![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#62 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#63 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#64 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je moet dringend terug naar school. Aardrijkskunde, zegt dit je iets?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Minister
|
![]() Valt geopolitiek niet onder de lessen aardrijkskunde?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over je sofisme zelf, enkele vraagjes. Geloof je dat je moeder van je houdt? Kan je dit bewijzen? Geloof je dat de zon morgen opgaat? Kan je dit bewijzen? Een eerlijk antwoord op deze vier vragen zal je, zo God het wil, al heel wat verder brengen...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Bestaan van God Video: Kunnen we het bestaan van God aannemelijk maken? Kunnen we wetenschappelijk bewijs gebruiken om aan te tonen dat God bestaat? Antropisch Principe Video: Wat zegt de fijnafstemming van ons universum over de Oerknal, de oorsprong van het leven en andere theorieën? Kosmogenie Video: Wat veroorzaakte het begin van alle dingen? Wat zijn tegenwoordig de overheersende kosmogenieën, theorieën en filosofieën? Kikkersoep Video: Wat zeggen kikkers in maatbekers over de complexiteit van het leven? Is het leven werkelijk een mirakel? Punctuated Equilibrium Video: Hoe kunnen we filosofische gissingen gebruiken om de gaten in het fossielenbestand te vullen? Welke theorieën gebruiken de wetenschappers? SETI Project Video: Wat is de invloed van SETI op de Intelligent Design Theorie? Heeft de zoektocht naar buitenaardse intelligentie al iets opgeleverd?Oorsprong van het Leven: De opkomst en ondergang van Spontane Generatie. Francesco Redi. Louis Pasteur. Charles Darwin en de evolutietheorie. Zoals vaak is het soms voldoende om dingen even te herleiden tot hun simpelste basisvormen om ze begrijpen om daarna dieper in te gaan op de materies. Bij wetenschap draait het om proef ondervindelijk gemaakte of gestelde theorieën of fysieke en anders vormige belevenissen kritisch te onderzoeken op hun waarheid of oorsprong en werking. Goede wetenschap vraagt regelmatig kritische herziening door nieuwe ontdekte of opgeworpen vragen en is daarom een constant bewegende en tevens evoluerend iets. De constante queste nar de universele waarheid. Bij geloof gaat het louter om het vaak blind aanvaarden van dogma's en het afstaan van zelfbeschikking van het individu beperkt door de grenzen van het gevolgde dogma. Geloof evolueert ook niet daarom en is geen kritisch proces.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||||||||||||||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
Citaat:
Citaat:
toch heb ook ik in de les biologie in het middelbaar deze theorie voorgeschoteld gekregen. onze lerares presenteerde haar (net als duizenden anderen) als wetenschap. jammer, haeckel is pseudowetenschap. eigenlijk hebben we haeckel helemaal niet nodig. zijn bevindingen mogen dan wel quatsch zijn, darwins model van evolutie wordt door zoveel andere wetenschappelijke ontdekkingen ondersteund dat de evolutietheorie sterk overeind blijft, ook zonder de zogenaamde wet van haeckel. gelieve dus dit argument nooit meer te gebruiken, want creationisten zullen er maar al te graag op wijzen dat het niet klopt, en zij zullen dit wel als argument gebruiken om echte wetenschap te discriditeren. Citaat:
creationisten gaan hier natuurlijk tegenin door te wijzen op de ontbrekende schakels in het fosielenverslag. dit is echter een drogargument. wanneer we tussen soort a en soort b eindelijk een ontbrekende schakel (laten we zeggen soort c) hebben gevonden, zullen zij meteen zeggen dat er nu twee missing links zijn, namelijk tussen soort a en soort c en tussen soort c en soort b. dit is, zoals supra reeds gesteld, een drogargument dat niet veel met wetenschap te maken heeft. op zich storen de meeste creationisten zich daar niet altijd aan. als zelfs dat argument niet werkt, hebben creationisten natuurlijk nog hun ultieme argument dat altijd werkt. sommigen van hen beweren namelijk dat een of andere bovennatuurlijke entiteit (al naar gelang de bron is dat satan of god zelf) de fosiellen in de grond heeft gezet om ons te laten twijfelen of om ons geloof te testen. ook dit heeft maar heel weinig met wetenschap te maken. Citaat:
Citaat:
