Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 5 juli 2010, 08:27   #61
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
elke oplossing die de belgische BHV patstelling oplost is een oplossing.

In feite maakt hij Belgie één grote BHV kieskring, daar kunnen de walen niet tegen zijn. EN dat kan in Vlaanderen ook verteerd worden.

Schaft hij de senaat af, waar dan toch wel een zak partijen van CDV; SPA tot VLD mee rondlopen

Samenvallende verkiezingen, is ook ok...

EN hij maakt een model die toelaat om alles te beslissen zonder elkaar te blokkeren... want nu blokkeer je elkaar continu bij wijze van spreken, wat de verrottingsstrategie van maddens een hype in vlaanderen, ze was toch realiteit bvb voor de reguilarisatie van migranten...

hoeveel procent het federale niveau moet zijn ? Daar ben ik zo niet direct uit. Ik was aan het denken waarom 33%, dat zal onze eyskens wel beredeneerd hebben. Ik zou denken bvb 50% Maar iedereen is blijkbaar bang van een 'grote sterke federale' kieskring

Anderzijds als 66% in twee parlementen moet zetelen, dan blokkeert het ene parlement toch wel de werking van het andere...
Toch niet helemaal akkoord.
Er zitten nog een paar addertjes onder het gras, zoals uitbreiding van het gebied. Vergeet niet dat een uitbreiding van Brussel of Wallonië een inbreiding van Vlaanderen zal betekenen.
Oud 5 juli 2010, 09:58   #62
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Toch niet helemaal akkoord.
Er zitten nog een paar addertjes onder het gras, zoals uitbreiding van het gebied. Vergeet niet dat een uitbreiding van Brussel of Wallonië een inbreiding van Vlaanderen zal betekenen.
ik zou niet weten waarom je hier ook maar één huis zou moeten doen migreren van vl naar wa en omgekeerd. Het heeft gewoon geen belang.

Anderzijds stel dat je een gemeentje hebt waar er nog 5% vlamingen wonen en95% walen, dan zoek ik toch het model die ervoor kan zorgen dat de 'waalse schaaleconomie van het waalse onderwijs kan spelen' zonder de vlaamse begroting op te lichten...
brother paul is offline  
Oud 5 juli 2010, 10:06   #63
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik zou niet weten waarom je hier ook maar één huis zou moeten doen migreren van vl naar wa en omgekeerd. Het heeft gewoon geen belang.

Anderzijds stel dat je een gemeentje hebt waar er nog 5% vlamingen wonen en95% walen, dan zoek ik toch het model die ervoor kan zorgen dat de 'waalse schaaleconomie van het waalse onderwijs kan spelen' zonder de vlaamse begroting op te lichten...
Laten we grenzen grenzen laten. Een deur half dicht doen of half laten openstaan geeft gewoon weer aanleiding voor communitaire kwesties. En als er iets is dat we kunnen missen......
Oud 5 juli 2010, 10:11   #64
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laten we grenzen grenzen laten. Een deur half dicht doen of half laten openstaan geeft gewoon weer aanleiding voor communitaire kwesties. En als er iets is dat we kunnen missen......
die grenzen moeten gewoon blijven, ik heb nog nooit zo'n zever gehoord. Als je een federale kieskring krijgt over gans belgie, moet er geen centimeter grens verlegd worden... zo simpel is dat

en anderzijds, ik blijf bij het fenomeen, als je een gemeente hebt die evolueert van 80.%vlaams naar 8% vlaams, moet je niet de grenzen hertekenen, maar een model hebben dat je bvb profiteert van het schaaleffect van het waalse onderwijs, en waalse drukwerk etc.
brother paul is offline  
Oud 5 juli 2010, 10:19   #65
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die grenzen moeten gewoon blijven, ik heb nog nooit zo'n zever gehoord. Als je een federale kieskring krijgt over gans belgie, moet er geen centimeter grens verlegd worden... zo simpel is dat

en anderzijds, ik blijf bij het fenomeen, als je een gemeente hebt die evolueert van 80.%vlaams naar 8% vlaams, moet je niet de grenzen hertekenen, maar een model hebben dat je bvb profiteert van het schaaleffect van het waalse onderwijs, en waalse drukwerk etc.
Ha, ha, ha, pas in België?

Kom terug met de voetjes op de grond mijn beste.
Oud 5 juli 2010, 11:58   #66
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ha, ha, ha, pas in België?

Kom terug met de voetjes op de grond mijn beste.
nee; ik redeneer gewoon economisch, en dat moet de politiek ook doen
brother paul is offline  
Oud 5 juli 2010, 12:50   #67
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nee; ik redeneer gewoon economisch, en dat moet de politiek ook doen
Dat willen wij al verschillende jaren doen, alleen.......
Oud 5 juli 2010, 13:31   #68
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat willen wij al verschillende jaren doen, alleen.......
wel op afstand gezien, en die heb ik toch voldoende, vind ik dat het politiek establishment aan beide kanten daar verzuurd is... Iedereen zit huizenhoog op zijn ivoren toren geredeneerd en weg van de realiteit.

Ik bekijk het vooral als dienstverlening en service naar de burger. Je moet geen regels maken waarmee je iedereen zit te kloten.

en als je dan kijkt naar de dagelijkse praktijk hoe 20 walen een vlaamse vergadering moeten houden waar ze dan 30% niet goed van begrijpen, heb ikzo een gevoel van mannen, toegegeven ivm die waalse dominantie, maar moet dat nu echt zo ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 5 juli 2010 om 13:34.
brother paul is offline  
Oud 5 juli 2010, 14:13   #69
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard het confederaal congres van Eyskens

Citaat:
Grensgeschillen geven aanleiding tot oorlogsstrategie... De huidige grenzen zijn getekend en vastgelegd onder eis van de Franstaligen. Gewijzigde situaties zijn gegroeid omdat Franstaligen zich niet hebben gehouden aan de grondwet en zich niet aan die vastliggende situatie hebben aangepast. Hun eisen zijn dus illegaal en kunnen enkel aanleiding zijn tot nieuwe toekomstige problemen. Vastliggende grenzen zijn vredelievend. Spreken over het verleggen of aanpassen van grenzen is oorlogstaal. Misschien kunnen ze een voorbeeld nemen aan de Zwitsers...
Pol is offline  
Oud 5 juli 2010, 14:18   #70
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Bekijk bericht
Grensgeschillen geven aanleiding tot oorlogsstrategie... De huidige grenzen zijn getekend en vastgelegd onder eis van de Franstaligen. Gewijzigde situaties zijn gegroeid omdat Franstaligen zich niet hebben gehouden aan de grondwet en zich niet aan die vastliggende situatie hebben aangepast. Hun eisen zijn dus illegaal en kunnen enkel aanleiding zijn tot nieuwe toekomstige problemen. Vastliggende grenzen zijn vredelievend. Spreken over het verleggen of aanpassen van grenzen is oorlogstaal. Misschien kunnen ze een voorbeeld nemen aan de Zwitsers...
Voila, kijk eens naar Quebec en Zwitserland hoe ze die problemen oplossen, en ent dat model over, zou ik zeggen.

Nu het zou kunnen zijn dat je de Quebec oplossin hier als vlaming onbespreekbaar zult beschouwen. EN dat vind ik dan ook een vorm van dominantie, maar enfin. Daar wordt de vergadering in twee talen gevoerd, wordt de burger bediend in zijn taal etc.

En grenzen verleggen is zever... dat lost niets op, integendeel op den duur maak je er een inktvlek van. je zou de grens nog kunnen verleggen in een laatste toegift om ervanaf te zijn, zodat je nooit meer nog een claim moet maken naar elkaar toe... In een final trade, waar je zegt zoveel km2 brussel erbij om een hervorming te bekomen waarmee je elkaar nooit meer blokkeert.. Een oplossing waar je geen cash betaalt, maar via grond als het ware... maar klinkt mij zeer primitief, maar is per slot van rekening wat ze gedaan hebben bvb met dat stukje duitsland

Laatst gewijzigd door brother paul : 5 juli 2010 om 14:21.
brother paul is offline  
Oud 5 juli 2010, 14:53   #71
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Voila, kijk eens naar Quebec en Zwitserland hoe ze die problemen oplossen, en ent dat model over, zou ik zeggen.

In een final trade, waar je zegt zoveel km2 brussel erbij om een hervorming te bekomen waarmee je elkaar nooit meer blokkeert.. Een oplossing waar je geen cash betaalt, maar via grond als het ware... maar klinkt mij zeer primitief, maar is per slot van rekening wat ze gedaan hebben bvb met dat stukje duitsland
In Zwitserland aanvaardt iedereen dat je bij verhuis naar kanton van andere taalrol je ook moet aanpassen en die taal moet eigen maken.
Elke toegeving op principe van taalgrens leidt tot nieuwe discussie wegens gebrek aan beginselvastheid. De goodwill met "Uitdovende faciliteiten" werd misbruikt en niet omdat die Franstaligen minder begaafd zijn dan de inwijkelingen uit de rest van de wereld...

Dat stukje Duitsland heeft ons nu nog parten gespeeld omdat ze daar ook al een belangenconflict zagen in het oplossen van het BHV-arrest. Dat politici zich zonder sanctie niet moeten houden aan hun eed van trouw "aan de grondwet en de wetten van het Belgische volk" is vragen om problemen.
Pol is offline  
Oud 5 juli 2010, 15:33   #72
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar zijn ze weer met hun "federale kieskring". Ik vind dat de Vlamingen zoiets slechts mogen aanvaarden op conditie dat alle bepalingen omtrent alarmbellen, belangenconflicten en pariteiten uit de grondwet worden verwijderd.
Ik ben 100% voorstander van een federale kieskring. Waarom zou ik nu niet op een Duitstalige mogen stemmen? En waarom zou een Waal nu niet op een Vlaming mogen stemmen of omgekeerd?

Laatst gewijzigd door system : 5 juli 2010 om 15:34.
system is offline  
Oud 5 juli 2010, 15:49   #73
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Eyskens heeft een plan voor BHV en staatshervorming uitgewerkt.
Heeft het iets te bieden aan de informateur?

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF20100702_010
Mark wie? Is dat dat al twee decennia geleden opzijgezet wonderkind van dat weggeschrompeld partijtje dat ooit het mooie weer maakte?

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 5 juli 2010 om 16:14.
E. Gidius is offline  
Oud 5 juli 2010, 15:52   #74
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een Federale kieskring is maximum democratie, hoe kan je daar nu tegen zijn ?
Het invoeren van de evenredige vertegenwoordiging ofte één man één stem, dat zou maximale democratie zijn. Op voorwaarde dat alle blokkages van de democratie zoals bijzondere meerderheden, alarmbellen en pariteiten afgeschaft worden. Wees maar gerust, eerder krijgt ge uw federale kieskring niet.
Oud 5 juli 2010, 15:53   #75
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een Federale kieskring is maximum democratie, hoe kan je daar nu tegen zijn ?

Ik denk dat de Vlaamsnationalistische afkeer voor een Federale kieskring te verklaren is in het feit dat er mogelijk weer nationale lijsten zouden komen van SP.A-PS, CD&V-SDH en O.VLD-MR.
Ik zie geen andere reden vom daartegen te zijn.
Dewever is voluit voor!! heeft hij al verschillende keren gezegd.

maar dan uiteraard wel met afschaffing van pariteiten, alarmbellen en andere blokkeringsmechanismen hé.
Oud 5 juli 2010, 15:56   #76
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Een Poolse Hells Angel met een strafblad van hier tot Tokyo:
Is dat de referentie voor zij die het goed met Vlaanderen voor hebben?
Belachelijk op de man spelen. Aangegeven bij de forumleiding.
Oud 5 juli 2010, 16:09   #77
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Het invoeren van de evenredige vertegenwoordiging ofte één man één stem, dat zou maximale democratie zijn. Op voorwaarde dat alle blokkages van de democratie zoals bijzondere meerderheden, alarmbellen en pariteiten afgeschaft worden. Wees maar gerust, eerder krijgt ge uw federale kieskring niet.
ik denk dat de meeste vlamingen die redeneren over federale kieskringen zo redeneren hoor, het is aan de andere kant dat z altijd iets extra uit de brand willen slepen
brother paul is offline  
Oud 5 juli 2010, 16:15   #78
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ben 100% voorstander van een federale kieskring. Waarom zou ik nu niet op een Duitstalige mogen stemmen? En waarom zou een Waal nu niet op een Vlaming mogen stemmen of omgekeerd?
En waarom zou ik niet op een politicus uit Nederland, Noord-Frankrijk of de Eifel mogen stemmen? Toch niet omwille van eng-nationalistische redenen zeker?
Oud 5 juli 2010, 16:17   #79
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Persoonlijk heb ik er overigens van gedroomd op Obama te kunnen stemmen. Maar het discriminerende Belgische kiessysteem, gebaseerd op etnisch-racistische criteria, verhindert dat!
Oud 5 juli 2010, 16:19   #80
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
En waarom zou ik niet op een politicus uit Nederland, Noord-Frankrijk of de Eifel mogen stemmen? Toch niet omwille van eng-nationalistische redenen zeker?
het is wel een feit, dat een president in amerika , niet zoals in europa, verkozen wordt door een dynamiek tussen twee ploegen te maken die dan hun kandidaten naar voor schuiven. Laten we zeggen een vorm van dyanmiek die ook in Belgie het type 'vl-wa' polarisatie zou onmogelijk maken. Als er een 'links' en een 'rechts' blok zou zijn, dan was de regering nu gewoon rechts volgens mij.
je zou dus nooit eindigen met een 'vlaamse en waalse 'groep.

Laatst gewijzigd door brother paul : 5 juli 2010 om 16:20.
brother paul is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be