Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2010, 22:14   #61
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Lassen is nog zo moeilijk niet. Verticaal zacht solderen is lastig...
Oud 3 januari 2010, 22:32   #62
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Lassen is nog zo moeilijk niet. Verticaal zacht solderen is lastig...
't is allemaal een kwestie van oefenen. En het hangt af van de lasmethode.
'k heb in 15 jaar geen beklede elektrode meer verwerkt, ik doe alles met TIG.

Maar ja, als je iets goed wil kunnen heb je 3 dingen nodig, tijd, wil en aanleg.
Oud 3 januari 2010, 22:37   #63
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Maar ja, als je iets goed wil kunnen heb je 3 dingen nodig, tijd, wil en aanleg.
Zink koper en lood laten zich niet met de tig lassen, maar solderen met lood en tin.
Horizontaal en tot op een hoek van pakweg 65 �* 70° gaat dat prima, maar eenmaal verticaal is dat echt een kwestie van intensief oefenen. Voor een sterke waterdichte soldering natuurlijk. Beetje doen plakken ...is prutsen.
Ik las liever autogeen, mig of tig dan dat ik verticaal moet solderen...voorlopig toch nog.
Oud 4 januari 2010, 07:10   #64
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zink koper en lood laten zich niet met de tig lassen, maar solderen met lood en tin.
Horizontaal en tot op een hoek van pakweg 65 �* 70° gaat dat prima, maar eenmaal verticaal is dat echt een kwestie van intensief oefenen. Voor een sterke waterdichte soldering natuurlijk. Beetje doen plakken ...is prutsen.
Ik las liever autogeen, mig of tig dan dat ik verticaal moet solderen...voorlopig toch nog.
Koper braseren en lood en zink versmelten, solderen enkel als je niet anders kan.
Maar voor beide komt het er wel op aan om je brander juist in te stellen en je materiaal juist te warme.

Maar geen van beide is een pretje om verticaal te doen.
Het miste foutje in het opwarmen en je zit met aflopers of gaten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maddox
Mensen willen bedrogen worden als je het mij vraagt.
Ik reken vaak het dubbele aan uren tegen een tarief van 75€ per uur.
En krijg dan vaak nog de vraag of het voor die prijs wel goed gedaan kan worden.
Vaak durf ik zelfs de prijs van het gebruikte materiaal niet tegen de mensen zeggen, uit schrik dat ze niet willen geloven dat materiaal zo weinig kan kosten en toch evenwaardig is aan duur materiaal.

Het gebeurd zelfs dat sommige staalplaten door één en de zelfde 3 en 4 maal betaald worden, gewoon omdat je de mensen niet kan zeggen dat je met overschot van andere jobjes hebt gewerkt, want dan blijven ze weg.
Sommige jobjes zijn vaak zelfs niet de moeite om een kostenberekening voor te maken en kosten meer tijd en werk om tegen de mensen uit te leggen hoeveel het kost dan ze te doen, maar doe ze één keer gratis en je ziet die mensen nooit meer weer als klant.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 07:19   #65
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vaak durf ik zelfs de prijs van het gebruikte materiaal niet tegen de mensen zeggen, uit schrik dat ze niet willen geloven dat materiaal zo weinig kan kosten en toch evenwaardig is aan duur materiaal.

Het gebeurd zelfs dat sommige staalplaten door één en de zelfde 3 en 4 maal betaald worden, gewoon omdat je de mensen niet kan zeggen dat je met overschot van andere jobjes hebt gewerkt, want dan blijven ze weg.
Als je het puur uitdrukt in werkuren en materiaal dan kom je daar misschien op uit. Als je het echter bedrijfskundig berekent (kosten van opleiding, vestiging, infra, materieel, verzekeringen, ...) dan zal je merken dat je lang niet overdrijft.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 07:49   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Als je het puur uitdrukt in werkuren en materiaal dan kom je daar misschien op uit. Als je het echter bedrijfskundig berekent (kosten van opleiding, vestiging, infra, materieel, verzekeringen, ...) dan zal je merken dat je lang niet overdrijft.
Nu zijn er wel een paar zaken die je niet aan klanten kan aanrekenen in sommige gevallen.

Zo kan je geen van deze kosten doorrekenen aan iemand waarvoor je slechts een las van 10cm legt op een verzwakte plaat.
Maar er slechts de werkelijke kostprijs voor vragen is je klanten weg jagen.Want als zo'n jobje minder dan 100€ kost geloven ze niet dat het goed gedaan kan zijn.

En meer dan 3/4 van mijn infra is betaald door derde en het materiaal is vaak afval van derde.
De vestiging is reeds jaren afbetaald en heeft zichzelf trouwens betaald via andere bezigheden.
Opleidingen zijn allemaal betaald door derde, van sommige zelfs de uren dat ik ze ben gaan volgen.
Oud 4 januari 2010, 07:58   #67
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Welke manier ik gebruik hangt veel af van waar het voor moet dienen, op welke plaats ik moet werken, wat ik moet lassen en vooral uit welk materiaal het werk stuk bestaat.
Aluminium las ik zo liever met de mig dan met tig of elektrode.
Lange naden met de halfautomaat en samenstellen van constructies met de baget.

Maar we geraken ver off-line op deze manier.

