Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Voel jij je Europeaan?
Ja 30 54,55%
Nee 23 41,82%
Geen mening, geen gevoelens ervoor. 2 3,64%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2010, 13:11   #61
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De neoliberale ideologie werd ons via Europa opgedrongen door de nationale regeringen. En daarvoor moesten nationale democratische en sociale verworvenheden worden uitgehold. Om dat neoliberalisme aan banden te leggen kunnen we dus die nationale democratische en sociale verworvenheden weer versterken en de €Urocratie buiten gooien.
Even een kleine correctie toegevoegd.

En dat ze Europa daar niet voor nodig hebben bewijzen het VK en Nederland.

Laatst gewijzigd door Geert C : 20 november 2010 om 13:13.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2010, 13:19   #62
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Lieve Yves,

Wat er nu aan de hand is, is dat er geen rekening wordt gehouden met de individuele wensen van de burgers in de kleinere landen. Is het de schuld van de Ieren dat hun banken op grootscheepse schaal mislukte investeringen deden? En dat ook buiten Ierland. Wie mogen ervoor bloeden? De Ieren.

Het is de neoliberale ideologie, opgedrongen door de VS, waar kleine landen zo goed als machteloos tegen zijn, omdat de grootkapitalistische omzetten veel groter zijn dan een BNP van een klein land.

Als we het goed opzetten in Europa, met het subsidiariteitsbeginsel (zaken pas beslissen op een hoger niveau als dat op een lager niveau niet meer lukt) adequaat toegepast, komen juist de individuele noden van burgers het best aan bod.
Kom even terug op Ierland : als de ECB Ierland aan goedkope tarieven wil financieren (zoals dit al eerder gebeurde met Griekenland) dan veroorzaken ze een hogere inflatie en dus betalen we met zijn ALLEN voor de problemen van de Ieren en hun banken. De vraag rond Ierland en Griekenland is dus hoever de solidariteit moet reiken. Immers je geeft slecht presterende landen een vrijbrief of bij andere burgers geld te gaan vragen...No thanks, we hebben al zelf problemen genoeg om op te lossen, zonder dit er nog eens bij.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 20 november 2010 om 13:21.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2010, 13:31   #63
Zwitser

Standaard

Citaat:
Na het Zwitserse referendum over minaretten heb ik het wel gehad met referenda.
Het idee om het volk niet te laten beslissen omdat het "verkeerd" zou kunnen beslissen is inherent ondemocratisch.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2010, 13:58   #64
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het idee om het volk niet te laten beslissen omdat het "verkeerd" zou kunnen beslissen is inherent ondemocratisch.
Met die stelling kan ik het alleen maar eens zijn. De burgers beslissen.

Maar het gaat om de wijze waarop. Democratie zou ik willen omschrijven als beslissingsmacht van het volk met de ervaring en wijsheid van voorbije generaties erbij geïncorporeerd. Als je de waan van de dag laat regeren heb je populisme.

