Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Moet het cordon sanitaire rond het Vlaams Belang vallen?
Ja 22 70,97%
Nee 8 25,81%
Geen mening 0 0%
Genuanceerd (leg dan liefst ook uit waarom) 1 3,23%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 4 oktober 2010, 23:16   #61
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Je ziet dat verkeerd. Dat cordon is een uitvinding van de franstaligen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
was het niet Ghysels van Agalev ( nu Groen !) die het cordon uitvond? Uiteraard kreeg hij meteen schouderklopjes van links Wallonië.
Voor WW2 werd het onder meer toegepast in
  • -Duitsland tegen de NSDAP, zonder succes, want Von Papen, Hindenburg en de Zentrum partei van (op dat ogenblik) Ludwig Kaas verbraken het in 1933, met het gekende rampzalig gevolg.
  • -België tegen Rex en VNV.
  • -IMHO is het CS ook toegepast in Nederland, ivm de Centrumpartij van Janmaat.
Dus géén recente uitvinding en niet bepaald van Agalev, noch van "de franstaligen". Ook niet anti-Vlaams,want het werd ook tegen het Front National gebruikt.
Wat werd trouwens sinds 1919 tegen de KP gedaan in die aard? Hetzelfde toch?

Veel meer dan een naam geven eraan hebben dus noch Agalev, noch de franstaligen gedaan.

Je kan een partij of meerdere partijen gewoon niet dwingen, bestuursakkoorden aan te gaan of steun te verlenen aan een partij met diametraal tegenovergestelde standpunten, gewoon omdat die op een bepaald ogenblik aan de winnende hand is.

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 oktober 2010 om 23:20.
filosoof is offline  
Oud 5 oktober 2010, 00:20   #62
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Voor WW2 werd het onder meer toegepast in
  • -Duitsland tegen de NSDAP, zonder succes, want Von Papen, Hindenburg en de Zentrum partei van (op dat ogenblik) Ludwig Kaas verbraken het in 1933, met het gekende rampzalig gevolg.
  • -België tegen Rex en VNV.
  • -IMHO is het CS ook toegepast in Nederland, ivm de Centrumpartij van Janmaat.
Dus géén recente uitvinding en niet bepaald van Agalev, noch van "de franstaligen". Ook niet anti-Vlaams,want het werd ook tegen het Front National gebruikt.
Wat werd trouwens sinds 1919 tegen de KP gedaan in die aard? Hetzelfde toch?

Veel meer dan een naam geven eraan hebben dus noch Agalev, noch de franstaligen gedaan.

Je kan een partij of meerdere partijen gewoon niet dwingen, bestuursakkoorden aan te gaan of steun te verlenen aan een partij met diametraal tegenovergestelde standpunten, gewoon omdat die op een bepaald ogenblik aan de winnende hand is.
Neen, maar door het een naam te geven en vanzelfsprekend te vinden, maak je je eigen "democratie" tot iets pervers. Wat is er fout aan gewoon negeren? Niks toch?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 5 oktober 2010, 00:21   #63
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Het ideologisch cordon (in zoverre dat ooit bestond) tegen het VB is al doorbroken sedert het kartel van CD&V met het politiek-correcte Blok.
BWarrior is offline  
Oud 5 oktober 2010, 00:28   #64
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het ideologisch cordon (in zoverre dat ooit bestond) tegen het VB is al doorbroken sedert het kartel van CD&V met het politiek-correcte Blok.
Volgens u moet al wat ook maar van kort of ver naar het Vlaams neigt onverbiddelijk gecordoniseerd worden om uw belziekske ala papa met medewerking van de tradionele partijen regimeslaafjes overeind te houden...

Wéér een masker dat afvalt....

