Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 21 mei 2011, 10:52   #61
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De inwoners van België Belgen kan men dus als een volk beschouwen. Ze zijn de gezamelijke inwoners van een staat.
uiteraard, evenzeer als we de sovjetunese, tsjechoslowaakse, joegoslavische en oostenrijk-hongaars dubbelmonarchese volkeren kunnen beschouwen.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 21 mei 2011 om 10:55.
born2bewild is offline  
Oud 21 mei 2011, 11:46   #62
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De inwoners van België Belgen kan men dus als een volk beschouwen. Ze zijn de gezamelijke inwoners van een staat.

De inwoners van het gewest Vlaanderen vormen géén volk. Omdat ze
1 Weinig erfelijk verwant zijn. (ttz niet meer of minder dan met inwoners van buiten Vlaanderen)
2 Niet min of meer dezelfde taal (algemeen aanvaarde standaardtaal buiten beschouwing gelaten) en gewoonten hebben.
3 Geen gemeenschappelijk verleden hebben.
1. Dus u denkt dat de voortplanting tussen bijvoorbeeld Antwerpenaren en Limburgers weinig voorkomt, ik denk eerder dan met een Franstalige.
2. De standaardtaal hebben we gemeen, dat hebben we met de Franstaligen niet.
3. Jawel, ze leven nu al 180 jaar samen in dit onland, waar ze zich lang (hebben) moeten verzetten tegen de francofonie. Dat heeft hen tot een volk gemaakt, iets dat we van de Belgen niet kunnen zeggen.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline  
Oud 21 mei 2011, 12:12   #63
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Ahzo. Als de Vlaamse staat dus onafhankelijk zou worden, dan zouden de Vlamingen in één klap 'een volk' worden? Nogal vreemde definitie van volk die gij hanteert.
Welke definitie hanteer jij van een volk ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 21 mei 2011, 12:26   #64
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

De inwoners van het gewest Vlaanderen vormen géén volk. Omdat ze
1 Weinig erfelijk verwant zijn. (ttz niet meer of minder dan met inwoners van buiten Vlaanderen)
2 Niet min of meer dezelfde taal (algemeen aanvaarde standaardtaal buiten beschouwing gelaten) en gewoonten hebben.
3 Geen gemeenschappelijk verleden hebben.
Jij staart je evenzeer blind op Limburg en de Maasregio als Doomy op West-Vlaanderen en de Westhoek.
Dialecten en streektalen zijn leuk, maar meer ook niet. Om dat dan als argument in te roepen dat Vlaanderen geen gemeenschappelijke taal heeft vind ik persoonlijk vrij belachelijk. Het Nederlands heeft 28 algemene dialectgroepen (onderverdeeld in 6 grotere groepen). Ga je nu beweren dat ook Nederland geen volk is? Kunnen we ons best opsplitsen in 28 mini-staatjes?
poekieJ is offline  
Oud 21 mei 2011, 12:38   #65
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
In mijn definitie is in ieder geval niets terug te vinden die wijst naar een staat. Een volk is voor mij een groep individuen die een relatief gemeenschappelijke taal hebben en een relatief gemeenschappelijke cultuur hebben. Ze moeten zich ook verwant voelen met de andere individuen van die groep juist door de relatieve gemeenschappelijke zaken. Geschiedenis speelt geen rol. Staat ook niet.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 21 mei 2011, 12:46   #66
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
welke definitie hanteer jij van definitie?
born2bewild is offline  
Oud 21 mei 2011, 13:36   #67
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In mijn definitie is in ieder geval niets terug te vinden die wijst naar een staat. Een volk is voor mij een groep individuen die een relatief gemeenschappelijke taal hebben en een relatief gemeenschappelijke cultuur hebben. Ze moeten zich ook verwant voelen met de andere individuen van die groep juist door de relatieve gemeenschappelijke zaken. Geschiedenis speelt geen rol. Staat ook niet.
²

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline  
Oud 21 mei 2011, 16:05   #68
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd.
Oud 21 mei 2011, 19:23   #69
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Jij staart je evenzeer blind op Limburg en de Maasregio als Doomy op West-Vlaanderen en de Westhoek.
Dialecten en streektalen zijn leuk, maar meer ook niet. Om dat dan als argument in te roepen dat Vlaanderen geen gemeenschappelijke taal heeft vind ik persoonlijk vrij belachelijk. Het Nederlands heeft 28 algemene dialectgroepen (onderverdeeld in 6 grotere groepen). Ga je nu beweren dat ook Nederland geen volk is? Kunnen we ons best opsplitsen in 28 mini-staatjes?
Nee, maar waarom zouden verschillende volkeren één staat gaan vormen, gawoon omdat ze dezelfde taal spreken? Niks zo belachelijk, en lijkt me eerder op een "anschluss" dan op een samenwerking. Vlaanderen vecht nu al 180 jaar voor zijn ONafhankelijkheid, laat ons er minstens 180 jaar van genieten, ok?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be