![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() aanvulling (wegens dur de comprenure)
Helemaal niet, alle nieuwe wetenschappelijke theorieën moeten hun voorspellende waarde kunnen bewijzen door achteraf getoetst te worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En dat experiment met de evolutie van E. coli telt zeker niet om onduidelijke redenen?
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat bedoel je eigenlijk? Dat de soorten afkomstig zijn van E-coli? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() de cirkel is rond
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Absoluut niet algemeen aanvaard en puur mathematisch.
Citaat:
Ook niet vergeten dat vernieuwende theorieën steeds een zéér grote voorsprong hebben tov hun toetsing in de praktijk. Tussen E=MC² en de eerste nuketest zaten héél wat jaartjes. Laatst gewijzigd door Cdude : 18 juni 2010 om 13:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik geloof dat je zulke uitspraak niet kunt maken want jah, wat is leven?
Ik bedoel het leven wetenschappelijk definiëren, en met wetenschap bedoel ik empirische theoretische wetenschap oftewel natuurfilosofie oftewel "Peter zegt vandaag konijn is duur en smaakt, en Meter zegt morgen konijn is beetje duur, klein en smaakt niet". (Engelse wiki) Since there is no unequivocal definition of life, .. Laatst gewijzigd door porpo : 18 juni 2010 om 13:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zoek naar standpunten van de wetenschapsfilosoof Karl Popper daarover. Natuurlijke selectie is falsifieerbaar, we zien bijvoorbeeld vergrijzing die een demografische omslag veroorzaakt, maar het volk dat er voortbestaat gaat niet een alien worden hoor, of een supermens of xmens met tien zintuigen .. LOL! Maar niet alles wat falsifieerbaar is, kan wetenschappelijk zijn. Stel "de mens zal ooit tot xmens met 10 zintuigen evolueren". Dit is falsifieerbaar maar niet wetenschappelijk. De mens was ooit een niet-mens kan je nooit falsifiëren en dus onwetenschappelijk. Laatst gewijzigd door porpo : 18 juni 2010 om 14:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
Overigens wil slecht voorspelbaar niet zeggen dat het slecht bewijsbaar is, bijna het complete verleden van het leven is alleen maar fatsoenlijk te begrijpen als je het in het licht van de evolutietheorie zet. De verwantschap tussen soorten, de gevonden fossielen, DNA, het is allemaal bewijs voor de evolutietheorie, en daardoor is de evolutietheorie, ondanks zijn inherente gebrek aan voorspellende waarde, toch een van de beter bewezen wetenschappelijke theorieën/wetten.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 18 juni 2010 om 15:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het verklaart niet hoe dat leven ontstaat (Darwin schreef dus niet de "Origin of life") Citaat:
Citaat:
Maar er is meer: naast mutaties heb je de selectiedruk. Selectiedruk heb je altijd (in elke wereld) van zodra er meerdere verschillende zichzelf voortplantende wezens zijn. Dus dat lijkt triviaal. Maar wat niet triviaal is, is het inzicht welke selectiedruk er is. Darwin stelde eigenlijk dat bv. God niet voor een selectiedruk zorgde (God heeft niet van bovenaf besloten welke wezens moesten blijven leven), maar bv. schaarse voedselbronnen wel. Ook het inzicht welke omgevingsfactoren voor selectiedruk zorgen, is een te testen hypothese. Het had bv. gekund dat door één of andere invloed de stand van de sterren een selectiedruk vormt (een beetje zoals astrologen geloven). De mogelijke factoren die al dan niet een selectiedruk veroorzaken, zijn hypotheses die te testen zijn. Wat ook niet triviaal is, is het feit dat er soorten bestaan (in de zin van tweeslachtige organismen die onderling vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen).
