Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Afschaffen verjaring seksueel misdrijf ?
Ja 29 82,86%
Nee 6 17,14%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2010, 23:03   #61
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome Bekijk bericht
En om te vermijden dat pedo's moordenaars worden moeten we ze hun gang laten gaan .
Ze zullen verkracht worden in den bak .
Zoiets noemt men preventie .
Ik denk niet dat enige gedetineerden zich bezig houden door pedo's te verkrachten. Gedetineerden hebben ook zo nog hun eergevoel. Een elleboog die uitschiet is natuurlijk een ongelukje.

Maar soit, een pedo is zoals een verkrachter en ik denk dat het toch allemaal goed genoeg geweten is ondertussen dat lust altijd voorrang krijgt op gevolg.
Achteraf heeft men wel spijt, tot de lust opnieuw opsteekt.
Doorgaans aanvaarden die mensen wel dat ze er voor gestraft worden omdat het ook een tijdelijke situatie is.
Maar eenmaal men tijdelijk omzet in iets definitiefs, denk ik niet dat er voor een pedo- verkrachter nog enige reden is om hun slachtoffer de kans te geven een getuige te worden die hun kan aanklagen.
Oud 11 september 2010, 23:05   #62
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Zeg, Xeno, je gaat toch iets laten weten als je boek verschijnt, want ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar.
Dat is uiteraard een deel van de motivatie die achter het posten hier zit.
Oud 11 september 2010, 23:06   #63
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat is uiteraard een deel van de motivatie die achter het posten hier zit.
Sorry, hier volg ik je dan weer niet. Het is al laat.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2010, 23:07   #64
The Syndrome
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik had dat onderwerp beter niet opgestart , de deelpersoonlijkheden zijn weer bezig

Laatst gewijzigd door The Syndrome : 11 september 2010 om 23:09.
The Syndrome is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2010, 23:08   #65
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Het aanmoedigen van kinderen en jongeren om erover te praten kan in die redenering ook dat gevolg hebben. Misschien verzoeken we hen beter om erover te zwijgen?
Misschien moet men wel niet zwijgen, maar ik vind dat sommigen toch wel een beetje overdrijven...zo 40 jaar later.
Oud 11 september 2010, 23:09   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Sorry, hier volg ik je dan weer niet. Het is al laat.
Dat hij reclame voor zijn boek aan het maken is.
Oud 11 september 2010, 23:11   #67
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat hij reclame voor zijn boek aan het maken is.
Oh, dan toch.

EDIT: zaterdagnacht, he.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 11 september 2010 om 23:11.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 00:09   #68
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien moet men wel niet zwijgen, maar ik vind dat sommigen toch wel een beetje overdrijven...zo 40 jaar later.
Dat is inderdaad heel laat, maar het ging me om je redenering. Als de kinderen mondiger zouden worden, maken ze toch meer kans om vermoord te worden achteraf, niet? Dan blijven ze toch beter stilletjes in een hoekje zitten?

Ik betwijfel trouwens of het zo vaak in moord zou uitdraaien. De meesten zedendelicten tgo kinderen gebeuren nog steeds door de naasten (ouders, broes/zussen, neven, nonkels, vriend-aan-huis...). Redelijk riskant om je eigen kind of broer/zus te vermoorden en te denken dat dat niet gaat uitkomen.
Oud 12 september 2010, 01:40   #69
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad heel laat, maar het ging me om je redenering. Als de kinderen mondiger zouden worden, maken ze toch meer kans om vermoord te worden achteraf, niet? Dan blijven ze toch beter stilletjes in een hoekje zitten?

Ik betwijfel trouwens of het zo vaak in moord zou uitdraaien. De meesten zedendelicten tgo kinderen gebeuren nog steeds door de naasten (ouders, broes/zussen, neven, nonkels, vriend-aan-huis...). Redelijk riskant om je eigen kind of broer/zus te vermoorden en te denken dat dat niet gaat uitkomen.
Misschien heb je wel een punt met die naasten in de familie of kennissen.
Oud 12 september 2010, 01:51   #70
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het blijft complexe materie. Is een puber van laat ons zeggen 12 �* 13 jaar zelf soms niet nieuwsgierig naar seks? Hoewel jong van leeftijd kan het zijn dat ook daar soms vergissingen gebeuren in keuze en partner.
Voor anderen is dat misschien 15 of 16 jaar?
Oud 12 september 2010, 01:55   #71
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het blijft complexe materie. Is een puber van laat ons zeggen 12 �* 13 jaar zelf soms niet nieuwsgierig naar seks? Hoewel jong van leeftijd kan het zijn dat ook daar soms vergissingen gebeuren in keuze en partner.
Al ik deze mening poste een tijdje terug was ik de Pedo,altans zo kwam het over
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 09:32   #72

Karma's schermafbeelding

Standaard

Al eens iemand aan gedacht dat sommige van die verhalen misschien niet juist zijn? Hoe gaat men dat dan bewijzen als dat al twintig, dertig jaar geleden is. Ondertussen zijn misschien al enkele belangrijke getuigen seniel of dood. Hoe gaat men bewijzen dat beschuldigde x op dat moment bij slachtoffer y was bijvoorbeeld? Volgens mij onmogelijk om nog te achterhalen.
Ik vind het nog altijd een fundamenteel recht van een beschuldigde van om het even welke misdaad dat hij/zij zich voor de rechtbank kan verdedigen.
Verder denk ik dat net de verjaringstermijn er voor instaat dat het aan het licht komt dat sommige zaken zijn gebeurd.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 09:38   #73
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tuurlijk is het complex, lijkt me iets dat echt moet bekeken worden geval per geval, maar het zou wel handig zijn mocht een mens tijd genoeg hebben om dat zo te bekijken.
Oud 12 september 2010, 09:42   #74

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het aanmoedigen van kinderen en jongeren om erover te praten kan in die redenering ook dat gevolg hebben. Misschien verzoeken we hen beter om erover te zwijgen?
Dat was de cultuur van de jaren vijftig, zestig (en eerder). Wie iets kwaad zei over meneer pastoor of over de leerkracht kreeg een lap rond zijn oor.
Al iemand bij stilgestaan dat onze cultuur van die tijd even schuldig is aan de praktijken die toen gebeurden? Een kind was in die tijd eigenlijk geen rechthebbend persoon.
Oud 12 september 2010, 09:42   #75
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Al eens iemand aan gedacht dat sommige van die verhalen misschien niet juist zijn? Hoe gaat men dat dan bewijzen als dat al twintig, dertig jaar geleden is. Ondertussen zijn misschien al enkele belangrijke getuigen seniel of dood. Hoe gaat men bewijzen dat beschuldigde x op dat moment bij slachtoffer y was bijvoorbeeld? Volgens mij onmogelijk om nog te achterhalen.
Ik vind het nog altijd een fundamenteel recht van een beschuldigde van om het even welke misdaad dat hij/zij zich voor de rechtbank kan verdedigen.
Verder denk ik dat net de verjaringstermijn er voor instaat dat het aan het licht komt dat sommige zaken zijn gebeurd.
verkrachting is sowieso al heel moeilijk te bewijzen. maar een minuscule fractie van de verkrachtingen eindigt in een veroordeling. Ik denk eerlijk gezegd dat het ook niet veel uitmaakt in bewijsbaarheid of het 10 of 20 jaar geleden is.
Oud 12 september 2010, 09:44   #76
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was de cultuur van de jaren vijftig, zestig (en eerder). Wie iets kwaad zei over meneer pastoor of over de leerkracht kreeg een lap rond zijn oor.
Al iemand bij stilgestaan dat onze cultuur van die tijd even schuldig is aan de praktijken die toen gebeurden? Een kind was in die tijd eigenlijk geen rechthebbend persoon.
Ik weet het. Het lijkt me dan ook geen goed idee om die cultuur verder in stand te houden.
Oud 12 september 2010, 09:51   #77

Karma's schermafbeelding

Standaard

Zaken die jaren geleden zijn gebeurd zijn gebeurd. Of men daar nu veel over spreekt, de dader alsnog vervolgt of wat dan ook ... men kan het niet meer ongedaan maken.
Twee zaken vind ikzelf nogal essentieel:
1) Hoe maken we het in de toekomst meer en meer onmogelijk dat dergelijke zaken gebeuren?
2) Doet men er voor de toenmalige slachtoffers niet eerder meer kwaad aan door die verhalen terug op te rakelen, immers, verschillende van die getuigenissen spreken van een totale herbeleving hierdoor. Persoonlijk, mocht ik ooit slachtoffer zijn geweest (niet dus) ... ik vermoed dat ik het veel liever allemaal achter de rug zou laten zodat ik me verder zou kunnen focussen op de toekomst.
Oud 12 september 2010, 10:11   #78

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
verkrachting is sowieso al heel moeilijk te bewijzen. maar een minuscule fractie van de verkrachtingen eindigt in een veroordeling. Ik denk eerlijk gezegd dat het ook niet veel uitmaakt in bewijsbaarheid of het 10 of 20 jaar geleden is.
Wat me stoort is dat iemand die beschuldigd wordt van een pedo-misdrijf onherroepelijk onmiddellijk door de maatschappij wordt veroordeeld ... ook al is er helemaal niets bewezen. (of men moet keihard onmiddellijk het tegendeel kunnen bewijzen).

Als ik morgen als veertienjarige leerling een pik heb op mijn leerkracht dan is het voldoende om die leerkracht te beschuldigen van ongewenste seksuele intimiteiten. Wedden dat, indien het verhaaltje een beetje handig in elkaar zit, die leerkracht op zijn minst tijdelijk wordt geschorst en door de hele wereld wordt geblameerd?

En als ik als vierenveertigjarige totaal mislukt ben in het leven is het dan ook heel simpel om alle schuld te steken op mijn traumatische jeugdervaringen, of ze nu waar zijn of niet.
Oud 12 september 2010, 10:14   #79
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zaken die jaren geleden zijn gebeurd zijn gebeurd. Of men daar nu veel over spreekt, de dader alsnog vervolgt of wat dan ook ... men kan het niet meer ongedaan maken.
Twee zaken vind ikzelf nogal essentieel:
1) Hoe maken we het in de toekomst meer en meer onmogelijk dat dergelijke zaken gebeuren?
2) Doet men er voor de toenmalige slachtoffers niet eerder meer kwaad aan door die verhalen terug op te rakelen, immers, verschillende van die getuigenissen spreken van een totale herbeleving hierdoor. Persoonlijk, mocht ik ooit slachtoffer zijn geweest (niet dus) ... ik vermoed dat ik het veel liever allemaal achter de rug zou laten zodat ik me verder zou kunnen focussen op de toekomst.
Je kan het nooit ongedaan maken, ook niet als het nog maar een dag geleden is. Het gaat ook niet om ongedaan maken. Het gaat over gerechtigheid, en vermijden dat anderen slachtoffer worden.

De nood aan spreken ontstaat bijv. als je vader, die je vroeger verkrachtte, opeens gaat samenwonen met iemand met jonge kinderen. Als het al verjaard is, kan je niet veel doen, zelfs als je bewijzen hebt voor hetgeen gebeurd is.
Ooit een getuigenis vernomen van iemand die gewacht heeft met het aanklagen van haar vader tot haar moeder, die al jaren ziek was, overleden was. Ze wou haar moeder dat niet aandoen in die omstandigheden. Tegen dan was het te laat.

Of iemand zo'n sterke herbeleving ziet zitten, zou een persoonlijke keuze moeten zijn. Niet één die door de wet wordt opgelegd. Herbeleving is er bij de meesten sowieso, ook jaren na datum.
Oud 12 september 2010, 10:22   #80
Gremlin
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat me stoort is dat iemand die beschuldigd wordt van een pedo-misdrijf onherroepelijk onmiddellijk door de maatschappij wordt veroordeeld ... ook al is er helemaal niets bewezen. (of men moet keihard onmiddellijk het tegendeel kunnen bewijzen).

Als ik morgen als veertienjarige leerling een pik heb op mijn leerkracht dan is het voldoende om die leerkracht te beschuldigen van ongewenste seksuele intimiteiten. Wedden dat, indien het verhaaltje een beetje handig in elkaar zit, die leerkracht op zijn minst tijdelijk wordt geschorst en door de hele wereld wordt geblameerd?

En als ik als vierenveertigjarige totaal mislukt ben in het leven is het dan ook heel simpel om alle schuld te steken op mijn traumatische jeugdervaringen, of ze nu waar zijn of niet.

Ok , maar erger is het wannneer je als slachtoffer zoveel angst hebt dat je tegen iedereen 'zwijgt' en jaren later verneemt dat uw dader nog een paar andere slachtoffers heeft gemaakt ....

Als voor een volwassen persoon kinderen een lustobject zijn en de samenleving dit als misdaad laat verjaren is gewoon fout zoiets laten verjaren is eigenlijk gelijk met het tolereren.
Gremlin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be