Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2010, 21:00   #61
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

wat écht zou helpen is als iedereen in Brussel een meer dan beetje Nederlands op school leert. Bij mij waren Engels, Duits én Frans verplichte vakken náást onze moedertaal Nederlands. Daar komt nog bij dat wij in het dagelijks leven Frans absoluut niet kunnen gebruiken. Wat is er in Brussel (verdomme) zo moeilijk aan tweetalig zijn?

het stinkt naar onwil, en dat doet het.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 21:21   #62
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
wat écht zou helpen is als iedereen in Brussel een meer dan beetje Nederlands op school leert. Bij mij waren Engels, Duits én Frans verplichte vakken náást onze moedertaal Nederlands. Daar komt nog bij dat wij in het dagelijks leven Frans absoluut niet kunnen gebruiken. Wat is er in Brussel (verdomme) zo moeilijk aan tweetalig zijn?

het stinkt naar onwil, en dat doet het.
Bij sommigen is het onwil, maar lang niet bij allemaal. Er zijn zelfs meer en meer winkeliers die de moeite doen om wat Nederlands te praten. Die hebben begrepen dat dat extra klanten binnen brengt.

Ik weet niet of je nu soms nog je Frans gebruikt, maar als dat niet zo is dan moet je maar eens nagaan hoeveel je er nu nog van kent. Een taal die je niet gebruikt vergeet je, zij het niet helemaal maar toch goeddeels.
Het probleem, zoals ik hierboven al beschreef, is dat franstaligen in Brussel die de moeite willen doen om Nederlands te leren minder en minder de gelegenheid krijgen om het te oefenen in de praktijk, omdat er minder en minder nederlandstaligen wonen.

Er is één radicale en trefzekere remedie om voor eens en altijd het Nederlands terug te verankeren in Brussel, en dat is dat Vlamingen en Nederlanders massaal naar Brussel komen wonen. Dan zal je eens zien hoe snel het evolueren kan! Dus waar wacht iedereen op?
Oud 4 januari 2010, 21:36   #63
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Bij sommigen is het onwil, maar lang niet bij allemaal. Er zijn zelfs meer en meer winkeliers die de moeite doen om wat Nederlands te praten. Die hebben begrepen dat dat extra klanten binnen brengt.

Ik weet niet of je nu soms nog je Frans gebruikt, maar als dat niet zo is dan moet je maar eens nagaan hoeveel je er nu nog van kent. Een taal die je niet gebruikt vergeet je, zij het niet helemaal maar toch goeddeels.
Het probleem, zoals ik hierboven al beschreef, is dat franstaligen in Brussel die de moeite willen doen om Nederlands te leren minder en minder de gelegenheid krijgen om het te oefenen in de praktijk, omdat er minder en minder nederlandstaligen wonen.

Er is één radicale en trefzekere remedie om voor eens en altijd het Nederlands terug te verankeren in Brussel, en dat is dat Vlamingen en Nederlanders massaal naar Brussel komen wonen. Dan zal je eens zien hoe snel het evolueren kan! Dus waar wacht iedereen op?
Elke dag pendelen nochtans honderdduizenden Vlamingen naar Brussel om er te gaan werken, en de meesten daarvan zijn volgens mij wel in staat om ook Frans spreken zelfs al hoeft dat thuis niet.
Eén grote oorzaak van de hoge werkloosheidsgraad in Brussel (en Franstalig België) is dat ze de taal van de meerderheid, en ook van het meest welvarende deel van het land niet kennen.
Als ze die wel zouden leren zouden ze dus wel een tweetalige job kunnen krijgen en daarbij hun Nederlands kunnen gebruiken en onderhouden.

