![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Europees Commissaris
|
![]() Om in de hemel te komen moeten de gelovigen eerst een integratiecursus volgen, in het vagevuur.
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven. "The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor Laatst gewijzigd door rikbe : 2 augustus 2010 om 19:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister
|
![]() Geen religieuze angst, geen fanatisme, geen indoctrinatie; maar in mijn geval onder voorbehoud geloven om te begrijpen (credo ut intelligam):
1. Waarom is er iets in de wereld en waarom niet niets? 2. Kan een heelal met geordende natuurwetten, dat intelligent leven toestaat, werkelijk uit zichzelf en toevallig ontstaan? Volgens mij niet. 3. Heeft elke zaak die bestaat en een begin kende, geen oorzaak nodig? Waarom kan het heelal dan 'zomaar' uit zichzelf ontstaan? 4. Kunnen het menselijk zelfbewustzijn, rationaliteit,... louter een gevolg zijn van chemische reacties in de hersenen, of zijn dit metafysische fenomenen? (...) Ik zie mezelf als zo gematigd dat ik me eigenlijk geen 'gelovige' kan noemen, want ik kan bij elk van deze punten ook nog vraagtekens en bedenkingen plaatsen. Er zijn even goed héél goede argumenten tegen het bestaan van God, of toch op zijn minst tegen het bestaan van een goede, alwetende God. Vooralsnog geven deze en andere bedenkingen mij echter genoeg redenen om het materialistische/atheïstische wereldbeeld niet over te nemen en eerder aan te leunen bij een agnostisch (Gods bestaan is onkenbaar) godsbeeld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
1. Mooie vraag. Voer voor filosofen. Maar ook jij moet beseffen dat het bestaan van iets geen vrijgeleide is voor het bestaan van een god. 2. Volgens mij wel ![]() 3. Het zou wel eens kunnen (dat wij niet begrijpen wat "begin" wil zeggen omdat wij volgens een tijdlijn leven. Laat ons er het op ,houden dat de vraag op zich geen antwoord (nodig) heeft. 4. Ja. Dat is mijn idee, niet het jouwe percies. Maar de eigelijke vraag is: Wat is het meest waarschijnlijke? Dat een menselijke geest een bewustzijn kan voortbrengen als gevolg van chemische processen of dat er een hoger wezen is dat dit bewustzijn tevoorschijn tovert? Om dan nog maar te zwijgen over de vraag hoe dat hoger wezens bewustzijn functioneerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dus de reden waarom er iets is in de wereld is omdat er iets is die het zich afvraagt. Citaat:
Citaat:
Iets gaan uitvinden om toch maar een oorzaak te hebben is weinig productief Citaat:
Inderdaad.
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister
|
![]() Citaat:
1. Dat klopt, maar in een naturalistische wereldvisie is er volgens mij geen enkele verklaring waarom er iets bestaat en niet niets, terwijl in een deïstisch/theïstisch wereldbeeld deze vraag overbodig is. 2. Naar mijn aanvoelen (ik heb jammer genoeg niet meer dan dat) is het zo ongelooflijk onwaarschijnlijk dat dit gebeurt, dat het eigenlijk niet kan. Ik denk dat je al wel gehoord hebt van het idee dat de natuurwetten gefinetuned zijn voor leven (omdat zelfs de miniemste verandering van constanten aanwezig in enkele natuurwetten alle leven onmogelijk zou maken). Dat is het deïstisch/theïstisch antwoord. Een materialistisch antwoord op deze problemen is de multiverse-theorie. Geen van deze antwoorden vind ik echt bevredigend, en het blijft pure speculatie. 3. Dit zou kunnen. Moest er een oorzaak zijn (wat volgens mij wel moet, misschien volgens jou niet), dan zal deze wel metafysisch (in de letterlijke zin van het woord) zijn. Ze overstijgt de (empirisch bestudeerbare) natuur zoals wij die kennen. God voldoet hier aan, een wetenschappelijk antwoord is misschien ook mogelijk, maar ik ben het persoonlijk nog niet tegengekomen. Waarschijnlijk overstijgt deze kwestie ook wel gewoon hetgeen dat de mens kan weten. 4. Ik kan ongeveer volgen, maar ik begrijp persoonlijk nog steeds niet waarom zo'n chemisch wezen bewustzijn kent. Waarom opereren we niet als chemische zombies, chemische machines die niet weten wie of wat ze zijn, maar doen waarvoor de natuur en de evolutie hen gemaakt heeft. Mijn idee is dat de God-hypothese nogal stevig in het zadel zit op macroniveau (ontstaan van het heelal etc), maar op microniveau (eerder het alledaagse leven) de materialistische visie steviger zijn mannetje staat. Vandaar mijn agnostische visie op de kenbaarheid van God. (Dit staat eigenlijk los van geloofsopvattingen die ik al dan niet zou hebben.) Laatst gewijzigd door respublica : 2 augustus 2010 om 22:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Minister
