Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke regering krijgen we?
Regering Traditionele partijen 15 42,86%
Regering met Vlaamse partijen meerderheid 2 5,71%
Geen regering meer 12 34,29%
Afvaardiging van deelstaten 6 17,14%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2010, 14:25   #61
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Waarom mag hij niet spreken over de volkeren die door Den Haag en Holland onderdrukt worden?

Er word immer gespeculeerd dat Vlaanderen bij Nederland zou kunnen gaan als deze verkiezingen het einde van België betekenen.

De Vlamingen mogen dus geïnformeerd worden over het gedrag van Holland tegenover de rest van Nederland.
En dat gedrag is niet mooiere dan het gedrag van de Franstaligen in België, ze hadden enkel een veel zwakkere tegenstander om mee af te rekenen dan de Franstaligen in België.

De Franstaligen vinden de Vlamingen ook maar zeurpieten als ze over rechten beginnen en vinden ook dat ze de boel maar de boel moeten laten.
Complete onzin. Er worden helemaal geen volkeren onderdrukt in Nederland en in tegenstelling tot Belgie spreekt men overal 1 taal namelijk Nederlands (en Fries en Friesland).
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 14:27   #62
VerenigdeNederlanden
Burger

Standaard

en dat fries wordt beschermt en gerespecteerd !
VerenigdeNederlanden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 14:34   #63
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VerenigdeNederlanden Bekijk bericht
dat is zoveel honderd jaar geleden. en de mensen in de provincie ( ook wel het gebied buiten de randstad) voelen zich niet onderdrukt door holland. ik woon zelf in de provincie en dacht u dat wij ons onderdrukt voelen ?? antwoord is nee !

daarnaast is de randstad niet bepalend voor de verkiezingen die worden in de rest van het land beslist, waarom denkt u dat in de vorige eeuw de kvp in zeer veel regeringen zetelde ?? inderdaad omdat daar op veel gestemd werd in braband en limburg dus met die onderdrukking valt het wel mee denk ik zo ! ook komt onze huidige premier van oorsprong uit zeeland en dus absoluut niet uit de randstad.
Als Vlaanderen bij Nederland zou gaan, betekend dit dat Nederland de inkomsten die het genereert uit het economisch afpersen van Vlaanderen verliest.

Het zal die dus op een andere manier willen bekomen vanuit Vlaanderen.

In Nederland kan men misschien doen als hun neus bloed, maar in Vlaanderen zijn ze wel een beetje beter op de hoogte en weten ze dat er in Nederland onder de huid van vele NIET Hollanders een opstand tegen de huidige manier van werken aan het broeien is.
De gas provincies zullen het niet blijven pikken dat hun rijkdom door den Haag gestolen word en aan Holland geschonken word.

NL-Limburg zoekt niet zonder reden steeds meer toenadering Belgische Limburg.
De Nl-Brabanders verhuizen niet zonder reden naar België.
De Zeeuwen hebben niet zomaar nauwere banden met Vlaanderen dan met Holland.

Het is dus gewoon van levensbelang voor Vlaanderen dat het de Franstaligen overtuigt om van België een goed en bestuurbaar land te maken en de Hollanders ver van hen vandaan te houden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 14:40   #64
VerenigdeNederlanden
Burger

Standaard

kletskoek ! waar denkt u dat ik woon ?? op de rand van zeeland/brabant. en dat wij klagen over "den Haag", heeft te maken met dat we het niet eens zijn op bepaald beleid en niet omdat we overheerst worden door hollanders.

waarom vroeger nederlanders in belgie gaan wonen: belastingen en minder gedoe met vergunningen.

waarom zeeuwen nauwere banden hebben met vlaanderen ?? omdat het voor veel zeeuwen dichterbij is dan rotterdam en de randstad.

en wij knijpen de vlamingen af met de westerschelde zeker ? wat zou u doen met een haven als rotterdam en concurentie op de loer? zou u zo even heel simpel u grote concurent van alles toegeven ?? zo ja bent u nog dommer dan ik al dacht.

en de gas provincies zegt u ?? we leven niet in bolivia ofzo. echt grote onzin ! wij voelen ons1 en wij zijn 1, misschien dat u daar zo jaloers op bent aangezien belgie op instorten staat ?
Oud 4 mei 2010, 14:47   #65
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als Vlaanderen bij Nederland zou gaan, betekend dit dat Nederland de inkomsten die het genereert uit het economisch afpersen van Vlaanderen verliest.

Het zal die dus op een andere manier willen bekomen vanuit Vlaanderen.

In Nederland kan men misschien doen als hun neus bloed, maar in Vlaanderen zijn ze wel een beetje beter op de hoogte en weten ze dat er in Nederland onder de huid van vele NIET Hollanders een opstand tegen de huidige manier van werken aan het broeien is.
De gas provincies zullen het niet blijven pikken dat hun rijkdom door den Haag gestolen word en aan Holland geschonken word.

NL-Limburg zoekt niet zonder reden steeds meer toenadering Belgische Limburg.
De Nl-Brabanders verhuizen niet zonder reden naar België.
De Zeeuwen hebben niet zomaar nauwere banden met Vlaanderen dan met Holland.

Het is dus gewoon van levensbelang voor Vlaanderen dat het de Franstaligen overtuigt om van België een goed en bestuurbaar land te maken en de Hollanders ver van hen vandaan te houden.
Jij raaskalt. De Randstad is het economische centrum van Nederland en daar wonen de meeste Nederlanders. Het is ook een leugen dat 'Den Haag' gas zou stelen van Groningen. Daar zijn duidelijke afspraken over gemaakt. Bovendien schets jij een niet bestaande kloof tussen de Randstad en de rest van Nederland. Tuurlijk wordt er gezeken op de politiek, maar dat gebeurt hier ook. Eveneens sla je de bal volledig mis met betrekking tot de Zuidelijke provincies. Nederlands Limburg streeft naar een cultureel verband met Belgisch Limburg mede vanwege het Limburgse dialect. Dat staat los van de positie van de provincie in Nederlands staatsverband. NL-Brabaders en andere Nederlanders gaan voornamelijk in Vlaanderen wonen vanwege de ruimtelijke ordening en het belastingstelsel. Zeeland heeft zelfs veel meer met Holland gemeen dan met Vlaanderen. Holland en Zeeland waren de kerngewesten van de Republiek.
Oud 4 mei 2010, 14:49   #66
VerenigdeNederlanden
Burger

Standaard

idd liberaal wij zijn het eens !
Oud 4 mei 2010, 14:53   #67
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
idd liberaal wij zijn het eens !
Inderdaad. Jantje heeft een Holland-fobie
Oud 4 mei 2010, 14:54   #68
VerenigdeNederlanden
Burger

Standaard

kan hij geen praat groepje oprichten met henri1 en systeem ? het anti holland blok, het AHB.
Oud 4 mei 2010, 15:00   #69
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
kan hij geen praat groepje oprichten met henri1 en systeem ? het anti holland blok, het AHB.
We gaan off topic, maar geloof het of niet...Henri1 en system zijn voorstanders van een 'federale Beneluxstaat'.
Oud 4 mei 2010, 15:19   #70
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu wel ja, maar het heeft wel geduurd tot in de jaren 1950 vooraleer het zover was.

De Volkskrant (2005):

"Deze maand is het 25 jaar geleden dat het Fries een verplicht vak werd op de basisschool. 'Knuppelvrijdag' was in 1951 de doorbraak.

Het is 660 jaar geleden, maar zeer Frieszinnige Friezen gedenken nog elk jaar de Slach by Warns, waarbij de Hollandse graaf Willem IV werd verslagen. De slag wordt beschouwd als een grote overwinning van de Friezen op de Hollanders. Leaver dea as slaef, staat er op het monument in Warns: liever dood dan slaaf.

