Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2010, 09:48   #61
ArjanD
Gouverneur

ArjanD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Mooie proza, maar meestal gaat genetische manipulatie over andere zaken die men wil corrigeren:
Om te beginnen is het selecteren van dieren, en kweken van nieuwe rassen op zichzelf al een vorm van genetische manipulatie.
Waar we nu veel sneller gaan is via spermabank-technieken komt die manipulatie nog sneller tot stand.
Sowieso is het principe dat mooie mensen met andere mooie mensen trouwen, of slimmerikken met elkaar trouwen, op zichzelf al de grootste genetische manipulatie die er bestaat.
Groen + groen geeft misschien groen, maar blauw + rood geeft paars. En welk mens kan weten of paars de beste kans op voortbestaan geeft, als de kleur nog niet eerder bestond, om maar even een figuurlijk vergelijk te trekken.

Er zijn ook slimme mannen die met een dom blondje trouwen en er zijn ook slimme vrouwen die een domme man verkiezen.

Wie bent u om te willen bepalen dat alleen de 'mooiste' en 'meest intelligente' mensen moeten kunnen voortplanten, of althans de voortplanting van die groep mensen bevorderd zou moeten worden?

Het is hartstikke schadelijk om dat te doen en het zorgt juist voor de meest zwakke mens.

Laatst gewijzigd door ArjanD : 26 januari 2010 om 09:56.
ArjanD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 09:53   #62
ArjanD
Gouverneur

Standaard

Het is reeds uitgebreid bewezen dat het de WIL is om de hersenen te benutten die voor intelligentie zorgt.

National Geographic Channel: http://video.google.com/videoplay?do...85927858479238

Man met 25% hersenen en sociaal gezond leven: http://www.newscientist.com/article/...s-doctors.html

De hersenen zijn maar een gereedschap en hebben een ongekend aanpassingspotentieel.

Dom + dom kan het meest intelligente kind verwekken. Maar dat lijkt u niet te begrijpen...

Daarbij hoe dan ook: uw aannames zijn ongegrond en gebaseerd op een eugenetische ideologie (rasveredeling).

Laatst gewijzigd door ArjanD : 26 januari 2010 om 09:57.
Oud 26 januari 2010, 10:19   #63
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
http://en.wikipedia.org/wiki/Precautionary_principle

Bij een 'vermoeden' van het bestaan van gevaar voor de mensheid is het dus niet zo dat de partij die het vermoeden heeft bewijs zou moeten leveren en dat onderwijl de tegenpartij hun gang kan gaan, wat nu dus wel gebeurt in de praktijk bij het toepassen van Genetische Modificatie en met als mogelijk gevolg dat de bijen uitsterven.
Dat is dan ook de reden waarom het "voorzorgsprincipe" een domme beslissingsstrategie is als die niet met een beetje gezond verstand wordt toegepast.

Want het volstaat dus dat ik het vermoeden heb dat gij een tovenaar of een heks zijt, en ga nu maar eens bewijzen dat ge dat niet zijt (bvb via de waterproef: als ge zinkt en verdrinkt, dan waard ge geen heks...).

Natuurlijk moet men de gevolgen van een zekere handeling trachten uit te vissen, daar niet van. Als er een goed onderbouwde argumentatie is om aan te geven dat er een behoorlijk risico is, dan moet daarmee rekening gehouden worden. Maar het voorzorgsprincipe legt alle bewijslast van niet het minste probleem in de schoot van degene die iets wil doen, maar houdt geen rekening met de problemen die er kunnen komen bij "niet-aktie". Het houdt enkel maar rekening met de (vermoedde!) nadelen van een handeling, en niet met zijn (verhoopte ?) voordelen. Het is, met andere woorden, indien strikt logisch toegepast, een beslissingswijze die zo goed als altijd de voorkeur zal geven aan in-aktie, en verre van de optimale beslissing zal opleveren.

Natuurlijk, toegepast met een beetje gezond verstand is het niet slecht, want het is een argument om kiekens zonder kop effe te laten bezinnen over wat ze allemaal bezig zijn, dat wel. Maar als rationele beslissingsstrategie is het verre van optimaal, want ge kunt nooit iets doen.
Oud 26 januari 2010, 10:25   #64
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De film Avatar zou ons wakker moeten schudden... de meedogenloze machinale mens over 1000 jaar
Eh, nee, ik dacht dat het zich afspeelde van mei tot augustus 2157.
Ik vind het ook een prachtige film. Maar het is een mooi sprookje. In werkelijkheid bestaat Eiwa niet, en in werkelijkheid zijn tribale diktaturen van de medicijnman en de chef, met soms barbaarse praktijken, niet zo rooskleurig hoewel natuurlijk ontzettend romantisch.
Trouwens, Avatar is eigenlijk een SF versie van wat de indianen op hun dak hebben gekregen in de 15-16de eeuw, he. Of nee, eerder lijkt het op de slag van Isandlwana
Oud 26 januari 2010, 11:03   #65
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken er bij mijn weten geen. Waarom wilt u dat precies weten?
net wat ik dacht. dat maakt volgend stukje proza des te schrijnender.

Citaat:
Pijn is erg vervelend, maar zoals ik eerder probeerde uit te leggen: zonder problemen overwinnen geen vooruitgang. Je kunt niet op een wolk naar het succes to drijven.

Neem bijvoorbeeld nu eens de genetische hersenziekte van Huntington:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Huntington

Het is pertinent verkeerd om als leven zijnde genetische veranderingen aan te brengen om bijvoorbeeld ziekten te voorkomen of (vanuit het heden bekeken) 'ongewenste eigenschappen' weg te filteren uit het menselijk ras.
als je dergelijke redenering doortrekt, beste Arjan, moet je ook maar stoppen met je handen te wassen, wonden te ontsmetten, hygienisch te zijn, melk te pasteuriseren, etc etc, want zonder strijd geen groei.

Om je abstracte, bij elkaar gegoogelde kennis een menselijker gelaat te geven, geef ik je hieronder een aantal mensen die allen gebaat zouden zijn bij genetische manipulatie, zijnde embryonaal of bij/na de geboorte. Hun levenskwaliteit zou exponentieel verbeteren; ze zouden kunnen doen wat gezonde leeftijdsgenootjes doen; misschien werden ze wel volwassen en konden ze op hun 80ste terugkijken op een rijkgevuld, gelukkig leven.

Nu niet. En als het van u afhangt, allen die na hun komen en aan dezelfde aandoening lijden, ook niet. Niet omdat gij daar wetenschappelijke argumenten tegen hebt, neenee, puur emotionele. Egoist.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  4.jpg‎
Bekeken: 131
Grootte:  67,1 KB
ID: 63323  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  borgonovo_987703b.jpg‎
Bekeken: 101
Grootte:  125,7 KB
ID: 63327  

Bijgevoegde afbeelding(e)

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 16:37   #66
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Niks vergeten, Pieke ? http://forum.politics.be/showthread....4062&page=2#38
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 16:44   #67
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
gene bang Diego, die post staat aangekruist

And for the record, ik ben geen voorstander om GG gewassen zomaar los te laten in de natuur

Laatst gewijzigd door Pieke : 26 januari 2010 om 16:44.
Oud 26 januari 2010, 16:51   #68
Diego Raga

Standaard

Roger.
Oud 26 januari 2010, 18:37   #69
ArjanD
Gouverneur

Standaard

Uw visie is erg beperkt Pieke. Wat er bij u mist is respect voor de natuur.

Genetisch Modificeren vergelijken kwa schadelijkheid met "handen wassen" is belachelijk.

En ik baseer wat ik zeg helemaal niet op emoties maar op gedegen logica.

Nogmaals: wie kan in de toekomst kijken? Het leven streeft naar meer dan wat er reeds is. Om te kunnen blijven bestaan is onvoorzienbare vernieuwing nodig.

U bent juist degene die zich door emoties laat leiden, waarbij economische belangen waarschijnlijk een rol spelen.

"Denk eens aan die arme mensen met een ziekte die door het wegfilteren van een bepaald gen zogenaamd voorkomen had kunnen worden."

U denkt niet verder dan dat. Het is gewoon zakken vullen met een nobele gedachte, en verder niet nadenken voor u.

Want genen wegfilteren, dat is vluchten voor de problemen zodat de problemen op termijn vaker en sterker terug zullen komen.

(indirect voorbeeld) http://www.elsevier.nl/web/10191326/...-verliezen.htm

Handen wassen = cultuur t.b.v. ons voortbestaan
Genetisch modificeren = domme poging om boven het leven te staan met alle schadelijke gevolgen van dien

Laatst gewijzigd door ArjanD : 26 januari 2010 om 18:47.
Oud 27 januari 2010, 08:40   #70
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is reeds uitgebreid bewezen dat het de WIL is om de hersenen te benutten die voor intelligentie zorgt.

