Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2010, 22:06   #61
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Je hebt gelijk hoor. Maar misschien was het niet de bedoeling van die tekenaars om een betrouwbare afbeelding te maken, maar om informatie over te dragen? Enfin, dat was o.m. het geval in de christelijke traditie, tegen een context waar de meeste gelovigen niet konden lezen. Een parabel kan je vatten in een paar afbeeldingen, terwijl de voorbijganger of bewonderaar daar nog steeds alle informatie uit kan halen die hij eruit moet halen ongeacht zijn scholing. Daarvoor zorgden de verschillende betekenislagen wel door gebruik van een verregaande symboliek, waardoor elke kleur, elk symbool en elke compositie zijn eigen betekenis kreeg. De geschoolde kon daaruit een pak meer info halen dan de ongeschoolde, maar dat was niet zo erg. Die afbeeldingen werden dan op tapijten en later op papieren posters geplaatst en opgehangen bij feestelijkheden in of nabij kloosters of abdijen.

Ik dacht dat dat probleem zich veel minder stelde in de islam, waar je dankzij de hogere alfabetiseringsgraad meer mensen had en hebt die de koran kunnen lezen en dat ook doen. Dat is in het katholicisme eigenlijk nauwelijks het geval geweest. En als mensen kunnen lezen, hoef je hen de betekenis van hun religie niet meer bij te brengen met afbeeldingen.
Inderdaad, in de islam zit het anders. Als je een moskee binnenstapt ga je bijna nooit een afbeelding tegenkomen. Heel misschien een afgebeelde moskee/kaba. Of je nu geschoold of ongeschoold bent, de moslims gaan van kleins af naar de koranlessen. Als ik kijk naar mn opa; die heeft eerlijk gezegd op latere leeftijd Arabisch moeten leren lezen en schrijven. De koran daarentegen werd al van kleins af erin gedramt. Afbeeldingen waren niet nodig aangezien de imaam de tafsier gaf van de verzen uit de koran.
Oud 24 juni 2010, 22:15   #62
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Dat klopt..maar anderzijds is kritiek geven ( omdat het niet mag van de koran ) op afbeeldingen van de profeet zinloos en ridicuul omdat je in wezen geen correcte afbeelding kan maken van een onbekend persoon..

Ik moet het weer tot in de treure herhalen...religeuzen vinden dat hun religie boven alle andere autoriteit staat...en kunnen daarom niet tegen kritiek...in tegenstelling tot andere groepen die ten volle beseffen dat ze maar een deel van een democratie zijn...

Daarom zal een maatschappij waar het geloof sterk staat bijna altijd een totalitair tintje krijgen...religies in vraag stellen is nog altijd taboe..en zeker en vast bij veel moslims...

Daarbij komt nog dat christenen geen specifieke uiterlijke kenmerken kennen, zo hebben we het graag..kerpeltjes en hoofddoeken zijn een vrijwillige stigmatisatie...
Waarom zou je geen kritiek mogen geven op de islam? Alsof dat niet gebeurde in de tijd van de Profeet. Het grote verschil is dat de Profeet wist hoe hij met kritiek moest omgaan. De tegenwoordige moslims geven te snel toe aan hun ego en bestrijden vuur met vuur. Keer uw rug naar vuile kritiek, een uitspraak van een geleerde die me altijd is bijgebleven.

Ieder individu heeft het recht zelf te beslissen wat hij doet met zn leven en aan welke overtuiging hij zich werpt. Laat mij in mn waarde en in alle rust mn religie volgen en ik laat u met rust. Van mij mag men zoveel kritiek geven als men wil, ik ken mn religie en wijk er niet van af. Mensen maak je kapot door geen gehoor te geven aan hun geroep en getier.
Oud 24 juni 2010, 22:20   #63
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Waarom zou je geen kritiek mogen geven op de islam? Alsof dat niet gebeurde in de tijd van de Profeet. Het grote verschil is dat de Profeet wist hoe hij met kritiek moest omgaan. De tegenwoordige moslims geven te snel toe aan hun ego en bestrijden vuur met vuur. Keer uw rug naar vuile kritiek, een uitspraak van een geleerde die me altijd is bijgebleven.

Ieder individu heeft het recht zelf te beslissen wat hij doet met zn leven en aan welke overtuiging hij zich werpt. Laat mij in mn waarde en in alle rust mn religie volgen en ik laat u met rust. Van mij mag men zoveel kritiek geven als men wil, ik ken mn religie en wijk er niet van af. Mensen maak je kapot door geen gehoor te geven aan hun geroep en getier.
Je hebt wereldwijd heel wat godsdiensten; christendom, boeddhisme, islam, jodendom, hindoeïsme, etc etc. Geloof je nu echt werkelijk dat islam 'de absolute waarheid' is?
(Deze vraag geld eigenlijk voor elke gelovige)

Laatst gewijzigd door Snerror : 24 juni 2010 om 22:21.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2010, 22:21   #64
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Volgens mij is dit niet de redenering die de meeste geleerden volgen om het verbod op afbeeldingen te bekrachtigen.
Ik dacht die die ongeveer zo ging: "beelden en afbeeldingen kunnen leiden tot aanbidding. Dat is verboden."
Met alle respect voor de mensen die van die opinie zijn. Maar neen bedankt, ik ben niet van die mening. Het zijn vooral de salafi's die zulke meningen volgen aangezien de grote salafi geleerden zoals sheick Oethaymien van die opinie is.

1 van de overleveringen die ze aanhalen is:

Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei: Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen."
Oud 24 juni 2010, 22:24   #65
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Je hebt wereldwijd heel wat godsdiensten; christendom, boeddhisme, islam, jodendom, hindoeïsme, etc etc. Geloof je nu echt werkelijk dat islam 'de absolute waarheid' is?
(Deze vraag geld eigenlijk voor elke gelovige)
Natuurlijk is elke gelovige ervan overtuigd dat 'zijn' religie de absolute religie is. Als ik er niet zeker van geweest zou zijn dan had ik mezelf heus geen 'moslima' genoemd.
Oud 24 juni 2010, 22:38   #66
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Die afbeeldingen zijn zeker en vast niet betrouwbaar. Vaak als ik een beeldje van Maria zien denk ik: Hoe kunnen ze nu in godsnaam iemand afbeelden die ze nog nooit gezien hebben? Net hetzelfde met 'jezus aan het kruis'. Binnen de islam is het niet toegestaan de Profeten af te beelden aangezien je niet op de hoogte bent van hoe de persoon er in kwestie zou kunnen uit gezien hebben. Er wordt wel vaak verteld hoe de profeet er uit zag maar ja ge kunt daar niet echt een gezicht op plakken vind ik.
afbeeldingen niet betrouwbaar maar gebazel van een delirium zijn dat dan weer wel?
Allemaal zever in pakjes om de mensen te indoctrineren en af te leiden van zijn eigen monsterlijk gedrag.
Je kan hem vergelijken met Bush. Wat de WMD's zijn voor Bush, is Allah voor Moha.

Thou shalt not think for thouself, we shall do it for thou
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2010, 22:41   #67
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is elke gelovige ervan overtuigd dat 'zijn' religie de absolute religie is. Als ik er niet zeker van geweest zou zijn dan had ik mezelf heus geen 'moslima' genoemd.
Echt bizar hoe mensen zo overtuigd kunnen zijn van hun absolute waarheid. Moest jij in Indië geboren zijn zou je waarschijnlijk een overtuigde Hindoe zijn.
Moest je in een zwaar protestants gezin geboren zijn was je waarschijnlijk protestant geweest zijn.
Mensen gaan over het algemeen altijd geloven in de religie waar ze vaak mee in contact komen. Meestal hebben ze zelfs geen keuze (bv doopsel).
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2010, 22:42   #68
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
]Het grote verschil is dat de Profeet wist hoe hij met kritiek moest omgaan.
Juist, ja... http://www.answering-islam.org/Dutch...dedichters.htm
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2010, 23:01   #69
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Touché!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2010, 23:17   #70
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou je geen kritiek mogen geven op de islam? Alsof dat niet gebeurde in de tijd van de Profeet. Het grote verschil is dat de Profeet wist hoe hij met kritiek moest omgaan.[...]
En dat deed die dan zo:
Ibn Ishaq, pp. 675-76 / 995-96.
Asma was a poetess who belonged to a tribe of Medinan pagans, and whose husband was named Yazid b. Zayd. She composed a poem blaming the Medinan pagans for obeying a stranger (Muhammad) and for not taking the initiative to attack him by surprise. When the Allah-inspired prophet heard what she had said, he asked, "Who will rid me of Marwan’s daughter?" A member of her husband’s tribe volunteered and crept into her house that night. She had five children, and the youngest was sleeping at her breast. The assassin gently removed the child, drew his sword, and plunged it into her, killing her in her sleep.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2010, 08:32   #71
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
En dat deed die dan zo:
Ibn Ishaq, pp. 675-76 / 995-96.
Asma was a poetess who belonged to a tribe of Medinan pagans, and whose husband was named Yazid b. Zayd. She composed a poem blaming the Medinan pagans for obeying a stranger (Muhammad) and for not taking the initiative to attack him by surprise. When the Allah-inspired prophet heard what she had said, he asked, "Who will rid me of Marwan’s daughter?" A member of her husband’s tribe volunteered and crept into her house that night. She had five children, and the youngest was sleeping at her breast. The assassin gently removed the child, drew his sword, and plunged it into her, killing her in her sleep.
Ook nog eens een laffe hond dus.
Nu weten we waar de eerwrakers hun methode om kinderen in te zetten vandaan halen.
"It wasn't me"
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2010, 08:49   #72
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb ook het recht van iedere religie ten gronde af te wijzen...m.a.w.ik mag weigeren van geconfronteerd te worden met voedselvoorschriften, religieuze symbolen of kledingvoorschriften van een godsdienst.....

Ik verwacht ook niet dat je dankzij ons ineens een ( verlichte ) ongelovige wordt...helaas toon je hiermee tegelijkertijd ook aan dat religies totaal ondemocratisch zijn..."ik ken mn religie en wijk er niet van af" = in feite ook een verklaring dat je je ontrekt aan democratische wetten die afwijken van uw religieuze voorschriften
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2010, 10:00   #73
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Ik hoop van niet.
Vrezen doe ik wel.

Multicultuur werkt niet in Europa.
Zeggen de meesten... - toch gaat het verder rustig zijn gang en blijven wij massaal voor naïeve en naast de kwestie denkende politici stemmen!!!

Hopen, vrezen, klagen en de rest van den tijd de struisvogel uithangen, helpt niet.
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2010, 14:15   #74
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
3e generatie is helemaal niet extremer. Een extreem islam bestaat niet. De islam is een gematigde religie. Degenen die wat anders beweren, mogen hun 'aqida boeken nog eens raadplegen.

Het grote verschil is dat de 1e en 2e generatie hun mond ni opentrekken en met de 3e generatie pakt dat niet. 3e generatie komt op voor zn rechten.

Ben jij bang?
Geeeeuw.
De olieprijzen onder de 3° generatie zijn enorm hoger dan tevoren, dus worden oliedollars ingezet om het Westen te ondermijnen. De slaafjes van Riaad en co doen 's hun mond open. Ik geeuw.

Uiteraard is de Islam niet extreem, wel de mensen die hem belijden. Pakken is pakken zit erin gebakken. Al eeuwenlang. Het is hun overlevingsstrategie, en verklaart waarom hun cultuur niks voorstelt.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 11:55   #75
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, in de islam zit het anders. Als je een moskee binnenstapt ga je bijna nooit een afbeelding tegenkomen. Heel misschien een afgebeelde moskee/kaba. Of je nu geschoold of ongeschoold bent, de moslims gaan van kleins af naar de koranlessen. Als ik kijk naar mn opa; die heeft eerlijk gezegd op latere leeftijd Arabisch moeten leren lezen en schrijven. De koran daarentegen werd al van kleins af erin gedramt. Afbeeldingen waren niet nodig aangezien de imaam de tafsier gaf van de verzen uit de koran.
De Koran van kleins af aan erin drammen, lijkt u dat goed?Niet alleen uw grootvader, zowat iedere moslim leert van kleins af aan dat boek van buiten opdreunen, er zijn zelfs wedstrijden voor, zou je niet beter aandacht geven aan taalontwikkeling, sociale vaardigheden, schoollloopbaan?
Of is dat de zorg van anderen?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2010, 02:21   #76
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Ontmoskeeing

Naarmate onderwijsgraad verbetert verdwijnt religie.
Maar bij de Europese moslims zie je dat hoe hoger de scholingsgraad, hoe hoger de religieuze praktijk...

Ben je nu ook al bang?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2010, 07:28   #77
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Er word tegenwoordig vaak beweerd dat autochtone Belgen over X aantal jaar in de minderheid zullen zijn. Hoogst waarschijnlijk zal de dominante groep dan moslim zijn. Denken jullie dat dit het geval zal zijn? En zo ja, zullen zij dan even (on)verdraagzaam zijn als ons nu?
Dat hangt er van af hoe je een "autochtone Belg" definieert.
In de laatste studie die in de media kwam; hield men rekening met de drie voorgaande generaties; om te bepalen of iemand autochtoon is.
Omdat mijn man zijn grootmoeder Nederlandse is; zijn mijn man en mijn kinderen allochtoon.

Anderzijds was er laatst een studie waaruit blijkt dat angstige mensen een grotere kans hebben op een beroerte of hartinfarct.
Zou dit ook een invloed hebben op de verhouding autochtoon - allochtoon?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2010, 07:33   #78
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Maar bij de Europese moslims zie je dat hoe hoger de scholingsgraad, hoe hoger de religieuze praktijk...

Ben je nu ook al bang?
Is dit zo; van die scholingsgraad en religieuze praktijk bij Europese Moslims?
Ik heb geen idee.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2010, 11:00   #79
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht

Ben je nu ook al bang?
Heeft u een studie dit dit aantoont?
Het is inderdaad zo dat aan de top van radicale organisaties vaak universitairen zitten maar die blijven achter de schermen, sukkels zoals een Fouad Belcacem worden vooruitgeschoven naar de media, maar de werkelijke koppen hebben meestal inderdaad op hoge school of univ gezeten.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2010, 12:27   #80
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Ik heb ook het recht van iedere religie ten gronde af te wijzen...m.a.w.ik mag weigeren van geconfronteerd te worden met voedselvoorschriften, religieuze symbolen of kledingvoorschriften van een godsdienst.....
Je hebt weer niets begrepen van het concept vrijheid. Jouw vrijheid houdt op waar de mijne begint. Jouw vrijheid om niet geconfronteerd te worden met mijn voedsel- of kledinggewoonten betekent gewoon dat je het recht hebt om uit mijn buurt te blijven. Zodra je in mijn buurt bent, ben je verplicht om mijn vrijheid van kleding, voeding, ... te respecteren, of je dat nu leuk vindt of niet.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be