Ik ken ook zo goed als niets meer van het Duits dat ik op school geleerd heb, maar als mijn baas me naar Duitsland zou sturen om te gaan werken dan zou dat geen reden zijn om die opdracht te weigeren. Na een paar maanden red ieder gemiddeld-verstandig mens zich toch in een vreemde (maar verwante) taal ? Zeker als er ook nog eens taallessen ter beschikking gesteld worden. (Chinees en zo dat zou lastiger kunnen liggen, maar elke Europese taal zou uiteindelijk toch moeten lukken)
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 00:38   #64
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Wanneer Doki zegt dat...
Citaat:
Ik vraag dus nadrukkelijk aan de Vlaamse politici om Brussel niet te laten vallen, maar om het mee te trekken op weg naar een totale hervorming.
...bedoelt hij eigenlijk:
Citaat:
Persoonlijk zie ik meer heil in een radicale versterking van het Brussels Gewest, door het Brussels parlement te fusioneren met de VGC en het Cocof.
Wanneer Doki zegt dat...
Citaat:
In tegenstelling tot vele jonge Brusselaars die de mond vol hebben van de "meertalige" hoofdstad, en die heel de talenkwestie hopeloos achterhaald vinden, vind ik de taalwetten in Brussel heel belangrijk.
Citaat:
Bijvoorbeeld door alleen tweetaligheid te eisen van ambtenaren die effectief met publiek in contact komen.
Wanneer Doki zegt dat...
Citaat:
Alleen draait de boel in Brussel vierkant [...] omdat er spijtig genoeg niet genoeg kwaliteitspolitici in zetelen (de vijver waarin gevist wordt is te klein).
Citaat:
En in die context [...] denk ik dat een versterking van dat gewest de beste oplossing zou zijn om het wanbeleid weg te werken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 00:53   #65
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Telefonisch is de situatie minder goed, dan heb je nogal rap eens iemand die echt geen jota Nederlands spreekt. Dat heeft ook wel met het systeem van dispatching te maken: bij sommige diensten wordt je onmiddellijk in verbinding gesteld met een dossierbeheerder die normaal geen publiek onvangt en als je dan toevallig een franstalige hebt...
Ook die ambtenaar moet volgens de taalwetgeving tweetalig zijn.

Wanneer voorgesteld wordt om het Brussels Hoofdstedelijk Gewest af te schaffen, fulmineer je dat zoiets onwettig is zonder Franstalige steun.

Maar als je weet dat 75% van de benoemingen van Brusselse ambtenaren onwettig is, ben je de eerste om vergoeilijkende excuses te zoeken. Ook de dossierbeheerder die normaal geen publiek ontvangt kan volgens de wet nooit benoemd worden zonder dat hij tweetalig is.

De wet in het voordeel van de Franstalige partijen is heilig voor jou. De wet in het voordeel van het Nederlands in Brussel is een vervelend vodje papier voor jou. En dan verwacht jij een ernstig debat?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 5 januari 2010, 09:05   #66
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ook die ambtenaar moet volgens de taalwetgeving tweetalig zijn.

Wanneer voorgesteld wordt om het Brussels Hoofdstedelijk Gewest af te schaffen, fulmineer je dat zoiets onwettig is zonder Franstalige steun.

Maar als je weet dat 75% van de benoemingen van Brusselse ambtenaren onwettig is, ben je de eerste om vergoeilijkende excuses te zoeken. Ook de dossierbeheerder die normaal geen publiek ontvangt kan volgens de wet nooit benoemd worden zonder dat hij tweetalig is.

De wet in het voordeel van de Franstalige partijen is heilig voor jou. De wet in het voordeel van het Nederlands in Brussel is een vervelend vodje papier voor jou. En dan verwacht jij een ernstig debat?
Jaani, ik denk dat jij dringend aan vakantie toe bent.

Ik weet niet in welke taal ik het moet schrijven, want Nederlands schijn je niet te begrijpen, maar ik ben hier niet om het huidige Brusselse systeem te verdedigen tegen de Vlamingen of zoiets. En nog minder om de taalwetten in vraag te stellen, of om de franstalige heerschappij over Brussel op te eisen. Als je een beetje beter zou lezen, dan zou je dat weten.

Ik heb de indruk dat jij het bent die van in het begin van deze thread fulmineert, niet ik. En ik zou begot niet weten waarom.
Oud 5 januari 2010, 09:26   #67
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Elke dag pendelen nochtans honderdduizenden Vlamingen naar Brussel om er te gaan werken, en de meesten daarvan zijn volgens mij wel in staat om ook Frans spreken zelfs al hoeft dat thuis niet.
Eén grote oorzaak van de hoge werkloosheidsgraad in Brussel (en Franstalig België) is dat ze de taal van de meerderheid, en ook van het meest welvarende deel van het land niet kennen.
Als ze die wel zouden leren zouden ze dus wel een tweetalige job kunnen krijgen en daarbij hun Nederlands kunnen gebruiken en onderhouden.
Ik zou opletten met te zeggen dat de meeste Vlamingen die naar Brussel komen werken in staat zijn om Frans te spreken. Dat was zeker waar voor een bepaalde generatie, maar veel jongere Vlamingen hebben een vrij zwakke kennis van het Frans. Dat neemt niet weg dat de algemene kennis van het Frans bij Vlamingen nog steeds een stuk beter is dan omgekeerd.

Het immobilisme op de Brusselse en Waalse jobmarkt dat je beschrijft is inderdaad een reusachtig probleem. Onlangs werden door de TEC nog een paar buslijnen van Wallonië naar Vlaanderen afgeschaft omdat ze maar 1 reiziger per dag telden, dat spreekt boekdelen. Nu zijn er ook niet zo gigantisch veel Vlamingen die in Wallonië gaan werken, maar wel in Brussel. Het arbeidsbeleid in Wallonië en Brussel zou veel kunnen opsteken van het Vlaamse activeringsbeleid, het is doorgaans te laks en te passief. De werkloosheidscijfers in Brussel zal je wel kennen: 20% algemeen en maar liefst 33% bij jongere werklozen. Dat is een drama, en één dat nog decennia-lang zal doorzinderen in de Brusselse maatschappij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik ken ook zo goed als niets meer van het Duits dat ik op school geleerd heb, maar als mijn baas me naar Duitsland zou sturen om te gaan werken dan zou dat geen reden zijn om die opdracht te weigeren. Na een paar maanden red ieder gemiddeld-verstandig mens zich toch in een vreemde (maar verwante) taal ? Zeker als er ook nog eens taallessen ter beschikking gesteld worden. (Chinees en zo dat zou lastiger kunnen liggen, maar elke Europese taal zou uiteindelijk toch moeten lukken)
Onderschat het toch niet. De verwantschap van de taal is één ding (en het Nederlands is dichter aan het Duits verwant dan aan het Frans), maar er zijn andere factoren die maken dat het aanleren van het Nederlands als franstalige een stuk moeilijker is dan omgekeerd. (Ik spreek uit eerste-hands ervaring, want mijn partner heeft de franse nationaliteit en probeert Nederlands te leren.) Zo kent het Frans heel wat minder verschillende klanken en ook minder begrippen. De Nederlandse taal is op dat vlak veel rijker, en dus moeilijker te vatten. Ook is er het probleem van de dialecten: bij het Frans beperken deze zich tot de typische tongval van de verschillende franstalige regio's, met uitzondering van wat specifieke woordenschat in Canada. Bij het Nederlands kent elk dialect zijn eigen woordenschat, en niet elke nederlandstalige doet de moeite om "A.N." te spreken, zeker niet in een informele dagelijkse context. Mijn partner spreekt en verstaat al vrij goed Nederlands, maar als we thuiskomen van een etentje met Vlamingen, dan heeft hij niets van de conversatie begrepen, of alleen de grote lijnen. "Dat is toch geen Nederlands!" zegt hij dan.
Oud 5 januari 2010, 10:14   #68
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Kom aan, het bestaan van accenten bemoeilijk het leren van een taal? Wat een onzin, de hoeveelheid mensen die een zwaar dialect hebben met je niet overdrijven (tenzij je misschien standaard omgaat met mensen van zeer hoge leeftijd).

Brussel is een mesthoop en dient zo behandeld te worden, grondig uitgespit, voor er verbeteringen kunnen gebeuren moet er sloopwerk gebeuren en moet men evenzeer het onkruid uit de moestuin halen (niet dat corruptie in Vlaanderen/Wallonië/Federaal ook niet meer aandacht verdient). Men moet inzien dat als Brussel zo voortdoet het werkelijk een nieuwe pest veroorzaakt.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 16:01   #69
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Overigens zijn er ook woordenschatverschillen in het Frans die regionaal zijn. Maar dat als probleem aanduiden zijn allemaal excuses om onwil te verbergen (taal leer je ook door er actief naar te luisteren en niet enkel in leerboeken). Dialectische verschillen in het Nederlands zijn miniem genoeg en iedereen kan de standaardtaal hier (met kleine variatie, maar die heb je in alle talen). Waarom anders zijn het enkel Frans-taligen die hierom klagen? Als je een leugen maar váák genoeg herhaalt dan wordt ze bewaarheid.
En nee, het Nederlands is géén moeilijkere taal dan het Frans, eerder even moeilijk (wij hebben veel klanken, die je snel leert overigens; zij hebben veel homoniemen en meer verleden tijden, enz..., op een forum voor taalentousiastelingen gaven ze zowel het Frans als het Nederlands 3 sterren voor moeilijkheidsgraad). Talen leren is zelden gemakkelijk uiteraard en je dient het ernstig te nemen, maar neem voor geen seconde aan dat het Frans voor ons gemakkelijk gaat zonder ons er dagelijks mee bezig te houden. Je kan geen taal leren zonder deze zelf actief te spreken en deze te horen.