National Geographic Channel: http://video.google.com/videoplay?do...85927858479238

Man met 25% hersenen en sociaal gezond leven: http://www.newscientist.com/article/...s-doctors.html

De hersenen zijn maar een gereedschap en hebben een ongekend aanpassingspotentieel.
Inderdaad. Ongekend. Voorlopig nog.
Kan je "de wil" definieren? Dat maakt het gemakkelijker om om te gaan met zo'n abstract begrip.

Citaat:
Dom + dom kan het meest intelligente kind verwekken. Maar dat lijkt u niet te begrijpen...
O jawel, genoeg voorbeelden in de wereld. Wat ik dan weer niet begrijp is waarom de ouders dan in de eerste plaats dom zijn. Hadden ze "de wil" niet?

Citaat:
Daarbij hoe dan ook: uw aannames zijn ongegrond en gebaseerd op een eugenetische ideologie (rasveredeling).
Aja, eugenetica. Nog ff en ge sleept er de nazi's bij.
Ik ben geen voorstander om supermensen te maken, die allen blond zijn met sproeten en bruine ogen, die de 100m kunnen lopen in 4 seconden, die 10 meter hoog kunnen springen, of die met gemak 300 kg kunnen tillen met 1 hand.
Maar wat zou er mis zijn met eugenetica?
Oud 27 januari 2010, 09:11   #71
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet u wat het meest belangrijk is hier op aarde? De wil om te leven.
Voor mij is het: mij zo goed mogelijk te amuzeren. Maar wat ik nu eenmaal amuzant vind, daar beslis ik eigenlijk niet over, dat is mijn onderbewustzijn die dat dikteert. Ik weet niet waar het "plezier" vandaan komt, ik kan enkel maar subjectief vaststellen dat ik sommige dingen plezanter vind dan andere - en bijgevolg streef ik die na. Noem het "mijn instinkt". Dat is voor mij het meest belangrijke. Eigenlijk het enige dat belang heeft. Ik kan mij trouwens moeilijk indenken dat mensen andere dingen nastreven dan het door hun onderbewustzijn gedikteerde plezier.

Maar let wel, mijn onderbewustzijn zit nogal raar in elkaar, in de zin dat ik het plezant vind dat andere mensen waar ik van hou, dingen plezant vinden. Ik wil dus soms dingen doen die voor mij op het eerste gezicht "niet plezant" zijn, omdat het voor anderen vermoedelijk plezant is - maar dat komt gewoon omdat ik voor een niet nader verklaarde reden het plezant vind dat die anderen dingen plezant vinden. Men zou dat "mijn gouden hart" kunnen noemen maar het is gewoon mijn onderbewustzijn die mij dat dikteert. Ttz, ik zou het niet plezant vinden om te weten dat ik schuldig ben aan niet-plezante dingen voor sommige anderen. Waarom ik van sommige anderen houd, dat weet ik ook niet. Da's ook mijn onderbewustzijn die dat dikteert.

Ik gebruik dus enkel mijn bewuste capaciteit om via alle kennis en alle denkvermogen dat ik heb, zo goed mogelijk de impulsen van mijn onderbewustzijn te bevredigen. En dat is het enige wat telt.

Eigenaardig genoeg schep ik ook veel plezier in het bijleren van dingen. Maar opnieuw, dat plezier, ik weet niet waar dat vandaan komt, het zijn ook impulsen die vanuit mijn onderbewustzijn komen. Voor anderen is dat waarschijnlijk helemaal anders. Dat is redelijk ondoorgrondelijk.

Citaat:
Wetenschap is beperkt. Wetenschap is een essentieel gereedschap, maar het is niet goed om er je geloof aan te verbinden zoals bij atheïsme. Alsof er niet meer zou zijn dan het meetbare...
Dat is dikke zever. Wetenschap is, zoals je zegt, een zekere vorm van redeneren. Een die vrij goed werkt in zijn domein. Het is geen religie. Religie is geen vorm van redeneren. De twee zijn totaal verschillend van struktuur. Je zou evengoed kunnen zeggen dat wiskunde een heel lelijke vorm van literatuur is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 januari 2010 om 09:12.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 09:12   #72
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw visie is erg beperkt Pieke. Wat er bij u mist is respect voor de natuur.

