Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2010, 13:53   #61
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
confederalisme is separatisme.
België laat confederalisme niet toe.
Deuh. De eerste voorwaarde van confederalisme is seperatisme alleen laat men graag uitschijnen dat dit helemaal niet het geval is.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 13:55   #62
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je bezorgdheid omtrent de N-VA is ontroerend én begrijpelijk. Op die manier blijft jouw partij buiten schot. Groen! is immers een regelrechte ramp voor Vlaanderen en zijn ontvoogding.
Wtf?
Ik herhaal gewoon Dewever altijd heeft gezegd over zijn eigen partij: stap voor stap
Ik hoef trouwens geen lessen te krijgen over ontvoogding van Vlaanderen van iemand die het VB (dat een deel van de Vlaamse bevolking hun hard bevochten rechten willen ontnemen) en de NVA (dat het Antwerps referdum ivm met de Lange Wapper gewoon wil negeren, mooi 'ontvoogding' ten voordele van Antwerpse betonboeren is dat) steunt

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Werd er iets gezegd over hoe groot of klein die stappen mogen zijn?
Ja, binnen de wet blijven en voor zover ik weet kan het Vlaams Parlement de onafhankelijk van Vlaanderen niet uitroepen. Men zou wel een resolutie ofzo kunnen stemmen (en dat gaat veel effect hebben kijk maar naar de 5 resoluties van 1999)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Omdat ze één geen ballen hebben om de consequenties te aanvaarden en geen flauw idee hebben hoe dit te realiseren en twee het grootste deel van hun (groeiend) electoraal daar helemaal niet voor gewonnen is.
Uiteraard, de Vlaamse kleinburgers mogen niet verontrust worden anders staat de CD&V volgende keer op 30%

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 13:56   #63
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de peiling werden 750 Vlamingen ondervraagd, 750 Walen en 500 Brusselaars. De foutenmarge in Vlaanderen en Wallonië bedraagt 3,57 procent, in Brussel 4,38 procent.
Dacht dat België 10.000.000 inwoners had en dat daarvan meer dan 9.000.000 stemgerechtigd zijn.

Dus 2.000 Belgen laten gelden als een betrouwbare bron voor de mening van 10miljoen Belgen, lijkt mij niet echt betrouwbaar.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 13:57   #64
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Peilingen zeggen nochtans altijd hetzelfde als echte verkiezingen, maar in een andere taal.
Op een of andere manier heeft nog geen enkele peiling gelogen, maar ook nooit gewogen.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 29 maart 2010 om 13:58.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 14:14   #65
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Deuh. De eerste voorwaarde van confederalisme is seperatisme alleen laat men graag uitschijnen dat dit helemaal niet het geval is.
Op zich klopt dat. Maar er zijn maar enkele echt confederalistische partijen in dit land. CD&V is bijvoorbeeld helemaal niet confederalistisch maar federalistisch, maar de achterban is nu eenmaal Vlaamsgezinder dan de partijtop dus moet dat verkocht geraken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 14:16   #66
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
achterban
ACW iemand?

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 14:41   #67
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
ACW iemand?
ik ben al genoeg acw'ers tegengekomen die Vlaamsgezinder zijn dan Leterme.

Enfin, niet dat dat zo moeilijk is, Vlaamsgezinder zijn dan Leterme.
Oud 29 maart 2010, 14:57   #68
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die resultaten zijn helemaal niet verbazend. Mijn reactie daarover? Ik stel me geen vragen meer over België.........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 15:01   #69
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Een volledige onafhankelijkheid lijkt me nadelig voor de Vlamingen, als ze daar al het lef voor hebben. Realistischer lijkt me dat steeds meer bevoegdheden worden overgeheveld naar Vlaanderen. Belgie zal dan vrijwel een lege huls zijn, met alleen nog een koningshuis en mischien een leger. Op die manier krijgen de Vlamingen de facto hun onafhankelijkheid, maar zonder een pijnlijke boedelscheiding. En zo kan men ook nog een vinger in de pap houden in Brussel. De Vlamingen hebben niets te winnen bij een volledige onafhankelijkheid.
Deze namiddag had ik voor een uurtje de BNR-radio op staan. En die hadden een korte reportage over Wallonië met als titel: 'Het wonder van Wallonië'. En de BNR-journalist ter plaatse (een Nederlander) had het ook het 'wonder van Wallonië'. Daarmee bedoelde hij dat Wallonïe terug het voortouw aan het nemen was en dat het symbool hiervoor het nieuwe station was in Luik van Calatrava. En hij haalde allerlei argumenten aan waarom het zo begon te 'boomen' in Wallonië. Ik woon op 18 kilometer van Luik. Zo'n grote 'boom' heb ik in Luik toch nog niet gezien, maar dat het beter gaat in Wallonië, dat is waar.

Station Guillemin Luik.

Station Guillemin Luik.

Laatst gewijzigd door system : 29 maart 2010 om 15:10.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 15:06   #70
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dus 1000 Belgen maken dus een voorwerp uit van bevraging. En daar trekt u zich aan op en trekt u er conclusies uit.

Naïeve mensch. Aan de meet, d�*�*r worden de prijzen uitgedeeld. En de meet, dat zijn de uitslag van de verkiezingen.
Dat typeert de "echte Vlaming".