De enige excuses die ik aanvaard is dat het onderwijs in Francofonië ondermaats is (maar meestal leren mensen talen écht buitenschools), dat er onwil bestaat die zich als sneeuwbaleffect verspreidt onder groepsdruk, geen recente geschiedenis van taalverwerving onder Frans-talige burgers en dat Nederlands-taligen gesloten omgaan met hun moedertaal jegens Frans-taligen. De rest is ge-zever om excuses weg te moffelen en neem ik niet ernstig.
Natuurlijk is het wel zo dat zowel Frans- als (Vlaamse) Nederlands-taligen de mythe geloven dat het ontiegelijk lastiger zou zijn om onze taal te leren voor Frans-taligen. Als veel mensen die mythe geloven, lijkt ze uiteindelijk ook waar te zijn. Da's logisch.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 januari 2010 om 16:16.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 17:52   #70
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar is het niet mogelijk om over Brussel een normale discussie te hebben hier. Alleen argumenten die dienstig kunnen zijn om franstaligen zwart te maken worden door de lynchmob aanvaard.

Toch bedankt aan degenen die redelijke argumenten hebben aangedragen.
Oud 5 januari 2010, 18:31   #71
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Doki ik wil wel een deftig debat voeren, het probleem is dat methodes die realistisch gezien een uitweg kunnen bieden binnen een redelijke termijn zullen realistisch gezien niet aanvaard worden, men moet daarvoor gewoon op te veel lange tenen trappen...
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 18:45   #72
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is het niet mogelijk om over Brussel een normale discussie te hebben hier. Alleen argumenten die dienstig kunnen zijn om franstaligen zwart te maken worden door de lynchmob aanvaard.

Toch bedankt aan degenen die redelijke argumenten hebben aangedragen.
Kan je dat ook specifiëren? Er worden tussen deze en je laatste reactie geen Frans-taligen zwartgemaakt naar mijn weten. Ja, het aloude excuus van ons dialectgebruik doe ik als onzin af, omdat ik op een uitzondering na geen jonge Vlamingen ontmoet die niet van register kunnen veranderen.
Binnen het Algemeen Nederlands heb je dan ook wel dialectische verschillen, maar bezwaarlijk van die aard dat dat het leerproces zwaar bemoeilijkt.
Misschien is het omdat we van een andere generatie zijn, maar ik geloof dat niet. Ik geloof ook niet dat Frans-taligen er collectief schuldig aan zijn, maar ik geloof wel dat een algemeen aanvaard dogma ervoor zorgt dat bijna alle Frans-taligen die onzin over 'de onmogelijkheid' van het Nederlands te kunnen leren geloven, en ook Nederlands-taligen trouwens. Hiermee wordt de illusie geschept dat het waar zou zijn...

Ja, het is onderbewuste kwade wil. Ik zie het als niets anders. Als je dat al als lynch-mentaliteit aanziet, is jouw probleem. In dezelfde situatie zou ik niet zo teenzerig gereageerd hebben desondanks...

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 januari 2010 om 18:55.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 21:11   #73
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onderschat het toch niet. De verwantschap van de taal is één ding (en het Nederlands is dichter aan het Duits verwant dan aan het Frans), maar er zijn andere factoren die maken dat het aanleren van het Nederlands als franstalige een stuk moeilijker is dan omgekeerd.
Ik heb samengewoond in Brussel met een Israelier en die heeft op 3 maand Nederlands geleerd ( VUB) en hij zat al De Standaard te lezen. En een Chinese vriendin heeft ook op 3 maand Nederlands geleerd (KUB). Het probleem aan Franstalige kant is vooral dat Franstaligen overwegend voortdurend in een Franstalige bubbel zitten waar alles gedubd wordt en nooit ondertiteld. Het contactvlak met andere talen is in de Franstalige gemeenschap echt bijna onbestaande. Zelfs ARTE is begonnen met alles te dubben. Alleen Vlaanderen, Nederland en de Scandinavische landen brengen alles altijd in de originele taal. Wij horen gewoon van jongsaf aan veel meer andere talen. Daardoor zijn Vlamingen veel soepeler en opener dan de Franstalige Belgen naar andere talen toe. Zelfs in vergelijking met de gemiddelde Brusselaar is de gemiddelde Vlaming beter en meer tweetalig (NL/FR).