Het doet zeer hé bruno....
Svennies is offline  
Oud 5 oktober 2010, 00:30   #65
EddyBal

Standaard

Citaat:
Het is wel duidelijk dat de keuze van de kiezer je niet bevalt. Lul niet en doe er wat aan: haal zelf stemmen Bruno.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 5 oktober 2010, 00:34   #66
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Het is wel duidelijk dat de keuze van de kiezer je niet bevalt. Lul niet en doe er wat aan: haal zelf stemmen Bruno.
dat kan niet omdat ze niet op teevee mogen. Ik persoonlijk wil dat dr vangeel met deze argumenten op teevee mag.
Miguelito is offline  
Oud 5 oktober 2010, 00:36   #67
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
dat kan niet omdat ze niet op teevee mogen. Ik persoonlijk wil dat dr vangeel met deze argumenten op teevee mag.
In man bijt hond dus?
EddyBal is offline  
Oud 5 oktober 2010, 00:36   #68
Xing Ho
Banneling

Standaard

Praten mensen nu nog over dat partijtje? Wat een verspilling.
Xing Ho is offline  
Oud 5 oktober 2010, 00:41   #69
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
dr Vangeel?
BWarrior is offline  
Oud 5 oktober 2010, 00:43   #70
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dr Vangeel?
verdorie dat is de bob. sorry bruno Y. en nog eens proficiat met uw dr.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 5 oktober 2010 om 00:44.
Miguelito is offline  
Oud 5 oktober 2010, 00:43   #71
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Volgens u moet al wat ook maar van kort of ver naar het Vlaams neigt onverbiddelijk gecordoniseerd worden om uw belziekske ala papa met medewerking van de tradionele partijen regimeslaafjes overeind te houden...

Wéér een masker dat afvalt....

Het doet zeer hé bruno....
Waar heb ik gezegd voorstander te zijn van een cordon? Trouwens, het VB is nog een fatsoenlijke partij. Ik ken geen andere die zoveel staatshervormingen heeft proberen tegen te houden. Liever een stem voor het VB, dan voor CD&V/SP.A/VLD/Groen!

Al is N-VA ook goed bezig
BWarrior is offline  
Oud 5 oktober 2010, 01:37   #72
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar heb ik gezegd voorstander te zijn van een cordon? Trouwens, het VB is nog een fatsoenlijke partij. Ik ken geen andere die zoveel staatshervormingen heeft proberen tegen te houden. Liever een stem voor het VB, dan voor CD&V/SP.A/VLD/Groen!

Al is N-VA ook goed bezig

Right yeah , in welke jaren was dat ook telkens weer.....
Svennies is offline  
Oud 5 oktober 2010, 05:49   #73
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op korte tijd kregen we twee maal belangrijk politiek nieuws.

- In Nederland wordt een regering gevormd met steun vanuit uiterst rechts
- In België lukken de onderhandelingen met de 7 partijen niet.

Mijn vraag : mag het cordon rond Vlaams Belang sneuvelen?

Mijn standpunt = ja

Reeds jaren mist het cordon zijn doel. Reeds jaren wordt het rechts stemmend Vlaanderen ( NVA – LDD- VBL- Open VL) met het cordon vleugellam gelegd door 1.000.000 kiezers hun stem niet te aanhoren. Ook LDD zit een beetje met een cordon opgezadeld.

Zo plooit Vlaanderen steeds naar het links stemmende Wallonië.
Ook bij de huidige onderhandelingen is het zo. Van de 7 partijen zijn er 4 linkse ( ecolo, groen, PS en Spa). Alle Waalse partijen zitten aan tafel, uitgezonderd het rechtse MR-FDF. Aan Vlaamse kant zitten LDD , VBL en open VLD in de wachtkamer.

Waarom het cordon niet open breken zoals in Nederland?
Neen.
Er zitten al genoeg malloten op bestuursniveau.
Henri1 is offline  
Oud 5 oktober 2010, 07:48   #74
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De voorstanders van het cordon hebben het altijd verdedigd met het argument dat er geen plaats was aan de onderhandelingstafel voor racistische partijen. Nooit is er openlijk gesproken van een cordon tegen Vlaams-Nationalistische partijen - ook al wordt al langer vermoed dat dat wel degelijk een rol heeft gespeeld. Bedankt dat je de maskers laat afvallen, BWarrior!
gertc is offline  
Oud 5 oktober 2010, 07:55   #75
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Mijn vraag : mag het cordon rond Vlaams Belang sneuvelen?

