Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2010, 08:16   #61
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Tja, redeneren vanuit het onderbuikgevoel brengt dergelijke spagaten met zich mee.
Kent u één politieke ideologie die volledig uit de ratio voortkomt? Er zit altijd 'onderbuikgevoel' bij.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 11:05   #62
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Kent u één politieke ideologie die volledig uit de ratio voortkomt? Er zit altijd 'onderbuikgevoel' bij.
Des te meer reden voor de staat om zo veel mogelijk een neutrale houding aan te nemen tov al dit soort zaken. In dit geval concreet het huwelijk open stellen voor homo's en de betreffende mensen zelf laten beslissen of hun onderbuik dit wel of niet gepast vindt.
Oud 13 januari 2010, 11:42   #63
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het marxisme.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 11:57   #64
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Des te meer reden voor de staat om zo veel mogelijk een neutrale houding aan te nemen tov al dit soort zaken. In dit geval concreet het huwelijk open stellen voor homo's en de betreffende mensen zelf laten beslissen of hun onderbuik dit wel of niet gepast vindt.
Dat is niet mijn visie, maar eerlijk gezegd zal ik nooit mijn keuze bij verkiezingen laten bepalen door iets als dat huwelijk. Er zijn wel gewichtigere zaken.
Oud 13 januari 2010, 12:28   #65
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
De visie van Bart Dewever verwoord exact wat ik denk. Nu homoseksuelen mogen van mij trouwen. Adoptie gaat wel een stap te ver.

De paus is niet tegen de homoseksuele persoon, maar tegen de daad, die niet scheppend is.
Nee, het celibaat schept veel (alsof kleine jongetjes zwanger kunnn worden).
Oud 13 januari 2010, 12:34   #66
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
het marxisme.
²

Laatst gewijzigd door filosoof : 13 januari 2010 om 12:35.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 12:37   #67
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Hoeveel dodelijke aanslagen zijn er de laatste jaren gepleegd door Rooms-Katholieken?
IRA, ETA, mafia?
Oud 13 januari 2010, 12:40   #68
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Fout. Er worden geen aanslagen/moorden/oorlogen gevoerd in naam van de RKK. Nog zijn er zelfmoordaanslagen tegen de eigen bevolking, noch worden er vrouwen/mensen gefolterd door de RKK.
bijna 2000 jaar lang.
Oud 13 januari 2010, 12:43   #69
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cal Bekijk bericht
Wat maakt het nog uit wat de paus zegt? Als er niet onlangs een dame tegen hem was gevallen, zou niemand aandacht schenken aan die man.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Waarom barst de collectieve linkerzijde dan uit in gehuil iedere maal de paus iets te zeggen heeft?
With respect to the population, the percentage of Catholics is: 62.4% in America, 40.5% in Europe, 26.8% in Oceania, 16.5% in Africa and 3% in Asia.
http://www.catholicnewsagency.com/ne...can_continent/
Oud 13 januari 2010, 13:45   #70
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De visie van Bart Dewever verwoord exact wat ik denk. Nu homoseksuelen mogen van mij trouwen. Adoptie gaat wel een stap te ver.

De paus is niet tegen de homoseksuele persoon, maar tegen de daad, die niet scheppend is.
Dan moet hij zeker zijn mond dichthouden. Wat twee mensen in de slaapkamer doen zijn zijn zaken niet. Ze zouden beter dat celibaat afschaffen, dan geraken ze hun sexuele obsessie misschien kwijt.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 13:49   #71
driewerf

Standaard

Respublica, ik heb je bijdragen in deze draad gelezen en herlezen. En tot nu toe komen die er toch povertjes uit.
Je bent tegen het homohuwelijk. Oké, dat weten we. Je verdere bijdragen beperken zich tot de eeuwige mantra dat dat jouw mening is, en dat je het recht hebt die mening te hebben. Het zal je verbazen, maar niemand betwist dat. Meer nog, ik zou begot niet weten op basis waarvan ik die twee stellingen zou moeten tegenspreken. Maar het zegt nog steeds niet waarom je daar tegen bent.
Het enige dat een poging tot argument was, is het feit dat het huwelijk eeuwenlang iets tussen een man en een vrouw was. Louter een argument dat, zoals het vroeger was, het nu ook zo moet zijn.

Ik reageerde daar eerder op met:
Citaat:
Volgens het oude gebruik.
En het nieuwe gebruik is dat twee volwassenen, die elkaar graag zien hun relatie in de wettig erkende vorm kunnen laten vastleggen.