Genetisch Modificeren vergelijken kwa schadelijkheid met "handen wassen" is belachelijk.
Ja?
Jij hanteert een simpele, tweedelige (wit/zwart) visie: alles wat natuurlijk is (ie in de natuur voorkomt, uit de natuur afkomstig is, door de natuur voorgeschoteld wordt) is goed, want zo gaat dat al miljoenen jaren, het levert strijd op en strijd is essentieel om vooruit te gaan; onnatuurlijke zaken (wat niet in/door de natuur gebeurt, ermee haaks staat of zelfs tegenwerkt; zoals genetisch modifieren) is slecht, want het gaat in tegen het proces dat al zolang werkt, en we weten niet wat de effecten gaan zijn op lange termijn. Om het te oversimplifieren: alles wat in de natuur voorkomt is goed, en al de rest slecht.

Zeg me dan eens Arjan, welke andere dieren hun handen wassen? Is handen wassen een natuurlijk proces, of is handen wassen vluchten voor problemen zodat de problemen op termijn vaker en sterker terug zullen komen? Hetzelfde voor hygiëne, en pas dat eens toe op allergie.

Citaat:
En ik baseer wat ik zeg helemaal niet op emoties maar op gedegen logica.
hmm
Citaat:
Nogmaals: wie kan in de toekomst kijken? Het leven streeft naar meer dan wat er reeds is. Om te kunnen blijven bestaan is onvoorzienbare vernieuwing nodig.
Geef eens wat voorbeelden van onvoorzienbare vernieuwingen in de laatste 10.000 jaar, en hoe dat een effect heeft gehad op datgene wat ons vnl definieert, nl ons DNA?

Citaat:
U bent juist degene die zich door emoties laat leiden, waarbij economische belangen waarschijnlijk een rol spelen.
economische belangen. Maakt het dat voor jou gemakkelijker om die allusie te maken? En waarop is die belachelijke beschuldiging gebaseerd? Heb je daar concrete aanwijzingen voor, of is het een zielige poging om mij in een defensieve positie te manoevreren?

Citaat:
"Denk eens aan die arme mensen met een ziekte die door het wegfilteren van een bepaald gen zogenaamd voorkomen had kunnen worden."
Zogenaamd. Juist. Als ik in celculturen van patienten waarin een bepaald gen stuk is/niet werkt/kapot is, een nieuw gen inbreng dat wel behoorlijk werkt, dan herstelt dat het natuurlijke proces in de cel, waarna die cel terug normaal functioneert. Als ik artikels lees waarin de eerste schuchtere pogingen ondernomen wordt om het in de praktijk te brengen, dan ben ik hoopvol. Laat zie "zogenaamd" maar vallen.

Citaat:
U denkt niet verder dan dat. Het is gewoon zakken vullen met een nobele gedachte, en verder niet nadenken voor u.
en nogmaals die beschuldiging.

Citaat:
Want genen wegfilteren, dat is vluchten voor de problemen zodat de problemen op termijn vaker en sterker terug zullen komen.
het is niet wegfilteren, maar herstellen, naar de oorspronkelijke, natuurlijk werkende staat.

Citaat:
daar hebben we het al eens over gehad. ik zie dan ook het nut niet om hetzelfde te herhalen als voorheen.

Citaat:
Handen wassen = cultuur t.b.v. ons voortbestaan
Genetisch modificeren = domme poging om boven het leven te staan met alle schadelijke gevolgen van dien
niet boven het leven, in het leven. Het is een manier om de levenskwaliteit van patienten te verbeteren. Ja, dat is inderdaad een kortzichtige, egoïstische zienswijze.
Oud 27 januari 2010, 23:13   #73
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet echt een bewijs, nee, maar ik ben dan ook geen wetenschapper en ga dus voort op de verbanden die biologen ea wetenschappers aanhalen ivm GM.

Het artikel dat ik linkte, ging over het massale uitsterven van kikkersoorten, vleermuizen, vlinders en bijen in de VS en mogelijkerwijs is er een verband met de GM gewassen die daar groeien.
Laten we duidelijk zijn. Er zijn 2 redenen waarom mijn buik tegen gg gewassen is:
1. Ik vind het absoluut absurd dat een persoon/bedrijf een DNA-sequentie kan patenteren.
2. In het verlengde van uw post:
ik lees ze ook. Ik lees ook dat de opbrengsten tegenvallen, ik lees over problemen met rupsen van de monarch-vlinders. Ik lees ook rapporten die stellen dat er wel iets van aan is, van die schadelijke effecten, maar dat het niet zo'n impact heeft als initieel geclaimd.
Ik lees vooral tegenstrijdige zaken.

Citaat:
Trouwens, het is me ook opgevallen, dat de laatste zomers hier en elders in Europa veel minder bijen en vlinders te zien waren dan de jaren daarvoor.
er zijn weinig ggo-akkers in europa. Monoculturen, de gazoncultuur van de mens, versnipperde voedingsgebieden, allen spelen een rol.

Citaat:
En over de gevolgen van GM gesproken, op de site van de BBL staat het volgende:

"In 1996, vóór de introductie van de ggg’s, waren deze onkruiden nog onbekend. Vandaag groeien er minstens negen herbicidenresistente onkruiden op de Amerikaanse landbouwgronden." http://www.bondbeterleefmilieu.be/page.php/30/463#11694

Dat GM gewassen alleen maar voordelen zou opleveren, mag dus best met een korreltje zout genomen worden, met een emmer of twee in optie.
dat beweert dan ook niemand. Toch?
Citaat:
Albert E. quote ooit eens, dat je geen oplossingen zal vinden zolang je dezelfde denkwijze hanteert, als diegene waarmee de problemen veroorzaakt zijn en als er ene het kon weten, dan was hij het wel.
Tot nader order is de overheersende duale materialistisch-wetenschappelijke denkwijze, de grootste pesticide waar de mensheid zelf mee af te rekenen heeft.

Niet overtuigd ? Laten we anders eens wat dieper ingaan op de onderscheiden aspecten van het leven tout court:

"Volgens Vernadski bestaat het systeem Aarde uit drie sferen: geosfeer (waarmee hij de vaste, levenloze Aarde bedoelde), biosfeer en noösfeer. In deze theorie is de noösfeer de recentste fase in de ontwikkeling van de Aarde, na de geosfeer en de biosfeer. Net zoals het ontstaan van de biosfeer de geosfeer onherroepelijk veranderd heeft is de opkomst van het menselijk bewustzijn van blijvende invloed op de biosfeer." http://nl.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Vernadski

Het ene is dus geëvolueerd uit het andere enz, tot ons huidige bewustzijn toe.
Als we dan een bepaald natuuraspect door misbruik, uitbuiting of verkeerde manipulatie vernietigen, dan zal ook het overeenkomende aspect waarop ons bewustzijn zetelt vernietigd worden.
De meeste van de huidige 'welvaartsziekten' mogen van mij dan ook op dat conto geschreven worden.
hier ben je me kwijt. Hoe verklaar dat een globale destructie van dat natuuraspect leidt tot welvaartsziekten die enkel maar lijken toe te slaan in het Westen. Welvaartsziekten die vnl kunnen geklasseerd worden als levensstijlziekten?

Citaat:
Je ziet dus hopelijk ook wel in, dat de invloed van ons bewustzijn en haar denkvermogen blijkbaar niet los te zien van onze (wijde) omgeving en vise versa.
Alleen een geconditioneerde vooringenomenheid (lees: Ego), staat zo'n mondiale eenheidsvisie meestal nog wat in de weg.
Hoog tijd dus, om deze steeds aan elke gewaarwording voorafgaande en onpersoonlijke Aanwezigheid in elk van ons, eens mee in het wetenschappelijk onderzoek te betrekken, even los van andere maatschappelijke terreinen.
Of bestaan er argumenten om dit niet te doen ?
Mooi verwoord, zoals steeds, maar daar blijft het in mijn ogen dan ook bij.
Oud 28 januari 2010, 09:47   #74
Zwitser

Standaard

Citaat:
Ware kracht is geen genetisch perfect mens volgens beoogde normen. Ware kracht schuilt in een man die kreupel geboren wordt met een genetische aandoening en die het schopt tot een groot geleerde:
Ik denk dat Steven Hawkings groot voorstander is van genetische manipulatie. Zeker als het ziektes zoals deze waaraan hij lijdt kan voorkomen of genezen.
Steven Hawkins kiest, als hij die keuze zou krijgen, zeker voor een bestaan als een groot geleerde in een niet-kreupel lichaam.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 01:55   #75
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Laten we duidelijk zijn. Er zijn 2 redenen waarom mijn buik tegen gg gewassen is:

1. Ik vind het absoluut absurd dat een persoon/bedrijf een DNA-sequentie kan patenteren.

2. In het verlengde van uw post:

ik lees ze ook. Ik lees ook dat de opbrengsten tegenvallen, ik lees over problemen met rupsen van de monarch-vlinders. Ik lees ook rapporten die stellen dat er wel iets van aan is, van die schadelijke effecten, maar dat het niet zo'n impact heeft als initieel geclaimd.
Na 12 jaar ggo-teelt zijn er al problemen alom, waarvan de (lichte?) gevolgen nu al zichtbaar zijn...
Wanneer zal de schadelijke impact dan groot genoeg zijn, om ons tegen dan wel zorgen te maken ?

GGO's zijn mi nog niet lang genoeg op de markt, om de impact en de gevolgen daarvan correct te kunnen inschatten op het menselijke of dierlijke metabolisme.
Vandaar dat hier uiterste voorzichtigheid en een ethische beschouwing geboden is, want wat in principe als een zegen voor de mensheid zou kunnen beschouwd worden, kan ook desastreuze gevolgen hebben voor het leven tout court.
Als er nu al zo'n zichtbare gevolgen zijn voor andere levensvormen in de tot nog toe beperkte groeiomgeving van ggo's, dan houd ik m'n hart vast voor de natuurlijke gevolgen van de komende 20-30 jaar, als ggo's op industriele schaal zullen worden toegepast

De wetenschappers die 100 jaar geleden de werking van het atoom ontrafelden, zaten toen ook niet met Fat Boy 1 en 2 in hun hoofd en dit menselijke dieptepunt in '45 was dan nog enigzins 'gecontroleerd'.
Een ongecontroleerde verspreiding van ggo-zaden, gewild of niet, is mi heel wat minder voorspelbaar voor de overleving van het milieu, dan wat een technisch rigide atoommanipulatie vermag.
Een beetje bio-terrorist kan dus wel een en ander aanvangen met een handvol 'foute' ggo-zaden, voldoende om vruchtbare akkergronden voor langere tijd te besmetten met bv alles overwoekerende, schimmelproducerende of giftige plantensoorten, ik zeg maar wat.

Welke van de twee pertinente aanwezigheden een grotere bedreiging vormt voor het overleven van de mensheid, is niet zo direct in te schatten, gezien de motieven van de beherende machtsgroepen meestal slechts 1 doel voor ogen hebben.

Citaat:
Ik lees vooral tegenstrijdige zaken.
Ja, die lees ik ook wel eens, zoals deze: http://www.bondbeterleefmilieu.be/page.php/30/417/11115

Trouwens, die verdwijnende diersoorten genetisch modificeren zal dan ook niet meer nodig zijn, gezien al die natuurlijke stuifmeelverspreiders dan toch overbodig zullen geworden zijn.
Fruitbomen en bepaalde gewassen zullen geen dan vruchten meer voortbrengen, gezien de mogelijkheid tot kruisbestuiving mee verdwijnt.
Dat als gevolg hiervan heelder insecten- en vogelpopulaties zullen uitsterven, is ook niet echt een probleem, toch niet voor de honderdduizenden tonnen vliegen, muggen, sprinkhanen, mieren etc, die als gevolg van het uitsterven van hun gevleugelde vijanden, zich nog lustiger zullen kunnen voortplanten en resistenter worden dan ooit tevoren en zich dus lekker vol eten aan onze gemodificeerde gewassen, wat wsl nooit de bedoeling kon zijn.

Maar da's ook geen probleem, dan kunnen we nog wat meer en nog zwaardere pesticiden rondspuiten, uiteraard aan een zacht prijsje geleverd door diezelfde producenten van de eerder aangeleverde ggo-problemen.
Dat er voor Monsanto & Co geen enkel probleem is, is de kapitale evidentie zelve.
Ik ga me alvast een hoop ggo-aandelen aanschaffen...

Btw, ik vraag me wel eens af hoeveel van die 'altruïstische' chemiebonzen het voedsel, dat voorbereid is met hun eigen ggo-producten, thuis zelf opeten, of hoeveel van hun pharmaceutische collega's, zichzelf dat vaccin lieten inspuiten tegen dat mexicaanse griepvirus ? Enig idee ?
Soit, de kassa rinkelt toch.