|
![]() Citaat:
2. Het heelal op zich oogt niet geordend, ik sprak van geordende natuurwetten, die onveranderlijk zijn en volgens bepaalde vastliggende constanten werken. 3. Ik vind niets uit, ik ga verder op de God-hypothese die de traditie overlevert. Het is perfect verantwoord om een hypothese te gebruiken, het is onverantwoord om niet kritisch tegen een hypothese te blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://www.sacred-texts.com/aor/einstein/einsci.htm Persoonlijk denk ik dat je eerst moet proberen de vragen op te lossen die op te lossen zijn. ALs "intelligente" soort staan we nog maar in het begin van de evolutie. Waarschijnlijk zullen onze nakomelingen over duizend of een miljoen jaar op ons neerkijken als niets meer dan handige apen. Misschien zullen zij intelligent genoeg zijn om het antwoord op jouw vragen te kennen. Wij zijn het in elk geval niet. Zijn de nauurwetten geordend? Hoe kunnen wij dat weten? We kennen alleen maar een bijna oneindig klein deeltje van het heelal, en we zijn ons daarvan nog maar een bijna oneindig klein deeltje van de tijd sinds de Big Bang bewust. Loop niet voor je kan gaan, anders ga je achteruit.
![]() |
![]() |
#68 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. De natuurwetten zijn niet gefinetuned hoor. Ze zijn evenveel gefintuned als een put gefintuned is om dezelfde vorm te hebben als de hoeveelheid water die erin past. Ik heb trouwens ooit een reportage gezien waarin ze die factoren wijzigden en het resultaat zou nog steeds leven zijn. Als ik hem terugvind kom ik hem hier posten. 3. Het blijft een punt waar we niks over weten. maar ik vermoed dat de oplossing in het begrip "tijd" zit. Maar het punt blijft dat een god de vraag wel oplost, maar dezelfde vraag overlaat. En zeggen dat god geen oorzaak nodig heeft is alweer valsspelen. Het lost niks op, integendeel. 4. Ik denk dat je bewustzijn overschat. Voor mij is bewustzijn maar een complexe vorm van geheugen bezitten. Geheugen kan verklaard worden, en dat dit in verschillende gradaties voorkomt bij verschillende diersoorten lijkt normaal. Sommige zaken openen een nieuwe horizon als je ze ver genoeg doortrekt. Stel je een muur voor. 100 diersoorten die naast die muur leven kunnen allemaal springen, de ene al hoger dan de andere. Degene die over de muur springt kan misschien 1 cm hoger springen dan de tweede, maar het is wel die diersoort die een nieuwe habitat gaat koloniseren en een hele nieuwe toekomst opentrekt. 1cm verschil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister
|
![]() Citaat:
2. Zoals ik zei vond ik het finetuning-argument in de God-hypothese niet overtuigend, evenmin of zelfs nog minder kon ik de hypothese van de multiverse smaken. 3. <zie 1> 4. Ik denk dat je bewustzijn onderschat ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En ik ben realistisch. De daad van 'geloven' komt neer op het aanvaarden van een 'axioma'. Ge moet dus niet op 'geloven' en 'gelovigen' kappen. Want dat 'geloven' dat doet iedereen. Zonder is er geen wetenschap mogelijk. Bovendien is er nog geen wetenschap die godsdienst en de waarneembare nood aan godsdienst bij nogal wat mensen eenduidig en ondubbelzinnig heeft verklaart. Met bijhorende herhaal-bare experimenten. Er is zelfs nog geen aanloop tot het verklaren van de besmettingsgraad. Godsdienst is niet het enige rot systeem waar mensen verslaafd aan lijken te zijn. Het is ook niet het enige systeem waar men een rotte hemel met uitverkorenen aan toevoegt. En dat tot 'ieders' vreugde. Het geld-systeem bijvoorbeeld. Het creëren van armoede is een vereiste om het systeem draaiend te houden. Als men arm is, dan is men daar over het algemeen niet blij mee. Maar het systeem veranderen ? Ho maar. Liever een Lotto en Euromillions rot hiernamaals opzetten. Een 'Er is leven na dit armoedig leven' en weinigen zijn uitverkoren. Arm en gretig zet men in. Alle elementen, alle onderdelen, alle ondeelbare deeltjes die samen een 'godsdienst' vormen zijn essentieel. Zij zijn namelijk ons 'mens zijn'. En 'geloven' is één van die vele onderdeeltjes. Het spreekt voor zich dat wij met al dat 'mens zijn' niet noodzakelijk voor godsdienst hoeven te 'kiezen'. Atheïsten 'moeten' ook niet hand in hand met katholieken aan moslim bashen doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Het multiversum argument is ook voor mij intuitief onvoldoende. Het gaat me een beetje te veel de harrie christus kant op. Maar ik blijf het beschouwen als een optie en ik ben me ook bewust van het feit dat er opties zijn waar ik noch iemand anders ooit aan gedacht heeft. En verder blijft er natuurlijk de mogelijkheid dat andere parameters anders universa zouden voortbrengen. En dan vervalt het probleem. 