Maar goed. Ik zie geen rationeel argument in jouw antwoord. Enkel een reactie dat zoals het vroeger was, het nu ook moet blijven. Met die mentaliteit was er nooit algemeen stemrecht gekomen, was de slavernij nooit afgeschaft en was de Berlijnse Muur nooit gevallen.
Een dergelijk uitgesproken mening, zoals jij ze hebt, daar moeten toch argumenten voor bestaan? Alleen, ik zie ze niet komen...
Oud 13 januari 2010, 13:56   #72
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:

Waarom ga je iemand beperkingen opleggen die je zelf niet hebt , adoptie moet kunnen . Waarom niet??? Ik denk dat deze mensen in veel gevallen beter zullen zijn voor deze kinderen dan veel ouders.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 14:00   #73
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Respublica, ik heb je bijdragen in deze draad gelezen en herlezen. En tot nu toe komen die er toch povertjes uit.
Je bent tegen het homohuwelijk. Oké, dat weten we. Je verdere bijdragen beperken zich tot de eeuwige mantra dat dat jouw mening is, en dat je het recht hebt die mening te hebben. Het zal je verbazen, maar niemand betwist dat. Meer nog, ik zou begot niet weten op basis waarvan ik die twee stellingen zou moeten tegenspreken. Maar het zegt nog steeds niet waarom je daar tegen bent.
Het enige dat een poging tot argument was, is het feit dat het huwelijk eeuwenlang iets tussen een man en een vrouw was. Louter een argument dat, zoals het vroeger was, het nu ook zo moet zijn.

Ik reageerde daar eerder op met:

Een dergelijk uitgesproken mening, zoals jij ze hebt, daar moeten toch argumenten voor bestaan? Alleen, ik zie ze niet komen...

Ze zullen niet komen ook niet , hoe gaan ze dat aan boord leggen .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 14:03   #74
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Ze zullen niet komen ook niet , hoe gaan ze dat aan boord leggen .
Afwachten...
Oud 13 januari 2010, 14:21   #75
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Laat ik mijn vorige posts wat verder uitleggen:
Om te beginnen wil ik zeggen dat voor mij het gezin de basis vormt van een goede samenleving. Het is goed dat een mens altijd terug kan vallen op zijn familie. Het huwelijk heeft naar mijn mening dan als één van de belangrijkste functies dat het zo'n stabiele familiesituatie kan creëren. De staat moet deze gezonde basis van de samenleving, het gezin, stimuleren. Iets als kindergeld doet dit toch ook?

Een homokoppel komt naar mijn mening echter nooit in de buurt van de beste gezinssituatie. Geadopteerde kinderen zullen in hun jeugd nooit een vaderfiguur en moederfiguur kunnen hebben. Volgens mij is dat een groot gemis. Ik ben dan ook tegen adoptie door homokoppels. Omdat het huwelijk tussen homo's het klassieke gezin onmogelijk maakt, staat het naar mijn mening op een ander niveau dan het normale huwelijk. Daarom heb ik erg veel problemen met de term homohuwelijk. Ik heb liever dat men dan voor een soort verbintenisrecht kiest en toch nog een onderscheid maakt.

Ik snap echter dat jullie je daar niet in kunnen vinden omdat jullie niet zo'n klassieke of conservatieve visie hebben op het gezin. Ook ik laat mijn keuze in het stemhokje hierdoor niet bepalen, maar dat verandert niet het feit dat dat mijn mening blijft.

De Engelse wikipedia geeft een aantal van mijn standpunten weer:
Citaat:
Opponents of same-sex marriage claim that children do best with both a mother and a father, and that therefore the state should encourage the traditional family structure by granting it a special status. They say that children should have a right to be raised by both a father and a mother and that the government should not support a marriage that cannot offer that.
Oud 13 januari 2010, 14:38   #76
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Laat ik mijn vorige posts wat verder uitleggen:
Om te beginnen wil ik zeggen dat voor mij het gezin de basis vormt van een goede samenleving. Het is goed dat een mens altijd terug kan vallen op zijn familie. Het huwelijk heeft naar mijn mening dan als één van de belangrijkste functies dat het zo'n stabiele familiesituatie kan creëren. De staat moet deze gezonde basis van de samenleving, het gezin, stimuleren. Iets als kindergeld doet dit toch ook?

Een homokoppel komt naar mijn mening echter nooit in de buurt van de beste gezinssituatie. Geadopteerde kinderen zullen in hun jeugd nooit een vaderfiguur en moederfiguur kunnen hebben. Volgens mij is dat een groot gemis. Ik ben dan ook tegen adoptie door homokoppels. Omdat het huwelijk tussen homo's het klassieke gezin onmogelijk maakt, staat het naar mijn mening op een ander niveau dan het normale huwelijk. Daarom heb ik erg veel problemen met de term homohuwelijk. Ik heb liever dat men dan voor een soort verbintenisrecht kiest en toch nog een onderscheid maakt.

Ik snap echter dat jullie je daar niet in kunnen vinden omdat jullie niet zo'n klassieke of conservatieve visie hebben op het gezin. Ook ik laat mijn keuze in het stemhokje hierdoor niet bepalen, maar dat verandert niet het feit dat dat mijn mening blijft.

De Engelse wikipedia geeft een aantal van mijn standpunten weer:

Het is inderdaad een argument, maar ook op buikgevoel gebaseerd hoor.
1. Wie zegt dat twee mannen of twee vrouwen geen goede ouders zijn?
2. Hoeveel kinderen worden niet door 1 ouder opgevoed? Is het dan niet beter een extra exemplaar van hetzelfde geslacht te hebben?
3. Hoeveel kinderen worden niet door twee koppels opgevoed? Co-ouderschap? Is dat niet veel moeilijker voor een kind?

Even voor de duidelijkheid: Ja een stabiele gezinssituatie is gewenst, maar dat zegt niks over de sexe van de ouders, dat kunnen homo's even goed (of even slecht) als hetero's. Persoonlijk denk ik zelfs beter. Vanwege hun meerzijdigheid.

Verder is het zelfs zo dat kinderen van homo's opener naar de wereld gaan kijken dan jij dat nu doet, wat ik een argument voor vind.
Oud 13 januari 2010, 14:46   #77
respublica
Minister

Standaard

1. Ik zeg niet dat het geen goede ouders kunnen zijn, maar in normale situaties verkies ik toch een hetero koppel.
2. Ja dat is beter maar ik verkies nog steeds een heterokoppel.
3. Daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. In elk geval is dat dus ook niet de norm, net zoals voor mij een gezin met twee ouders van hetzelfde geslacht niet de norm mag zijn.

Ik vind net dat door een moeder en vader opgevoed worden een veelzijdigheid biedt die homokoppels niet hebben. Een vader is heel anders dan een moeder. Met twee vaders mis je dan toch die meerzijdigheid.

Laatst gewijzigd door respublica : 13 januari 2010 om 14:47.
Oud 13 januari 2010, 15:01   #78
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
1. Ik zeg niet dat het geen goede ouders kunnen zijn, maar in normale situaties verkies ik toch een hetero koppel.
2. Ja dat is beter maar ik verkies nog steeds een heterokoppel.
3. Daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. In elk geval is dat dus ook niet de norm, net zoals voor mij een gezin met twee ouders van hetzelfde geslacht niet de norm mag zijn.

Ik vind net dat door een moeder en vader opgevoed worden een veelzijdigheid biedt die homokoppels niet hebben. Een vader is heel anders dan een moeder. Met twee vaders mis je dan toch die meerzijdigheid.
1. Ik onthou hier dat je geen bezwaar hebt, wel een voorkeur.
2. Dit kan je niet kiezen. Als 1 sterft, of ze scheiden heb je het spek aan je been, dan ga je de kinderen toch ook niet afpakken?
3. Nochtans sinds een jaar de norm hoor. Co-ouderschap is standaard bij scheiding tegenwoordig. En als ze beiden hertrouwen krijg je een zogenaamd "samengesteld gezin", de kinderen krijgen er twee.

een vader is inderdaad anders dan een moeder, je hebt het nu over rolmodellen neem ik aan? Daar is iets van waar. Maar kinderen zijn flexibel en kiezen zonder moeilijkheden een rolmodel in een persoon van een tante, nonkel of leerkracht. Trouwens, 1 ouder gezinnen missen ook een rolmodel, maar again, we gaan ze niet bij hun enige ouder weghalen, dus dat argument telt niet.
Oud 13 januari 2010, 15:11   #79
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht

Waarom ga je iemand beperkingen opleggen die je zelf niet hebt , adoptie moet kunnen . Waarom niet??? Ik denk dat deze mensen in veel gevallen beter zullen zijn voor deze kinderen dan veel ouders.
Ja, dat zal het zijn. Hetero-ouders zijn slecht, homo-ouders zijn goed.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 15:19   #80
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, dat zal het zijn. Hetero-ouders zijn slecht, homo-ouders zijn goed.
Dat zegt Wisord toch niet. Hij heeft het over "in veel gevallen" en benoemd zelfs geen percentage. Dat kunnen er net zo goed twee zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be