Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2010, 16:47   #61
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
mij ergens ook niet maar 't zou wel erg zijn

er zijn de laatste jaren massa's goeie testen ontwikkeld om vaardigheden allerhande te meten. dat ze die dan gvd gebruiken ook eh.
Voor wie niet slaagt zullen de testen altijd de schuldige zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 16:49   #62
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
De industrie vindt zeer moeilijk arbeiders ..... Volvo (dus industrie) vond geen arbeiders ... en dan kwam dat in de gazet .... en dan hebben ze plots enorm veel sollicitanten ... rara ... zoek de zeven verschillen ...
Die hun briefje kwamen ophalen dat ze werkzoekend zijn.
Oud 19 juni 2010, 17:28   #63
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Er valt nochtans ook veel negatiefs te zeggen over het gebruik van testen hoor.
Oud 19 juni 2010, 17:31   #64
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het zou me nu toch verbazen mochten dergelijke idiote "testen" afgenomen worden? ?
Dat voorbeelde van die appelsienen kwam uit mijn cursus HR dat ik het laatste jaar had in Leuven. Ben het zelf ook nog niet tegengekomen, hoor.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 17:32   #65
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat voorbeelde van die appelsienen kwam uit mijn cursus HR dat ik het laatste jaar had in Leuven. Ben het zelf ook nog niet tegengekomen, hoor.
Oud 19 juni 2010, 17:32   #66
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja dat klopt, maar je moet die testen ook in vraag durven stellen. Dit is trouwens een mooi voorbeeld, auto-arbeiders die al jaar en dag staan te werken in autofabrieken krijgen nu te horen dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor een zo'n job o.b.v. wat "psychotechnische testen". Ik heb daar mijn bedenkingen bij.
Oud 19 juni 2010, 17:37   #67
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja dat klopt, maar je moet die testen ook in vraag durven stellen. Dit is trouwens een mooi voorbeeld, auto-arbeiders die al jaar en dag staan te werken in autofabrieken krijgen nu te horen dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor een zo'n job o.b.v. wat "psychotechnische testen". Ik heb daar mijn bedenkingen bij.
dit is anders wel interessant: http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G2R2RP9F9

Eigenlijk verwachten ze dus veel flexibiliteit van hun werknemers. Daarmee leggen ze de lat al heel hoog: er zijn massa's goede werkkrachten te vinden die het werk daar prima zouden kunnen doen, maar die niet zo flexibel zijn qua wijzigingen in de werkinhoud.
Voor die mensen schiet er om den duur geen werk meer over, 't is overal zo tegenwoordig.
Oud 19 juni 2010, 17:38   #68
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft u daar een link naar, ik heb daar blijkbaar overgelezen ?
Oud 19 juni 2010, 17:49   #69
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was toen ook mijn reactie

Een vak van professor Sels toen.
Oud 19 juni 2010, 17:50   #70
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft u daar een link naar, ik heb daar blijkbaar overgelezen ?
Hier in de link van Nynorsk: http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G2R2RP9F9
Oud 19 juni 2010, 17:51   #71
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dit is anders wel interessant: http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=G2R2RP9F9

Eigenlijk verwachten ze dus veel flexibiliteit van hun werknemers. Daarmee leggen ze de lat al heel hoog: er zijn massa's goede werkkrachten te vinden die het werk daar prima zouden kunnen doen, maar die niet zo flexibel zijn qua wijzigingen in de werkinhoud.
Voor die mensen schiet er om den duur geen werk meer over, 't is overal zo tegenwoordig.
Binnen dat en een paar maanden zullen die arbeidsmarktproblemen volgens mij van de baan zijn. De economie begint terug op gang te komen, en er komen nu ook meer en meer jobs bij.
Oud 19 juni 2010, 17:51   #72
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was toen ook mijn reactie

Een vak van professor Sels toen.
da mag zich professor noemen?
Oud 19 juni 2010, 17:53   #73
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
da mag zich professor noemen?
Ik weet niet of hij daar achter stond hoor, het was een voorbeeld van een praktijk die HR diensten hier in België hanteerden om een persoon te analyseren. Als ik me niet vergis is die prof trouwens de autoriteit hier in België op vlak van de wetenschap rond HR.
Oud 19 juni 2010, 17:57   #74
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bedankt voor de link.
Een verklaring zou kunnen zijn dat ze slechte ervaringen hebben met sommige werkkrachten na verloop van tijd.
Eens aangenomen krijg je zo iemand niet meer afgedankt wanneer blijkt dat hij niet voldoet.
Oud 19 juni 2010, 17:58   #75
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die was mij voor.
Oud 19 juni 2010, 17:58   #76
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus 2000 man een week op proef pakken om er 200 uit te selecteren ?
inderdaad,een schandalige verspilling van bedrijfsmiddelen,en van de mensen hun tijd.

De wetgeving voorziet proefperiodes.
De wetgeving voorziet verminderde sociale bijdragen voor jongeren,en ouderen,en minder-validen...

Een werkgever moet er rekening mee houden,in deze "flexibele tijden",dat hij na 3 jaar minstens de helft van zijn aangeworvenen weer kwijt zal zijn.Je kunt niet aan "opleidingskosten" onderuit.We hebben allemaal al lang geleerd dat bedrijven niet trouw zijn aan hun werknemers,welnu,het wordt ook omgekeerd!.De "trouwe" werknemer is een grote sukkelaar!Dat was halfweg jaren tachtig mijn allereerste les bij observatie van oudere werknemers..Ik ben,als gevolg van die les, al aan mijn 8ste werkgever toe in 23 jaar tijd en slechts bij mijn 1ste "moest" ik gaan )..

Als kostenbesparing,en om het een beetje te doen opschieten zou men best die "zware filter" aan de ingang buitenschoppen...Ongeacht welke proefjes je bedenkt,je ZULT brokken binnehalen,je ZULT verliezen lijden onder de pas aangeworven,maar met die filters zul je met absolute zekerheid ook "parels van werknemers" niet opmerken!

Laatst gewijzigd door kelt : 19 juni 2010 om 18:02.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 18:05   #77
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
inderdaad,een schandalige verspilling van bedrijfsmiddelen,en van de mensen hun tijd.

De wetgeving voorziet proefperiodes.
De wetgeving voorziet verminderde sociale bijdragen voor jongeren,en ouderen,en minder-validen...

Een werkgever moet er rekening mee houden,in deze "flexibele tijden",dat hij na 3 jaar minstens de helft van zijn aangeworvenen weer kwijt zal zijn.Je kunt niet aan "opleidingskosten" onderuit.We hebben allemaal al lang geleerd dat bedrijven niet trouw zijn aan hun werknemers,welnu,het wordt ook omgekeerd!.De "trouwe" werknemer is een grote sukkelaar!Dat was halfweg jaren tachtig mijn allereerste les bij observatie van oudere werknemers..Ik ben,als gevolg van die les, al aan mijn 8ste werkgever toe in 23 jaar tijd en slechts bij mijn 1ste "moest" ik gaan )..

Als kostenbesparing,en om het een beetje te doen opschieten zou men best die "zware filter" aan de ingang buitenschoppen...Ongeacht welke proefjes je bedenkt,je ZULT brokken binnehalen,je ZULT verliezen lijden onder de pas aangeworven,maar met die filters zul je met absolute zekerheid ook "parels van werknemers" niet opmerken!
Ik kan moeilijk geloven dat een werkgever daar geen rekening mee houdt en voor slechte oplossingen kiest.
Oud 19 juni 2010, 18:19   #78
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan moeilijk geloven dat een werkgever daar geen rekening mee houdt en voor slechte oplossingen kiest.
Om het dan specifiek over autofabrikanten te hebben....Die hebben al decennialang geinvesteerd in de verkeerde technologie,ze maken allemaal vrijwel precies hetzelfde,en de meesten zitten eigenlijk in heel slechte papieren..(Volvo is voor een leuk prijsje een Chinese autofabrikant geworden). Slechte oplossingen

Dit ondanks,of misschien juist doordat,de autofabrikanten rijkelijk bedeeld zijn met universitair geschoolden,die zich in hun eigen wereldje,hun "Entre Nous" bewegen,ook buiten de werkuren?

Bij het zoeken naar kandidaat-werknemers zoekt men naar een bepaald gemiddelde,dat dan moet overeenkomen met de in te vullen job .Ze proberen U in een bepaalde grafiek te positioneren.Men zal nu ontdekken dat een "gemiddelde profiel uit de jaren 80" niet meer hetzelfde is als dat "gemiddelde uit de jaren 10".
De bevolking verandert...halloooooo.....
Mogelijk zoeken ze nu eerder "extremisten" zonder het te weten.Een bedrijf dat geen rekening houdt met wat er "verkrijgbaar" is op de arbeidsmarkt kan evengoed "in de woestijn" gaan zitten...

Laatst gewijzigd door kelt : 19 juni 2010 om 18:25.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 19:10   #79
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Volvo zoekt 200 arbeiders in tijden dat we 200”000 werklozen hebben en vind er geen.
Dus per duizend werklozen is niet 1 ervan bereid om te gaan werken?
Welk excuus kan men nog verzinnen om dit te verklaren?

Of beter, welk excuus ga jij verzinnen om dit te verklaren?

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=T52ROFIT

Citaat:
Volvo ‘buist' Opel-arbeiders
ERVAREN SOLLICITANTEN TERUG NAAR AF NA ‘PSYCHOTECHNISCHE TESTS'

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl

Laatst gewijzigd door cdekeule : 19 juni 2010 om 19:12.
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 19:16   #80
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Gezever, heb zelf ook bij Volvo gesolliciteerd, was met glans geslaagd voor al hun testen, (die inderdaad behoorlijk moeilijk waren) heb relevante en ruim voldoende werkervaring en toch hebben ze me weerhouden...
Je slaagt voor testen en had ervaring en ze hebben je weerhouden.
Your point?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be