Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2010, 09:17   #61
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Andermans kinderen slaan?

Dat zou niet goed komen als je het bij mijn kinderen had gedaan.

De situatie die je daar beschrijft had je gemakkelijk zonder geweld kunnen oplossen denk ik.
Hmmm ne kleinen uit mijn buurt is anders ook eens door het oog van de naald gekropen, ... als ge mijn spullen wilt vandaliseren, ... hij mocht gerust zijnen marginalen ouwen ook nog eens gestuurd hebben, die had ik dan ook nog wel eens heropgevoed.

Als ne kleinen op uwe kleinen aan t stoempen is, kweet nie zulle, maar dan gaat die toch nekeer proefondervindelijk vaststellen wat zwaartekracht precies inhoud.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 09:18   #62
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Moest het mijn kleine zijn, ik had jou aangegeven..

Ik zeg niet dat je hen niet mag straffen, maar gebruik dan geen geweld.
²
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 09:20   #63
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
in dat geval zit ik er uiteraard naast.
maar om te denken dat een pak rammel, is korter dan dat eufemisme, altijd slecht is of gekoppeld zou zijn aan sociaal niveau is foutief.

kinderen hebben grenzen nodig. in een hele opvoedingscyclus, die uiteindelijk zo'n 20j duurt, is het af en toe nuttig.

ge moet uwe klein ni het ziekenhuis inkloppen of met tafelpoten op uw klein mannen inslaan maar daar praten we niet over hé.

er is nog een serieuze grijze zone tussen de broeksriem en de diplomaat/advokaat/... inschakelen omdat ge uwe klein ni durft vragen om in zijn bed te kruipen
bullshit ... het onderzoek gaat trouwens over min zesjarigen en over een kleine opvoedkundige tik (op handen of billen)
niet over oudere kinderen en een rammeling ! daarvan zegt het onderzoek uitdrukkelijk dat het tot meer gedragsproblemen leidt.
Oud 5 januari 2010, 09:21   #64
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Met andere woorden, je hebt op exact dezelfde manier gereageerd. Het gaat dus om het recht van de sterkste (bij jou) en dát is de boodschap die je ze geleerd hebt. Achter je rug zal dat kind opnieuw vechten. Geweld gebruiken op kinderen is bovendien laf en moreel verwerpelijk.

Het is interessant om te zien welke mensen hier vóór de pedagogische tic zijn en welke armtierige standpunten ze innemen over andere onderwerpen, zoals werkloosheid, kernenergie, enz. Blijkbaar is er een verband: moreel verwerpelijk op het ene vlak betekent ook moreel verwerpelijk op het andere vlak.
uw paragraaf 2 : u ziet verbanden die er niet zijn.
Oud 5 januari 2010, 09:31   #66
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met andere woorden, je hebt op exact dezelfde manier gereageerd. Het gaat dus om het recht van de sterkste (bij jou) en dát is de boodschap die je ze geleerd hebt. Achter je rug zal dat kind opnieuw vechten. Geweld gebruiken op kinderen is bovendien laf en moreel verwerpelijk.

Het is interessant om te zien welke mensen hier vóór de pedagogische tic zijn en welke armtierige standpunten ze innemen over andere onderwerpen, zoals werkloosheid, kernenergie, enz. Blijkbaar is er een verband: moreel verwerpelijk op het ene vlak betekent ook moreel verwerpelijk op het andere vlak.
Moreel verwerpelijk...

U vind het blijkbaar niet moreel verwerpelijk dat kleine A op kleine B klopt straffer nog u vind het normaal dat kleine A gewoon blijft voortdoen ondanks waarschuwingen.

Mijnen hond werd ooit aangevallen door nen anderen, en het beest reageerde daar natuurlijk ook passend op. (2 serieuse beesten geen keffers.) nu heb ik het voordeel dat ik serieus wat autoriteit in mijn stem kan leggen, ik kan nogal overtuigend klinken als ik pissed off ben. dus met een commando (gevolgd door de obgliatoire godslastering) sprongen die 2 beesten uit mekaar en waren ze gekalmeerd.

Waren ze niet gestopt, dan had ik dat beest ne schop verkocht. U kan dat moreel verwerpelijk vinden, ik denk op die manier aan het welzijn van mijn beest en de mogelijke kosten bij de vetrinair.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 09:59   #67
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Moreel verwerpelijk...

U vind het blijkbaar niet moreel verwerpelijk dat kleine A op kleine B klopt straffer nog u vind het normaal dat kleine A gewoon blijft voortdoen ondanks waarschuwingen.

