Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 10 september 2010, 15:11   #61
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De Vlaamse onafhankelijkheid ligt momenteel niet op tafel. Daar is momenteel zelfs geen vraag naar, laat staan dat er nood aan is, aangezien Vlaanderen daar momenteel mentaal nog niet rijp voor is. Dewever doet vooralsnog perfect waarvoor hij verkozen is: de scheve machtsverhoudingen binnen België bewerken.
En slechts indien dat niet lukt is er echt weer behoefte aan onafhankelijkheid voor de beide regio's. Sommige franstalige politiekers waren daar toch ook al over aan het denken... enfin, toch een halve dag lang.
andev is offline  
Oud 10 september 2010, 15:16   #62
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Tja, als de onafhankelijkheid dan toch niet aan de orde is, waarvoor zouden Belgicisten dan moeten betogen?
Voor het behoud van hun profitariaatsstatus onder het mom van "solidariteit"? En zonder "responsabilisering" van wat ze met hun en andersmans centen doen uiteraard.
andev is offline  
Oud 10 september 2010, 15:18   #63
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En slechts indien dat niet lukt is er echt weer behoefte aan onafhankelijkheid voor de beide regio's. Sommige franstalige politiekers waren daar toch ook al over aan het denken... enfin, toch een halve dag lang.
Hm... Even kijken, waar staan we nu nadat we de laatste vijf jaar onderhandelen?

Nergens, heb ik de indruk. Nog eens vijf jaar onderhandelen dan?

Wanneer gaan we toegeven dat het niet meer werkt? Na nog eens vijf jaar? Tien jaar?

Laatst gewijzigd door Xenophon : 10 september 2010 om 15:19.
Xenophon is offline  
Oud 10 september 2010, 15:21   #64
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat mag gerust. Ik ben republikein en heb een hekel aan folklore. Zowel het Belgicistische soort als het vendelzwaaiende soort. Daar heb ik allemaal niets mee te maken.
zegt/schrijft Steve:
ik ben Belgicist, maar evenzeer voorstander van een verdere staatshervorming.
Ik ben republikein en heb een hekel aan folklore.

... en dat in twee posten die elkaar opvolgen! Faut le faire!

Laatst gewijzigd door andev : 10 september 2010 om 15:22.
andev is offline  
Oud 10 september 2010, 15:25   #65
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waar blijft de betoging voor "splitsing" ?

Of durven die gasten met hun pinhelmen 's avonds niet op straat ?
En waarom heeft de splitsingsgedachte van bepaalde franstalige politici maar een halve dag geduurd? Tot ze er aan dachten hoe ze dan de dieperik in zouden gaan?
andev is offline  
Oud 10 september 2010, 15:27   #66
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waar blijft de betoging voor "splitsing" ?

Of durven die gasten met hun pinhelmen 's avonds niet op straat ?
Ben jij ergens mentaal blijven hangen in WO I ? Bismarck en co?
andev is offline  
Oud 10 september 2010, 15:29   #67
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Van de werklozen die ik ken is er niet één die zo leeft.
Ze hebben allemaal een afstandsbediening voor hun tv?
andev is offline  
Oud 10 september 2010, 15:32   #68
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat er mij hier dan ook niet om of Vlaanderen al dan niet zelfbeschikkingrecht heeft. Wel stel ik mij terecht de vraag of Vlaanderen in staat is om op een volwassen manier met dat zelfbeschikkingsrecht om te gaan.
Indien Vlaanderen al decennia lang "zijn plan trekt' zelfs met dat franstalig blok-aan-zijn-been, waarom zou het dat ook niet, en nog beter, kunnen zonder dat blok-aan-zijn-been?
andev is offline  
Oud 10 september 2010, 15:39   #69
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Daarvoor moet je de huidige politieke verhoudingen durven verbreken, en zorgen dat de macht van die partijen die Vlaanderen tot een Klein-België willen maken uitgeschakeld wordt. In Nederland zijn ze daarin geslaagd via Pim Foruyn en vandaag Wilders, maar je ziet ook daar dat de "gevestigde machten" zich niet zomaar laten uitschakelen. Geprojecteerd op Vlaanderen, betekent dit dat je een regering N-VA - Vlaams Belang moet krijgen om eens en voor altijd duidelijk te maken aan de regime-partijen 0-VLD, SP.A en CD&V dat ze misbaar zijn voor een regerring.
Och, het is echt niet louter partijgebonden of in termen van Vlaamsnationalisten versus Belgicisten dat je dat moet zien, hoor. Zelfs binnen de Vlaamse beweging zijn er nog altijd genoeg mensen die aangestoken zijn door de 'Belgische ziekte'. Ik hoop alleen maar dat ze zich daar op tijd kunnen van ontdoen opdat ze in impulsieve momenten geen overhaaste en ondoordachte beslissingen gaan voorstaan die Vlaanderen onherroepelijke en onherstelbare schade zouden kunnen bezorgen.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 10 september 2010 om 15:43.
Zwartengeel is offline  
Oud 11 september 2010, 02:50   #70
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zegt/schrijft Steve:
ik ben Belgicist, maar evenzeer voorstander van een verdere staatshervorming.
Ik ben republikein en heb een hekel aan folklore.

... en dat in twee posten die elkaar opvolgen! Faut le faire!
Ik heb in een andere post evenzeer verduidelijkt waarom ik mezelf in deze context Belgicist noem. Maar zoveel intellectuele eerlijkheid is duidelijk teveel van je gevraagd. Je mag me gerust de wilde contradicties aanduiden, waarom dat precies "faut le faire" is. Alsof er niet evenveel Flaminganten zijn die dwepen met ronduit onnozele folklore als koekendozenverzamelde Belgicisten. En alsof het zo ondenkbaar is een België te hebben met meer verantwoordelijkheden en bevoegdheden voor de regio's en zonder koning. Ik ben benieuwd.
Steve_M is offline  
Oud 11 september 2010, 02:53   #71
Steve_M

Standaard

Citaat:
Voor het behoud van hun profitariaatsstatus onder het mom van "solidariteit"? En zonder "responsabilisering" van wat ze met hun en andersmans centen doen uiteraard.
Misschien zijn er nog wel Belgen die daar helemaal niet voor zijn. Zoals ik eerder in deze draad al schreef.
Steve_M is offline  
Oud 11 september 2010, 02:59   #72
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
't is een combinatie van de twee. Maar ik verwijs naar BDW's woorden: nog geen 1/3 van de Vlamingen wil nu onafhankelijkheid. Het zou waanzin zijn dit nu door te duwen.
Dan is het logisch dat de Belgicisten niet op straat komen. Zij zijn al bij al geen vragende partij. En daar ging de OP toch over, dacht ik.
Steve_M is offline  
Oud 11 september 2010, 03:14   #73
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Och, het is echt niet louter partijgebonden of in termen van Vlaamsnationalisten versus Belgicisten dat je dat moet zien, hoor. Zelfs binnen de Vlaamse beweging zijn er nog altijd genoeg mensen die aangestoken zijn door de 'Belgische ziekte'. Ik hoop alleen maar dat ze zich daar op tijd kunnen van ontdoen opdat ze in impulsieve momenten geen overhaaste en ondoordachte beslissingen gaan voorstaan die Vlaanderen onherroepelijke en onherstelbare schade zouden kunnen bezorgen.
Men kan Vlaanderen uit België halen maar niet de Belg uit de Vlaming.
solidarnosc is offline  
Oud 11 september 2010, 05:54   #74
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een tweede mogelijkheid is dat Vlamingen een stel platbroeken zijn, die helemaal geen eigen natie verdienen.
Moeten we de tekst vd Vlaamse Leeuw ook eens gaan aanpassen dan.? Want die ligt op zijn lui gat te slapen.
Oud 11 september 2010, 06:01   #75
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Men moet de Vlaming weer bewust maken van zijn Nederlandse roots en geaardheid.
Men moet de Fransoos = Belg uit de Vlaming halen.
We zijn jaren , nee eeuwen van onze cultuur en taal beroofd en gelukkig gevochten er tegen. Terwijl de walen zich onder de voet lieten lopen.
Nu is het tijd nog eens terug te slaan en harder dan in 1302.

Laatst gewijzigd door stropke : 11 september 2010 om 06:02.
stropke is offline  
Oud 11 september 2010, 06:18   #76
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs binnen de Vlaamse beweging zijn er nog altijd genoeg mensen die aangestoken zijn door de 'Belgische ziekte'.
Vooral daar, heb ik de indruk.

Velen beseffen niet hoezeer hun denken bepaald wordt door de belgitude. Het zal veel geduld, inzicht en liefde vragen om dat te keren.
Oud 11 september 2010, 06:21   #77
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan is het logisch dat de Belgicisten niet op straat komen. Zij zijn al bij al geen vragende partij. En daar ging de OP toch over, dacht ik.
Als je echt republikein bent en voorstander van meer verantwoordelijkheid voor de deelstaten, dan ben je vragende partij, zo lijkt me.
Oud 11 september 2010, 06:23   #78
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Zeer zeker wel. Ontbelging is het einddoel, de macht van de Belgisch-Brusselse staat breken (en al dan niet onafhankelijkheid) is daar maar één van de middelen voor.

Het gaat op de eerste plaats om collectieve emancipatie. En precies daar is het optreden van Bart De Wever zo belangrijk. Hij heeft een rolmodel voor de verdere emancipatie in beeld gesteld. Dat zijn populariteit maar blijft stijgen, toont aan dat de gemiddelde Vlaming hier al een hele tijd zit op te wachten, en dat we rijp zijn voor de volgende stap in het emancipatie-proces.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 11 september 2010 om 06:27.
E. Gidius is offline  
Oud 11 september 2010, 06:23   #79
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Allicht niet, maar daar is niets fouts of "achterlijks" aan. Het is gewoon een groeiproces. We kunnen dat proces best met liefde en zorg begeleiden, vind je niet?
Zoals een leraar - geschiedenis of Nederlands - ons veertig jaar geleden op college vertelde ivm de verfransing van Brussel en de Rand: 'dat komt allemaal vanzelf in orde: wij , Vlamingen, zijn een meerderheid.

Laatst gewijzigd door stab : 11 september 2010 om 06:24.
stab is offline  
Oud 11 september 2010, 06:59   #80
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Zoals een leraar - geschiedenis of Nederlands - ons veertig jaar geleden op college vertelde ivm de verfransing van Brussel en de Rand: 'dat komt allemaal vanzelf in orde: wij , Vlamingen, zijn een meerderheid.
Die man had iets te vroeg iets teveel vertrouwen in de emancipatie van de Vlaamse volksaard.

Forceren helpt niets (en werkt zelfs contraproductief). Dat geldt imho op de eerste plaats voor degenen die het Vlaamse volk willen forceren in iets waar het niet rijp voor is of wat het zelf nog niet wilt. Je kan een mens noch een volk tegen zichzelf beschermen.

Forceren helpt niets.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be