Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 23 mei 2004, 14:56   #61
Sebastiaan81
Partijlid

Sebastiaan81's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Sebastiaan81
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Het is nu eenmaal moeilijk om vrouwen te vinden die op een lijst willen staan.
Bij ons in Nld. is er een partij die dat probleem niet kent: de Staatkundig Gereformeerde Partij! [size=1]Die hebben helemaal geen vrouwen op de lijst![/size]
Moet je wel kijken naar de verhouding vrouw-man of moet je kijken naar de kwaliteiten van de kandidaten? Ook hierbij geldt dat het niet om de kwantiteit gaat, maar op de kwaliteit! Ik neem aan dat jij ook niet lijsttrekker bent geworden, omdat jij vrouw bent, maar omdat jij simpelweg de beste kandidate bent (neem ik voor het gemak aan)
Oud 23 mei 2004, 15:17   #62
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sebastiaan81
Citaat:
Bij ons in Nld. is er een partij die dat probleem niet kent: de Staatkundig Gereformeerde Partij! [size=1]Die hebben helemaal geen vrouwen op de lijst![/size]
Moet je wel kijken naar de verhouding vrouw-man of moet je kijken naar de kwaliteiten van de kandidaten? Ook hierbij geldt dat het niet om de kwantiteit gaat, maar op de kwaliteit! Ik neem aan dat jij ook niet lijsttrekker bent geworden, omdat jij vrouw bent, maar omdat jij simpelweg de beste kandidate bent (neem ik voor het gemak aan)
Er moet inderdaad gekeken worden naar een 50% man/vrouw verhouding en dat is zeer ambetant als je genoeg mannelijke kandidaten hebt, maar te weinig vrouwen.

Ik ben inderdaad geen lijsttrekker geworden omdat ik een vrouw ben.
Kim is offline  
Oud 23 mei 2004, 15:27   #63
Sebastiaan81
Partijlid

Standaard

Citaat:
Er moet inderdaad gekeken worden naar een 50% man/vrouw verhouding en dat is zeer ambetant als je genoeg mannelijke kandidaten hebt, maar te weinig vrouwen.
Ja, maar is het niet zo dat je beter eerst kunt kijken naar de kwaliteit van de kandidaten (met dan wel in je achterhoofd dat er zo'n eerlijk mogelijke verhouding man-vrouw is) en je het dan accepteert als de verhouding man-vrouw niet altijd gelijk is?!
Wat is de reden eigenlijk dat er eigenlijk minder vrouwen zich kandidaat stellen om op een lijst te staan?
Oud 23 mei 2004, 15:28   #64
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Citaat:
Ja, maar is het niet zo dat je beter eerst kunt kijken naar de kwaliteit van de kandidaten (met dan wel in je achterhoofd dat er zo'n eerlijk mogelijke verhouding man-vrouw is) en je het dan accepteert als de verhouding man-vrouw niet altijd gelijk is?!
Wat is de reden eigenlijk dat er eigenlijk minder vrouwen zich kandidaat stellen om op een lijst te staan?
In Belgie is het verplicht een gelijk aantal M/V te hebben.
Oud 23 mei 2004, 15:30   #65
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik denk dat vrouwen minder politiek geïnteresseerd zijn.

Voor Antwerpen had ik 12 mannen die op de lijst wilden staan, maar als je slechts vijf vrouwen hebt, dan heb je een probleem...

Vandaar dat onze lijst ook zo kort is.
Kim is offline  
Oud 23 mei 2004, 15:32   #66
Sebastiaan81
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Oh, dat wist ik niet... zou een leuke maatregel zijn voor de eerdergenoemde conservatieve Christenen van de SGP! Ik vind zo'n maatregel zelf niet nodig, de verplichting om vrouwen te accepteren op de lijst vind ik genoeg... de invulling is dan aan de partijen!
Nou, dan snap ik waarom jullie zo druk hebben gezocht naar vrouwen op de lijst!
Oud 23 mei 2004, 15:34   #67
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello
Oh, dat wist ik niet... zou een leuke maatregel zijn voor de eerdergenoemde conservatieve Christenen van de SGP! Ik vind zo'n maatregel zelf niet nodig, de verplichting om vrouwen te accepteren op de lijst vind ik genoeg... de invulling is dan aan de partijen!
Nou, dan snap ik waarom jullie zo druk hebben gezocht naar vrouwen op de lijst!
Het is een voorwaarde die allebehalve positief is.

Hoe zit het eigenlijk in Nederland? Staan daar veel vrouwen op de lijsten?
Kim is offline  
Oud 23 mei 2004, 15:38   #68
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Zeg: vertel mij nu eens eerlijk, is heel die BUB geen forumgrap?? Ik kan echt niet geloven dat zoiets bestaat, het lijkt wel iets uit "In De Gloria". Iedereen in de partij, van de "voorzitter" tot de "webmaster", post hier blijkbaar op het forum?? Ze hebben zelfs een paar duizend postings achter hun naam, allemaal bestaan ze uit één zin waar niets dan nihilistische onzin uitkomt. Sinds ik dat forum hier lees heb ik nog nooit zoveel gelachen ... Post nog eens een "pamflet", alstemblief
Nee, dat partijtje bestaat echt.

Afin... De partij is vooral actief op internetfora (vaak onder schuilnamen waarmee ze de boel belazeren door zich uit te geven als ex-CVP'ers die door het kartel zich bedrogen voelen) waar ze al 0 mensen overtuigd hebben van hun Belgisch bedrog.
Fout, fout, zo hard fout. Ik ben net door dit forum overtuigd geraakt (danku Patriot), en ben ondertussen bijna een jaar lid.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 23 mei 2004, 15:41   #69
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Nee, dat partijtje bestaat echt.

Afin... De partij is vooral actief op internetfora (vaak onder schuilnamen waarmee ze de boel belazeren door zich uit te geven als ex-CVP'ers die door het kartel zich bedrogen voelen) waar ze al 0 mensen overtuigd hebben van hun Belgisch bedrog.
Fout, fout, zo hard fout. Ik ben net door dit forum overtuigd geraakt (danku Patriot), en ben ondertussen bijna een jaar lid.
Idem voor mij, en iedereen weet dat hier
Oud 23 mei 2004, 15:49   #70
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Hoe geëmancipeerd zijn zij ?
Doet die andere ultra-christelijke partij Christen-Unie dat ook?
Al goed dat je zo'n partijen niet hebt in België, alhoewel komt het Blok er dicht bij in de buurt....
§tijn is offline  
Oud 23 mei 2004, 16:05   #71
Sebastiaan81
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door §tijn
Doet die andere ultra-christelijke partij Christen-Unie dat ook?
Nee, CU is iets minder conservatief en is socialer dan de SGP. Daarnaast staan er vrouwen op de lijst... in mijn provincie leidde de lijsttrekkerschap van een vrouw op de CU-lijst zelfs tot het niet doorgaan van een lijstverbinding (samenwerking als aparte lijsten om restzetels op te kunnen vangen) tussen SGP en CU! Op de gezamenlijke Europese lijst heeft ChristenUnie om dezelfde reden geen vrouwen geplaatst!
Oud 23 mei 2004, 16:20   #72
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat verschilt per partij en per kieskring (weliswaar zijn er nationale lijsten, maar de onderste vijf of tien plaatsen op de lijst van de grote partijen verschillen per kieskring). Bij CDA, VVD, D66 en SP is toch wel minstens 40% vrouw denk ik, bij PvdA en GL zorgen ze altijd voor een verhouding 50-50. Alleen LPF (kunnen niet genoeg vrouwen vinden), CU (mannen krijgen vaak de voorkeur) en SGP (geen vrouwen, vrouwen mogen zelfs geen volwaardig lid worden van de partij) hebben een mannenoverschot. Naar de kleine partijen kijk ik dan even niet.
Dimitri is offline  
Oud 23 mei 2004, 16:27   #73
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

[size=7]Jongeren op de lijsten van B.U.B. [/size]

Antwerpen

Kim Roovers, lijsttrekker, 20.

Cedric Vloemans, 3e plaats, 22.

Valérie Geelhand De Merxem, 6e plaats, 31.

Ralph Vloemans, 9e plaats, 29

Yann Verbeeck, 7e opvolger 24

Brussel

Hans Van de Cauter, lijsttrekker, 31.

Alexander Thierens, 2e plaats, 29.

David Van Herzele, 4e plaats, 23.

Limburg

Pieter Custers, lijsttrekker 19, dit is de jongste lijsttrekker van België.

Annelies Vandenbergh, 3e plaats, 18, dit is de jongste kandidaat van België.

Joris Piette, 5e plaats, 18., dit is de jongste lijstduwer van België.

Oost-Vlaanderen

Thomas Van Linter, lijsttrekker, 20.

Ann Coosemans, 3e plaats, 29.

Vlaams-Brabant

Bruno Yammine, lijsttrekker 22.

Jakob Smets, 2e plaats, 22.

Eric Van Cauwenbergh, 4e opvolger, 21.

West-Vlaanderen

Willem Demonie, 3e plaats, 19.

