwen van gebedshuizen van gelijk welke uiterlijke vorm niet echt meer tot "godsdienstvrijheid" behoort zoals het gespecifieerd is in de rechten van de mens, zulle, want anders is er daar geen grens aan (en dat zien we trouwens !).

Waar ligt dan de grens van de godsdienstvrijheid ? Wat mag dan allemaal, in naam van de godsdienst in kwestie ?

Ik mag mijn gevel niet in purpergroen met roze bollekes schilderen. Maar als ik zeg dat mijn gebedshuis er nu eenmaal zo moet uitzien, dan mag dat wel want anders is dat een begrenzing van mijn godsdienstvrijheid ?

Weet ge wat ? Mijn gebedshuis is een werkende kerncentrale. Het is dus verboden om werkende kerncentrales tegen te gaan, want dat druist in tegen mijn religie. Ik wil grote koeltorens om kunnen te bidden De wet op de kernuitstap is incompatiebel met mijn godsdienst, en dus een schande.

Of nog beter: mijn homo-geloof wil dat ik elke avond een wilde dans uitvoer in mijnen blote flikker rond een huizenhoge grote roze penis, met schijnwerpers verlicht.

Waar stopt zoiets ?

Ik zal je zeggen waar het stopt: het stopt van zodra het een impakt heeft op het openbare leven. Godsdienstige voorschriften staan niet boven de openbare regelgeving.
Oud 2 december 2009, 18:29   #70
Fatalistische fakir
Lokaal Raadslid

Standaard

Waarschijnlijk wordt het uiteindelijk een zaak voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.
Geen idee wat de beslissing wordt.
Is een minaret proselitisme of niet? Behoort het bouwen van een minaret tot het forum internum of het forum externum van een religie?
Het antwoord van het Hof zal dan, zoals altijd, afhangen van wat op dat moment politiek wenselijk en haalbaar is.
Fatalistische fakir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 18:45   #71
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fatalistische fakir Bekijk bericht
Is een minaret proselitisme of niet?
Laat me niet lachen. Een minaret doet toch niets. Zij staat er alleen maar.

Citaat:
Waarschijnlijk wordt het uiteindelijk een zaak voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.
Geen idee wat de beslissing wordt.
Behoort het bouwen van een minaret tot het forum internum of het forum externum van een religie?
Het antwoord van het Hof zal dan, zoals altijd, afhangen van wat op dat moment politiek wenselijk en haalbaar is.
Idd.
Oud 2 december 2009, 18:47   #72
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Godsdienst en vrijheid, is dat geen contradictio in terminis?
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 18:52   #73
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hotschizodiscocop , goed opgemerkt !!

autodienstvrijheid
hulpdienstvrijheid
....

breedbandwurger 1967

Oud 2 december 2009, 18:54   #74
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wanneer sommigeandere jedwingen in iets/hunne tegeloven ,
waar dan de vrijheid ??

breedbandwurger 1967

Oud 2 december 2009, 18:55   #75
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een swastika vlag doet toch niets. Zij hangt er alleen maar.
Een nudist in een winkelstraat doet toch niets. Hij loopt er alleen maar.
Een standbeeld van een 50 meter hoge roze piemel op de grote markt in Brussel doet toch niets. Het staat er alleen maar.
Oud 2 december 2009, 19:01   #76
Fatalistische fakir
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik kan mij vergissen, maar ik denk dat het Franse hoofddoekenverbod door het EHRM is aanvaard o.a. omdat hoofddoeken in b.v. onderwijs als proselitisme werden beschouwd. En die hoofddoek doet ook niets hé. Die ligt daar alleen maar.

Ps: in een heel veel vroeger leven op p.be zou ik nu de referentie van de rechtspraak gegeven hebben. Nu denk ik: zoek het zelf op.

Laatst gewijzigd door Fatalistische fakir : 2 december 2009 om 19:03.
Oud 2 december 2009, 19:14   #77
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan mij vergissen, maar ik denk dat het Franse hoofddoekenverbod door het EHRM is aanvaard o.a. omdat hoofddoeken in b.v. onderwijs als proselitisme werden beschouwd. En die hoofddoek doet ook niets hé. Die ligt daar alleen maar.

Ps: in een heel veel vroeger leven op p.be zou ik nu de referentie van de rechtspraak gegeven hebben. Nu denk ik: zoek het zelf op.
U past zich tenminste aan, dat is goed.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 19:24   #78
Fatalistische fakir
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
U past zich tenminste aan, dat is goed.
Langzaam maar zeker.
Ik ben een beest als een ander.
Oud 3 december 2009, 08:28   #79
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is interessant. Het hoofddoekenverbod in Franse scholen zou aanvaard zijn omdat dat als proselitisme werd beschouwd. Bestaat er dan een verbod op proselitisme?

Overigens is het verbod op hoofddoeken op scholen in Frankrijk ook belachelijk.
Oud 3 december 2009, 09:06   #80
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is interessant. Het hoofddoekenverbod in Franse scholen zou aanvaard zijn omdat dat als proselitisme werd beschouwd. Bestaat er dan een verbod op proselitisme?
Helemaal niet. Er is enkel maar proselitisme verbod in Islamitische landen voor christenen.

Citaat:
Overigens is het verbod op hoofddoeken op scholen in Frankrijk ook belachelijk.
Vind ik niet. Trouwens, in Frankrijk is er geen "hoofddoeken verbod", in Frankrijk is er een verbod op ostentatieve religieuze symboliek in alle openbare gebouwen waaronder openbare scholen. Discrete symboliek is toegelaten (klein kruisje aan een halskettinkje of zo).

Het Europees Gerechtshof heeft daar trouwens geen problemen mee:
http://www.europe1.fr/Info/Actualite...e/(gid)/235959

En ik vind dat heel goed.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 december 2009 om 09:15.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be