Het is in het kader van het Europese project dan ook niet verstandig om daar referenda over te houden. De waan van de dag kan regeren. Dan kunnen structuren die decennialang zijn opgebouwd, snel worden afgebroken. En als het volk dan achteraf spijt krijgt, duurt een nieuwe opbouw langer dan de afbraak.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 20 november 2010 om 14:12.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2010, 14:06   #65
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Kom even terug op Ierland : als de ECB Ierland aan goedkope tarieven wil financieren (zoals dit al eerder gebeurde met Griekenland) dan veroorzaken ze een hogere inflatie en dus betalen we met zijn ALLEN voor de problemen van de Ieren en hun banken. De vraag rond Ierland en Griekenland is dus hoever de solidariteit moet reiken. Immers je geeft slecht presterende landen een vrijbrief of bij andere burgers geld te gaan vragen...No thanks, we hebben al zelf problemen genoeg om op te lossen, zonder dit er nog eens bij.
Nu is de ECB geen democratisch instituut, het is onafhankelijk (lees: zuiver kapitalistisch). Ik zal een beslissing van de ECB niet snel verdedigen.
Maar we hebben met zijn allen, alle burgers van Europa, de werking van de ECB toegestaan. Als de ECB dan regeringen een wortel voor houdt, een land die pakt, en die achteraf heel bitter blijkt te zijn, dan hebben wij als Europeanen ook de verplichting een land in de bittere beproeving te helpen. De volgende keer kunnen wij slachtoffer zijn van de machinaties van de ECB. En wie helpt ons dan?
Oud 20 november 2010, 17:01   #66
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Door te zorgen dat glibbers �* la Trichet er niet kunnen plaatsnemen. En zeker geen latijnse opvreters/mafiabazen. En dat risico is levensgroot aanwezig.
Oud 21 november 2010, 01:44   #67
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu is de ECB geen democratisch instituut, het is onafhankelijk (lees: zuiver kapitalistisch). Ik zal een beslissing van de ECB niet snel verdedigen.
Maar we hebben met zijn allen, alle burgers van Europa, de werking van de ECB toegestaan. Als de ECB dan regeringen een wortel voor houdt, een land die pakt, en die achteraf heel bitter blijkt te zijn, dan hebben wij als Europeanen ook de verplichting een land in de bittere beproeving te helpen. De volgende keer kunnen wij slachtoffer zijn van de machinaties van de ECB. En wie helpt ons dan?
Een instituut zoals het ECB hoort onafhankelijk te zijn, zoals ieder centrale bank onafhankelijke hoort te zijn (zoals de Duitse Bundesbank of DNB).
Verder vindt ik ook dat we mede-Europeanen moeten helpen, echter ik ben van mening dat die bittere pil van u, ontstaat door falend beleid van de overheid en niet de ECB. Wanneer dus landen als Griekenland en ? Ierland ? en misschien anderen er een potje van maken; dan horen ze steun te krijgen, maar er absoluut niet makkelijk vanaf te komen.
Oud 21 november 2010, 02:43   #68
D'ARTOIS

Standaard

De Ierse overheid heeft de Ierse banken volledige steun toegezegd in geval bankschulden niet zouden worden terugbetaald. Met het massaal wegzakken van de hyperventilerende Ierse onroerend goed markt en de daaruit volgende deficieten kwamen de banken massaal verhaal halen. Uiteindelijk komt de hulp niet vanuit Ierland zelf maar van de belastingbetaler van het vasteland. dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Evenmin als Griekenland heeft Ierland commodities om dit tekort hoe dan ook ooit aan te zuiveren tenzij over enige decennia.
Ik denk dat de banken die hoe dan ook schuld hebben aan deze crisis het probleem moeten oplossen en dat dit niet de zaak is van de belastingbetaler op het continent.
Oud 21 november 2010, 03:47   #69
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
De Ierse overheid heeft de Ierse banken volledige steun toegezegd in geval bankschulden niet zouden worden terugbetaald. Met het massaal wegzakken van de hyperventilerende Ierse onroerend goed markt en de daaruit volgende deficieten kwamen de banken massaal verhaal halen. Uiteindelijk komt de hulp niet vanuit Ierland zelf maar van de belastingbetaler van het vasteland. dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Evenmin als Griekenland heeft Ierland commodities om dit tekort hoe dan ook ooit aan te zuiveren tenzij over enige decennia.
Ik denk dat de banken die hoe dan ook schuld hebben aan deze crisis het probleem moeten oplossen en dat dit niet de zaak is van de belastingbetaler op het continent.
Dát is te gemakkelijk gedacht, óók Ierland heeft de Euro, Ierse en Griekse problemen zijn dus ook onze problemen, omdat we dezelfde munteenheid gebruiken. We behoren nu eenmaal tot dezelfde monetaire eenheid, die voor het eerst omgekeerd tot een politieke eenheid moet leiden...
Oud 21 november 2010, 10:20   #70
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Een instituut zoals het ECB hoort onafhankelijk te zijn, zoals ieder centrale bank onafhankelijke hoort te zijn (zoals de Duitse Bundesbank of DNB).
Verder vindt ik ook dat we mede-Europeanen moeten helpen, echter ik ben van mening dat die bittere pil van u, ontstaat door falend beleid van de overheid en niet de ECB. Wanneer dus landen als Griekenland en ? Ierland ? en misschien anderen er een potje van maken; dan horen ze steun te krijgen, maar er absoluut niet makkelijk vanaf te komen.
Je het gelijk. Ik had het ietwat te polemisch gesteld. De nationale regeringen hebben schuld, ze ze zijn geen passief doorgeefluik van ECB ideetjes.
Maar ook met de steun van de EU, zullen de Ieren en andere volkeren zwaar moeten dokken voor de politiek van hun regeringen in het verleden. De steun van de EU is niet gratis.
Oud 21 november 2010, 10:34   #71
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
De banken zijn niet los te zien van ons als burgers. Zij zijn gewoon een factor in het economische verkeer. Het is juist het probleem dat de Ierse banken failliet dreigen te gaan en dat daardoor de Ierse economie vastloopt.
Er zijn verkeerde investeringsbeslissingen genomen. In Ierland staan hele nieuwgebouwde wijken leeg. Wie moet voor de kosten ervan opdraaien? Alleen de Ieren, of ook andere landen van de EU.
Oud 21 november 2010, 12:30   #72
D'ARTOIS