Mijnen hond werd ooit aangevallen door nen anderen, en het beest reageerde daar natuurlijk ook passend op. (2 serieuse beesten geen keffers.) nu heb ik het voordeel dat ik serieus wat autoriteit in mijn stem kan leggen, ik kan nogal overtuigend klinken als ik pissed off ben. dus met een commando (gevolgd door de obgliatoire godslastering) sprongen die 2 beesten uit mekaar en waren ze gekalmeerd.

Waren ze niet gestopt, dan had ik dat beest ne schop verkocht. U kan dat moreel verwerpelijk vinden, ik denk op die manier aan het welzijn van mijn beest en de mogelijke kosten bij de vetrinair.
open een draadje over uw honden ... honden en kinderen zijn verschillend.

twee vechtende kinderen kan je ook zonder extra geweld uit elkaar halen (wat idd bij grote vechtende honden te gevaarlijk zou zijn, daarin hebt u gelijk, maar voor kinderen gaat dit niet op.)
Oud 5 januari 2010, 10:11   #68
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Pedagogische tik maakt kinderen succesvoller
Tuurlijk.
Losers zijn mensen die nooit slaag hebben leren krijgen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 10:22   #69

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er zijn nu ook wel kinderen die goed weten dat het bij woorden blijft, he, en zich dan ook alles permitteren. Dat dacht de kleine van de buren ook, tot ik hem een lap achter zijn oren verkocht. Hij was zijn "kameraadje" (vriendje van mijn zoon) aan 't aframmelen, en dacht dat toen ik "stop onmiddellijk of ik maak mij echt kwaad" zegde, het ook bij woorden zou blijven. Dat had 'em nog nie meegemaakt, zie, een mep achter zijn oren. En de ouders mij nog bedanken ook (want anders hadden ze een proces aan hun been wegens het breken van de ribben van dienen andere kleine).

Ik sla heel uitzonderlijk, maar ik denk dat het nodig is dat een kleine weet dat als 'em te ver gaat, het niet bij woorden zal blijven. Dat op zich is meestal voldoende om het bij woorden te kunnen houden. En zo nu en dan testen die klein mannen eens of die grens er nog altijd is. Als ik mijne kleine 10 meppen verkocht heb in zijn gans leven zal het veel zijn, maar dat is genoeg om een grens te trekken.
Hmmm ... er zijn zeker andere manieren om zulk gedrag een halt toe te roepen. De vechtenden uiteen trekken ja ... dat zal op dat moment wel de prioriteit zijn. Daarna met de ouders afspreken om een gepaste sanctie te geven en een hersteltaak laten maken voor de benadeelde. Nadien de beide jongeren aan tafel zetten en een babbel laten maken totdat ze weer overeen komen.

Wat leer jij hem nu .... dat deze met de meeste kracht de baas is.
Zolang jij er bij bent zal hij diene andere kleine niet meer slaan want jij bent de sterkste (totdat hij groter en sterker is dan jij).
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 10:47   #70
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
bullshit ... het onderzoek gaat trouwens over min zesjarigen en over een kleine opvoedkundige tik (op handen of billen)
niet over oudere kinderen en een rammeling ! daarvan zegt het onderzoek uitdrukkelijk dat het tot meer gedragsproblemen leidt.
min zesjarigen krijg je al aan 't panikeren door "boos" te doen.
Erop slaan is jezelf een brevet van onmacht en onbekwaamheid toekennen én een slechte les geven: hen leren dat het recht van de sterkste aanvaardbaar is.
Twee keer fout dus.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 10:57   #71
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk, het gaat om kleine kinderen. Kinderen redeneren nog niet zoals volwassenen, dus je moet daarmee opletten. Het zijn emotionele wezens, nog meer irrationeel dan rationeel. Kinderen zijn zich nog aan het ontwikkelen.

Met een pedagogische tic zijn een heleboel dingen verkeerd. Ik noem er enkele op.
1. Het is een flagrante vorm van machtsmisbruik. Als volwassene ben je veel sterker dan je kinderen. In deze zin kan je het dus een vorm van lafheid noemen.
2. Kinderen gaan vooral één boodschap onthouden, namelijk dat je hen niet graag ziet. Of dat nu waar is of niet, dat speelt geen rol, maar dat is wat kinderen eruit zullen leren. Het gevolg is een laag zelfbeeld.
3. Kinderen leren dat het aanvaardbaar is om agressief gedrag te uiten. Ze gaan dat ook doen in andere situaties, bijvoorbeeld op school, bij vrienden, in de maatschappij. Daar gaan ze te maken hebben met afwijzing met opnieuw een lager zelfbeeld tot gevolg.
4. De relatie tussen ouder en kind gaat verkoelen. Je kinderen gaan zich afhankelijker opstellen, maar meer in het kader van het krijgen/vermijden van beloningen/straffen. Ze leren op die manier geen zelfredzaamheid en intrinsieke waarden.

Wel is het zo dat een pedagogische tic past binnen de algemene filosofie van straffen en belonen, met punten, stickers en sterren, overgaan of blijven zitten, enz. op school dat ook weerspiegelt is in de maatschappij (verloning, belastingen, boetes, enz). In die zin is het hét gedragsmodel bij uitstek van een kapitalistische samenleving die zoveel mogelijk controle over het gedrag van individuen wil verkrijgen.

Die "pedagogische tik" is een eufemisme voor "ik kan de situatie met dat kind niet aan, dus sla ik erop tot het doet wat ik wil."
Kinderen van slaande ouders zijn gewelddadiger dan anderen. Ze "leerden" immers dat geweld gebruiken om je gelijk of je zin te krijgen oké is en werkt.
En dan maar klagen over geweld bij jongeren...
Oud 5 januari 2010, 10:59   #72
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

²
Oud 5 januari 2010, 11:01   #73
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
belachelijk, als ge voor zoiets al geweld nodig hebt ...(ik wik mijn woorden) ik hoop welgemeend en van harte dat jij je leven lang kinderloos blijft en nooit met kinderen te maken krijgt.

als t mijne kleine was, kraakte ik je.
²
Oud 5 januari 2010, 11:01   #74
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Erop slaan is jezelf een brevet van onmacht en onbekwaamheid toekennen én een slechte les geven: hen leren dat het recht van de sterkste aanvaardbaar is.
Twee keer fout dus.
volgens deze logica is elke ouderlijke straf verkeerd want elke straf is gebasseerd op het pricipe recht vd sterkste
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 11:07   #75
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Twee keer fout dus.
ik beschreef alleen wat ik had gelezen over het onderzoek hoor.

en idd het lijkt absurd te om voor een min zesjarige een tik nodig te hebben om die tot de orde te roepen ...

aan de andere kant, heel pragmatisch, om bvb een vierjarige te leren dat hij ergens niet mag aankomen ... kan een quasi symbolische tik op zijn/haar handjes of poep heel duidelijk zijn ... en echt ik zie niet in dat dit ook schadelijk zou zijn
maar voor alle duidelijkheid, ik heb het hier niet over slaan.

Laatst gewijzigd door Anna List : 5 januari 2010 om 11:09.
Oud 5 januari 2010, 11:08   #76
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Belachelijk.

Ooit eens een lap rond mijn oren gekregen van de juf in het 3e leerjaar en ik kan u garanderen dat ik dat "grapje" geen tweede keer heb uitgespookt EN het ook thuis niet heb verteld om er niet nog een te krijgen. Dat was zonder twijfel een pedagogische tik MET het beoogde resultaat.
Het is niet omdat op een kind slaan soms resultaat heeft dat betere methodes niet werken.
Oud 5 januari 2010, 11:11   #77
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
volgens deze logica is elke ouderlijke straf verkeerd want elke straf is gebasseerd op het pricipe recht vd sterkste
Ik heb ijn zoon dan ook nooit moeten straffen, enkel nu en dan ter orde roepen, met de nodige uitleg.
Oud 5 januari 2010, 11:17   #78
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb ijn zoon dan ook nooit moeten straffen, enkel nu en dan ter orde roepen, met de nodige uitleg.
wat ook veel efficienter is.

ik streef ernaar, maar moet wel toegeven dat op sommige (stressvolle) dagen dat ook wel eens niet lukt ... en dan krijgt mijn kind een symbolische straf (hoek staan, computer uit, naar kamer, ... etc etc)
Oud 5 januari 2010, 11:20   #79
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Obv wat dan wel?

Citaat:
Een pedagogische tik <> geweld
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 11:31   #80
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan waart gij niet veel thuis.

Ik vind in deze draad wel afgrijselijk hoe mensen de andere hoek in de verdommenis duwen. Ik bedoel: we hebben het over de pedagogische tik, zonder enige overdrijving, zonder enige sistematiek, niet op zich alleenstaand maar als laatste redmiddel in noodsituasies, en voor kindjes waar 'redeneren' nog niet zo goed lukt. Niet uit frustrasie enz. maar als strategie. Uitzonderlijk. enz.
Zeker niet uit frustrasie voor jezelf omdat je je bijna nooit bezig houdt met de gasten; of omdat je tien keer inkonsekwent zijt voor je eigen gemak, en dan de elfde keer je geduld verliest ....

Sommige zeikerds moeten het dan direkt hebben over 'geweld', het 'recht van de sterkste' enz.

(de zeikerds van de andere kant, met hun broeksriemen of regels om mee te meppen, daar moeten we het inderdaad helemaal niet over hebben; ik hoop dat dat ook duidelijk is).

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be