Hoewel, ook in de energie willen de mensen bedrogen worden, want krijg het maar eens aan hun verstand dat gratis energie uit hun eigen afval van even goede kwaliteit is als dure stroom van een kerncentrale.
Oud 4 januari 2010, 08:03   #68
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik las meestal ook mig, voor tig ben ik momenteel aan het oefenen.
Ik heb me pas een invertor aangeschaft voor kleine klusjes, is best duur zo'n apparaat 1200 euro voor een iets meer dan hobbytoestel.
Hier kan je ook mee tiglassen (heb ik er niet bijgekocht).
Oud 4 januari 2010, 08:17   #69
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En meer dan 3/4 van mijn infra is betaald door derde en het materiaal is vaak afval van derde.
De vestiging is reeds jaren afbetaald en heeft zichzelf trouwens betaald via andere bezigheden.
Opleidingen zijn allemaal betaald door derde, van sommige zelfs de uren dat ik ze ben gaan volgen.
Klopt allemaal, maar als uw klant zelf die las wil gaan leggen moet hij eerst zelf al die kosten ophoesten. U mag uw prijs derhalve wel wat hoger leggen dan de peulschil die u nu aanrekent. Uw concurrenten doen het vast ook.

Als een expert 60 EUR/uur kost en hij ziet na 3 minuten wat het probleem is, moet hij dan slechts 3 Eur aanrekenen, terwijl het probleem misschien duizenden Euro's schade riskeert op te leveren ? Ik vind dat je een billijke prijs moet hanteren. Zowel voor je klant als voor jezelf.
Oud 4 januari 2010, 09:27   #70
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar terug komende op mijn punt. Waarom zouden we geen werkgroep starten die de mogelijkheden van de geïnteresserden bundeld?

't Is niet alsof het in't begin geld gaat kosten.

PM's or Emails zullen de start wel aankunnen van dit idee. (ik haat het om dit te schrijven, maar wie hier heeft functionele manager skills....)
Oud 4 januari 2010, 09:44   #71
BlueThunder
Banneling

Standaard

14 dagen vriezen, zal weer een mooie rekening worden in 2010... geloof dat ik wat Suez aandelen ga kopen zodat ik nog wat terug krijg van die dieven...
BlueThunder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 09:57   #72
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder Bekijk bericht
14 dagen vriezen, zal weer een mooie rekening worden in 2010... geloof dat ik wat Suez aandelen ga kopen zodat ik nog wat terug krijg van die dieven...
Je kan beter naar de Gamma lopen met je Ecocheques, koop pakken isomo en zet die platen voor je ramen in de kamers die geen volle zon krijgen. 't ziet er niet uit, maar het werkt prima. Het is ook geluidsdempend en het neemt niet alle licht weg.
Oud 4 januari 2010, 10:29   #73
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan beter naar de Gamma lopen met je Ecocheques, koop pakken isomo en zet die platen voor je ramen in de kamers die geen volle zon krijgen. 't ziet er niet uit, maar het werkt prima. Het is ook geluidsdempend en het neemt niet alle licht weg.
dan mag ik wel 100m2 kopen ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 10:39   #74
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Een paar dikke overgordijnen kan ook helpen ... en 't ziet er een pak deftiger uit
Oud 4 januari 2010, 10:45   #75
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een paar dikke overgordijnen kan ook helpen ... en 't ziet er een pak deftiger uit
feitelijk een gat in de markt: isolerende overgordijnen, zeg dat je hier dit voor het eerst gelezen heb, en nee ik moet geen percent hebben, en ja ik hou van erkentelijkheid
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 10:46   #76
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Je hebt ook isolerende witte stof die je al dan niet verduisterend kan nemen. Ik hang die gestrekt voor de ramen , niet zo veel stof en zeer efficient, alleen, je kan het niet doen in de living, want je ziet er niet door. In de zomer houden ze bovendien de warmte buiten.

wel opletten dat je er niets tegenlegt want het grote temperatuurverschil kan de thermopane doen barsten!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 10:47   #77
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk, als je je eigen stroom zou kunnen opwekken, ben je verlost van die ondragelijke belastingslast.

Een combinatie van zonnepanelen, biogas en geothermisch moet perfect lukken in België.

Nu nog uitvogelen wat het zou kosten. En dat de taksen de investering de moeite maken.

Een dieselke he maddox hebt ge die groene gangsters die dit allemaal helpen mogelijk maken ook nog eens met hun kloten.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 10:51   #78
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

'k heb al gekeken naar een diesel generatortje van 2 Kw. Niet te vinden, je zit direkt rond de 5 Kw en €800 voor chinese meuk.

Maar het komt wel in orde hoor.
Oud 4 januari 2010, 10:56   #79
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt allemaal, maar als uw klant zelf die las wil gaan leggen moet hij eerst zelf al die kosten ophoesten. U mag uw prijs derhalve wel wat hoger leggen dan de peulschil die u nu aanrekent. Uw concurrenten doen het vast ook.

Als een expert 60 EUR/uur kost en hij ziet na 3 minuten wat het probleem is, moet hij dan slechts 3 Eur aanrekenen, terwijl het probleem misschien duizenden Euro's schade riskeert op te leveren ? Ik vind dat je een billijke prijs moet hanteren. Zowel voor je klant als voor jezelf.
In de computerbusiness doen we dat ook, uw klant mag niet de indruk krijgen dat hij een absolute idioot is.

dus rommel op zijn minst 30 minuten met zijn pc en splits hem een factuur in zijn botten waar hij de week daarna nog even van moet slikken.

De keren dat ik al interventies gedaan heb, waarbij ik gewoon een toets moest verzetten, een kabelke moest insteken of een knoppeke (weliswaar niet altijd op evidente plaatsen) moest omleggen... niet te doen gewoon.
Oud 4 januari 2010, 10:58   #80
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dan mag ik wel 100m2 kopen ?
Als ge 100 m2 van doen hebt, zult ge u dat ook wel kunnen permiteren zeker ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be