Zo kennen we ze weer.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 29 maart 2010 om 15:06.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 15:08   #71
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Deze namiddag had ik voor een uurtje de BNR-radio op staan. En die hadden een korte reportage over Wallonië met als titel: 'Het wonder van Wallonië'. En de BNR-journalist ter plaatse (een Nederlander) had het ook het 'wonder van Wallonië'. Daarmee bedoelde hij dat Wallonïe terug het voortouw aan het nemen was en dat het symbool hiervoor het nieuwe station was in Luik van Calatrava. En hij haalde allerlei argumenten aan waarom het zo begon te 'boomen' in Wallonië. Ik woon op 18 kilometer van Luik. Zo'n grote 'boom' heb ik in Luik toch nog niet gezien, maar dat het beter gaat in Wallonië, dat is waar.

Station Guillemin Luik.
hopelijk heeft BNR gelijk!
het weze de walen gegund trouwens
en het zal een meevaller zijn voor de verdeling van de belgische staatsschuld !

edit : wel niet vergeten dat die spoortempel met 80 % vlaams geld gezet is hé

Laatst gewijzigd door Anna List : 29 maart 2010 om 15:09.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 15:14   #72
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zou wel fijn zijn moest het echt beter gaan met Wallonië. Dan zouden ze zelf ook inzien dat ze Belgique niet meer nodig hebben. Als we ook nog eens kunnen zorgen dat de rechtstreekse communicatie tussen Vlaanderen en Wallonië eindelijk op gang komt wordt Belgique helem�*�*l overbodig.
Oud 29 maart 2010, 15:17   #73
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zou wel fijn zijn moest het echt beter gaan met Wallonië. Dan zouden ze zelf ook inzien dat ze Belgique niet meer nodig hebben. Als we ook nog eens kunnen zorgen dat de rechtstreekse communicatie tussen Vlaanderen en Wallonië eindelijk op gang komt wordt Belgique helem�*�*l overbodig.
Natuurlijk hebben we België nodig. Ïk zie Wallonië en Vlaanderen zich al afzonderlijk promoten in China. Het zal weer lachen worden. Gelukkig dat prins Filip regelmatig meegaat op zakenreizen en zich afficheert als de kroonprins van België, anders kwamen de Chinezen er nu al niet meer uit wijs.

Laatst gewijzigd door system : 29 maart 2010 om 15:21.
Oud 29 maart 2010, 15:18   #74
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk hebben we België nodig. Ïk zie Wallonië en Vlaanderen zich al afzonderlijk promoten in China. Het zal weer lachen worden.
Denemarken heeft daar toch geen problemen mee ?!

waarom zouden Vlaanderen en Walloniê daar dan problemen mee hebben ???
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 15:23   #75
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk hebben we België nodig. Ïk zie Wallonië en Vlaanderen zich al afzonderlijk promoten in China. Het zal weer lachen worden. Gelukkig dat prins Filip regelmatig meegaat op zakenreizen en zich afficheert als de kroonprins van België, anders kwamen de Chinezen er nu al niet meer uit wijs.
Wat is er mis mee dat Vlaanderen en Wallonië zich apart zouden promoten in China?

En waarom zouden we überhaupt onszelf 'promoten' in China?

Prince filip mag van mij gerust naar China gaan om zichzelf te promoten en daar ineens te blijven.
Oud 29 maart 2010, 15:25   #76
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hopelijk heeft BNR gelijk!
het weze de walen gegund trouwens
en het zal een meevaller zijn voor de verdeling van de belgische staatsschuld !

edit : wel niet vergeten dat die spoortempel met 80 % vlaams geld gezet is
Volgens de Nederlands journalist was het vooral dankzij Europa dat het Wallonië beter gaat. Daarbij komt een hernieuwd Waals zelfvertrouwen, de goede economische infrastructuur én de goedkopere industriegronden.

Laatst gewijzigd door system : 29 maart 2010 om 15:25.
Oud 29 maart 2010, 15:26   #77
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Station Guillemin Luik.

Station Guillemin Luik.
Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van dat gebouw, op die plek. Architectuur moet ook rekening houden met de context. Een dergelijk bombastisch gebouw is totaal ongepast in die omgeving. Luik is geen wereldstad, waar een dergelijk gebouw niet zou misstaan.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 15:29   #78
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van dat gebouw, op die plek. Architectuur moet ook rekening houden met de context. Een dergelijk bombastisch gebouw is totaal ongepast in die omgeving. Luik is geen wereldstad, waar een dergelijk gebouw niet zou misstaan.
Hebt u het gezien? Wel ik vind dat het er goed staat en het is verre van 'bombastisch'. De moeite waard om het te gaan zien. Het station is een eerste fase. Er zou ook een magistrale brug komen naar een gloednieuw koopcentrum. Toch maar afwachten.

Iets anders is natuurlijk of men de architecturale concepten van Santiago Calatrava graag ziet. Dat is persoonlijke smaak.

Laatst gewijzigd door system : 29 maart 2010 om 15:32.
Oud 29 maart 2010, 15:46   #79
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Denemarken heeft daar toch geen problemen mee ?!

waarom zouden Vlaanderen en Walloniê daar dan problemen mee hebben ???
U maakt hier een vergelijking die niet opgaat......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 15:54   #80
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op zich klopt dat. Maar er zijn maar enkele echt confederalistische partijen in dit land. CD&V is bijvoorbeeld helemaal niet confederalistisch maar federalistisch, maar de achterban is nu eenmaal Vlaamsgezinder dan de partijtop dus moet dat verkocht geraken.
Is dat zo? U vertoeft veel in CD&V middens zeker?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be