Citaat:
er zijn weinig ggo-akkers in europa. Monoculturen, de gazoncultuur van de mens, versnipperde voedingsgebieden, allen spelen een rol.
Hier in Belgie kan ik daar nog inkomen, da's hier een toonbeeld van versnippering en een chaotische RO, maar het probleem van het verdwijnen van allerlei nuttige insectensoorten is een internationaal probleem, hoewel niet onmiddelijk gelinkt aan ggo's, behalve in de VS, maar daar zullen de pesticiden ook wel voor iets tussen zitten, overvloedig gebruikt om de ggo-gewassen te beschermen tegen steeds ressistenter wordende onkruiden.

Maar je hebt gelijk, in Europa zijn andere oorzaken van invloed: http://www.bondbeterleefmilieu.be/page.php/30/463#11701

Redenen genoeg dus om, voor een meeropbrengst van veilig voedsel, te investeren in de verbetering van de bestaande landbouwtechnieken, ipv de gevolgen van het slechte gebruik ervan, proberen op te lossen met kunstgrepen.
Wat minder vlees eten zou ook al helpen, er zijn voldoende
voedselalternatieven beschikbaar die prima voldoen aan onze dagelijkse eiwitbehoefte, om op regelmatige of volledige basis vlees te vervangen.

Citaat:
dat beweert dan ook niemand. Toch?
Neen, maar juist afgaande op het wijdse ontbreken van enige kritiek of voorbehoud op het overmatige pesticidenverbruik bij ggo-gewassen en de schadelijke gevolgen daarvan, door de ggo-voorstanders hier, lijkt me dat eerder een stilzwijgende goedkeuring. Toch ?

Citaat:
hier ben je me kwijt. Hoe verklaar dat een globale destructie van dat natuuraspect leidt tot welvaartsziekten die enkel maar lijken toe te slaan in het Westen. Welvaartsziekten die vnl kunnen geklasseerd worden als levensstijlziekten?
Niet alleen in het westen lijden we eraan:http://www.oneworld.nl/Nieuws/articl...in_arme_landen

Maar toch is het evengoed een gevolg van een onverdeelde graaicultuur en een moraalloze politiek, tot barstens toe gevoed door een schrijnende onwetendheid over de aard en de kern van het eigen wezen....
Citaat:
Mooi verwoord, zoals steeds, maar daar blijft het in mijn ogen dan ook bij.
....met zelfvervreemding tot gevolg en dat maakt dat we ons niet meer verbonden voelen met datgene van waaruit ons bewustzijn ontstaat.
Als je dus bepaalde aspecten van de natuur door kunstmatige ingrepen laat creperen of verdwijnen, dan zal de hiermee overeenstemmende verbondenheid van ons eigen bewustzijn met de biosfeer ook vernietigd worden.
Of dacht je soms bewustzijn als een losstaand fait divers te zien, van de organische natuur waarin het zich bevind, waardoor dat gewaarzijn tot expressie kan komen ?
In wetenschappelijke kringen durfde men dat al eens te opperen, maar naarmate meer te weten komt over de werking van de geest, hoe minder men overtuigd geraakt van die orthodoxe opvatting.

Het draait me echter niet om de mooie woorden, Pieke, maar bewustwording van het Zelf is eerder het codewoord, aangezien alles begint en eindigt bij het gewaarzijn van ons Zelf, dus ook de mentaal-fysieke gevolgen van die relatie ervan met onze directe omgeving, zowel ten goede als ten kwade.

In die zin, vanuit onze geestelijke bewustwording dus, zijn de meeste, zoniet alle welvaartsziekten te voorkomen of te genezen en bij uitbreiding daarvan kunnen we een meer evenwichtige en duurzame relatie opbouwen met onze levengevende planeet.
Dan zullen al die ggo's en hun schadelijke neveneffecten slechts een misselijkmakende vergissing blijken, a twist of the mind zeg maar, ontsproten aan onze mentaal-intellectuele onvolwassenheid en gepaard aan een illusoir gevoel van afgescheidenheid, tov de complexe en onderling verweven eenheid waarin alles bestaat.
Daar knoei je niet zomaar mee.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 29 januari 2010 om 01:58.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be