Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2010, 21:11   #61
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
Herlees uw geschiedenis !
Zelfs Maastricht wou belgisch worden !
Bewijs maar. Het omgekeerde heb ik altijd gehoord.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 21:12   #62
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Is er aan het Zuid-Nederlandse volk gevraagd in 1815 of wij bij het Noorden wensten gevoegd te worden?

Als ge dit eens goe doorleest vindt ge miss antwoord op de vraag.
http://users.telenet.be/alexanderc/vl.html

In elk geval werd het Zuid Nederlandse volk niet gevraagd of ze in 1830 akkoord waren bij de scheiding en de "öprichting"van Belziek. Wat met terreur en onwettigheid gerealiseerd werd had geen grondwet en proclamaties nodig.

België werd in 1830 in illegaliteit geboren.
Daarvan waren de stichters van de nieuwe staat zich terdege bewust. De Luikse jurist Joseph Lebeau, een van de leiders der Belgische opstand, verklaarde tijdens het Nationaal Congres dat er geen onafhankelijkheidsverklaring moest komen om het bestaan van België te legitimeren. "De bajonetten hebben gesproken. Teksten zijn niet nodig," aldus Lebeau.
http://users.telenet.be/alexanderc/be2.html

Wordt eens wakker of vertikt ge het om te zien, willens en wetens?
Oud 28 april 2010, 21:25   #63
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gent, Brugge, Antwerpen wilden Nederlands blijven maar mochten het niet.

wat nu?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 21:31   #64
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het is niet mijn geschiedenis. Verder sluit jouw opmerking op die van mij als een tang op een varken.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 21:36   #65
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Gent, Brugge, Antwerpen wilden Nederlands blijven maar mochten het niet.

wat nu?
Brugge Nederlands blijven in 1830?? U dagdroomt. U heb zeker het boekje van de Hollander Peter van Genabeth, 'Vlugt uit België', nooit gelezen uit die tijd? Die woonde in Brugge toen de opstand uitbrak en was als leraar aangesteld een Brugs Atheneum door Van Maanen. Ik zou dat maar vlug doen!

Laatst gewijzigd door system : 28 april 2010 om 21:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 21:55   #66
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Bewijs maar. Het omgekeerde heb ik altijd gehoord.
Citaat:
De tentoonstelling Oost West, Limburg best: het verhaal van de scheiding van de beide Limburgen in 1839 laat zien hoe het zover gekomen is. Zij toont aan dat het gebied aan weerszijden van de Maas op politiek vlak aanvankelijk zeer versnipperd was. In 1795 verenigden de Franse revolutionairen deze gebieden in het Departement van de Nedermaas en gaven het een gemeenschappelijk bestuurlijk en gerechtelijk kader. Het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden bouwde hierop voort en versterkte de eenwording. Mede door de eigenzinnige politiek van Willem I bleek dit koninkrijk in 1830 echter niet houdbaar. In 1839 sloten de grote Europese mogendheden een verdrag over de scheiding van Nederland en België. Zonder rekening te houden met de plaatselijke bevolking beslisten zij de provincie Limburg te verdelen onder de beide nieuwe staten. Zo splitsten zij een grote provincie met een groot stedelijk centrum op in twee kleinere provincies met elk een eigen centrum. Daarmee brachten zij de samengroei van het gebied tot een plotse stilstand. Pas na de Tweede Wereldoorlog zou de eenwording van Europa nieuwe mogelijkheden bieden. Deze keer nemen de Limburgers zelf het heft in handen.
bron: http://hip-limburg-nl.browsbox.be/in...tioncats/1307/

Citaat:
Na de Belgische opstand van 1830 bleef Maastricht als enige Limburgse plaats onder Nederlandse controle. Dit kwam door de garnizoenscommandant kolonel Dibbets, die de teugels strak in handen hield en zelfs dreigde de stad liever op te blazen dan over te geven. Bij het Verdrag van Londen van 1832 werd België gedwongen oostelijk Limburg en Noordelijk Brabant af te staan aan Nederland. Omdat Nederland dit verdrag pas in 1839 ondertekende, bleef Maastricht van 1830 tot 1839 geïsoleerd. Veel andere Limburgse steden bleven tot 1870 lid van de Duitse Bond.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschie...van_Maastricht

Citaat:
De generaal wordt in Maastricht door velen nog steeds als een verrader gezien. Nog jarenlang leefde bij het Maastrichtse volk de traditie om op zondag, na de mis, over het graf van Dibbets te urineren, en daarmee het ongenoegen te uiten over de door hem verrichte daden.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bernard_Dibbets

Zo voldoende?

In juni zal ik daarom op LOR stemmen Limburg Onafhankelijke Republiek.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 21:57   #67
pajoske

Standaard

Citaat:
Toen op 25 augustus 1830 te Brussel de Belgische Omwenteling uitbrak, keek Limburg eerst de kat uit de boom. Brussel lag veraf en op verschillende plaatsen in de provincie waren Nederlandse garnizoenen gelegerd. Pas in de loop van oktober kozen alle Limburgse steden en gemeenten voor België, gewonnen voor de liberale doelstellingen van de opstand. Enkel Maastricht volgde niet: de vestingcommandant B.J.C. Dibbets slaagde erin met zijn garnizoen de stad in bedwang te houden. Een op 18 oktober geplande opstand ging niet door omdat de leider, generaal-majoor N.J. Daine, op het laatste ogenblik de nodige daadkracht miste. Liberaaldenkende burgers verlieten daarop de stad om zich in België te vestigen. Maastricht zou vanaf dan als een Nederlandse enclave afgesloten blijven van het omringende Belgische grondgebied.
Extra
Oud 28 april 2010, 22:08   #68
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij Brussel, de Vlaamse hoofdstad ? Anschluss ?
Nu hoor ik u klappen zie! Een Franstalige Randbewoner die Brussel bij Vlaanderen wil.

Voor mensen als u wil ik een onafhankelijke, tweetalige Vlaamse staat overwegen. En wees gerust, uw kinderen mogen nog altijd op schoolreis naar de Ardennen.
Oud 28 april 2010, 22:15   #69
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Die stemming heeft echter geen enkele waarde, aangezien over de aanhorigheid van gemeenten beslist wordt op het federale niveau.
Geldt dat dan ook voor de vijf Vlaamse resoluties uit 1999?

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 22:24   #70
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij Brussel, de Vlaamse hoofdstad ? Anschluss ?
Neen, bij het derde gewest.
Mooie poging maar mis poes

U hoort me nu natuurlijk niet zeggen dat ik het fijn vind dat er een derde gewest bestaat. Brussel is inderdaad een deel van Vlaanderen, maar met een
meerderheid van mensen die "verplicht" werden frans te spreken, en nakomelingen van franstalige vreemdelingen.

Bovendien is het "omsingeld" door de "Vlaamse horden" ?
Palm maar vlug een corridor in naar het Zuiden.......
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 22:36   #71
pajoske

Standaard

[quote=nabat54;4719944]Brussel is inderdaad een deel van Vlaanderen, maar met een
meerderheid van mensen die "verplicht" werden frans te spreken, en nakomelingen van franstalige vreemdelingen.
QUOTE]

De Franstalige Brusselaars die ik heb leren kennen waren meestal kinderen van Vlaamse (groot-)ouders die door hun ouders vrijwillig naar Franstalige scholen gestuurd waren.
Oud 29 april 2010, 06:51   #72
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

[quote=pajoske;4719965]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Brussel is inderdaad een deel van Vlaanderen, maar met een
QUOTE]

De Franstalige Brusselaars die ik heb leren kennen waren meestal kinderen van Vlaamse (groot-)ouders die door hun ouders vrijwillig naar Franstalige scholen gestuurd waren.
Omdat dat de enige kans was om maatschappelijk verder te komen, of omdat ze Frans zo'n mooie taal vonden?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 07:15   #73
pajoske

Standaard

[quote=Hollander;4720149]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Omdat dat de enige kans was om maatschappelijk verder te komen, of omdat ze Frans zo'n mooie taal vonden?
Omdat daardoor hun kansen stegen om het verder te schoppen waarschijnlijk. Dezelfde reden waarom ik verschillende jaren voor een Franstalige baas gewerkt heb. Een goede talenkennis vergroot je mogemlijkheden.
Dezelfde reden waarom in onze regio veel mensen hun kinderen zijn gaan opvoeden in AN, terwijl hier voorheen al eeuwenlang enkel Limburgs (en Frans) gesproken werd.
Dezelfde reden waarom mijn kinderen nu de Engelse taal zeer goed(moeten) beheersen en minder de Franse taal.
Dezelfde reden waarom mijn toekomstige kleinkinderen misschien wel Engels als hoofdtaal zullen hebben in plaats van Nederlands.

Dat heeft niks met taalimperialisme te maken. Dat zijn keuzes mensen in een vrij land mogen maken.
Oud 29 april 2010, 07:18   #74
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

[quote=pajoske;4720157]
Citaat:

Omdat daardoor hun kansen stegen om het verder te schoppen waarschijnlijk. Dezelfde reden waarom ik verschillende jaren voor een Franstalige baas gewerkt heb. Een goede talenkennis vergroot je mogemlijkheden.
Dezelfde reden waarom in onze regio veel mensen hun kinderen zijn gaan opvoeden in AN, terwijl hier voorheen al eeuwenlang enkel Limburgs (en Frans) gesproken werd.
Dezelfde reden waarom mijn kinderen nu de Engelse taal zeer goed(moeten) beheersen en minder de Franse taal.
Dezelfde reden waarom mijn toekomstige kleinkinderen misschien wel Engels als hoofdtaal zullen hebben in plaats van Nederlands.

