Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2010, 23:18   #61
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC Bekijk bericht
Eerlijk gezegd: als ik zag hoe de pvda op de anti-fascistische acties dit jaar tussenkwam, dan zag ik dat het stalinisme springlevend is bij deze partij. Zowel inhoudelijk als qua methode.
Wat deden ze dan?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2010, 23:49   #62
vavli
Parlementslid

vavli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Is dit nu LSP-humor? Ik kan moeilijk dergelijke uitspraken enigszins serieus nemen.
Nee, Praetorian: het jaarlijkse ritueel van LSP versus extreem rechts is voor LSP het absolute hoogtepunt en toetssteen van het politieke leven. Ben benieuwd welke vreselijke stalinistische misdaden de PvdA daar begaan heeft: LSP kindjes opgegeten? iemand met een ijspik doorboord ? een schowproces in elkaar gestoken? een personencultus rond Peter mertens opgezet ? Who knows, maar we gaan het ongetwijfeld snel horen... tenzij de revolutionairen allemaal in de blok zitten of stiekem een nieuwe internationale aan het opzetten zijn.
Overigens en iets heel anders: wanneer kan ik op de LSP website iets lezen over het hoe en waarom van de afsplitsing in Luik: dat is intussen toch al een maan dof vijf geleden gebeurd en al een maand of twee geleden werd aangekondigd dat we daarover het juiste nieuws zouden vernemen....

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2010, 23:50   #63
vavli
Parlementslid

vavli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Wat deden ze dan?

Ze riepen : "Boe !!" de stalinistische smeerlappen

Oud 29 mei 2010, 23:53   #64
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het een rare situatie. Overal kleine linkse groepjes die tegen elkaar discussieren en uitdagen. Daarna klagen ze over de extreem linkse versnippering en niemand wil water bij de wijn te doen. Wat is precies de bedoeling hiervan?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2010, 23:58   #65
vavli
Parlementslid

vavli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC Bekijk bericht
Klein versus nog kleiner. Er zijn in het verleden veel grotere linkse formaties geweest die geduldig zijn opgebouwd en minder geduldig terug afgebouwd. De essentie is politiek programma en hoe je dat brengt.

Klein versus nog kleiner ? kom nou: de PvdA is 40 maal groter dan LSP. We zijn in elke afzonderlijke provincie sterker dan LSP in heel het land is. Natuurlijk is de essentie het politiek programma en hoe je dat brengt. En de beste toetssteen is de praktijk: de PvdA verdeelt in deze kiescampagne een nationale folder op 1 miljoen exemplaren die allemaal door leden huis aan huis en op markten verdeeld worden en er komt in de laatste week nog een extra folder. En daarnaast zijn er nog vele 100den regionale folders en uitgaven. In noord limburg hebben we een krantje op bijna 2000 exemplaren: ik ben er zeker van dat dat al een hogere druk is dan de maandelijkse nationale publicatie van LSP.

Oud 30 mei 2010, 00:00   #66
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik vind het een rare situatie. Overal kleine linkse groepjes die tegen elkaar discussieren en uitdagen. Daarna klagen ze over de extreem linkse versnippering en niemand wil water bij de wijn te doen. Wat is precies de bedoeling hiervan?
SAP & KP steunen PVDA. Het is eerder LSP vs. de rest geworden in Vlaanderen.
Oud 30 mei 2010, 00:02   #67
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

En hoe zit het met CAP?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2010, 00:04   #68
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amkrisis Bekijk bericht
Hallo

Even een kleine vraag voor de politieke kenners.

Waar zit hem eigenlijk het concrete verschil in standpunten/agenda tussen PVDA en LSP?
klik hier om een beter idee te krijgen over de standpunten van de PVDA

Laatst gewijzigd door Gentenaar : 30 mei 2010 om 00:05.
Gentenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2010, 01:32   #69
Woetse
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Nee, Praetorian: het jaarlijkse ritueel van LSP versus extreem rechts is voor LSP het absolute hoogtepunt en toetssteen van het politieke leven. Ben benieuwd welke vreselijke stalinistische misdaden de PvdA daar begaan heeft: LSP kindjes opgegeten? iemand met een ijspik doorboord ? een schowproces in elkaar gestoken? een personencultus rond Peter mertens opgezet ? Who knows, maar we gaan het ongetwijfeld snel horen... tenzij de revolutionairen allemaal in de blok zitten of stiekem een nieuwe internationale aan het opzetten zijn.
Overigens en iets heel anders: wanneer kan ik op de LSP website iets lezen over het hoe en waarom van de afsplitsing in Luik: dat is intussen toch al een maan dof vijf geleden gebeurd en al een maand of twee geleden werd aangekondigd dat we daarover het juiste nieuws zouden vernemen....
Omdat beelden zoveel meer zeggen:

De sectaire houding van Comac was die avond gewoon degoutant. Terwijl een vonkist op een gegeven moment op het einde van betoging werd aangevallen, hield de Comac-ordedienst zich enkel bezig met het tegenhouden van ALS. Al een geluk dat er een aantal ALS'ers in de buurt waren om tussen te komen tijdens die aanval op die vonkist.

Laatst gewijzigd door Woetse : 30 mei 2010 om 01:33.
Woetse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2010, 01:39   #70
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klein versus nog kleiner ? kom nou: de PvdA is 40 maal groter dan LSP.
Ligt dat niet aan het feit dat je aan bepaalde kwalificaties moet voldoen om een deel te worden van de LSP, terwijl de PvdA elke huisvrouw of arbeider die ze kunnen overtuigen er bij nemen?

Dat en het feit dat de PvdA een deel is van een beweging - geneeskunde voor het volk, bijvoorbeeld - terwijl de LSP meer een denktank is die ook opkomt?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 30 mei 2010 om 01:40.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2010, 01:54   #71
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
En hoe zit het met CAP?
Komt in Vlaanderen apart op voor de Senaat. Joost mag weten waarom. In Wallonië en Brussel zitten ze in het Front.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian
SAP & KP steunen PVDA. Het is eerder LSP vs. de rest geworden in Vlaanderen.
KP steunt vooral SAP-ers op de PVDA-lijst (voor zover de KP daar officieel al iets over gezegd heeft). In ieder geval voor de KP een serieuze stap: vroeger riepen die op voor een stem op de ABVV-ers op de SP-lijst.

In Wallonië en Brussel ligt het heel anders: daar heb je het Front des Gauches waar iedereen inzit behalve de PTB (=PVDA).

Men kan noch over het ene (FdG) noch over het andere (PVDA+/SAP) wild enthousiast zijn: het zijn vooral electorale motieven die aan de basis van de fragiele eenheid liggen terwijl de verkiezingen voor de radicaal-linkerzijde niet zoveel betekenen. Zonder enige vorm van eenheid waren ze nu wellicht volledig gemarginaliseerd; we staan dan ook voor een bijzonder felle reactie en aanval op de rechten en verworvenheden van de werknemers, werklozen, zieken en gepensioneerden.

Een echte eenheid zal m.i. dan ook niet over verkiezingen moeten gaan maar over een programma en een praktijk. Wat dat betreft kan je nogal wat kritiek hebben op PVDA, LSP en SAP. Maar ik vind die kritiek veeleer intern van belang.

Ik mag hopen dat de ogenschijnlijke eenheid tot een zekere mate van electoraal succes leidt en op die manier de verschillende partijen onder druk zet om concreet aan die eenheid te werken. Te beginnen op basis van een programma: wat willen we en een daaraan gekoppelde praktijk: hoe gaan we dat doen.

Ik vind het wel tamelijk dringend, gezien het rechts-radicale offensief dat in de maak is.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2010, 02:32   #72
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
In de "echte" wereld valt het meestal wel mee hoor. Het is trouwens niet dat we het ons kunnen veroorloven om onze energie te steken in het aanvallen van elkaar op een moment er een gigantische besparingsoperatie zit aan te komen en VOKA 25% scoort in de peilingen. Maar goed. We komen niet samen op dus zijn we "electorale concurrenten" al is dat vooral in de marge van het politieke debat voor de grootste deel van de bevolking, wat jammer is op een moment mensen op zoek gaan naar alternatieven.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 30 mei 2010 om 02:34.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2010, 11:00   #73
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woetse Bekijk bericht
Omdat beelden zoveel meer zeggen:

De sectaire houding van Comac was die avond gewoon degoutant. Terwijl een vonkist op een gegeven moment op het einde van betoging werd aangevallen, hield de Comac-ordedienst zich enkel bezig met het tegenhouden van ALS. Al een geluk dat er een aantal ALS'ers in de buurt waren om tussen te komen tijdens die aanval op die vonkist.
De sektaire houding van ALS én Comac is bij momenten degoutant.
Oud 30 mei 2010, 11:04   #74
Flashheart
Lokaal Raadslid

Flashheart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
De sektaire houding van ALS én Comac is bij momenten degoutant.
²
Ik was daar aanwezig en het was echt een kat-en-muis-spelletje tussen het ALS-blok en de ordedienst van STeR, redelijk beschamend in de ogen van de onafhankelijke antifascistische manifestant.

Laatst gewijzigd door Flashheart : 30 mei 2010 om 11:05.
Flashheart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2010, 11:08   #75
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

I welke zin?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2010, 11:16   #76
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
iemand met een ijspik doorboord ? een schowproces in elkaar gestoken? een personencultus rond Peter mertens opgezet ?
Gij zegt het.
Oud 30 mei 2010, 11:17   #77
Flashheart
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
I welke zin?
Beiden hadden apart gemobiliseerd, maar afgesproken op dezelfde plaats en op hetzelfde tijdstip. De ALS wou een anti-NSV-betoging zoals ze die altijd zelf inrichten (optocht met politieke slogans), de STeR daarentegen koos voor een laagdrempelige muzikale optocht (een manifiesta). In plaats van complementair met elkaar samen te werken, werd steeds door het ALS-blok getracht voorop te lopen en zo de gehele actie te claimen en werden ze door de ordedienst achternagezeten om ze terug naar achter te dringen.

Ja, zo klein kan klein-links soms zijn, jammer genoeg.
Oud 30 mei 2010, 11:31   #78
Woetse
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flashheart Bekijk bericht
Beiden hadden apart gemobiliseerd, maar afgesproken op dezelfde plaats en op hetzelfde tijdstip. De ALS wou een anti-NSV-betoging zoals ze die altijd zelf inrichten (optocht met politieke slogans), de STeR daarentegen koos voor een laagdrempelige muzikale optocht (een manifiesta). In plaats van complementair met elkaar samen te werken, werd steeds door het ALS-blok getracht voorop te lopen en zo de gehele actie te claimen en werden ze door de ordedienst achternagezeten om ze terug naar achter te dringen.

Ja, zo klein kan klein-links soms zijn, jammer genoeg.
Dat wil ik toch wel even ligt corrigeren. STeR had een enorm groot deel van de betoging afgezet met hun blok. Terwijl zij echt niet het grootste deel van de betoging hadden gemobiliseerd. ALS en ook de anarchisten hebben het merendeel van de betoging gemobiliseerd. ALS heeft 3 weken zwaar campagne gevoerd terwijl Comac niet verder kwam dan 3 dagen en hun campagne er enkel in bestaat flyers uit te delen zonder al te veel discussie. Toen we naar voor drongen ben ik verschillende maten van mij tegengekomen die ik gemobiliseerd had en die het zeer belangrijk vonden om er een politieke betoging van te maken. Ook andere mensen die ik aansprak vonden de politieke boodschap belangrijk.

Als men ons naar helemaal achteraan de betoging duwt om zo over te komen als de grote organisatie die keihard gemobiliseerd heeft, dan is dit gewoon niet juist. Onze reactie was dan ook meer dan normaal denk ik.
Oud 30 mei 2010, 11:40   #79
Flashheart
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woetse Bekijk bericht
Dat wil ik toch wel even ligt corrigeren. STeR had een enorm groot deel van de betoging afgezet met hun blok. Terwijl zij echt niet het grootste deel van de betoging hadden gemobiliseerd. ALS en ook de anarchisten hebben het merendeel van de betoging gemobiliseerd. ALS heeft 3 weken zwaar campagne gevoerd terwijl Comac niet verder kwam dan 3 dagen en hun campagne er enkel in bestaat flyers uit te delen zonder al te veel discussie. Toen we naar voor drongen ben ik verschillende maten van mij tegengekomen die ik gemobiliseerd had en die het zeer belangrijk vonden om er een politieke betoging van te maken. Ook andere mensen die ik aansprak vonden de politieke boodschap belangrijk.

Als men ons naar helemaal achteraan de betoging duwt om zo over te komen als de grote organisatie die keihard gemobiliseerd heeft, dan is dit gewoon niet juist. Onze reactie was dan ook meer dan normaal denk ik.
Ik neem geen standpunt in ter verdediging van een van de twee organisaties, ik vond het gewoon, als onafhankelijke, een redelijk zielige vertoning. Daarbij, delen van de betoging als het 'onze' claimen is ook wel wat zinledig aangezien de meeste aanwezigen niet gemobiliseerd werden door slechts 1 campagne. Ikzelf wist van die actie uit zowel de informatie verstrekt door STeR, ALS/Blokbuster als door de anarchisten.
Oud 30 mei 2010, 11:58   #80
Woetse
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flashheart Bekijk bericht
Ik neem geen standpunt in ter verdediging van een van de twee organisaties, ik vond het gewoon, als onafhankelijke, een redelijk zielige vertoning. Daarbij, delen van de betoging als het 'onze' claimen is ook wel wat zinledig aangezien de meeste aanwezigen niet gemobiliseerd werden door slechts 1 campagne. Ikzelf wist van die actie uit zowel de informatie verstrekt door STeR, ALS/Blokbuster als door de anarchisten.
Ik vond het ook een zielige bedoeling ook. En dat er mensen door verschillende organisaties gemobiliseerd worden dat klopt. Maar ALS heeft wel 3 weken vollenbak campagne gevoerd waar we verschillende keren met 7 tot 11 man aan bv de blandijn stonden. Dan is het toch niet zo onlogisch om te stellen dat de grootste mobilisatie van ALS kwam. En het was STeR die een stuk van de betoging claimde, niet wij. Wij vonden het gewoon niet kunnen dat wij helemaal naar achter werden gedreven terwijl er vele mensen in het blok van STeR zaten die het belangrijk vonden om een politieke boodschap te koppelen aan de betoging.

Trouwens bij de betoging in Antwerpen probeerde de STeR-delegatie de betoging in 2 te splitsen. Qua sectaire zet kon dat ook weer tellen.

Laatst gewijzigd door Woetse : 30 mei 2010 om 12:00.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be