Twee eeuwen na 'Warns' hadden de Friezen minder succes. Rond 1550 lukte het de Hollandse graven wél Friesland te overmeesteren. Als gevolg hiervan werd de Friese taal gedegradeerd van officiële bestuurstaal tot een taal die je alleen thuis sprak. Zoals Piet Paaltjens dichtte: 'Naar ploeg en koestal vluchtte uw taal'.
"

Laatst gewijzigd door system : 4 mei 2010 om 15:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 15:21   #71
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoverre dat de Vlamingen in de 19de eeuw bij het ontstaan van België al meer taalrechten hadden dan de Friezen anno 2010. Ik denk aan basisonderwijs in eigen taal.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 4 mei 2010 om 15:22.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 15:22   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
We gaan off topic, maar geloof het of niet...Henri1 en system zijn voorstanders van een 'federale Beneluxstaat'.
Kijk, onze Nederlandse vrienden weten dan toch hoe wij tegenover heel de lage landen kijken.

Enkel willen we geen federale Beneluxstaat, maar een confederale gewesten Beneluxstaat.

Eentje waarbinnen er ook zelfbestuur voor de Noordelijke en Zuidelijke provincies van Nederland heerst.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 15:30   #73
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Zoverre dat de Vlamingen in de 19de eeuw bij het ontstaan van België al meer taalrechten hadden dan de Friezen anno 2010. Ik denk aan basisonderwijs in eigen taal.
Jij vergelijkt appels en peren met elkaar. Nederlands is uit mijn hoofd pas sinds 1898 een officiele taal in Belgie, terwijl de meerderheid van het land Nederlands sprak. Friesland is volledig tweetalig. Bovendien is Fries een verplicht vak op basisscholen in Friesland.
Oud 4 mei 2010, 15:35   #74
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
PS - CDH - ECOLO - SP.A - CD&V - GROEN

Di Rupo Premier.
CD&v - openVLD - NVa + CDH - ECOLO - MR
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 15:36   #75
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kijk, onze Nederlandse vrienden weten dan toch hoe wij tegenover heel de lage landen kijken.

Enkel willen we geen federale Beneluxstaat, maar een confederale gewesten Beneluxstaat.

Eentje waarbinnen er ook zelfbestuur voor de Noordelijke en Zuidelijke provincies van Nederland heerst.
Ik pleit niet voor een federale Beneluxstaat, maar system en Henri1. System is een Vlaming en Henri1 woont in Luik.
Oud 4 mei 2010, 15:40   #76
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik pleit niet voor een federale Beneluxstaat, maar system en Henri1. System is een Vlaming en Henri1 woont in Luik.
Ik ben Belg.
Dat vergeet U terloops even te vermelden.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 4 mei 2010 om 15:40.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 15:43   #77
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij vergelijkt appels en peren met elkaar. Nederlands is uit mijn hoofd pas sinds 1898 een officiele taal in Belgie, terwijl de meerderheid van het land Nederlands sprak. Friesland is volledig tweetalig. Bovendien is Fries een verplicht vak op basisscholen in Friesland.
Friesland is inderdaad nog steeds een tweetalige provincie, geen ééntalige provincie waar de officiële taal enkel Fries is, zoals dit wel het geval is in Vlaanderen waar het Nederlands of Vlaams de enige officiële taal of landstaal is. U loopt dus nog goed achter in vergelijking met ons.

Laatst gewijzigd door system : 4 mei 2010 om 15:46.
Oud 4 mei 2010, 15:52   #78
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ben Belg.
Dat vergeet U terloops even te vermelden.
Ik ook. En daarnaast Vlaming en Limburger.
Oud 4 mei 2010, 15:59   #79
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ook. En daarnaast Vlaming en Limburger.
Geniet ervan, zolang het nog kan.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 16:13   #80
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Friesland is inderdaad nog steeds een tweetalige provincie, geen ééntalige provincie waar de officiële taal enkel Fries is, zoals dit wel het geval is in Vlaanderen waar het Nederlands of Vlaams de enige officiële taal of landstaal is. U loopt dus nog goed achter in vergelijking met ons.
Nederlands is een autochtone taal in Friesland en de moedertaal van 45% van de Friezen. Dat is onvergelijkbaar met de positie van het Frans in Vlaanderen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be