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 5 januari 2010 om 21:14.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 21:36   #74
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ik heb samengewoond in Brussel met een Israelier en die heeft op 3 maand Nederlands geleerd ( VUB) en hij zat al De Standaard te lezen. En een Chinese vriendin heeft ook op 3 maand Nederlands geleerd (KUB). Het probleem aan Franstalige kant is vooral dat Franstaligen overwegend voortdurend in een Franstalige bubbel zitten waar alles gedubd wordt en nooit ondertiteld. Het contactvlak met andere talen is in de Franstalige gemeenschap echt bijna onbestaande. Zelfs ARTE is begonnen met alles te dubben. Alleen Vlaanderen, Nederland en de Scandinavische landen brengen alles altijd in de originele taal. Wij horen gewoon van jongsaf aan veel meer andere talen. Daardoor zijn Vlamingen veel soepeler en opener dan de Franstalige Belgen naar andere talen toe. Zelfs in vergelijking met de gemiddelde Brusselaar is de gemiddelde Vlaming beter en meer tweetalig (NL/FR).
Daar heb je groot gelijk in. Hetzelfde gebeurt met veel inwoners van landen die een (ex-) "wereldtaal" spreken. Kijk naar Frankrijk, Engeland, Amerika,...

Taalarmoede is daar schrijnend, alsook de interesse van de inwoners voor andere talen.

Een beetje Vlaming spreekt toch al snel 3 talen (en neen, geen Westvlaams, Limburgs, en Antwaarps...), waardoor die op de immer meer geglobaliseerde arbeidsmarkt nog steeds sterke kaarten kan voorleggen !

Het weigerachtig staan tegenover het leren van een andere taal uit puur chauvinisme is extreem kortzichtig...

Om eventuele vragen voor te zijn, ik kan mezelf vloeiend uitdrukken in 3 talen (NL-ENG-FR) en kan me redden in IT-ES-DE, en spreek ook een mondje IL
Oud 5 januari 2010, 22:09   #75

Karma's schermafbeelding

Standaard

Ja ... willen of niet ... mettertijd zal Brussel volledig ENGELSTALIG worden. En daarna heel Europa.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 22:02   #76
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaani, ik denk dat jij dringend aan vakantie toe bent.

Ik weet niet in welke taal ik het moet schrijven, want Nederlands schijn je niet te begrijpen, maar ik ben hier niet om het huidige Brusselse systeem te verdedigen tegen de Vlamingen of zoiets. En nog minder om de taalwetten in vraag te stellen, of om de franstalige heerschappij over Brussel op te eisen. Als je een beetje beter zou lezen, dan zou je dat weten.

Ik heb de indruk dat jij het bent die van in het begin van deze thread fulmineert, niet ik. En ik zou begot niet weten waarom.
Als je niet ingaat op aangebrachte argumenten, zal er inderdaad bitter weinig discussie ontstaan.
Oud 8 januari 2010, 01:21   #77
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ik woon tegenwoordig ook al bijna 3 jaar in Brussel, en merk bij heel wat Franstalige Brusselaars een bereidheid om Nederlands te leren. Ik merk er echter ook nog veel die vlakaf weigeren Nederlands te leren of te spreken, en bij sommigen is het wel heel erg duidelijk dat het onwil is, en geen onkunde.
En dan voel ik me ook 'veiliger' als er een sterke Vlaamse gemeenschap achter mij staat, en er geen onverschillige Franstalige moet beslissen over de noodzaak van het bijbouwen van een nieuwe Nederlandstalige school, of extra budget voor Nederlandstalige opvang, bibliotheken, etc. Want sorry, maar de huidige gemeenten bewijzen maar al te vaak met verve waarom een Vlaamse waakhond nuttig is.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 08:45   #78
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Wat voor die Israëliër alsook voor die Chinese vriendin geldt, geldt ook voor mijn Indonesische echtgenote alsmede voor die honderd duizend andere nieuwe Nederlanders en Vlamingen: zij spreken allemaal binnen drie maanden genoeg Nederlands om zelfstandig te kunnen wonen, werken en winkelen in onze Nederlandstalige samenleving. Een sprekend voorbeeld is prinses Máxima.

