Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Politics.be > Suggesties & Mededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2010, 20:50   #61
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Allemaal goed en wel, maar het blijft een verlies.
Geen idee, maar échte rijkdom zit hem in een grote en dynamische woordenschat en lexicon aan uitdrukkingen. Zo observeer ik dat moedertaalsprekers van de standaardtaal die ook geneigd zijn beter te beheersen. Dit merk ik aan hun taalrijkdom. Zo zijn Noord-Duitsers taalvaardiger dan Zuid-Duitsers, omdat die laatste het Standaardhoogduits als 'bekakt' en 'hoogdravend' ervaren.
De Franstalige en Engelstalige werelden lijden niet onder deze last. Let wel, er zijn zéker taalkrachtige dialectsprekers, maar gewoonlijk beperkt het zich tot simpel taalgebruik.
Daar waar de dialectische diversiteit kleiner is, neut men ook minder op 'dialectismen'. Men merkt dit in de huidige tolerantere benadering jegens het Verkavelingsvlaams, omdat dat laatste overduidelijk verstaanbaar Nederland is. Indien dat niet zo ware, zou men het niet tolereren op de televisie (dat indien Vlamingen geen 'echte' taal hadden, maar louter meerdere dialecten en een Nederlands als compromis dat niemand werkelijk als moedertaal heeft of zelfs beheerst zoals in een ongeletterd verleden).

Als men Vlamingen mag geloven, is het Nederlands de enige taal met dialecten. Sterker, wij behoren tot een cultuur waar andere standaardtalen meer respect genieten dan onze eigen standaardtaal. Hoewel we in de discussie daarover ons wel behelpen met deze standaardtaal. Het doet 'raar' aan.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 juni 2010 om 20:57.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2010, 21:48   #62
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Allemaal goed en wel, maar het blijft een verlies.
Tja, voor jou komt er ook een tijd van gaan. Is dat ook een verlies? Wie zal het zeggen. De soort evolueert.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2010, 21:52   #63
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Interessant Een thread over dt is ontaard in een discussie dialecten :O
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2010, 22:59   #64
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Ik haat smurfen
Je moppersmurft, Cdude.

On-topic: zo moeilijk zijn die regels niet, spelling hoeft niet noodzakelijk de uitspraak te volgen (kijk maar naar het Engels), mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een stabiele spelling i.p.v. de spellingshervormingen waarop Nederlandstaligen te pas en vooral te onpas getrakteerd worden en het is fijn als iedereen zijn best doet om een beetje correct AN te schrijven.

Dat gezegd zijnde is de occasionele d/t-fout helemaal geen ramp. Bovendien heeft geen van de hier aangehaalde voorbeelden mij kunnen overtuigen dat zulke fouten posts moeilijker te begrijpen maken: de context sluit verwarring quasi altijd uit. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het altijd eens leuk is om iemand die een andere deelnemer probeert te kleineren te wijzen op de eigen fouten. Basale taalfouten lenen zich daar uitstekend toe.

P.S.: dit is overigens in tegenstelling tot de vermoedens van de topicstarter niet typisch voor "ons" forum. Andere talen hebben ook zo hun veelvoorkomende fouten (waarmee dan ook vaak gelachen wordt): een mooi voorbeeld is het gebruik van "there", "their" and "they're" in het Engels.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2010, 23:15   #65
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Je moppersmurft, Cdude.

On-topic: zo moeilijk zijn die regels niet, spelling hoeft niet noodzakelijk de uitspraak te volgen (kijk maar naar het Engels), mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een stabiele spelling i.p.v. de spellingshervormingen waarop Nederlandstaligen te pas en vooral te onpas getrakteerd worden en het is fijn als iedereen zijn best doet om een beetje correct AN te schrijven.

Dat gezegd zijnde is de occasionele d/t-fout helemaal geen ramp. Bovendien heeft geen van de hier aangehaalde voorbeelden mij kunnen overtuigen dat zulke fouten posts moeilijker te begrijpen maken: de context sluit verwarring quasi altijd uit. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het altijd eens leuk is om iemand die een andere deelnemer probeert te kleineren te wijzen op de eigen fouten. Basale taalfouten lenen zich daar uitstekend toe.

P.S.: dit is overigens in tegenstelling tot de vermoedens van de topicstarter niet typisch voor "ons" forum. Andere talen hebben ook zo hun veelvoorkomende fouten (waarmee dan ook vaak gelachen wordt): een mooi voorbeeld is het gebruik van "there", "their" and "they're" in het Engels.
Het gaat mij meer om het feit dat ik het idee krijg dat niemand moeite wil doen die dt-fouten zoveel mogelijk te vermijden. Iedereen maakt fouten, akkord. Maar de intentie niet hebben die fouten zoveel mogelijk te vermijden lijkt mij een statement. Ik ben ook actief op wetenschappelijke fora en ik krijg écht het gevoel dat er daar meer mensen geven om spelling dan hier.

Taal lijkt mij nochtans onderdeel van politiek, terwijl wetenschappers het vooral als middel gebruiken en logischerwijze minder zouden geven om die fouten
Oud 28 juni 2010, 23:32   #66
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Taal lijkt mij nochtans onderdeel van politiek, terwijl wetenschappers het vooral als middel gebruiken en logischerwijze minder zouden geven om die fouten
Niet mee eens: wetenschappers moeten hun ideeën ook verkopen. In tegenstelling tot politici kunnen zij dat amper met "soundbytes" of via de media, dat gebeurt zo goed als altijd via artikels of monografieën. Wat niet gepubliceerd wordt, bestaat niet. Een essentieel onderdeel van dat proces is de schrijfstijl, een degelijke beheersing van de spelling maakt daar ook deel van uit.

Trouwens, de posters op dit forum zijn veelal geen politici, in tegendeel tot de posters op veel wetenschappelijke fora. De niet-wetenschappers op wetenschappelijke fora hebben er ook baat bij te tonen dat zij een degelijke opleiding genoten hebben: correct spellen is iets wat je leert in de lagere school en in het secundair. Op politieke fora kan echter iedereen zijn ideeën over de politiek kwijt, zowel hoogopgeleid als laagopgeleid.
Oud 28 juni 2010, 23:46   #67
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet mee eens: wetenschappers moeten hun ideeën ook verkopen. In tegenstelling tot politici kunnen zij dat amper met "soundbytes" of via de media, dat gebeurt zo goed als altijd via artikels of monografieën. Wat niet gepubliceerd wordt, bestaat niet. Een essentieel onderdeel van dat proces is de schrijfstijl, een degelijke beheersing van de spelling maakt daar ook deel van uit.

Trouwens, de posters op dit forum zijn veelal geen politici, in tegendeel tot de posters op veel wetenschappelijke fora. De niet-wetenschappers op wetenschappelijke fora hebben er ook baat bij te tonen dat zij een degelijke opleiding genoten hebben: correct spellen is iets wat je leert in de lagere school en in het secundair. Op politieke fora kan echter iedereen zijn ideeën over de politiek kwijt, zowel hoogopgeleid als laagopgeleid.
De mensen op die fora zijn meestal ook niet wetenschappers hoor Vaak studenten die andere studenten helpen, ook veel geïnteresseerden (zoals er ook hier zijn) die zonder een specifieke opleiding toch over een diepgaande kennis beschikken.

Ik betwijfel of die opleiding echt wel invloed heeft op dat schrijfgedrag, quasi elkeen die tegenwoordig met een computer kan werken en actief op fora beschikbaar is, heeft de dt-regel onderwezen gekregen.

Over het element 'er baat bij tonen dat ze een degelijke opleiding genoten hebben', mag ik daaruit afleiden dat die incentive om dat te tonen veel minder hier aanwezig is op dit forum ?
Oud 29 juni 2010, 00:13   #68
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ik betwijfel of die opleiding echt wel invloed heeft op dat schrijfgedrag, quasi elkeen die tegenwoordig met een computer kan werken en actief op fora beschikbaar is, heeft de dt-regel onderwezen gekregen.
Ik denk wel dat dat meespeelt, al was het nog maar omdat hoger opgeleiden meestal meer schrijfervaring in een "schoolse" context hebben, waarbij door veel mensen ook gehamerd wordt op talige aspecten.

Citaat:
Over het element 'er baat bij tonen dat ze een degelijke opleiding genoten hebben', mag ik daaruit afleiden dat die incentive om dat te tonen veel minder hier aanwezig is op dit forum ?
Dat lijkt me evident. Wetenschap en opleiding zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bovendien worden wetenschappers (en bij uitbreiding wetenschappers-in-spe en wannabe-wetenschappers) geacht zorgvuldig en precies te werken. Dat betekent dat zij in de rapportering en bespreking van hun wetenschappelijk onderzoek taalfouten vermijden.

Maar in tegenstelling tot wetenschap, heeft iedereen wel een mening over politiek. Het is volgens mij dan ook niet realistisch te verwachten dat al die mensen, jongeren en senioren, hoogopgeleiden en laaggeschoolden, autochtonen en allochtonen, nuchtere en dronken forummers allemaal altijd foutloos schrijven. Waarmee ik niet zeg dat de schrijfsels van sommige deelnemers soms geen pijn doen aan mijn ogen. Dat neem ik er dan maar bij, een beetje zoals ik ook op de tanden bijt wanneer iemand in mijn buurtcafé voor de duizendste keer "en kundu verwarmen" vraagt op een snikhete zomerdag.
Oud 29 juni 2010, 00:18   #69
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

En wat is nu het doel van deze draad?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 00:22   #70
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Mensen mobiliseren te letten op wat ze schrijven.
Oud 29 juni 2010, 00:23   #71
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
De suggestie lijkt me dat de d/t-fout verboten (geen d/t-fout overigens) moet worden. Gehuigert gaat zijn zomervakantie opofferen om te zorgen dat het Verbot nageleefd wordt. Hardleerse overtreders kunnen rekenen op een ban. Of een spanking.
Oud 29 juni 2010, 00:26   #72
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De suggestie lijkt me dat de d/t-fout verboten (geen d/t-fout overigens) moet worden. Gehuigert gaat zijn zomervakantie opofferen om te zorgen dat het Verbot nageleefd wordt. Hardleerse overtreders kunnen rekenen op een ban. Of een spanking.
Super idee!
Oud 29 juni 2010, 07:00   #73
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Tja, voor jou komt er ook een tijd van gaan.
Sorry om je te ontgoochelen, maar mijn plaatsje in de eeuwigheid is verzekerd, verdere details kan ik je om redenen van nationale veiligheid niet geven.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 07:18   #74
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
Mensen mobiliseren te letten op wat ze schrijven.
Moet dat niet zijn:

Mensen mobiliseren om te letten op hoe ze schrijven.

?

Waarom over '-dt' klagen en de inhoud verwaarlozen ?

En ik zelf zou er beter op letten om mijn werkwoorden dichter bij mijn onderwerpen te schrijven. Dat zou 99% van mijn '-dt' fouten uit te wereld helpen. Alleen. Dit is een politiek forum. Hier moet men wikken en wegen over de inhoud. Hier tracht men in bijzinnen een beetje volledig te zijn. En in het Nederlands valt er dan een kloof tussen onderwerp en werkwoord.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 18:03   #75
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Moet dat niet zijn:

Mensen mobiliseren om te letten op hoe ze schrijven.

?

Waarom over '-dt' klagen en de inhoud verwaarlozen ?

En ik zelf zou er beter op letten om mijn werkwoorden dichter bij mijn onderwerpen te schrijven. Dat zou 99% van mijn '-dt' fouten uit te wereld helpen. Alleen. Dit is een politiek forum. Hier moet men wikken en wegen over de inhoud. Hier tracht men in bijzinnen een beetje volledig te zijn. En in het Nederlands valt er dan een kloof tussen onderwerp en werkwoord.
Mij gaat het niet zo zeer om individuele dt-fouten, eerder om de idee dat ik krijg bij het actief zijn op het forum dat er 'en masse' niet gegeven wordt om de dt-regel. Iedereen maakt fouten, ook ik. Maar als de intentie er niet is om het beter te doen, vind ik dat een zeer spijtige zaak voor onze taal.

Ja, het is een politiek forum. Maar net omdat taal een onderdeel is van politiek vind ik dat er een beetje aandacht voor taal op een politiek forum mag zijn.
Oud 30 juni 2010, 05:28   #76
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mij gaat het niet zo zeer om individuele dt-fouten, eerder om de idee dat ik krijg bij het actief zijn op het forum dat er 'en masse' niet gegeven wordt om de dt-regel. Iedereen maakt fouten, ook ik. Maar als de intentie er niet is om het beter te doen, vind ik dat een zeer spijtige zaak voor onze taal.

Ja, het is een politiek forum. Maar net omdat taal een onderdeel is van politiek vind ik dat er een beetje aandacht voor taal op een politiek forum mag zijn.
Luister eens hier.

Ik heb ooit de verklaring gekregen van een oude man, hoe men zijn leven moet indelen om rijk te worden en toch niet hard te moeten werken.

Je word eerst militair, daar moet je er opletten dat alles juist is en dat je geen fouten maakt.

Daarna word je schoolmeester, dan moet je er enkel nog op letten dat andere geen fouten maken.

En eens dat te moeilijk word, word je politicus, dan kan je zeggen en schrijven wat je wil en moet er niet eens nog een hoofdletter juist staan.
En moet heel je uitleg zelfs niet eens inhoud hebben.
En jij gaat hier even komen zagen voor het juist plaatsen van de letters d en t. Dat kan je overal doen, maar niet in een politieke discussie.
Of het moet gaan over het afvoeren van deze letters en welke compensatie je ervoor wil betalen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 05:53   #77
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Luister eens hier.

Ik heb ooit de verklaring gekregen van een oude man, hoe men zijn leven moet indelen om rijk te worden en toch niet hard te moeten werken.

Je word eerst militair, daar moet je er opletten dat alles juist is en dat je geen fouten maakt.

Daarna word je schoolmeester, dan moet je er enkel nog op letten dat andere geen fouten maken.

En eens dat te moeilijk word, word je politicus, dan kan je zeggen en schrijven wat je wil en moet er niet eens nog een hoofdletter juist staan.
En moet heel je uitleg zelfs niet eens inhoud hebben.
En jij gaat hier even komen zagen voor het juist plaatsen van de letters d en t. Dat kan je overal doen, maar niet in een politieke discussie.
Of het moet gaan over het afvoeren van deze letters en welke compensatie je ervoor wil betalen.
Ik merk een dikke dt-fout in je bericht.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 09:37   #78
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik merk een dikke dt-fout in je bericht.
Twee.
Oud 30 juni 2010, 10:08   #79
eno2
Banneling

Standaard

dt- fouten zijn onmisbaar voor de verbetering van de sfeer op Forum

want het verbeteren van elkaars dt-fouten verbetert hogelijk de sfeer op forum
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 12:10   #80
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Wat jou betreft, is het probleem veel fundamenteler dan dt- of andere taalfouten, vrees ik. Ik heb al talloze keren kunnen vaststellen (en trouwens lang niet ik alleen), dat jij de taal niet voldoende beheerst om een discussie te kunnen voeren. Zelfs de meest elementaire begrippen (cf. discussie over "privacy") gaan aan jou voorbij. En dat is op zich nog niet het ergste. Iedereen kan niet van �*lles op de hoogte zijn. Maar jij weigert zelfs om je enigszins te informeren over hetonderwerp waarover gediscussieerd wordt. Je prent je een denkbeeld in je hoofd en iedereen die het waagt je op fouten in je redenering te wijzen, begin je te verwijten dat ze "de persoonlijke toer opgaan"... Zolang jij vertikt om die ingesteldheid aan te passen, is een discussie met jou per definitie onmogelijk.
Vreemd dat je dan zo dikwijls met mij in discussie gaat

Geef gewoon toe dat we al lang geleden heftige discussies hebben gehad met een ban voor jou tot gevolg en dat je dit nog steeds niet verwerkt hebt. Niet meer en niet minder.

Als een discussie echt niet mogelijk is...reageer dan niet op mij, zet mij op je negeerlijstje..gedaan met de onzin en niemand heeft nog last...maar nee, dat doe je niet e.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be