Standaard

Hier zijn een aantal zaken aan het scheef groeien. Waarbij niet meer gelet wordt op een geordende wijze van zaken afhandelen maar gevolg gegeven wordt aan impulshandelingen.
Een bank is een rechtspersoonlijkheid met alle lasten en lusten van dien, waarbij naar mijn smaak de nadruk iets meer op lusten ligt voor wat betreft het directorium van de betreffende bank.
Banken en overheid is zoiets als vier handen op een buiken is het feit of Ierland geld wil lenen of niet belangrijk maar of ze het kunnen terugbetalen.
Nu de agrarische sector vrijwel buitenspel staat is het antwoord nee. Als een bank omvalt, jammer, maar laten gaan. Dat is het spel van de economie en de natuurlijke weg. Daarbij gaat het niet aan om ondeskundig beleid te belonen met een generaal pardon, op kosten van een partij die part noch deel heeft aan de Ierse banken. En derhalve ook niet de geringste invloed had/heeft om welke foutieve beslissing dan ook bij te sturen.
Iedereen kan weten dat bijvoorbeeld kapitaalbeleggingen in de VS een dodelijke afloop hebben voor de belegger. Maar geen bank die zal luisteren.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 21 november 2010 om 12:32.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 05:55   #73
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Ik woon in een Aziatisch land waar iedere westerling automatisch beschouwd wordt als Amerikaan. Dat maakt dat mijn Europa-gevoel nog sterker is dan als ik bij ons zou gebleven zijn.
Elke keer iemand mij 'Amerikaan' noemt, benadruk ik dat dat niet het geval is en dat veel blanken in dit land geen Amerikanen maar Europeanen zijn.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 08:43   #74
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Ik woon in een Aziatisch land waar iedere westerling automatisch beschouwd wordt als Amerikaan. Dat maakt dat mijn Europa-gevoel nog sterker is dan als ik bij ons zou gebleven zijn.
Elke keer iemand mij 'Amerikaan' noemt, benadruk ik dat dat niet het geval is en dat veel blanken in dit land geen Amerikanen maar Europeanen zijn.
Israël?
Oud 28 november 2010, 00:51   #75
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Ik heb een vriend, die ooit een semester in de USA heeft gestudeerd; alle Europeanen daar waar Europeser dan in Europa. (Oftewel buiten Europa blijken we meer gemeen te hebben, dan wat we hier toe durven te geven.)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be