Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2010, 11:20   #61
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Hoe connotaties met een symbool verbonden worden, is toch wel complexer dan vlaggetjes uitdelen, me dunkt.
Voila, dat denk ik ook. Het vlaggetjes uitdelen gaat gewoon voorbij aan de echte problemen van de Vlaamse beweging. Bijgevolg vraag ik me nog steeds af: Wat wil men hierdoor bereiken?

Laatst gewijzigd door captain jack : 13 juli 2010 om 11:22.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 11:42   #62
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het al goed dat VVB nog de moeite neemt vlagjes uit te delen in Brussel. Dat betekent dat de Crols-strekking echt een minderheid is.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 12:58   #63
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Catalonië zal het graag horen, alsook gebieden als Kosovo, Georgië e.a.
Catalonië (het officiële Catalonië, niet het werkelijke) telt 7 miljoen inwoners en is zo groot als België. Ik snap de vergelijking niet hoor...

Kosovo 11000 km² en 2 miljoen inwoners. Georgië is zelfs 2x zo groot als België en telt 4,5 miljoen inwoners.

Hoe kun je dat nu gaan vergelijken met een gebied van 161 km² of met een inwoneraantal van 71.000? Dat moet je eerder gaan vergelijken met Bermuda, Andorra of Liechtenstein.

Zeg nu zelf, vind jij het niet absurd om een Brussels minister van landbouw te hebben?
Oud 13 juli 2010, 13:27   #64
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg nu zelf, vind jij het niet absurd om een Brussels minister van landbouw te hebben?
Die landbouwer in Sint-Agatha-Berchem heeft toch ook recht op een minister ?
Oud 13 juli 2010, 13:43   #65
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Catalonië (het officiële Catalonië, niet het werkelijke) telt 7 miljoen inwoners en is zo groot als België. Ik snap de vergelijking niet hoor...

Kosovo 11000 km² en 2 miljoen inwoners. Georgië is zelfs 2x zo groot als België en telt 4,5 miljoen inwoners.

Hoe kun je dat nu gaan vergelijken met een gebied van 161 km² of met een inwoneraantal van 71.000? Dat moet je eerder gaan vergelijken met Bermuda, Andorra of Liechtenstein.

Ik zie dat je een Zwitserse vlag gebruikt. Wat vind je van de Zwitserse kantons? Ook onnozel, hé... Type Bazel met haar 37 km² en haar 185.000 inwoners.

De "grootte" van een entiteit heeft niks te maken met het bestaansrecht ervan. De Duitstaligen halen hun legitimiteit uit de Grondwet, evenals de Vlamingen en de Franstaligen, punt. Zijt je daar niet mee akkoord, so be it, zorg er dan voor dat de Grondwet aangepast wordt, good luck.
Oud 13 juli 2010, 14:58   #66
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik zie dat je een Zwitserse vlag gebruikt. Wat vind je van de Zwitserse kantons? Ook onnozel, hé... Type Bazel met haar 37 km² en haar 185.000 inwoners.
Een beetje serieus he. Er is slechts één kanton met een bevolking van over het miljoen. Vele kleintjes maken één groot. Ik heb niets tegen kleine deelstaten, maar Brussel en de DG zijn in bepaalde aspecten wel erg klein, te klein om bepaalde bevoegdheden toegedicht te krijgen. Dat wil niet zeggen dat ze geen bestaansrecht hebben, die discussie wil ik hier niet voeren, maar indien ze bestaansrecht hebben, zie ik ze niet hetzelfde statuut krijgen als pakweg Vlaanderen en Wallonië.

A propos, over Zwitserland... Daar is ook niet elk kanton evenwaardig, halfkantons, weet je wel?
Oud 13 juli 2010, 15:15   #67
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een beetje serieus he. Er is slechts één kanton met een bevolking van over het miljoen. Vele kleintjes maken één groot. Ik heb niets tegen kleine deelstaten, maar Brussel en de DG zijn in bepaalde aspecten wel erg klein, te klein om bepaalde bevoegdheden toegedicht te krijgen. Dat wil niet zeggen dat ze geen bestaansrecht hebben, die discussie wil ik hier niet voeren, maar indien ze bestaansrecht hebben, zie ik ze niet hetzelfde statuut krijgen als pakweg Vlaanderen en Wallonië.
Ik ben zéér serieus, en ben tenminste niet tegenstrijdig.
Indien Brussel en de Duitstalige Gemeenschap "te klein" zijn (ik hoop dat jij ook objectieve criteria hebt om dit te bepalen?), dan zijn de meeste Zwitserse kantons ook "te klein" om bepaalde bevoegdheden te krijgen. Pleit je voor het einde van het Zwitsers model wegens "te kleine entiteiten"?

Citaat:
A propos, over Zwitserland... Daar is ook niet elk kanton evenwaardig, halfkantons, weet je wel?
Sinds 1999 bestaan er geen "halfkantons" meer. Het klopt dat een aantal kantons minder "vertegenwoordigingsrecht" hebben, maar daarom zijn zij nog niet "minderwaardig". Zij worden wel degelijk als volwaardige kantons beschouwd.
Maar bon, ik kan ook spreken over het kanton Uri, bij voorbeeld, met zijn 35.000 inwoners.
Oud 13 juli 2010, 15:42   #68
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als flamingant is dat ook mijn interpretatie.

Wel met die verstande dat het een onooglijk klein gewestje is: een stad(je) en 18 dorpen ...
en een gewestje dat precies moeilijk zijn eigen boontjes kan doppen: financieel, veiligheid, properheid, opvang minderheden (zelfs de grondwettelijke tweetaligheid bla bla ..), onooglijk kluwen van gemeentes, gewest, provincie (zogezegd) en hun afhangende diensten ...

Het is allemaal wat relatief. Persoonlijk vind ik ook dat er in Brussel nood is aan een interne hervorming van de structuren (vermindering van het aantal gemeenten, herindelingen van de gemeenten, fusie van een hoop organisaties zoals huisvestingsmaatschappijen) alleen moet men ook bekennen dat in verhouding met het aantal inwoners Brussel niet meer of minder politiekers kent dan de meeste Vlaamse provincies. Denk maar aan Antwerpen met haar disctricten waarvan voor zover ik weet niemand weet wat ze doen en de provincies idem dito. Het Brussels gewest telt een absurd aantal parlementairen maar één van de redenen is dat men dit aantal nodig heeft om alle Vlaamse partijen minstens één zetel te kunnen aanbieden en nog ietwat van een proportionele democratie in stand te kunnen houden.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 13 juli 2010 om 15:43.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 15:50   #69
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie is die Brusselse minister van landbouw?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 15:54   #70
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik vind het al goed dat VVB nog de moeite neemt vlagjes uit te delen in Brussel. Dat betekent dat de Crols-strekking echt een minderheid is.
2 �* 3 personen van de VVB op 11 Juli in Brussel, dat zegt meer dan genoeg!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 17:31   #71
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

't waren er wel ietske meer hoor.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 17:57   #72
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De reden was het optimaal in beeld brengen van de renners.
Meer moet U daar niet achter zoeken.
Oud 13 juli 2010, 18:08   #73
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Keystone cops en comedy capers!

De jacht naar het Vlaamse vlaggetje.
Oud 13 juli 2010, 18:25   #74
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Voila, dat denk ik ook. Het vlaggetjes uitdelen gaat gewoon voorbij aan de echte problemen van de Vlaamse beweging. Bijgevolg vraag ik me nog steeds af: Wat wil men hierdoor bereiken?
Ik waag een gokje: het ging er deze keer om de bij sommige bewoners van de hoofdstad in bijzonder hevige mate optredende panische angst bij het zien van een gele lap stof met daarop een zwarte leeuw m.b.v. een vorm van aaibaarheid-therapie weg te nemen.

Een kleinformaat papieren vlagje in de hand van een onschuldig kind is uiteraard slechts een eerste stap.

Binnenkort komt er in elke brievenbus van de hoofdstad een iets grotere, geelgekleurde en stevig glanspapieren poster, met daarop alweer die zwarte leeuw (aangepast aan het formaat van de poster).

U zult het zien: binnen een paar jaar kunnen ze in de hoofdstad ook zwart-gele taxi's aan, zélfs als daarop een geel-zwarte nummerplaat zal prijken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 18:34   #75
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
... Het Brussels gewest telt een absurd aantal parlementairen maar één van de redenen is dat men dit aantal nodig heeft om alle Vlaamse partijen minstens één zetel te kunnen aanbieden en nog ietwat van een proportionele democratie in stand te kunnen houden.
Wel, déze Brusselse Vlaming hier ziet er niet tegen op om die 'één van de redenen' de wereld uit te helpen.

Ik hoef die gegarandeerde vertegenwoordiging niet.

Als Vlamingen in het Brussels Parlement willen geraken, moeten ze maar wat harder hun best doen om voldoende kiezers achter zich te krijgen (ze kunnen om te beginnen hun familieleden, vrienden, partijgenoten, ... uit het diepe Vlaanderen ertoe aanzetten hier ook te komen wonen en stemmen, en hun plekje in de Hoofdstad op te eisen).

Dat ik dan tegelijkertijd ook de pariteit op federaal niveau in vraag kan stellen is mooi meegenomen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 21:55   #76
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pfff, echt geen goesting om wéér eens die discussie aan te gaan. In tientallen topics heb ik aangetoond dat Brussel wel degelijk een volwaardig gewest was.

Dat Peumans de Belgische grondwet niet moet vertegenwoordigen, ok, als je dat wenst (hoewel hij zijn functie enkel te danken heeft aan die Belgische Grondwet die het land federaal opdeelt, maar dit terzijde). Maar was dat een slimme zet? Politiek gezien? Goed wetende dat de Vlaamse resoluties geen ENKEL juridische waarde hebben en dat de Franstaligen (Walen)/Brusselaars zich daar absoluut niet aan verbonden voelen? Dit in tijden waar zowel Di Rupo als De Wever proberen om geen polemieken op te starten?
Ik ontzeg het recht niet aan Peumans om zo'n discours te houden, hoor, maar ik behoud het recht om erop te reageren, punt. En bij mijn reactie reageer ik op de inhoud, niet op de persoon (zoals sommige hier gedaan hebben op Els Ampe).

[e-drama ON]Ik ben Brusselaar, ik voel mij niet gebonden aan een of andere resolutie van het Vlaams Parlement die, wat de gewestelijke bevoegdheden betreft, hier in Brussel niks te zeggen heeft. Wanneer Meneer Peumans zich hier in Brussel komt amuseren met de instellingen die mij vertegenwoordigen zelfs te negeren, voel ik dit als een gebrek aan elementaire beleefdheid en respect. Respect? Is dat geen kernwoord binnen het Vlaams-nationalisme? [/e-drama OFF]

Da's nog steeds hun eigen recht als politici. Of zijn die Vlaamse resoluties nu al "Evangelie"?

Het Brussels parlement heeft nergens een resolutie ingediend waarin het zegt dat het haar eigen belang wil inperken naar de geest van de resoluties van het Vlaams Parlement. Als Brussels parlementslid heeft Els Ampe het recht om niet akkoord te gaan met de visie van het Vlaams Parlement. Zij hoeft ook geen resolutie in te dienen omdat Brussel nu al een volwaardig gewest is. Het is het Vlaams parlement die dit wil zien verdwijnen, hé. Maar ik ben het ermee eens dat de manier waarop zij haar ongenoegen heeft doen blijken, ongepast was.
U probeert de zaken om te keren. De discussie gaat er niet over of Sven Gatz al dan niet moet akkoord gaan met de 5 Vlaamse resoluties. Van mijn part pleit Sven Gatz er morgen voor om het onderwijs opnieuw te verfransen en de gemeentelijke administratie in het Frans te laten doorgaan. De discussie gaat er niet over of Els Ampe al dan niet moet akkoord gaan met de 5 Vlaamse resoluties. Die mensen hebben recht op hun eigen ideeën. Het gaat er zelfs niet over of de resoluties van het Vlaams Parlement stroken met de huidige grondwet.