Philippe Lerclerq, 5e plaats, ex-CD&V, 24.
Patriot! is offline  
Oud 23 mei 2004, 17:00   #74
Sebastiaan81
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Dat verschilt per partij en per kieskring (weliswaar zijn er nationale lijsten, maar de onderste vijf of tien plaatsen op de lijst van de grote partijen verschillen per kieskring). Bij CDA, VVD, D66 en SP is toch wel minstens 40% vrouw denk ik, bij PvdA en GL zorgen ze altijd voor een verhouding 50-50. Alleen LPF (kunnen niet genoeg vrouwen vinden), CU (mannen krijgen vaak de voorkeur) en SGP (geen vrouwen, vrouwen mogen zelfs geen volwaardig lid worden van de partij) hebben een mannenoverschot. Naar de kleine partijen kijk ik dan even niet.
Ja, ik vind het alleen jammer dat er maar weinig vrouwelijke lijsttrekkers bij de Tweede Kamerverkiezingen zijn. Alleen GroenLinks heeft een vrouwelijke fractievoorzitster, maar de 3 grote partijen (CDA, VVD en PvdA) hebben nooit een vrouwelijke lijsttrekster gehad (verbeter me als ik het fout heb, Dimitri!)
Oud 23 mei 2004, 17:20   #75
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ja, ik vind het alleen jammer dat er maar weinig vrouwelijke lijsttrekkers bij de Tweede Kamerverkiezingen zijn. Alleen GroenLinks heeft een vrouwelijke fractievoorzitster, maar de 3 grote partijen (CDA, VVD en PvdA) hebben nooit een vrouwelijke lijsttrekster gehad (verbeter me als ik het fout heb, Dimitri!)
Inderdaad nog nooit een vrouwelijke lijsttrekker geweest bij de grote partijen. Wordt wel eens tijd. Jeltje van Nieuwenhoven was er dicht bij, maar verloor het van Wouter Bos. Bij het CDA zou Maria van der Hoeven dat wel aankunnen denk ik. En bij de VVD Melanie Schultz van Haegen misschien?
Dimitri is offline  
Oud 23 mei 2004, 17:28   #76
Sebastiaan81
Partijlid

Standaard

Citaat:
Inderdaad nog nooit een vrouwelijke lijsttrekker geweest bij de grote partijen. Wordt wel eens tijd. Jeltje van Nieuwenhoven was er dicht bij, maar verloor het van Wouter Bos. Bij het CDA zou Maria van der Hoeven dat wel aankunnen denk ik. En bij de VVD Melanie Schultz enz. misschien?
Ja, Melanie Schultz... kan ze gelijk weer pleiten voor een sociaal-liberale partij
En bij D66 Lousewies van der Laan (indien niet voorbij gestreefd door Boris van der Ham), bij SP Agnes Kant (indien niet voorbij gestreefd door Lilian Marijnissen... want wellicht wil Jan het voorzitterschap in de familie houden ) en bij de CU Tineke Huizinga (als ze t aandurven)... SGP en LPF zal ik niet weten!
Maar hoe zit dat eigenlijk bij de Vlaamse/Belgische partijen... zijn daar nog vrouwen die zo het (landelijke) lijsttrekkerschap over zouden kunnen nemen?
Oud 23 mei 2004, 17:38   #77
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ja, Melanie Schultz... kan ze gelijk weer pleiten voor een sociaal-liberale partij
Kan D66 opgedoekt worden bedoel je? Naja, als de VVD er progressiever door wordt, des te beter natuurlijk. Misschien maakt de politieke vernieuwing dan wel eindelijk een kans.

Ben jij eigenlijk meer liberaal of sociaal? Stel dat D66 niet bestond, zou je dan eerder voor de VVD of voor de PvdA kiezen?
Citaat:
En bij D66 Lousewies van der Laan (indien niet voorbij gestreefd door Boris van der Ham)
Zou een hele goede zijn, beter dan Boris Dittrich vind ik.
Citaat:
bij SP Agnes Kant (indien niet voorbij gestreefd door Lilian Marijnissen... want wellicht wil Jan het voorzitterschap in de familie houden )
Ze is nu al het jongste gemeenteraadslid van Nederland, dus misschien straks de jongste lijsttrekker?
Citaat:
en bij de CU Tineke Huizinga (als ze t aandurven)... SGP en LPF zal ik niet weten!
CU, SGP en LPF zullen niet zo snel een vrouw als lijsttrekker kiezen denk ik. De LPF niet omdat er gewoon geen vrouwen wìllen!
Dimitri is offline  
Oud 23 mei 2004, 17:53   #78
Sebastiaan81
Partijlid

Standaard

Citaat:
Kan D66 opgedoekt worden bedoel je? Naja, als de VVD er progressiever door wordt, des te beter natuurlijk. Misschien maakt de politieke vernieuwing dan wel eindelijk een kans.

Ben jij eigenlijk meer liberaal of sociaal? Stel dat D66 niet bestond, zou je dan eerder voor de VVD of voor de PvdA kiezen?
Ik ben sociaal-liberaal (of het modewoord binnen de Jonge Democraten: vrijzinnig-democraat), maar als D66 wordt opgedoekt zal ik eerder stemmen op de PvdA (ook daar lopen enkele sociaal-liberalen rond) dan op de VVD! Maar mocht de VVD een D66-koers (dat is dus niet het regeringsbeleid, maar de koers van de fractie) gaan voeren, zal dat alleen maar fijn zijn en zal ik voor hun kiezen! Ik denk dat bv. in Vlaanderen de VLD ook een sociaal-liberalere koers vaart dan de VVD in Nederland. Een partij �* la Liberal-Democrats (VK) lijkt het meest ideaal, daar zullen dan VVD'ers (waarschijnlijk zullen er dan wat afvallen naar de LPF/CDA), D66'ers en sociaal-liberale PvdA'ers inzetelen!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be