de meeste spirituele en mystieke stromingen in iedere religieuze traditie geloven niet in het bestaan of in het niet-bestaan van dat wat men god noemt. het al dan niet geloven in dit (niet-) bestaan is een vrij recente vernieuwing binnen de religie EN binnen de religiekritiek. pas met de komst van de moderne tijd en haar positivistische benadering van de wetenschap (waar ik voorstander van ben) maar ook van al wat niet wetenschappelijk is (waar ik nogal vragen bij heb) is deze vorm van geloven ontstaan. iedereen die wetenschappelijk bewijs gebruikt om het (niet) bestaan van god aan te tonen, heeft weinig van religie begrepen. god is niet iets wat bestaat of niet bestaat. misschien is het interessant om de apofatische traditie binnen de theologie eens te onderzoeken. als je dan ook nog de moeite neemt om zelf al die oude theologen en andere religieuze denkers te lezen, dan zul je merken dat die via negativa (ontkennende weg) voor de moderniteit het religieuze discours overheerste. om kort te zijn: het enige aanvaardbare antwoord op de vraag op god bestaat is een filosofische kritiek die uitlegt dat die vraag verkeerd is. (cfr tractatus 6.53) Citaat:
een opmerking: het antropisch principe is een overtuigend denkkader. het overtuigt de gelovige namelijk van de genialiteit van de schepper, terwijl het de ongelovige overtuigt van een goddeloos heelal. het is dus niet echt een bruikbaar element in een discussie over religieus geloof. Citaat:
toch moeten we bescheiden blijven en toegeven dat ons huidig begrip van de oerknal niet helemaal kan kloppen. waar is bijvoorbeeld al dat lithium naartoe dat onze theorie voorspelt? ik kijk met spanning uit naar de nabije toekomst waar deze laatste problemen incha'allah (als god het wil) door onze wetenschappers zullen opgelost worden. ik ben vrij zeker dat het nieuwe model ook een oerknaltheorie zal zijn, maar een die (bijvoorbeeld) uitlegt waarom er zo weinig lithium is. Citaat:
Citaat:
ikzelf ben natuurlijk gefascineerd door de duidelijke analogie tussen deze theorie en de ideeën van rené thom die tot de catastrofentheorie (in de wiskunde niet in de geologie/biologie) hebben geleid. laat die catastrofentheorie nu net een van de wiskundige domeinen zijn waar ik het liegst naartoe trek om te spelen en om van schoonheid te genieten. ik stel me bijvoorbeeld al vrij lang de vraag hoe we thoms model zo kunnen aanpassen dat het een goede beschrijving geeft van de evolutie zoals die door gould beschreven werd. Citaat:
wat spontane generatie betreft, het is jammer dat we op dit moment nog maar zo weinig weten van de preciese processen die geleid hebben tot het ontstaan van het leven op aarde. we hebben een aantal plausibele theorieën, maar eigenlijk weten we over dit hoofdstuk nog bijna niets. ter onzer verdediging: er zijn door tal van heel begrijpbare redenen maar weinig fosielen uit die tijd beschikbaar, we hebben dus niet al te veel dat we kunnen onderzoeken. ik ben even benieuwd naar wat de toekomst ons over dit vraagstuk zal leren als naar de oplossing van de problemen met ons huidig oerknalmodel. misschien zelfs nog iets geïnteresseerder want ik vind die abiogenese een deel van mijn persoonlijke familiegeschiedenis, terwijl ik me met bijvoorbeeld dat lithiumtekort iets minder verwant voel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
ik wil hier trouwens nog even opmerken dat ik het vreemd vind dat jij er automatisch van uit gaat dat een religieus gelovend iemand meteen alle gekende feiten van de wetenschap verwerpt. volgens mij toont dat vooral aan dat je niet op de hoogte bent van de duizenden verschillende stromingen en denkwijzen binnen religie en theologie. het feit dat je op een berichtje van deze moslim hier reageert met een reeks standaard-argumenten tegen christelijke evangelisten lijkt mij te tonen dat je een vrij simplistisch beeld hebt van religieus geloof. je lijkt alles op één hoop te gooien en doet of er geen enkel onderscheid is. als je wetenschap echt zo hoog in het vaandel draagt is nochtans net dit onderscheid belangrijk om de complexiteit van het debat in kaart te brengen. als je overigens wetenschap echt zo hoog in het vaandel draagt, snap ik niet dat je de pseudo-documentaire 'zeitgeist' in je onderschrift aanprijst. ik ken maar weinig filmpjes die zo onwetenschappelijk en ononderbouwd zijn. nu ja, dat doet in deze discussie natuurlijk helemaal niet ter zake. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat de zeitgeist betreft in de eerste plaats zullen tegenstanders altijd dit trachten te ontkrachten. Dat het onwetenschappelijk en ononderbouwd is lijken me de meest voor de hand liggende waar men met wil schermen. Echter het gaat mij niet om de pseudo-docu zelf maar de achterliggende boodschap en visie. Hoewel dat het niet per se dé waarheid in pacht heeft zitten ze wat mij betreft toch er al aardig van in de buurt. Enige waarheid die we kunnen bevestigen; de zoektocht naar dé waarheid is lang, zeer lang en moeilijk en de vraag is of we die ooit zowel als individu als mensheid zullen bereiken. In ieder geval de kritische weg ernaar moeten we blijven bewandelen en we mogen niet te snel tevreden zijn. Dat heb is me nu wel duidelijk geworden.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
aan http://en.wikipedia.org/wiki/Zeitgei..._Movie#Critics heb ik alleen toe te voegen dat men de sprookjes die het instituut van de kerk blijft verspreiden niet moet bestrijden door er andere sprookjes aan toe te voegen. complottheorieën zijn alleen als esthetische oefening leuk, maar hebben meestal geen enkele waarheidswaarde. voor de rest: benieuwd op de rest van je reactie. vrede, redwasp ps. voel me toch min of meer zedelijk verplicht om er even aan te herinneren dat deze draad eigenlijk over het burqa-verbod zou moeten gaan
![]() |
#71 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Je nu eenmaal niet bewijzen dat iets niet bestaat.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Bewijs me dat er geen onzichtbare olifanten rondlopen op Mars en ik zal je bewijzen dat god niet bestaat.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
|
![]() Citaat:
Kan je bewijzen dat de zon morgen zal opgaan? Je kan aan de hand van observaties stellen dat dit hoogstwaarschijnlijk het geval zal zijn (tenzij de zon beslist om te ontploffen, maar dan zult ge het u nie meer aantrekken ![]()
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Minister
|
![]() Zeitgeist critisme heb ik al bekeken gehad eerder maar zoals ik reeds vermelde; zij die er het meeste door aangevallen voelen zullen het meeste proberen te ontkrachten. Het stuk over het geloof mag dan mijn part bv een verkeerde opvatting zijn of fouten bevatten het is vooral het laatste waar het mij vooral om gaat; de loonslavernij en de moderne mechanismen van geld. Hoe het geld als soort religie is geworden.
Maar soit ik wil het hier even bij laten want we blijven anders teveel off topic inderdaad en aangezien hier toch zeer intensief gemodereerd word... on topic dit even: Weet het of niet maar ik vind het op zich erg dat er iets moet worden verboden. Hoe meer dat moet hoe minder dat er blijkbaar nagedacht wordt door de mens over goed en kwaad of simpelweg de impact op niet enkel het eigen leven maar dat van anderen. Maar ja dat is nu eenmaal het gevolg van een steeds kleiner, gekker en individualistischer wordende maatschappij. Ge kunt heel veel pro's en contra's heen en weer smijten over dat verbod en andere aanverwante problematieken maar voor mij komt het steeds terug op dat ene grote alles omvattende probleem: We kunnen als mens niet meer met elkaar samenleven. Als je kijkt hoe verdeeld men hier nog maar is op het forum of in ons landje en hoe we soms met getrokken messen tov elkaar staan.. Heb deze argumentatie al elders gebruikt maar ze geld hier ook: het is een ongezonde situatie dat mensen die hier geboren worden, ongeacht hun afkomst er voor kiezen (of gedwongen worden door afkomst) om zich anti-maatschappelijk op te stellen en een levenshouding aanmeten die indruist tegen de gangbare consensus. Het verbod erop is dus zoals moderne geneeskunde; aanpakken van de symptomen ipv het onderliggende probleem of oorzaak.
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
ik dacht zelf om liefde en vriendelijkheid te proberen, maar misschien werkt jouw methode beter. merci voor de tip. vrede, redwasp
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
wat de oorspronkelijke topic betreft: ik heb van de dolle mina's geleerd dat vrouwen zelf mogen beslissen over hun lijf en hun leven. niemand mag een burqa (overigens een vrij onislamitisch ding dat alleen in de afghaanse cultuur bestaat) verplichten, niemand mag hem verbieden. iedereen moet vrij zijn om zelf over haar kledij (hoe extravagant die ook moge zijn) te beslissen. ik vind het overigens gevaarlijk dat iedere vorm van gezichtsbedekking nu verboden is. ik herinner me dat indertijd (toen de belgian pride nog gewoon roze zaterdag heette) verschillende anonieme holebi's met ons mee opstapten in de optocht (die toen nog op een echte betoging leek). zij waren gemaskerd. die masker bood hen voldoende bescherming om mee actie te voeren. hetzelfde gebeurde een klein decennium later met de eerste betogingen van de mensen zonder papieren. ik vrees een klein beetje dat dit verbod in de toekomst ook zal gebruikt worden om dit soort mensen, de meest kwetsbaren onder de actievoerders, monddood te maken. vrede, redwasp
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Boerka moet verboden worden en blijven. Gezicht moet zichtbaar zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
aan wat of wie hebben we dat dan te danken? ik snap je drie puntjes niet (ik ben maar een domme moslim, je sais). ik vind trouwens dat iedereen zelf het recht heeft om zich te kleden zoals ze zelf wil. verbieden mag alleen daar waar iemands handelingen een ander schade kunnen toebrengen. zolang dat niet gebeurt heeft iedereen vrijheid. ik vind overigens ook dat men op iedere mogelijke manier moet zorgen dat het verplichten van een burqa ook niet mogelijk is. vrede, redwasp