Mijn standpunt = ja

Waarom het cordon niet open breken zoals in Nederland?
Ik ben nooit een voorstander van een cordon geweest, maar voor de huidige onderhandelingen lijkt het mij een zinloze vraag.
1) Het lijkt me ondenkbaar dat het VB zelfs maar zou willen helpen om een federale regering te vormen.
2) Het lijkt me ondenkbaar dat de Franstaligen in een regering met VB willen
3) de onderhandelingen liggen in de knoop omdat de Franstaligen geen echte staatshervorming willen. Langs Vlaamse kant een extra partij aanvoeren gaat daar niets in positieve zin aan veranderen.
gertc is offline  
Oud 5 oktober 2010, 08:09   #76
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Iedereen die zegt dat het cordon democratisch is, is een volslagen idioot.
Ik kan me ook helemaal niet vinden in standpunten van de SPA, maar als er genoeg mensen op stemmen, dan is dat een deel van de bevolking en moeten ze mee aan tafel kunnen.
Dat is nu eenmaal het jammere, maar ook het mooie van de democratie.
Dus dat cordon had nooit mogen bestaan, niet voor die partij, maar ook niet voor een andere.
plakker is offline  
Oud 5 oktober 2010, 08:16   #77
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
De voorstanders van het cordon hebben het altijd verdedigd met het argument dat er geen plaats was aan de onderhandelingstafel voor racistische partijen. Nooit is er openlijk gesproken van een cordon tegen Vlaams-Nationalistische partijen - ook al wordt al langer vermoed dat dat wel degelijk een rol heeft gespeeld. Bedankt dat je de maskers laat afvallen, BWarrior!
Het cordon gaat hem niet over het al dan niet uitnodigen aan één of andere onderhandelingstafel.
Het cordon gaat erover om alle middelen in te zetten om de leden/mandatarissen van een bepaalde partij het politiek funktioneren onmogelijk te maken.

Echter: een paar weken geleden viel ik van mijn stoel omdat Gerolf de kans kreeg om zijn boek "Plan B" voor te stellen in de zevende dag...u moet weten dat een VB mandataris nog nooit in Vlaanderen een uitgever heeft gevonden, nog nooit door de Standaard boekhandel een boek heeft mogen verdelen enz...zou het succes van de NVA daar voor iets tussen zitten?
Oud 5 oktober 2010, 08:18   #78
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Het cordon gaat hem niet over het al dan niet uitnodigen aan één of andere onderhandelingstafel.
Het cordon gaat erover om alle middelen in te zetten om de leden/mandatarissen van een bepaalde partij het politiek funktioneren onmogelijk te maken.

Echter: een paar weken geleden viel ik van mijn stoel omdat Gerolf de kans kreeg om zijn boek "Plan B" voor te stellen in de zevende dag...u moet weten dat een VB mandataris nog nooit in Vlaanderen een uitgever heeft gevonden, nog nooit door de Standaard boekhandel een boek heeft mogen verdelen enz...zou het succes van de NVA daar voor iets tussen zitten?
uiteraard, VB is ooit staatsgevaarlijk geweest :s
Anna List is offline  
Oud 5 oktober 2010, 08:20   #79
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
ja, bij uitgeverij Egmont wel altijd, maar dat is natuurlijk hun eigen uitgeverij he

Laatst gewijzigd door plakker : 5 oktober 2010 om 08:20.
plakker is offline  
Oud 5 oktober 2010, 08:26   #80
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
ja, bij uitgeverij Egmont wel altijd, maar dat is natuurlijk hun eigen uitgeverij he
eigen beheer en print-on-demand is dan ook de toekomst in de boekensector ...
Anna List is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be