Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2010, 20:36   #61
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Maar natuurlijk. De auto is nog steeds een zegen, geen vloek. We hebben er onze welvaart aan te danken en dat vergeet men tegenwoordig. Méér en betere wegen, dat hebben we nodig!

Fred.
Inderdaad. Net zoals we dringend het geboortecijfer moeten doen stijgen in België alsook migranten moeten binnenlaten om de vergrijzing tegen te gaan en de pensioenen betaalbaar te houden.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2010, 23:36   #62
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat is helemaal niet het geval.
In Vlaanderen ligt er 0.065km of 65m autoweg per km² oppervlakte. Ongeveer een factor 100 minder. http://www.plan.be/databases/PVar.php?VC=INFRA006&D1 dan "Vlaams gewest" aanvinken, dan "autosnelwegen" aanvinken en dan klikken op "zoek".

even ter uwer informatie autosnelweg is niet gelijk aan autoweg. je vergeet onze 'gewestwegen', dorpswegen, ....
Oud 23 maart 2010, 01:01   #63
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

't is altijd op schoolse dagen dat het ambras is op de weg.
In periodes van schoolvakanties is het zo rustig dat je het niet kan voorstellen dat het een werkdag is meestal.
Conclusie; veel te veel studentjes worden afgehaald en gebracht.
Oud 23 maart 2010, 03:00   #64
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht
Ah ja, enkel de rijken nog met de auto. En het plebs moet door weer en wind met de fiets.

Uiteraard is een job weigeren omdat 20 km naar 't werk + 7 km om naar de crèche, met zo'n karreke achter uwe fiets echt wel teveel van 't goede is, een reden om gezegd plebs van den dop te smijten. De luilakken! Afzien, dat moeten ze doen!

En het vrijgekomen dopgeld gebruiken om prachtige, lege autostrades te maken waar de rijken lustig op kunnen doorvlammen.

Leuke samenleving die u op het oog hebt.

2
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 07:31   #65
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Het openbaar vervoer is simpelweg niet betrouwbaar.
Doet me denken aan de tijd dat ik regelmatig voor vergaderingen in Amsterdam moest zijn. Degenen die met de auto kwamen waren altijd te laat, die die met het openbaar vervoer kwamen, die waren echter meestal op tijd.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 07:36   #66
Zwitser

Standaard

Citaat:
Het openbaar vervoer is simpelweg niet betrouwbaar.
Daarboven als je buiten het centrum van een stad woont kun je zelden naar elders in de rand van uw stad rijden zonder naar het centrum te gaan; in zulke gevallen duren ritjes van 5km met het openbaar vervoer al zeer vlug 1 uur...
Een van de problemen is natuurlijk dat mensen verwachten met het OV hetzelfde te kunnen doen als met de auto. En dat terwijl dat eigenlijk niet hoeft. Met de auto rijd je inderaad beter naar een supermarkt in de rand van de stad, maar je hoeft dat niet te doen. Je kan ook met het OV naar een supermarkt in het centrum. Men zou daar ook meer op moeten inspelen. In het station waar ik elke dag overstap zijn er twee supermarkten. Ik doe dus mijn inkopen gewoon op weg naar huis. Verder koop ik tegenwoordig veel op het internet, en laat dat gewoon aan het station afleveren (heerlijke service hebben die Zwitserser spoorwegen). Ik heb mijn leven eigenlijk zo georganiseerd dat ik mij behoorlijk begin te ergeren als ik weer eens ergens met de auto heen moet.
... repeat ...
Oud 23 maart 2010, 08:02   #67
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Doet me denken aan de tijd dat ik regelmatig voor vergaderingen in Amsterdam moest zijn. Degenen die met de auto kwamen waren altijd te laat, die die met het openbaar vervoer kwamen, die waren echter meestal op tijd.

naar een wereldstad rijden is volgens mij iets anders dan uw bewegen in de rand van een stad / dorp.
Dat is ook het probleem van de attitude van de politici en de voorstanders van het openbaar vervoer: zij reizen doorgaans met chauffeur en maken geen gebruik van het openbaar vervoer om familie te bezoeken, inkopen te doen.