![]() |
![]() |
#73 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Jij zei letterlijk: Alsof je een recht hebt op een antwoord. Je begrijpt nog steeds niets van discussie, je wilt of kunt niet discussiëren. Een reden zou kunnen zijn dat je bent geïndoctrineerd. Geïndoctrinerde mensen kunnen niet dicussieëren en staan niet open voor kritiek. Zij proberen met een bepaalde gesprekstechniek zieltjes te winnen. Dit werkt in de kerk en in de moskee, hier ben je op het verkeerde adres.Wat is dan de bedoeling? Je stopt een discussie, je zegt je wilt of kunt niet discussiëren en je beschuldigt mij met indoctrinatie. Dus? Wat is de bedoeling? Waarom blijf jij op mij reageren? Wat wil jij ermee bereiken en wat is jouw doel? En ik begrijp ook niets van discussie, waarom reageer je dan op iemand die niet begrijpt, en die niet kan, en die niet wilt, en die niet open staat voor kritiek en die geïndoctrineerd is? Wat moet je? Ik probeer met """een bepaalde gesprekstechniek""" zieltjes (((((te winnen))))), maar dit werkt in de kerk en in de moskee, hier ben je op het verkeerde adres, zei je. Waarom reageer jij dan? Of is dit hier geen forum niet meer maar een """moskee""" of kerk? Wat is jouw intentie dan? Laatst gewijzigd door porpo : 18 juni 2010 om 21:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
En je bedoelt dat natuurlijke selectie falsifieerbaar is? Ook akkoord. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Die theorie is zoals gezegd wel falsifieerbaar. Stel dat we straks een hele hoop skeletten vinden van mensen, en telkens dateren we die skeletten (met de best beschikbare meting) als zijnde 4,5 miljard jaar oud. En stel bovendien dat we nauwkeuriger onderzoek doen op alle fossiele skeletten van wezens waarvan we het vermoeden hebben dat het onze voorouders zouden kunnen geweest zijn (dus Lucy,...), en dat dat DNA het best overeen blijkt te komen met dat van fruitvliegjes. Stel... Dan is dat een falsificatie van onze theorie van de afstamming van de mens. Of stel dat er straks buitenaardse wezens (of God) op aarde komen, en die kunnen aantonen dat zij voor de lol al die skeletten van onze vermeende voorouders op al die plaatsen hadden begraven...
![]() |
![]() |
#75 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het kan toch niet zijn dat bij het luxe-probleempje van evolutie die levens zomaar verloren gaan ? Laatst gewijzigd door praha : 18 juni 2010 om 23:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Neem bijvoorbeeld dit: "We gaan nog eens het DNA van een chimpansee bestuderen, en het blijkt dat dat voor 99,5% overeenstemt met dat van een haai." Als uw theorie de DNA overeenkomsten en verschillen tussen chimpansee en haai, probeer te verklaren, en je stelt dat de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen, bijvoorbeeld, dan is uw theorie falsifieerbaar. Lijkt mij toch wel ronduit iets anders dan een hypothese bedenken waarmee je probeert te zeggen dat de DNA van een chimpansee voor 99,5% overeenstemDE met dat van een haai! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Poppers falsificationisme beschrijft dan hoogstens hoe wetenschap zou moeten werken, maar niet hoe ze daadwerlijk werkt. Citaat:
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Europees Commissaris
|
![]() @AsGardSGO
Een schoolvoorbeeld van non-argument? Sorry maar dit vind ik echt een beetje te ver gaan. Natuurlijke selectie heeft ook geen invloed op mogelijke evolutie, het veroorzaakt een evolutie, er is vrijwel een groot verschil tussen die twee uitspraken, hoor. Jij zegt: "Eén probleem met het falsificationisme is dat veel theorieën uit de wetenschap in de praktijk niet falsifieerbaar zijn". In dit geval is het probleem in die theorieën, die mag je alvast pseudowetenschappelijke theorieën noemen, en niet in het falsificationisme. En jah!! iets is niet falsifieerbaar omdat het niet verifieerbaar is, en daarom vind ik jouw "in isolatie testen" overbodig, sorry voor dat. Sorry, maar vanwaar kom jij dan met uw bewering: "Poppers falsificationisme beschrijft hoe wetenschap zou moeten werken"? Ter info, er is geen falsificationisme, er zijn falsificationismes: dogmatisch falsificationisme, methodologisch falsificationisme, naiëve falsificationisme, .. Imre Lakatos bijvoorbeeld vond Popper een dogmaticus, en ik denk dat zijn oordeel ideologisch gebonden was omdat hij een beetje beïnvloed was door Marx. Sommige onderzoekers zeggen dat Lakatos niet op de hoogte was van de intellectuele evolutie die Popper onderging. Popper was werkelijk een voorstander van het methodologische falsificationisme, en dit vind ik zelf belangrijk. Testen binnen of buiten de baksteen, in isolatie of in resolutie, met een theorie of met een feest, allemaal zaken die niets zeggen, die niet van waarde zijn. Falsifiëren doe je met dezelfde methode waarmee je de kennis over hetgeen jij wil falsifiëren hebt opgedaan. Deed jij het met wetenschappelijke methode? Dan moet dat volgens die methode falsifieerbaar zijn, anders is het niet wetenschappelijk. Doe je het met magie dan moet dat met die magie te falsifiëren zijn. Laatst gewijzigd door porpo : 19 juni 2010 om 00:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |