Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2010, 23:21   #61
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Misschien omdat je even uit het oog verliest dat er voor een staatshervorming een meerderheid langs beide kanten van de taalgrens nodig is, en voor een wijziging van de kieswet niet?
Tiens, ik dacht nochtans echt dat het de bedoeling was dat er een staatshervorming komt en volgens wat ik lees zou Dehaene ook zijn BHV-akkoord kaderen in een ruimere staatshervorming. Hoeveel toegevingen gaan de Franstaligen op dat vlak nog willen doen als de Vlaamse volksvertegenwoordigers eenzijdig BHV splitsen? 't Is spijtig, maar 't is de realiteit.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2010, 23:21   #62
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Busse87 Bekijk bericht
Hoor ik daar een blamage tegen het democratische Belgie ?
België is geen democratie, het is een oligargo-nationalistische particratie, in het beste geval een "geleide democratie".
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2010, 23:23   #63
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Tiens, ik dacht nochtans echt dat het de bedoeling was dat er een staatshervorming komt en volgens wat ik lees zou Dehaene ook zijn BHV-akkoord kaderen in een ruimere staatshervorming. Hoeveel toegevingen gaan de Franstaligen op dat vlak nog willen doen als de Vlaamse volksvertegenwoordigers eenzijdig BHV splitsen? 't Is spijtig, maar 't is de realiteit.
En ik dacht dat de Vlaamse partijen altijd verkondigd hadden dat ze BHV niet wilden linken aan een staatshervorming?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2010, 23:25   #64
Geert C

Standaard

Citaat:
En ik dacht dat de Vlaamse partijen altijd verkondigd hadden dat ze BHV niet wilden linken aan een staatshervorming?
Kom nou, denk je echt dat er ook maar één Vlaams politicus is die ernstig gelooft dat je de Franstaligen eenzijdig iets kan opleggen in één communautair beladen dossier en dat ze daar niets van zullen zeggen bij de onderhandelingen over andere communautair beladen dossiers?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2010, 23:26   #65
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Wees maar blij. Op een burgeroorlog zit niemand te wachten.
Het duurt op deze manier wat langer maar het komt uiteindelijk goed.
Komen doet het nooit, omdat dergelijke splitsingen zoals Vlaanderen/Wallonië nooit zonder slag of stoot gebeuren. Kijk maar overal elders ter wereld. Daar waar er voor gevochten is zijn ze gesplitst. Daar waar er niet om gevochten wordt, blijft alles kunstmatig aan elkaar kleeft zoals een wangedrocht. Dergelijke landen zijn zoals twee vazen in twee verschillende materialen die aan scherven gesmeten worden om vervolgens scherf voor scherf samen gekleefd te worden tot één vaas. Resultaat! Een waar wangedrocht waar nooit iets deftigs van terecht zal komen en waar dat, wanneer ge ze opvult met water, ze onmiddellijk terug leeg loopt.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2010, 23:30   #66
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom moet ik hierbij spontaan terugdenken aan de woorden van Hugo Schiltz uit 1981?
Natuurlijk moeten hervormingen democratisch tot stand worden gebracht, rekening houdend met de minderheid, maar dit is echt iets anders.

Het is ook gewoon onderhandelen en je gaat niet onderhandelen over een punt wat je eigenlijk al hebt binnengehaald. De Vlamingen hebben een democratische meerderheid op een punt waar zelfs het gerecht zich over heeft uitgesproken. Er wordt niemand door geschaadt want het heeft als resultaat dat er meer rechtsgelijkheid ontstaat.

Je moet toch ook aan je standpunten kunnen vasthouden zonder gewetenswroeging.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2010, 23:31   #67
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Maingain is NIET uitgenodigd.
Maingain is zowiezo momenteel in Marokko geblokeerd, waar hij met vakantie was, vanwege die "vliegtuig-zaak".
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2010, 23:31   #68
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Komen doet het nooit, omdat dergelijke splitsingen zoals Vlaanderen/Wallonië nooit zonder slag of stoot gebeuren. Kijk maar overal elders ter wereld. Daar waar er voor gevochten is zijn ze gesplitst. Daar waar er niet om gevochten wordt, blijft alles kunstmatig aan elkaar kleeft zoals een wangedrocht. Dergelijke landen zijn zoals twee vazen in twee verschillende materialen die aan scherven gesmeten worden om vervolgens scherf voor scherf samen gekleefd te worden tot één vaas. Resultaat! Een waar wangedrocht waar nooit iets deftigs van terecht zal komen en waar dat, wanneer ge ze opvult met water, ze onmiddellijk terug leeg loopt.
Tsjecho-Slowakije
Oud 19 april 2010, 23:37   #69
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tsjecho-Slowakije
Denk je dat het daar zonder slag of stoot heeft plaatsgevonden?

http://www.vlaamseonafhankelijkheid.be/b13.htm

Laatst gewijzigd door Garry : 19 april 2010 om 23:47.
Oud 19 april 2010, 23:40   #70
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Altijd gevaarlijk om zomaar een vergelijking te maken met andere landen. Het feit dat Vlaanderen de meerderheid van de bevolking uitmaakt, en er toch een sterke tendens tot separatisme leeft, is iets wat ik op weinig andere plaatsen ken.

Tegen wie gaan "we" de wapens opnemen? Tegen de Walen? Als wij Vlamingen toch één blok zouden zijn, is dat zelfs niet nodig want we zijn numeriek sterk genoeg om het gewoon af te bollen.
Gaan we de wapens opnemen tegen de tsjeverij? Een inter-Vlaamse burgeroorlog? Zoals de Ierse Burgeroorlog die meer slachtoffers gemaakt heeft dan de oorlog tegen de Britten? (Bovendien heeft nog de verkeerde kant de burgeroorlog gewonnnen, maar dat is een andere zaak.)