Dat heeft niks met taalimperialisme te maken. Dat zijn keuzes mensen in een vrij land mogen maken.
Een opvoeding in het Nederlands vergroot wel zeer de kans dat het je lukt andere talen te verwerven. Groei je op met Frans of Engels, dan zit je vastgeroest en zul je jaren intensieve taaltraining nodig hebben om een nieuwe taal te leren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 08:04   #75
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Een opvoeding in het Nederlands vergroot wel zeer de kans dat het je lukt andere talen te verwerven. Groei je op met Frans of Engels, dan zit je vastgeroest en zul je jaren intensieve taaltraining nodig hebben om een nieuwe taal te leren.
Een opvoeding in het Limburgs vergroot je kansen om een andere taal te leren nog meer omdat deze taal enkele kenmerken heeft die in het AN niet voorkomen. Maar die wel terugkomen in het Duits en Chinees(toontaal).
Moeten we kinderen nu allemaal in het Limburgs gaan opvoeden?
Ik moet wel vertellen dat volgens mensen die in het immersieonderwijs stonden de ervaring was dat Franstaligen die Nederlands als tweede taal kozen hun achterstand op de medeleerlingen die voor Engels kozen, op het einde van de middelbare school wat betreft Engels meestal ingehaald hadden.

De ervaring leert dat kinderen die op zeer jonge leeftijd geconfronteerd worden met andere talen het later veel gemakkelijker hebben een andere taal te leren. Zou het feit dat wie in het Nederlands wordt opgevoed meestal op zeer jonge leeftijd met ander talen geconfronteerd wordt (doordat bv op TV bijna niet gedubd wordt) daarom niet de oorzaak zijn voor het makkelijker talen leren? Meer dan louter het feit dat de modertaal Nederlands was.
Dat was trouwens de reden waarom wij onze kindern zeer jong met andere talen in contact brachten door:
- In het Limburgs op te voeden. Hoewel dat in die tijd' not done' was. Onze kinderen zouden achter blijven op school. De tijd heeft echter uitgewezen dat dit totaal niet het geval was, in tegendeel).
- vanaf het begin naar louter Franstalige of Duitse kinderprogramma's op TV te laten kijken.
Oud 29 april 2010, 08:55   #76
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

[quote=Hollander;4720149]
Citaat:

Allebei, het frans klinkt chiquer dan dat hottentotten boere vlaams\nederlands, vinden ze. Wat aangetoond werd door bisschop Leonard die zei dat de fransen van hun liquistisch superioriteit gevoel eens af moesten.
En ten 2de om idd maatschappelijk verder te komen in Belziek. Dat weet ik uit mijn lagere schooltijd in Gent. Mijn ouders en school drongen er constant op aan goed frans te leren, later nodig voor een goei baan. Uiteraard was en is het niet nodig dat de walen goed nederlands leren om een goei job (zeker bij overheid) te vinden. Die "domme kl**ten van Vlamingen zullen wel frans leren.
Wel das de kern van het conflikt: taalimperialisme, discriminatie en minachting van je medemens op grond van taal, culturele\taal genocide op nederlandstaligen.

Dus wat deed Stropke toen hij het meer begon door te krijgen (middelbare school) wat bedoeling was: geen frans meer leren uit protest. Ik was zekers niet te stom om frans of andere taal te leren, maar bij frans was het per definitie weigeren. Gevolg: eerst buizen en dan toch iedere keer een herexamen om erdoor te graken. (Yuk)
Maar die buis (zakken in NL) was een doelbewuste protest actie.
Gebuisd zijn heeft voor System meer inhoud dan gezakt zijn. Ik zal in het kader van de herenigde Nederlanden vast het begrip "buizen" hier introduceren, just gelijk ik het "flikken" ook voor politie gebruik.
Scheelt wel want via "Flikken Mestrééch" raakt het ook ingeburgerd.
Oud 29 april 2010, 10:59   #77
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

[quote=stropke;4720285]
Citaat:

Wel das de kern van het conflikt: taalimperialisme, discriminatie en minachting van je medemens op grond van taal, culturele\taal genocide op nederlandstaligen.

Neen hoor, de kern van het conflict is uiteraard dat de meeste Vlamingen hun eigen taal minachten.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 11:14   #78
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Extra
Alle Limburgse steden (van de beide Limburgen) kozen vrij snel voor de nieuwbakken staat België. Ze moesten niets hebben van de Hollanders. Bovendien was de nieuwe staat katholiek en daar wilden ze bij horen. Zo zat het in mekaar.

Laatst gewijzigd door system : 29 april 2010 om 11:16.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 11:17   #79
VerenigdeNederlanden
Burger

Standaard

wees blij dat ze het niet hebben gedaan, voor het zelfde geld hadden de anti fascisten naast het vb ook nog widlers gehad die uit venlo ( in limburg dus) erbij gehad en dat zou u toch niet willen ??
VerenigdeNederlanden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2010, 12:43   #80
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
België werd in 1830 in illegaliteit geboren.
... en zal in illegaliteit ten onder gaan.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be