4. Ik denk dat het inderdaad alleen het gevolg is van de complexiteit van onze hersenen. Omdat je aan sommige diersoorten ook zelfbewustzijn kan toeschrijven. In mindere mate, vanwege de verminderde complexiteit. Het is ook het enige dat het leven de moeite waard maakt. Zonder zelfbewustzijn is "leven" niet echt "leven", dan zijn we niet meer dan een bewegend druppeltje in een rivier. En ik geef toe dat dit het zwaarste god argument is dat er bestaat. Het is dan ook iets "magisch" he ![]() Ik volg je ook met je "middelpunt" argument, al zou ik het eerder "zwaartepunt" ofzo noemen. Laatst gewijzigd door Travis66 : 3 augustus 2010 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Minister-President
|
![]() Ik vind de discussie tussen Travis en Respublica fascinerend. Naast het feit dat het respectvol is en gaat over inhoud, laat het mij ook even stilstaan bij men eigen evolutie als gelovige. Ikzelf als katholiek zocht in het begin van mijn geloof ook achter antwoorden, de zoektocht naar het begrijpen van het bestaan, van het alles, van het geloof en gelovig zijn. Op een bepaald moment is dit gestopt en ben ik gewoon beginnen geloven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Paus Benedictus XVI zal later deze week een eeuwenoude katholieke traditie opzij schuiven en formeel het begrip 'voorgeborchte' afschaffen. De kerkvorst zou met die stap de zielen van miljoenen doodgeboren baby's willen redden, meldde de Britse krant The Times woensdag. Volgens de rooms-katholieke traditie gingen de zielen van kinderen die voor of kort na de geboorte overleden zonder de doop te hebben ontvangen, niet direct naar de hemel, omdat ze niet door de doop van de erfzonde waren gereinigd. Ze gingen echter ook niet naar de hel, omdat ze geen kwaad hadden bedreven. Daarom waren katholieken ervan overtuigd dat ze naar het voorgeborchte of limbus gingen. Nu vraag ik mij af heeft hij dat op zijn eentje beslist of in overleg met zijn grote baas?
![]() |
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
zot zijn doet geen zeer. Enkel spijtig dat deze specifieke soort veel pijn doet aan de rest van de maatschappij.
![]() |
![]() |
#75 |
Minister-President
|
![]() Voor hoelang nog?
![]() |
#76 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wel, hiermee aanvaart de kerk dus de idee dat een mens ook zonder leven op aarde de hemel kan binnengaan. Als de hemel het einddoel is van de mens en deze kan rechtstreeks worden bereikt, bepaalt het lot dan dat iemand de omweg moet nemen via de aarde? Is iemand niet beter af als hij wordt geaborteerd, of een miskraam is? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Persoonlijk denk ik dat ik nooit zomaar zal geloven, mijn geloof zal nooit blind zijn maar altijd onder voorbehoud, omdat ik die zoektocht naar het begrijpen van het bestaan nooit zal kunnen voltooien. Of we het nu willen of niet, God toont zich nooit direct tot ons en daarom zijn alle godsbewijzen ook indirect van aard. Dat toont niet per se aan dat God niet bestaat, maar Hij verhult Zijn bestaan wel wat, op zijn minst gezegd. Ik begrijp dat heel wat mensen de Bijbel en de revelation als voldoende bewijs zien, maar dat zijn geen echte bewijzen, tenzij voor hij, die al gelooft. Hetzelfde geldt voor bv de Koran of de Thora. Laatst gewijzigd door respublica : 3 augustus 2010 om 20:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Geloven is echter nooit een kwestie van weten geweest, denk ik, anders zouden we het niet 'geloven' noemen. Indien deze 'eerste verwekker' bestaat, denk ik ook wel dat hij de God van de christenen is, maar ik kan dat idee niet objectiveren. En dat is en blijft een groot probleem. Laatst gewijzigd door respublica : 3 augustus 2010 om 21:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |