![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Afschaffen verjaring seksueel misdrijf ? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
29 | 82,86% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
6 | 17,14% |
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar soit, een pedo is zoals een verkrachter en ik denk dat het toch allemaal goed genoeg geweten is ondertussen dat lust altijd voorrang krijgt op gevolg. Achteraf heeft men wel spijt, tot de lust opnieuw opsteekt. Doorgaans aanvaarden die mensen wel dat ze er voor gestraft worden omdat het ook een tijdelijke situatie is. Maar eenmaal men tijdelijk omzet in iets definitiefs, denk ik niet dat er voor een pedo- verkrachter nog enige reden is om hun slachtoffer de kans te geven een getuige te worden die hun kan aanklagen.
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is uiteraard een deel van de motivatie die achter het posten hier zit.
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik had dat onderwerp beter niet opgestart , de deelpersoonlijkheden zijn weer bezig
![]()
De evolutietheorie is zo simpel dat elke gedegenereerde mongool hem kan begrijpen Laatst gewijzigd door The Syndrome : 11 september 2010 om 23:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien moet men wel niet zwijgen, maar ik vind dat sommigen toch wel een beetje overdrijven...zo 40 jaar later.
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat hij reclame voor zijn boek aan het maken is.
![]() |
#67 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Oh, dan toch.
EDIT: zaterdagnacht, he. Laatst gewijzigd door Steve_M : 11 september 2010 om 23:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik betwijfel trouwens of het zo vaak in moord zou uitdraaien. De meesten zedendelicten tgo kinderen gebeuren nog steeds door de naasten (ouders, broes/zussen, neven, nonkels, vriend-aan-huis...). Redelijk riskant om je eigen kind of broer/zus te vermoorden en te denken dat dat niet gaat uitkomen.
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor anderen is dat misschien 15 of 16 jaar?
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Europees Commissaris
|
![]() Al eens iemand aan gedacht dat sommige van die verhalen misschien niet juist zijn? Hoe gaat men dat dan bewijzen als dat al twintig, dertig jaar geleden is. Ondertussen zijn misschien al enkele belangrijke getuigen seniel of dood. Hoe gaat men bewijzen dat beschuldigde x op dat moment bij slachtoffer y was bijvoorbeeld? Volgens mij onmogelijk om nog te achterhalen.
Ik vind het nog altijd een fundamenteel recht van een beschuldigde van om het even welke misdaad dat hij/zij zich voor de rechtbank kan verdedigen. Verder denk ik dat net de verjaringstermijn er voor instaat dat het aan het licht komt dat sommige zaken zijn gebeurd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#74 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Al iemand bij stilgestaan dat onze cultuur van die tijd even schuldig is aan de praktijken die toen gebeurden? Een kind was in die tijd eigenlijk geen rechthebbend persoon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#77 |
Europees Commissaris
|
![]() Zaken die jaren geleden zijn gebeurd zijn gebeurd. Of men daar nu veel over spreekt, de dader alsnog vervolgt of wat dan ook ... men kan het niet meer ongedaan maken.
Twee zaken vind ikzelf nogal essentieel: 1) Hoe maken we het in de toekomst meer en meer onmogelijk dat dergelijke zaken gebeuren? 2) Doet men er voor de toenmalige slachtoffers niet eerder meer kwaad aan door die verhalen terug op te rakelen, immers, verschillende van die getuigenissen spreken van een totale herbeleving hierdoor. Persoonlijk, mocht ik ooit slachtoffer zijn geweest (niet dus) ... ik vermoed dat ik het veel liever allemaal achter de rug zou laten zodat ik me verder zou kunnen focussen op de toekomst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als ik morgen als veertienjarige leerling een pik heb op mijn leerkracht dan is het voldoende om die leerkracht te beschuldigen van ongewenste seksuele intimiteiten. Wedden dat, indien het verhaaltje een beetje handig in elkaar zit, die leerkracht op zijn minst tijdelijk wordt geschorst en door de hele wereld wordt geblameerd? En als ik als vierenveertigjarige totaal mislukt ben in het leven is het dan ook heel simpel om alle schuld te steken op mijn traumatische jeugdervaringen, of ze nu waar zijn of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De nood aan spreken ontstaat bijv. als je vader, die je vroeger verkrachtte, opeens gaat samenwonen met iemand met jonge kinderen. Als het al verjaard is, kan je niet veel doen, zelfs als je bewijzen hebt voor hetgeen gebeurd is. Ooit een getuigenis vernomen van iemand die gewacht heeft met het aanklagen van haar vader tot haar moeder, die al jaren ziek was, overleden was. Ze wou haar moeder dat niet aandoen in die omstandigheden. Tegen dan was het te laat. Of iemand zo'n sterke herbeleving ziet zitten, zou een persoonlijke keuze moeten zijn. Niet één die door de wet wordt opgelegd. Herbeleving is er bij de meesten sowieso, ook jaren na datum.
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ok , maar erger is het wannneer je als slachtoffer zoveel angst hebt dat je tegen iedereen 'zwijgt' en jaren later verneemt dat uw dader nog een paar andere slachtoffers heeft gemaakt .... Als voor een volwassen persoon kinderen een lustobject zijn en de samenleving dit als misdaad laat verjaren is gewoon fout zoiets laten verjaren is eigenlijk gelijk met het tolereren. |
|
![]() |
![]() |