Neen. Peumans houdt die toespraak niet als partijvoorzitter van de VLD en ook niet als voorzitter van het Grondwettelijk Hof. Hij houdt die toespraak in de functie van voorzitter van ons Vlaams Parlement. En wanneer dat Vlaams Parlement unaniem (met uitzondering van Christian Van Eyken) de 5 Vlaamse resoluties goedkeurt, dan mogen deze aanzien worden als de mening van het Vlaams Parlement.
De Belgische grondwet is bij mijn weten niet gestemd in het Vlaams Parlement, net zomin als het partijprogramma van de VLD. Peumans hoeft dan ook niet op te treden als vertegenwoordiger van de Belgische grondwet, en evenmin als vertegenwoordiger van OpenVLD.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2010, 22:00   #77
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Daar twijfel ik niet aan. Ik stel me alleen vragen bij het nut van zo een actie.
Als men mensen voor Vlaanderen wil winnen zijn er toch betere manieren?

Vergelijk het met het hangen van kruizen aan de muren van een katholieke school.
Mag dat? Natuurlijk.
Worden de leerlingen er echt katholieker van? Nauwelijks.

Zo zal ook Brussel niet Vlaamser worden door de aanwezigheid van papieren vlaggen. Dat houdt mensen nu eenmaal niet bezig en het getuigt (althans in mijn ogen) van een zekere wereldvreemdheid. (no offense)
Waarom verbood de Brusselse burgemeester die vlaggetjes dan ?

(en waarom schreven de kaloten voor dat overal kruisbeelden zouden hangen ?)

Waarom kiest ieder bedrijf, instelling, vereniging ... een logo ?

Als ge nu antwoordt: "het is niet omdat ze een logo gekozen hebben, dat hun boekhouding daarmee uitgeschreven en uitgevoerd is", dan stop ik met discussiëren.
Als ge begrijpt wat ik bedoel.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2010, 10:52   #78
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben zéér serieus, en ben tenminste niet tegenstrijdig.
Indien Brussel en de Duitstalige Gemeenschap "te klein" zijn (ik hoop dat jij ook objectieve criteria hebt om dit te bepalen?), dan zijn de meeste Zwitserse kantons ook "te klein" om bepaalde bevoegdheden te krijgen. Pleit je voor het einde van het Zwitsers model wegens "te kleine entiteiten"?
Ik zie de tegenstrijdigheid niet in hoor, die is er volgens mij ook niet.

Wat betreft Zwitserland: dat is appelen met peren vergelijken. Ik ken de Zwitserse bevoegdheidsverdeling niet tot in detail, maar weet wel dat er op Belgisch niveau absurde situaties bestaan. Ik denk dat het wel duidelijk is dat een deelstaat met 2 landbouwers geen bevoegdheid moet krijgen over dit domein. Vindt u van wel? Om maar een voorbeeld te geven.

Citaat:
Sinds 1999 bestaan er geen "halfkantons" meer. Het klopt dat een aantal kantons minder "vertegenwoordigingsrecht" hebben, maar daarom zijn zij nog niet "minderwaardig". Zij worden wel degelijk als volwaardige kantons beschouwd.
Je spreekt jezelf tegen: minder vertegenwoordiging is minderwaardigheid.

Citaat:
Maar bon, ik kan ook spreken over het kanton Uri, bij voorbeeld, met zijn 35.000 inwoners.
Spreek maar gerust, ik ben benieuwd wat het witte konijn uit je hoed zal zijn.
Oud 14 juli 2010, 12:29   #79
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom verbood de Brusselse burgemeester die vlaggetjes dan ?

(en waarom schreven de kaloten voor dat overal kruisbeelden zouden hangen ?)

Waarom kiest ieder bedrijf, instelling, vereniging ... een logo ?

Als ge nu antwoordt: "het is niet omdat ze een logo gekozen hebben, dat hun boekhouding daarmee uitgeschreven en uitgevoerd is", dan stop ik met discussiëren.
Als ge begrijpt wat ik bedoel.
Omdat de van alcohol doortrokken burgemeester van Brussel een rascist is.

Maar hij is geen VB'er dus is dat niet strafbaar.
Oud 14 juli 2010, 13:00   #80
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Bent U dan tegen het milieu ?
Die vlagjes zijn herbruikbaar.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be