U spreekt over inkopen in een superette in een station?? Hebt u enig idee hoeveel meer u betaald aan uw waren? Niet iedereen zit zo ruim bij kas dat men niet hoeft te letten waar en hoe men inkopen gaat doen. Wie bonnetjes telt doet aankopen in bulk (1x/maand), dit is niet mogelijk met het openbaar vervoer.

Openbaar vervoer is en zal pas openbaar zijn wanneer elkeen eender wanneer naar eender waar vervoerd kan worden en zolang dit niet het geval is dienen de gepriviligeerde mensen uit onze maatschappij geen flauwe kul te verkopen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 09:47   #68
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Openbaar vervoer is en zal pas openbaar zijn wanneer elkeen eender wanneer naar eender waar vervoerd kan worden en zolang dit niet het geval is dienen de gepriviligeerde mensen uit onze maatschappij geen flauwe kul te verkopen.
Hier zie, dat vind ik nu ook.

1) er is geen volwaardig alternatief voor de auto, dus blijven mensen met de auto rijden;
2) zolang er geen volwaardig alternatief is voor de auto, moet men niet hypocriet doen en zeggen dat men "mensen aanmoedigt de auto te laten staan"; neen, men melkt mensen gewoon uit; ze hebben geen andere keus dan de auto te gebruiken en dus af te dokken. Weet ge wat dat kost, nen auto? Een fortuin. Een enorme hap uit het gezinsbudget. En toch blijft men ermee rijden. Hoe zou dat toch komen? Misschien omdat het een noodzaak is?
3) ik ben de betutteling beu. Als ze voortdoen met al dat betuttelen, ga ik uit protest a) terug beginnen roken (ja, ook in restaurants, tot ze me buitengooien), b) is mijn volgende auto die die het méést verbruikt, en dan rijd ik daar speciaal om degenen te pesten die denken mij een pamper te moeten aandoen elke dag 5 km mee. En kom niet af met "het milieu"; dat is al om zeep, met dank aan de babyboomgeneratie (waar we al zoveel aan te "danken" hebben);

Zorg voor een volwaardig alternatief en de mensen zullen heus die dure wagen laten staan. Of zorg voor een betere organisatie.

Laten we immers het decennialange onbestaande beleid in ruimtelijke ordening (dank u, babyboom generatie) niet vergeten dat ervoor gezorgd heeft dat een auto in klein land met kleine afstanden nu noodzakelijk is.

Laatst gewijzigd door Sammael : 23 maart 2010 om 09:51.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 10:17   #69
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
met dank aan de babyboomgeneratie (waar we al zoveel aan te "danken" hebben); ¨
Helaba vriend. Mocht jij een jeugd gehad hebben zoals wij, je zou wel anders piepen hoor. Ik ben beginnen werken op mijn 14de, klopte lange dagen, werkte zelfs op zaterdag en had 1 week verlof per jaar.

Op die manier bouwden wij een welvaart op waar jullie nu van kunnen genieten, snapt ge?

Nu wat de auto betreft: autorijden is gewoon plezant. Zeker met die super de luxe wagens van tegenwoordig. (Ik begon met een Opel Kadettje model 1962)

Wie iets tegen de autos en/of het moderne komfort heeft: start een commune ergens in de bossen en trek daar uw plan.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 10:53   #70
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Helaba vriend. Mocht jij een jeugd gehad hebben zoals wij, je zou wel anders piepen hoor. Ik ben beginnen werken op mijn 14de, klopte lange dagen, werkte zelfs op zaterdag en had 1 week verlof per jaar.

Op die manier bouwden wij een welvaart op waar jullie nu van kunnen genieten, snapt ge?
Ik buig nederig het hoofd
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 10:56   #71
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik buig nederig het hoofd
Ik bedoelde het niet zo erg hoor, maar toch bedankt. Ik weet natuurlijk niet hoe oud jij bent.. 21 misschien? (Andres21).

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 12:50   #72
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zorg voor een volwaardig alternatief en de mensen zullen heus die dure wagen laten staan. Of zorg voor een betere organisatie.

Dat is het hem inderdaad. Mensen staan echt niet voor hun plezier in een file, betalen echt niet voor hun plezier naft aan de prijs van nieuwe kleren enzovoort en toch blijft de politiek doen alsof en hun media doen uiteraard rustig mee (een kritische noot....?).
Uit hun gedrag en acties kun je 1 conclusie halen : de wagen zal zijn voor zij die het kunnen betalen, de rest mag mee met de veewagen (je zal zien binnenkort komen er stoelloze bussen en/of trams en/of treinen waar mensen zullen MOGEN rechtstaan) en dit allemaal ten voordele van de gepriviligeerde 'mede'burgers die dan de weg voor henzelf hebben.
Oud 23 maart 2010, 12:52   #73
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
't is altijd op schoolse dagen dat het ambras is op de weg.
In periodes van schoolvakanties is het zo rustig dat je het niet kan voorstellen dat het een werkdag is meestal.
Conclusie; veel te veel studentjes worden afgehaald en gebracht.
er zijn ook wel heel veel mensen die niet werken tijdens schoolvakanties.
Oud 23 maart 2010, 14:14   #74
Jedd
Banneling

Standaard

Op mijn vorig werk kon je douchen en dat was toch wel fijn als je na een dik halfuur doorpeddelen totaal bezweet aankwam. Zonder douches zou ik het nooit gedaan hebben.

Het drastisch verhogen van de fietspremie zou al veel uithalen, maar een tellerke in de auto dat aangeeft hoeveel zo'n kort ritje kost nog veel meer.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2010, 22:14   #75
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
er zijn ook wel heel veel mensen die niet werken tijdens schoolvakanties.
Zeg maar gerust "opvallend heel erg veel mensen die niet werken" in schoolvakanties.

Vanwaar die al dat verlof kunnen halen is mij een raadsel.
Oud 23 maart 2010, 22:15   #76
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
Op mijn vorig werk kon je douchen en dat was toch wel fijn als je na een dik halfuur doorpeddelen totaal bezweet aankwam. Zonder douches zou ik het nooit gedaan hebben.

Het drastisch verhogen van de fietspremie zou al veel uithalen, maar een tellerke in de auto dat aangeeft hoeveel zo'n kort ritje kost nog veel meer.
Dat is nu eens een goed idee.
Oud 23 maart 2010, 22:41   #77
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zeg maar gerust "opvallend heel erg veel mensen die niet werken" in schoolvakanties.

Vanwaar die al dat verlof kunnen halen is mij een raadsel.
wel, ik ben bijvoorbeeld altijd thuis in de paasvakantie, de kerstvakantie, en tussen 15 juli en 15 augustus. Daarnaast heb ik nog een aantal dagen vrij te nemen in de schoolvakanties, en een paar buiten de schoolvakanties. En ik werk maar deeltijds, toen ik voltijds werkte bij dezelfde werkgever waren dat echt wel véél vrij te kiezen verlofdagen.
Ik verdien er dan ook wel naar, natuurlijk
Oud 25 maart 2010, 09:01   #78
Zwitser

Standaard

Citaat:
U spreekt over inkopen in een superette in een station?? Hebt u enig idee hoeveel meer u betaald aan uw waren?
Even voor degenen die het nog niet door hadden. Ik woon al een poos niet meer in België. Ik geef enkel maar mijn persoonlijke situatie als voorbeeld van hoe het anders kan. In de stad waar ik werk komen twee keer zoveel mensen met het OV naar het werk als met de auto. En dat terwijl OV in Zwitserland duurder is dan in België, en autorijden goedkoper...
Dus goed OV aanbieden, dat nuttig is voor de mensen en zo gebruikt wordt is dus mogelijk.
Een van de redenen waarom het OV door mij en velen andere als nuttig gezien wordt is dat de spoorwegen zo slim geweest zijn om van hun grote stations winkelcentra te maken. Ik doe daar mijn inkopen. En het is niet in een superette, maar gewoon in een normaal filiaal van de grootste supermarktketen van het land, een filiaal waar zelfs een groter assortiment te verkrijgen is dan in het filiaal van dezelfde keten in mijn buurt. En de prijzen zijn hetzelfde. Het is dus best handig voor mij dat ik daar elke dag voorbijkom.
Het is dus een kwestie van organisatie. Ik wil maar aangeven dat het mogelijk is. De NMBS zou hier een stuk ambitieuser kunnen zijn. Waarom gewoon niet een Colruyt in Gent st. Pieters bijvoorbeeld.

Citaat:
Niet iedereen zit zo ruim bij kas dat men niet hoeft te letten waar en hoe men inkopen gaat doen. Wie bonnetjes telt doet aankopen in bulk (1x/maand), dit is niet mogelijk met het openbaar vervoer.
Ik zit inderdaad redelijk goed bij kas. De hoofdreden hiervan is dat ik geen auto heb. Ik heb nooit een auto gehad. Daar bespaar je enorm veel geld mee. Mensen die denken dat ze een auto nodig hebben om er mee goedkoper te kunnen gaan inkopen bedriegen henzelf. Als je inderdaad zo krap bij kas zit dat je moet bonnetjes tellen en in bulk inkopen bij de Aldi dan moet je jezelf toch eigenlijk de vraag stellen of je je wel een auto kan veroorloven.

overigens, in bulk inkopen doe ik ook hoor. Een keer per maand huur ik gewoon een auto voor twee uur. Kost mij inclusief brandstof 6 euro.

Citaat:
OV hoeft helemaal niet eender wie naar eender waar te vervoeren. Het is juist omdat men dit probeert dat het in Vlaanderen zo belabberd is. Het decreet basismobiliteit is een groot obstakel voor goed OV in Vlaanderen.
Men moet gewoon er voor zorgen dat een significant deel van de verplaatsingen makkelijk en aantrekkelijk met het OV gemaakt kan worden. Daarmee krijg je het autoverkeer wel degelijk naar beneden. En daarme krijg je zelfs "gepriviligeerden" in het OV. In Zürich gaat de bankdirecteur ook met de tram naar zijn werk.
... repeat ...
Oud 25 maart 2010, 13:14   #79
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Even voor degenen die het nog niet door hadden. Ik woon al een poos niet meer in België. Ik geef enkel maar mijn persoonlijke situatie als voorbeeld van hoe het anders kan. In de stad waar ik werk komen twee keer zoveel mensen met het OV naar het werk als met de auto. En dat terwijl OV in Zwitserland duurder is dan in België, en autorijden goedkoper...
Dus goed OV aanbieden, dat nuttig is voor de mensen en zo gebruikt wordt is dus mogelijk.
Een van de redenen waarom het OV door mij en velen andere als nuttig gezien wordt is dat de spoorwegen zo slim geweest zijn om van hun grote stations winkelcentra te maken. Ik doe daar mijn inkopen. En het is niet in een superette, maar gewoon in een normaal filiaal van de grootste supermarktketen van het land, een filiaal waar zelfs een groter assortiment te verkrijgen is dan in het filiaal van dezelfde keten in mijn buurt. En de prijzen zijn hetzelfde. Het is dus best handig voor mij dat ik daar elke dag voorbijkom.
Het is dus een kwestie van organisatie. Ik wil maar aangeven dat het mogelijk is. De NMBS zou hier een stuk ambitieuser kunnen zijn. Waarom gewoon niet een Colruyt in Gent st. Pieters bijvoorbeeld.

Ik zit inderdaad redelijk goed bij kas. De hoofdreden hiervan is dat ik geen auto heb. Ik heb nooit een auto gehad. Daar bespaar je enorm veel geld mee. Mensen die denken dat ze een auto nodig hebben om er mee goedkoper te kunnen gaan inkopen bedriegen henzelf. Als je inderdaad zo krap bij kas zit dat je moet bonnetjes tellen en in bulk inkopen bij de Aldi dan moet je jezelf toch eigenlijk de vraag stellen of je je wel een auto kan veroorloven.

overigens, in bulk inkopen doe ik ook hoor. Een keer per maand huur ik gewoon een auto voor twee uur. Kost mij inclusief brandstof 6 euro.

OV hoeft helemaal niet eender wie naar eender waar te vervoeren. Het is juist omdat men dit probeert dat het in Vlaanderen zo belabberd is. Het decreet basismobiliteit is een groot obstakel voor goed OV in Vlaanderen.
Men moet gewoon er voor zorgen dat een significant deel van de verplaatsingen makkelijk en aantrekkelijk met het OV gemaakt kan worden. Daarmee krijg je het autoverkeer wel degelijk naar beneden. En daarme krijg je zelfs "gepriviligeerden" in het OV. In Zürich gaat de bankdirecteur ook met de tram naar zijn werk.

ok, in zo'n situatie is het de moeite, en dat zou hoogstwaarschijnlijk idd niet slecht zijn voor de stations in belgië. Maar dat is het nu niet en gezien de kunde van de personen die in ons land "top"functies opnemen zal het nog niet voor morgen zijn ook niet.

Dat wagen huren is inderdaad een subliem idee, en het wordt (schoorvoetend uiteraard en veel te duur momenteel nog) traagjes ingevoerd in belgië; indien dit cambio gebeuren gebruiksvriendelijk en betaalbaar duidelijk ondersteund wordt vanuit de politiek is het, volgens mij, perfect zonder eigen wagen haalbaar. Doch opnieuw dit is niet het geval en doen alsof het openbaar vervoer in kannen en kruiken zit en iedereen er maar gebruik van moet maken is onrealistisch.
Tof idee, wie krap bij kas zit moet geen wagen aanschaffen....en hoe zoek je werk denk je? Je moet in vele beroepsklassen niet afkomen zonder beschikking over eigen wagen; daar rept de politiek niet over natuurlijk, maar door de wagen steeds maar duurder te maken zonder rekening te houden met de impact op het totale leven van een persoon is gewoon vernietigend, er wordt een wenteltrap naar beneden gecreeërd en mensen worden verplicht kansarm gemaakt.

En Openbaar vervoer dat niet gericht is op iedereen hoeft zich niet openbaar te noemen. OV dient eender welke inwoner op eender welk moment naar eender waar in het land te kunnen brengen.
Oud 25 maart 2010, 16:58   #80
Zwitser

Standaard

Citaat:
Dat wagen huren is inderdaad een subliem idee, en het wordt (schoorvoetend uiteraard en veel te duur momenteel nog) traagjes ingevoerd in belgië; indien dit cambio gebeuren gebruiksvriendelijk en betaalbaar duidelijk ondersteund wordt vanuit de politiek is het, volgens mij, perfect zonder eigen wagen haalbaar.
Autodelen is in Zwitserland al behoorlijk ingeburgerd. De organisatie waar ik lid van ben heeft zo'n 80000 leden en een 2000 tal auto's op een 1500 tal standplaatsen. Onder ander bijna alle stations hebben een deelauto. Is heel erg handig als ik ergens heen moet waar geen OV heen gaat. Ook hebben ze best wel leuke autootjes. Zo staan er hier op het station een 30 tal deelauto's, en daar zitten ook een paar Alfa Romeos, een BMW en twee Renault Megane Cabrios bij
Gewoon het feit dat ik een all-in kmprijs betaal, en verder geen gezeur is goud waard.

Citaat:
Tof idee, wie krap bij kas zit moet geen wagen aanschaffen....en hoe zoek je werk denk je? Je moet in vele beroepsklassen niet afkomen zonder beschikking over eigen wagen; daar rept de politiek niet over natuurlijk, maar door de wagen steeds maar duurder te maken zonder rekening te houden met de impact op het totale leven van een persoon is gewoon vernietigend, er wordt een wenteltrap naar beneden gecreeërd en mensen worden verplicht kansarm gemaakt.
Iemand die geen werk heeft zal over het algemeen wel de tijd hebben om met het OV op een interview te geraken. Hoe je dan op je werk komt los je dan op als je werk hebt. Heb je voor je werk een auto nodig, dan moet de werkgever die maar geven. Maar dat is inderdaad een kwestie van mentaliteit. Ik denk dat hier ook de hoge lasten op arbeid een probleem zijn. Dat is een van de redenen waarom bedrijfswagens zo populair zijn.
(Waar ik werk heeft zelfs de grote baas geen bedrijfswagen...)

Citaat:
En Openbaar vervoer dat niet gericht is op iedereen hoeft zich niet openbaar te noemen. OV dient eender welke inwoner op eender welk moment naar eender waar in het land te kunnen brengen.
Je kan vinden dat dat moet, maar het is niet de gangbare definitie. Openbaar vervoer is vervoer dat het publiek ter beschikking staat. Dit in tegenstelling van privé vervoer.
Het is zoals een café versus een woonkamer. Een café hoeft ook niet de hele bevolking te dienen om als een "publieke plaats" te gelden.
... repeat ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be