Het enige wat ik niet uitsluit, is dat de belgiscisten naar de wapens zullen grijpen, wanneer er in Vlaanderen wél een consensus groeit over onafhankelijkheid. Maar dat zal het proces enkel wat versnellen.
Als je mijn onderschrift leest, zal je zien dat ik op zich geen probleem heb met een gewapende strijd. Maar in Vlaanderen is dat pure flauwekul. Wij worden niet in kampen gestoken. Wij zijn geen minderheid die uitgemoord wordt. En de enigen die onze huizen bulldozen, is onze eigen Vlaamse regering...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 19 april 2010, 23:40   #71
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Denk je dat het daar zonder slag of stoot heeft plaatsgevonden?
Ik heb daar niet gehoord van gewelddadigheden, u wel?
Citaat:
Met het wegvallen van de dictatuur zagen de Slowaken hun kans schoon om meer autonomie te eisen, want onder het communisme was de federale structuur van Tsjecho-Slowakije al te vaak een lege doos gebleken. De Slowaken, onder leiding van Vladim�*r Mečiar (die een coalitie vormde met de SNS) eisten een confederale staatsstructuur, maar kregen een nee van de Tsjechische minister-president Václav Klaus, die de Slowaken voor de keus stelde: ofwel een sterke federatie, ofwel separatisme.

Slowakije verklaarde zich op 17 juli 1992 soeverein, nam op 3 september een eigen grondwet aan en officieel splitste het land op 1 januari 1993. De splitsing werd uitgebreid gevierd in Slowakije, in Tsjechië waren er geen feestelijkheden.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 19 april 2010 om 23:43. Reden: d'-tje vergeten
Oud 19 april 2010, 23:43   #72
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kom nou, denk je echt dat er ook maar één Vlaams politicus is die ernstig gelooft dat je de Franstaligen eenzijdig iets kan opleggen in één communautair beladen dossier en dat ze daar niets van zullen zeggen bij de onderhandelingen over andere communautair beladen dossiers?
Welke compensatie hebben de Vlaamse onderhandelaars intussen gevraagd voor het vreemdenlingenstemrecht dat goedgekeurd is zonder Vlaamse meerderheid?
Oud 19 april 2010, 23:47   #73
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geweld leidt tot niets.
Oud 19 april 2010, 23:48   #74
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Altijd gevaarlijk om zomaar een vergelijking te maken met andere landen. Het feit dat Vlaanderen de meerderheid van de bevolking uitmaakt, en er toch een sterke tendens tot separatisme leeft, is iets wat ik op weinig andere plaatsen ken.
Inderdaad. Het heeft me altijd verbaasd dat Vlamingen zich altijd hebben geassocieerd met de onderdrukte minderheden in de diverse landen. Niet dat het niet sympathiek is. Ook niet dat ik het niet begrijp.
Maar het is zo vreemd: In een beschaafd Europees land als Belgie moet een democratische meerderheid bijna te biecht gaan als ze als zodanig stemt.
Oud 19 april 2010, 23:53   #75
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb daar niet gehoord van gewelddadigheden, u wel?
Niet in de zin van echt geweld nee, wel dat het er ook hard aan toe ging met momenten. Maar hier zie ik dit nog niet gebeuren op de manier dat het daar gelukt is. Maar ik hoop dat ik ma mag vergissen.
Oud 19 april 2010, 23:55   #76
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Geweld leidt tot niets.
Geweld heeft al tot heel wat geleid.
Oud 19 april 2010, 23:58   #77
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Vlamingen leggen de Walen helemaal niets op. De rechtbank heeft dit opgelegd aan de Vlamingen en de Walen. Waarom dit uberhaupt iets te maken zou moeten hebben met de communautaire onderhandelingen is een compleet raadsel.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2010, 00:03   #78
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geweld heeft al tot heel wat geleid.
Ja : doden, bloedvergieten...........Is dat wat u wil? Als u droomt dat België dezelfde situatie kent als landen zoals Irak, Israël, enz.........kent, is dat uw volle recht maar ik denk niet echt dat de grote meerderheid van de Belgische bevolking dat wil.
Oud 20 april 2010, 00:04   #79
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Niet in de zin van echt geweld nee, wel dat het er ook hard aan toe ging met momenten. Maar hier zie ik dit nog niet gebeuren op de manier dat het daar gelukt is. Maar ik hoop dat ik ma mag vergissen.
Ik zie het in Belgie wél gebeuren dat het zonder gewelddadigheden gaat maar je moet wel een lange adem hebben.

Eerlijk gezegd begrijp ik de belgicisten niet goed. Op de manier waarop zij handelen drijven ze de Belgische bevolkingsgroepen alleen maar verder uit elkaar. Om ook maar even advocaat van de duivel te spelen: Er zijn nog steeds uitstekende mogelijkheden om van Belgie één natie te maken maar het lijkt wel of men alleen nog maar gaat voor winstjes op korte termijn en het behartigen van eigen belangen in plaats van te handelen volgens een bredere visie op de lange termijn.
Als Elio en Didier verstandig waren geweest waren ze allang zélf gekomen met een plan om Belgie te hervormen.
Oud 20 april 2010, 00:04   #80
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ja : doden, bloedvergieten...........Is dat wat u wil? Als u droomt dat België dezelfde situatie kent als landen zoals Irak, Israël, enz.........kent, is dat uw volle recht maar ik denk niet echt dat de grote meerderheid van de Belgische bevolking dat wil.
Dat zegt hij niet. Hij zegt zelfs het tegenovergestelde.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be