Ikzelf spreek naast Algemeen Nederlands ook Duits en Engels, alsmede een beetje Indonesisch, Japans en Frans. Die laatste drie talen heb ik buiten school geleerd en was mogelijk doordat ik in Nederland gemakkelijk in contact kom met (de gesproken vorm van) die talen door middel van de moderne media.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 09:11   #79
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Brussel is een etterende puist op de reet van Belgie die best eens uitgeknepen zou worden.

Rotplek.

Heb er zelf 8 jaar gewoond - ZO blij dat ik er weg ben !
Ik ben er geboren en heb er, alles bij elkaar, ongeveer 25 jaar gewoond. Ik vind het een van de leukste plekken van Belgie, eerlijk gezegd, net omwille van de mengelmoes die je daar vindt. Het enige wat verschrikkelijk is in Brussel, is het autoverkeer. Een echte nachtmerrie geworden vind ik. Overal in de file, op bijna gelijk welk uur van de dag, altijd maar werken die het verkeer nog meer in de war sturen...

Maar natuurlijk zijn er slechte kwartieren in Brussel, zoals in alle grote steden. Parijs is een fantastische stad (hoewel ik Brussel veel aangenamer vind bvb - de Parijzenaars zijn namelijk veel minder gezapige mensen), maar je hebt daar ook kwartieren waar het niet goed wonen is, he.

Misschien komt mijn aangename indruk van het feit dat ik prima woonde, naast een park, niet ver van het Zonienwoud, en toch dicht bij de metro. Ik kon kiezen om met de fiets in de natuur te zitten op 5 minuutjes, of met de metro in het centrum op 20 minuten, in een rustige buurt waar het veilig was om op straat te komen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 09:26   #80
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dajjal Bekijk bericht
Daar heb je groot gelijk in. Hetzelfde gebeurt met veel inwoners van landen die een (ex-) "wereldtaal" spreken. Kijk naar Frankrijk, Engeland, Amerika,...

Taalarmoede is daar schrijnend, alsook de interesse van de inwoners voor andere talen.
Ik dacht dat vroeger ook. Ik dacht bijvoorbeeld dat de Fransen, met hun wereldbekende taal-onkunde, arrogante chauvinisten op dat vlak waren die geen andere talen wilden leren. Maar nu ik allang in Frankrijk woon, en veel familie heb die in het Franse onderwijs zit, besef ik dat zoiets niet waar is. Infeite krijgen ze meer uren vreemde taal in het onderwijs dan ik er ooit gehad heb: Engels en/of Duits in het lager onderwijs (dat maar 5 jaar duurt in Frankrijk), 2 talen uit Engels, Duits, Italiaans en/of Spaans (en nog meer keuze in sommige scholen) met elk 4 of 5 uur per week in de lagere humaniora... Nadien nog een extra taal erbij in de hogere humaniora. Alleen, dat onderwijs, ik weet niet hoe ze het doen, maar dat onderwijs heeft een efficientie van 0,0. Mijn neef, die nu in zijn derde humaniora zit, heeft een "Europese optie" genomen: intensief Duits en Engels. Hij zal vanaf volgend jaar nog een taal erbij moeten nemen. Ik heb hem zoveel geholpen voor het Duits (4 uur in de week, reeds gedurende 3 jaar) als ik kon, maar hij krijgt nog steeds geen 3 zinnen Duits in elkaar gedraaid. Hij kent WEL zijn lessen grammatica van buiten gelijk ne papegaai, en hij kent wel de kaart van Duitsland en zo van buiten, en hij kan mij een hoop Duitse auteurs opnoemen die ik zelf niet ken. Maar daadwerkelijk wat elementair Duits lezen, begrijpen en spreken, daar komt niks van in huis. Ik weet niet hoe ze het doen om zo slecht te zijn. Maar het is geen gebrek aan inspanning of goeie wil. Met zijn Engels gaat het blijkbaar niet veel beter hoewel ik mij daar niet mee heb bezig gehouden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be