Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2010, 18:29   #62
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Hier heerst geen prestatiezucht of werkfundamentalisme enkel de koude wetten van de logica , rommel , draadjes die naar overal en nergens leiden, lichtjes die aan en uitknipperen rood of groen worden en een bizar soort humor.

In al die jaren en verschillende diensten heb ik er nog maar 2 gezien die zich in zo een milieu konden handhaven en er ook relatief goed in waren, ...

En waar ik nu zit is het zelf zo dat er 0 % aanwezig zijn, wel in de andere IT diensten, relatief ruim vertegenwoordigd zelf, maar sommige omgevingen zijn nu eenmaal echt a man`s world waarom dat zo is, i have no tuuut idea, ...

Moet dat zo zijn, nee als dat een gezellig madammeke is die met onze bizarre humor mee kan en weet waarover we het hebben, geen probleem.
Ik werk ook in de ICT. In een tamelijk vrouw/gezinsvriendelijk bedrijf.
Glijdende uren, deeltijds werk, sedert kort telewerk,....
Er werken dan ook relatief veel vrouwen.
Maar vanaf het niveau van projectleider is het niet toegestaan om deeltijds te werken of te telewerken.
Toevallig zijn er meer vrouwen die deeltijds werken, bijgevolg...
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 18:30   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Scherp opgemerkt!
Steve. No bad feelings. Ik vind dat je best een gezond debat aan de gang kan houden door het wat zwart-wit te houden.

De beste gesprekspartners zijn deze waar je het niet mee eens bent.

Toch bedankt.

R.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 18:35   #64
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Maar vanaf het niveau van projectleider is het niet toegestaan om deeltijds te werken of te telewerken.
Artisjok. Wees eerlijk. Wie leiding heeft hoeft zich enkel te verantwoorden voor het resultaat. Niemand die jou iets verwijt dat je het een uurke vroeger afbolt, of een uurke langer slaapt.
We worden uiteindelijk afgerekend op het objectief.
Oud 11 oktober 2010, 18:36   #65
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Kan deze post worden verwijderd aub ?
Oud 11 oktober 2010, 18:40   #66
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Steve. No bad feelings. Ik vind dat je best een gezond debat aan de gang kan houden door het wat zwart-wit te houden.

De beste gesprekspartners zijn deze waar je het niet mee eens bent.

Toch bedankt.

R.
Het probleem van het glazen plafond is bijzonder ingewikkeld. Enerzijds hoor je vaak mensen zeggen dat vrouwen er vaker zelf voor kiezen minder te werken en meer tijd in de kinderen te steken. Die zullen vast wel bestaan. Maar aan de andere kant zijn er ook bijzonder weinig mannen die bereid zijn om die huiselijke rol iets evenwichtiger te verdelen of zelfs op zich te nemen. Als beide partners voor een carrière willen gaan en er komen kinderen, dan nemen de meeste mannen nog al te gemakkelijk aan dat de vrouw die carrière dan maar moet opgeven (of minder tijd insteken) ten gunste van de eigen carrière. Dat los je natuurlijk niet op door quota in te voeren in bedrijven, je hebt daar een ingrijpende mentaliteitsverandering voor nodig.

Iets vergelijkbaars is trouwens gebeurd met het vorige "feminisme": vrouwen kregen het recht (en in vele gevallen de plicht) om buitenshuis te gaan werken, maar uit elk tijdsbudgetonderzoek blijkt dat mannen geen klap meer uitrichten in huis dan in de tijd dat vrouwen nog gewoon thuis (moesten) bleven.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 18:55   #67
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

@ Steve.

Ik kan je best volgen in je redenering. Mannen die niet hun potje kunnen koken zouden best zwijgen. Ik heb nooit leren koken, wassen, ed.

Ik vrees, beste Steve, dat uw feminisme zich beperkt tot clichés.

Tussen mijn vrouw en mij bestaan er sinds iets meer dan 25 jaar ongeschreven afspraken.

Stel je eerst eens de vraag of je vrouw het eens zou zijn dat jij tijd vrijmaakt voor de kinderen, een jaartje of twee, of zo, terwijl je vrouw zich uitslooft op de werkvloer.
Steve ... er wordt voor minder gescheiden, tegenwoordig.

Laatst gewijzigd door Rudy : 11 oktober 2010 om 18:57.
Oud 11 oktober 2010, 19:14   #68
Steve_M

Standaard

Citaat:
@ Steve.

Ik kan je best volgen in je redenering. Mannen die niet hun potje kunnen koken zouden best zwijgen. Ik heb nooit leren koken, wassen, ed.

