![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als ge dit eens goe doorleest vindt ge miss antwoord op de vraag. http://users.telenet.be/alexanderc/vl.html In elk geval werd het Zuid Nederlandse volk niet gevraagd of ze in 1830 akkoord waren bij de scheiding en de "öprichting"van Belziek. Wat met terreur en onwettigheid gerealiseerd werd had geen grondwet en proclamaties nodig. België werd in 1830 in illegaliteit geboren. Daarvan waren de stichters van de nieuwe staat zich terdege bewust. De Luikse jurist Joseph Lebeau, een van de leiders der Belgische opstand, verklaarde tijdens het Nationaal Congres dat er geen onafhankelijkheidsverklaring moest komen om het bestaan van België te legitimeren. "De bajonetten hebben gesproken. Teksten zijn niet nodig," aldus Lebeau. http://users.telenet.be/alexanderc/be2.html ![]() Wordt eens wakker of vertikt ge het om te zien, willens en wetens?
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
wat nu?
![]() |
![]() |
#64 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() Brugge Nederlands blijven in 1830?? U dagdroomt. U heb zeker het boekje van de Hollander Peter van Genabeth, 'Vlugt uit België', nooit gelezen uit die tijd? Die woonde in Brugge toen de opstand uitbrak en was als leraar aangesteld een Brugs Atheneum door Van Maanen. Ik zou dat maar vlug doen!
Laatst gewijzigd door system : 28 april 2010 om 21:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zo voldoende? In juni zal ik daarom op LOR stemmen Limburg Onafhankelijke Republiek. ![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor mensen als u wil ik een onafhankelijke, tweetalige Vlaamse staat overwegen. En wees gerust, uw kinderen mogen nog altijd op schoolreis naar de Ardennen.
![]() |
![]() |
#69 |
Europees Commissaris
|
![]() Geldt dat dan ook voor de vijf Vlaamse resoluties uit 1999?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mooie poging maar mis poes ![]() U hoort me nu natuurlijk niet zeggen dat ik het fijn vind dat er een derde gewest bestaat. Brussel is inderdaad een deel van Vlaanderen, maar met een meerderheid van mensen die "verplicht" werden frans te spreken, en nakomelingen van franstalige vreemdelingen. Bovendien is het "omsingeld" door de "Vlaamse horden" ? Palm maar vlug een corridor in naar het Zuiden....... ![]()
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA "Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale" SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011 Tiocfaidh ár lá |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
|
![]() [quote=nabat54;4719944]Brussel is inderdaad een deel van Vlaanderen, maar met een
meerderheid van mensen die "verplicht" werden frans te spreken, en nakomelingen van franstalige vreemdelingen. QUOTE] De Franstalige Brusselaars die ik heb leren kennen waren meestal kinderen van Vlaamse (groot-)ouders die door hun ouders vrijwillig naar Franstalige scholen gestuurd waren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() [quote=pajoske;4719965]
Citaat:
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() [quote=Hollander;4720149]
Citaat:
Dezelfde reden waarom in onze regio veel mensen hun kinderen zijn gaan opvoeden in AN, terwijl hier voorheen al eeuwenlang enkel Limburgs (en Frans) gesproken werd. Dezelfde reden waarom mijn kinderen nu de Engelse taal zeer goed(moeten) beheersen en minder de Franse taal. Dezelfde reden waarom mijn toekomstige kleinkinderen misschien wel Engels als hoofdtaal zullen hebben in plaats van Nederlands. Dat heeft niks met taalimperialisme te maken. Dat zijn keuzes mensen in een vrij land mogen maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=pajoske;4720157]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
Moeten we kinderen nu allemaal in het Limburgs gaan opvoeden? Ik moet wel vertellen dat volgens mensen die in het immersieonderwijs stonden de ervaring was dat Franstaligen die Nederlands als tweede taal kozen hun achterstand op de medeleerlingen die voor Engels kozen, op het einde van de middelbare school wat betreft Engels meestal ingehaald hadden. De ervaring leert dat kinderen die op zeer jonge leeftijd geconfronteerd worden met andere talen het later veel gemakkelijker hebben een andere taal te leren. Zou het feit dat wie in het Nederlands wordt opgevoed meestal op zeer jonge leeftijd met ander talen geconfronteerd wordt (doordat bv op TV bijna niet gedubd wordt) daarom niet de oorzaak zijn voor het makkelijker talen leren? Meer dan louter het feit dat de modertaal Nederlands was. Dat was trouwens de reden waarom wij onze kindern zeer jong met andere talen in contact brachten door: - In het Limburgs op te voeden. Hoewel dat in die tijd' not done' was. Onze kinderen zouden achter blijven op school. De tijd heeft echter uitgewezen dat dit totaal niet het geval was, in tegendeel). - vanaf het begin naar louter Franstalige of Duitse kinderprogramma's op TV te laten kijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister-President
|
![]() [quote=Hollander;4720149]
Citaat:
En ten 2de om idd maatschappelijk verder te komen in Belziek. Dat weet ik uit mijn lagere schooltijd in Gent. Mijn ouders en school drongen er constant op aan goed frans te leren, later nodig voor een goei baan. Uiteraard was en is het niet nodig dat de walen goed nederlands leren om een goei job (zeker bij overheid) te vinden. Die "domme kl**ten van Vlamingen zullen wel frans leren. Wel das de kern van het conflikt: taalimperialisme, discriminatie en minachting van je medemens op grond van taal, culturele\taal genocide op nederlandstaligen. Dus wat deed Stropke toen hij het meer begon door te krijgen (middelbare school) wat bedoeling was: geen frans meer leren uit protest. Ik was zekers niet te stom om frans of andere taal te leren, maar bij frans was het per definitie weigeren. Gevolg: eerst buizen en dan toch iedere keer een herexamen om erdoor te graken. (Yuk) Maar die buis (zakken in NL) was een doelbewuste protest actie. Gebuisd zijn heeft voor System meer inhoud dan gezakt zijn. Ik zal in het kader van de herenigde Nederlanden vast het begrip "buizen" hier introduceren, just gelijk ik het "flikken" ook voor politie gebruik. Scheelt wel want via "Flikken Mestrééch" raakt het ook ingeburgerd. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=stropke;4720285]
Citaat:
Neen hoor, de kern van het conflict is uiteraard dat de meeste Vlamingen hun eigen taal minachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() Alle Limburgse steden (van de beide Limburgen) kozen vrij snel voor de nieuwbakken staat België. Ze moesten niets hebben van de Hollanders. Bovendien was de nieuwe staat katholiek en daar wilden ze bij horen. Zo zat het in mekaar.
Laatst gewijzigd door system : 29 april 2010 om 11:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Burger
|
![]() wees blij dat ze het niet hebben gedaan, voor het zelfde geld hadden de anti fascisten naast het vb ook nog widlers gehad die uit venlo ( in limburg dus) erbij gehad en dat zou u toch niet willen ??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Europees Commissaris
|
![]() ... en zal in illegaliteit ten onder gaan.
![]() |
![]() |
![]() |