Ik vrees, beste Steve, dat uw feminisme zich beperkt tot clichés.

Tussen mijn vrouw en mij bestaan er sinds iets meer dan 25 jaar ongeschreven afspraken.

Stel je eerst eens de vraag of je vrouw het eens zou zijn dat jij tijd vrijmaakt voor de kinderen, een jaartje of twee, of zo, terwijl je vrouw zich uitslooft op de werkvloer.
Steve ... er wordt voor minder gescheiden, tegenwoordig.
Ik spreek in het algemeen. Zoals ik eerder al heb bekend op dit forum: ik ben zeer vroeg alleen gaan wonen en kan dus zowat alles in huis. Dat neemt niet weg dat mijn vriendin een pak meer huishoudelijke taken op zich neemt. Inkopen doen, koken, de afwas en daar houdt het zowat op. Wij werken allebei en er zijn (nog) geen kinderen, als dat zou veranderen, zullen er ongetwijfeld opnieuw afspraken gemaakt moeten worden.

Maar ik merk toch in mijn werkomgeving dat veel vrouwen afhaken of het pakken rustiger doen als er kinderen komen. Zoals ik schreef zullen daar best wel veel vrouwen tussen zitten die het graag zo willen. Maar ik ben er zeker van dat er ook bij zijn waar het is van niet anders kunnen. En zo zie je bij jonge onderzoekers in onze faculteit een enorme oververtegenwoordiging van vrouwen, die er niet is op het niveau van professoren.

Het kan wat clichématig klinken, maar clichés zijn er vaak om een reden. Mijn vriendin en ik zijn dan ook geen uitgesproken feministen, wij houden allebei wel van bepaalde rollenpatronen.
Oud 11 oktober 2010, 20:29   #69
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik spreek in het algemeen. Zoals ik eerder al heb bekend op dit forum: ik ben zeer vroeg alleen gaan wonen en kan dus zowat alles in huis. Dat neemt niet weg dat mijn vriendin een pak meer huishoudelijke taken op zich neemt. Inkopen doen, koken, de afwas en daar houdt het zowat op. Wij werken allebei en er zijn (nog) geen kinderen, als dat zou veranderen, zullen er ongetwijfeld opnieuw afspraken gemaakt moeten worden.

Maar ik merk toch in mijn werkomgeving dat veel vrouwen afhaken of het pakken rustiger doen als er kinderen komen. Zoals ik schreef zullen daar best wel veel vrouwen tussen zitten die het graag zo willen. Maar ik ben er zeker van dat er ook bij zijn waar het is van niet anders kunnen. En zo zie je bij jonge onderzoekers in onze faculteit een enorme oververtegenwoordiging van vrouwen, die er niet is op het niveau van professoren.

Het kan wat clichématig klinken, maar clichés zijn er vaak om een reden. Mijn vriendin en ik zijn dan ook geen uitgesproken feministen, wij houden allebei wel van bepaalde rollenpatronen.
Mogen professoren 4/5de werken? Of half-time?
Of is het full-time of niets?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2010, 20:30   #70
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het hebben van kinderen is voor de werkgevers geen probleem. Heel wat werkgevers hebben wel een probleem met de mogelijke onbeschikbaarheid van een werkneemster wegens haar zwangerschap. En het hoeft niet noodzakelijk om mannelijke werkgevers te gaan. De vrouwelijke werkgevers houden er ook rekening mee.

Die onbeschikbaarheid op de werkvloer door zwangerschap en bevalling zal een eeuwig struikelblok blijven. Toch alleszins binnen de privésector. Ook al oefent de overheid dus een voorbeeldfunctie uit.

Wat is de oplossing ? Voor heel wat feministen is de ultieme oplossing ook de mannen verplichten een poosje thuis te blijven voor de zorg van de kinderen. Of, dit minstens financieel aan te moedigen. Zie de Scandinavische oplossingen.

Conclusie: wat ooit voor vrouwen na veel strijden een verworven recht is geworden, wordt door diezelfde vrouwen geclaimed als een morele verplichting van de mannen.
Ik vind dat vooral iets dat een koppel zelf moet bepalen. Maar dan moet er natuurlijk de gelegenheid zijn om dat zelf te kunnen bepalen. Als mannen een minuscuul ouderschapsverlof hebben gaat dat niet.
Ik vind het ouderschapsverlof een heel belangrijke verworvenheid, maar ik zie niet in waarom het beperkt moet zijn tot vrouwen. En zelfs in de sectoren waar mannen meer ouderschapsverlof kunnen krijgen, wordt er raar opgekeken als ze het ook opnemen.
'k denk wel dat er meer vrouwen dan mannen geïnteresseerd zijn in een langere periode ouderschapsverlof, maar er zijn ook mannen die het echt érg vinden dat ze vroeg weer aan de slag moeten.

En natuurlijk is heel dat zwangerschapsgedoe vervelend voor de werkgever. Ook buiten de privé. Kunt ge toch maar weer schoon achter ne vervanger gaan zoeken en tijd steken in die opleiden en...

Maar de natuur kunt ge toch nie zomaar veranderen. Hier heeft ooit ergens iets gestaan over foetussen laten opgroeien in 'kastjes' maar dat lijkt me fundamenteel verkeerd en ik hoop dat dat er nooit van komt.
Oud 11 oktober 2010, 20:32   #71
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Een onderzoek is niet eens nodig...

Grosso modo zijn 50% van de stemgerechtigen vrouwen, hoeveel % daarvan stemt ook op vrouwen, juist ja...
't zou wel nogal zielig zijn om op een vrouw te stemmen enkel omdat het een vrouw is.
Oud 11 oktober 2010, 20:55   #72
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem van het glazen plafond is bijzonder ingewikkeld. Enerzijds hoor je vaak mensen zeggen dat vrouwen er vaker zelf voor kiezen minder te werken en meer tijd in de kinderen te steken. Die zullen vast wel bestaan. Maar aan de andere kant zijn er ook bijzonder weinig mannen die bereid zijn om die huiselijke rol iets evenwichtiger te verdelen of zelfs op zich te nemen. Als beide partners voor een carrière willen gaan en er komen kinderen, dan nemen de meeste mannen nog al te gemakkelijk aan dat de vrouw die carrière dan maar moet opgeven (of minder tijd insteken) ten gunste van de eigen carrière. Dat los je natuurlijk niet op door quota in te voeren in bedrijven, je hebt daar een ingrijpende mentaliteitsverandering voor nodig.

Iets vergelijkbaars is trouwens gebeurd met het vorige "feminisme": vrouwen kregen het recht (en in vele gevallen de plicht) om buitenshuis te gaan werken, maar uit elk tijdsbudgetonderzoek blijkt dat mannen geen klap meer uitrichten in huis dan in de tijd dat vrouwen nog gewoon thuis (moesten) bleven.
'k denk toch dat het de vrouwen zijn die moeten aangeven wat ze willen, hoor. vrouwen laten zich al te makkelijk doen soms. bij deze kan ik enkel oproepen om echt op uw strepen te staan. en marcheert het nie, stap het hem dan af. met het ne keer vriendelijk te vragen en u er derna bij neer te leggen ga je nie gelukkig zijn als je der u nie bij WIL neerleggen. Als je je er wel bij wil neerleggen, geen probleem natuurlijk.
als ge niet in de stommiteit trapt van te denken dat het gaat "beteren als er kinderen zijn" loop je ook niet in je eigen val.
Je loopt wel het risico vrijgezel te blijven op die manier, maar da's dan ook een keuze.

probleem is natuurlijk dat nogal wat vrouwen zich verloren lopen in de keuzemogelijkheden.
Oud 11 oktober 2010, 21:04   #73
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de vrouw die ons team leidt is momenteel van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat druk bezig. het werk moet afgeraken uiteindelijk, en overdag is ze er ook wel nodig.

als ze dan een ziek kindje heeft thuis dat toch de mama wil horen dan zie je dat moederhart gewoon breken. "Sorry lieverd maar mama gaat niet voor 8u thuis zijn vanavond". Op zo'n moment zie je ze toch denken van "wat ben ik nu in godsnaam met zoiets onbelangrijks bezig als WERK". Als zij de baas niet zou zijn zou het iemand anders zijn eh. Maar er is niemand die de functie 'mama' kan overnemen. moest ik kinderen hebben had ik me ook al lang een job gezocht met minder werk.
Oud 11 oktober 2010, 21:52   #74
Steve_M

Standaard

Citaat:
Dat kan wel degelijk, maar tegelijk wordt ook wel verwacht dat je vrij veel reist (congressen) en vanaf een bepaald niveau komen er ook nogal wat "bestuurlijke" zaken bij.

EDIT: en het is sowieso al een functie met veel uren: lesgeven, onderzoek doen en vaak nog een team jongere onderzoekers managen.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 11 oktober 2010 om 21:54.
Oud 12 oktober 2010, 11:32   #75
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding

Standaard

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4834374165.htm

Ik had toch liever gehad dat ze er 'gelijkwaardig' van maakten.
Fien Fluytenzuyger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 12:14   #76
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
de vrouw die ons team leidt is momenteel van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat druk bezig. het werk moet afgeraken uiteindelijk, en overdag is ze er ook wel nodig.

als ze dan een ziek kindje heeft thuis dat toch de mama wil horen dan zie je dat moederhart gewoon breken. "Sorry lieverd maar mama gaat niet voor 8u thuis zijn vanavond". Op zo'n moment zie je ze toch denken van "wat ben ik nu in godsnaam met zoiets onbelangrijks bezig als WERK". Als zij de baas niet zou zijn zou het iemand anders zijn eh. Maar er is niemand die de functie 'mama' kan overnemen. moest ik kinderen hebben had ik me ook al lang een job gezocht met minder werk.
Et voila. Zo zijn er veel vrouwen denk ik. Mijn vriendin heeft ook een leuke job en ze is volgende in lijn om CFO te worden, maar sinds onze kleine er is, interesseert haar dat gewoon niet meer. Ze wil gewoon haar huidige job houden en op termijn 4/5en gaan werken. Ik vraag haar dat helemaal niet want ik zou haar 100% steunen als ze voor haar carriere wenst te gaan, maar dat wil ze niet.

Wie ben ik dan om daar tegen in te gaan en vooral wie is fu**ing Eva Brems dan om daar tegen in te gaan.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 12:19   #77
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja zo zit dat nu eenmaal je kan niet verwachten dat als je projectleider wil spelen je zomaar kan gaan thuisblijven, of niet beschikbaar zijn, dat brengt de job nu eenmaal mee. Als ze mij in t weekend bellen kan ik ook afkomen, voor wat hoort wat he.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 12:24   #78
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Artisjok. Wees eerlijk. Wie leiding heeft hoeft zich enkel te verantwoorden voor het resultaat. Niemand die jou iets verwijt dat je het een uurke vroeger afbolt, of een uurke langer slaapt.
We worden uiteindelijk afgerekend op het objectief.
Soms moet je wel degelijk gewoon ook altijd beschikbaar zijn. Als je belangrijke infrastructuur beheert bvb.

In sommige jobs , posities of bedrijven of organisaties wordt dat nu eenmaal verwacht, je wordt daar ook naar betaald uiteraard maar dat is eigen aan de job. Om 3 uur `s nachts tijdens uwe conge sms kes krijgen van t monitoring systeem hoort daar overigens ook bij.
Oud 12 oktober 2010, 12:35   #79
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja zo zit dat nu eenmaal je kan niet verwachten dat als je projectleider wil spelen je zomaar kan gaan thuisblijven, of niet beschikbaar zijn, dat brengt de job nu eenmaal mee. Als ze mij in t weekend bellen kan ik ook afkomen, voor wat hoort wat he.
Dikke zever, met alle respect.

Ik heb jarenlang in een kantoorsituatie gewerkt en mij evenlang afgevraagd waar dat goed voor was. Trek alle verloren tijd eens af met vergaderingen, flauw gezever, intriges en roddel met collega's en bazen, en je zal zien dat er weinig productieve tijd overblijft.

Voor de overgrote meerderheid van ons wordt werk solo gepresteerd, en als we gerust gelaten worden.

Zeker nu, en zeker voor iedereen die z'n dagen bij een computerscherm en een telefoon slijt is 'den buro' een anachronisme dat kan tellen.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 12:39   #80
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
'k denk toch dat het de vrouwen zijn die moeten aangeven wat ze willen, hoor. vrouwen laten zich al te makkelijk doen soms. bij deze kan ik enkel oproepen om echt op uw strepen te staan. en marcheert het nie, stap het hem dan af. met het ne keer vriendelijk te vragen en u er derna bij neer te leggen ga je nie gelukkig zijn als je der u nie bij WIL neerleggen. Als je je er wel bij wil neerleggen, geen probleem natuurlijk.
als ge niet in de stommiteit trapt van te denken dat het gaat "beteren als er kinderen zijn" loop je ook niet in je eigen val.
Je loopt wel het risico vrijgezel te blijven op die manier, maar da's dan ook een keuze.

probleem is natuurlijk dat nogal wat vrouwen zich verloren lopen in de keuzemogelijkheden.
Ik zal uwe raad eens doorgeven aan een vriendin ... Veel te braaf meiske, ze heeft zich nu eens een paar keer niet meer laten doen, maar ik schrok er echt van dat uitgerekend zij in zo een situatie geraakt was.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be